
Journal of Geography, Politics and Society
2023, 13(3), 34–43 
https://doi.org/10.26881/jpgs.2023.3.04

TRANSFORMATIONS OF THE INFORMATION SPACE IN THE POST-TRUTH AGE

Yurii Nesteriak (1), Yuliia Nesteriak (2)

(1) Department of Social Communications and Audiovisual Arts, Kyiv International University, Lvivska, 49, 03179, Kyiv, Ukraine, ORCID: 0000-0003-2333-5965
e-mail: nesteriak.yuriy@gmail.com (corresponding author)
(2) Department of Social Communication, Institute of Journalism, National Taras Shevchenko University of Kyiv, Illenka 36/1, 04119 Kyiv, Ukraine, ORCID: 0000-0002-
8637-4980
e-mail: nyulia@ukr.net

Citation
Nesteriak Y., Nesteriak Y., 2023, Transformations of the information space in the post-truth-age, Journal of Geography, Politics and 
Society, 13(3), 34–43.

Abstract
Socio-political changes in the end of the 20th and the beginning of the 21st centuries in the conditions of geopolitical 
processes specified by the collapse of the Soviet and socialistic systems, rapid development of information-and-communication 
technologies have transformed information space.
Contemporary Ukrainian journalism and its national information space have been established in interdependence with socio-
political, economic, cultural-educational development of the independent Ukrainian state. Media were both a mirror and a 
catalyzer of the socio-political processes.
Ukraine’s development in the current conditions of the military aggression and increased information threats creates a necessity 
to protect its national information space, to improve the system of information security and resist to information operations, 
and to decrease negative results of the impact of external information.
Globalization of the information space and the increased scope of untrue information in the post-truth age require an expansion 
of the opportunities for media education, a development of critical thinking and enhancement of the level of citizens’ media 
literacy, their ability to counterstand manipulations both from inside and outside.

Key words
information society, citizen journalism, post-truth, media literacy.

Received: 25 March 2023 Accepted: 19 May 2023 Published: 29 December  2023

1. Retrospective analysis of establishing 
independent media in Ukraine, Russia and 
Poland

The Russian researcher O. Strukova determines 
1976 as a year when the latest stage of “alternative” 
periodical press of the Russian Federation or so 
called “samizdat” (self-publishing) began: from low-
circulation opposition leaflets and bulletins that 
started circulating among the narrow circles of like-
minded people from new socio-political movements, 

in particular: public-political magazine Glasnost, 
religious-and-philosophical journals Vybor and 
Zemlіa, historical-and-patriotic journal Neprіadva, 
historical-and-political journal Obshchina, 
Informatsionnyi Bіulleten Informatsionnogo 
Agentstva Svobodnogo Mezhprofessionalnogo 
Obedineniya Trudіashchikhsіa, human rights 
newspaper Ekspress-Khronika, etc. (Strukova, 2002). 

However, V. Kipiani, a Ukrainian historian and 
journalist, believes that “1965 is the important 
date both for the Russian and Ukrainian samizdat” 



Transformations of the information space in the post-truth-age 35

(Vakhtanh Kipiani…, 2011). 16 issues of a typewritten 
magazine Volya I Batkivshchyna published in Ukraine 
in 1965 can be considered a harbinger of periodical 
samizdat. In the conditions of clandestine activities, 
it was enormous periodicity because the majority 
of samizdats had a much shorter life even at better 
times: three, two, five, ten issues. It was printed on 
«rolling paper» (used for rolling cigarettes), and as a 
result, very few copies have been preserved.

In the same year, 1965, in Middle Asia, a periodical 
called Informatsia appeared among the Crimean 
Tatars. As for that time, it was the first periodical with 
a huge area of circulation. Later, in 1968, a journal 
Khronika Tekushchikh Sobytiy (KhTS) appeared in 
Moscow, and it was the main samizdat edition in 
the Soviet and Russian history. Its makers write in 
their memoirs that they were inspired and driven by 
the experience of Informatsia (Vakhtanh Kipiani…, 
2011).

In 1970, the first of new Ukrainian samizdat 
publishers V.Chornovil did not hide his authorship in 
the journal Ukrainskyi Visnyk. This edition was not the 
first by periodicity, but, in V.Kipiani’s opinion, is No. 1 
edition by publicity, the same as Moscow’s Khronika 
Tekushchikh Sobytii – for the Russian human rights 
movement (Vakhtanh Kipiani…, 2011). In January 
1972, a group of publishers of Ukrainskyi Visnyk 
were destroyed, just as almost the entire dissident 
movement. Several hundred people were arrested, 
expelled from jobs or higher educational institutions, 
etc., and the following waves of repressions covered 
already several thousand all over Ukraine. As a result, 
there were no non-state periodicals in Ukraine until 
1986.

In 1986, one of the first Soviet rock-magazines 
of the Perestroika period was published – Kharkiv’s 
Rock-Kurier. Its editor was O.Martynenko under 
the pseudonym of “N.Halia” (in the future – Press 
Secretary of the second President of Ukraine 
L.Kuchma, and later – General Director of the 
Ukrainian branch of Interfax).

In the end of the 1980s, other forms of samizdat 
that were absent in the 1970s appeared, in particular, 
national-and-cultural samizdat. In the summer of 
1988, in Crimea, the first independent periodic 
newspaper Vatan – Crimean Tatars’ samizdat – was 
released. It was published in the Crimean Tatarian and 
Russian languages and included numerous materials 
on the history of Crimea before deportation. The 
editor was Professor R. Muzaffarov, who transformed 
the newspaper into the journal Vatan. In V. Kipiani’s 
opinion, a history of Crimean Tatars’ periodicals in 
the territory of Crimea in the latest period begins 
from this edition.

In November 1988, a Ukrainian newspaper 
Dvizhenie arises. It is also considered to be the 
first periodical leaflet in the territory of the USSR. 
It is published in Russian in the city of Sumy as 
“an independent body to support Perestroika”. 
An edition of Takie Dela appeared in the 1980s. 
It reminds a commercial leaflet (nowadays we 
would classify it as an information-and-promotion 
edition). It included both particular information and 
a commercial advertisement block with classified 
ads like “pillows of fur, RUB 2-3”, “pants, knitted bags, 
RUB 8-10”, “recording onto MK-90 cassette, RUB 
6-7”, and the information people needed to solve 
routine and commercial problems. The demand for 
this information was huge. Moreover, the edition 
published jokes, sometimes even personal ads, 
which was a new and unusual practice for the Soviet 
period (Kipiani, 2011).

December 2, 1988, can be called the beginning 
of the Ukrainian printed advertising, when the first 
issue of the advertising-and-information newspaper 
Posrednik – the first commercial advertising edition 
in Ukraine was published. Simultaneously, it was 
the first advertising edition in the former USSR. 
The newspaper was founded by Kyiv journalist 
V. Novozhylov. Posrednik launched publication 
of numerous principally new advertising-and-
information editions and business newspapers in 
Ukraine.

In 1989 V. Chornovil established the first 
independent news agency – Ukrainian independent 
publishing information association which started to 
publish, beside Ukrainskyi Visnyk, a thin bulletin of 
UV-Ekspres, i.e. Ukrainskyi Visnyk – express issue.

Appearance and circulation all over the USSR 
of “informal” editions by People’s Fronts and 
movements for reforms of the Baltic Republics at the 
end of 1988 and the beginning of 1989 significantly 
influenced the establishment and development of 
“informal press” of the Soviet Republics, Ukraine in 
particular. In the fall of 1988, the Russian-speaking 
editions by the Lithuanian Movement for Reforms 
of Saiudis – Soglasie and Vozrozhdenie arose. In 
December of the same year, a newspaper of Latvia’s 
People’s Front Atmoda (Awakening) was published. 
In a week after the newspaper publication in Latvian, 
Atmoda was published in Russian (it was not a 
translation but an original issue), which became, 
perhaps, the most popular newspaper of that time 
in the territory of the whole USSR. It encouraged the 
appearance and explosive development of “informal 
press” of Ukraine.

The establishment and intensive development 
of non-Communist non-governmental and youth 
associations in Ukraine at the end of the 1980s 



36  Yurii Nesteriak, Yuliia Nesteriak 

(the most massive was People’s Movement of 
Ukraine for Reforms ) and later political parties (the 
Ukrainian Republican Party, the Ukrainian Peasant 
Democratic Party, the Democratic Party of Ukraine, 
the Ukrainian National Party, the Ukrainian Christian 
Democratic Party, the Green Party, etc.) specified the 
appearance of numerous printed “samizdat” media 
not registered officially. They were the typewritten 
articles, pictures, and headlines affixed by the 
application method; journal copies were produced 
semi-legally on Rotaprint (office offset), Linotype, or 
Xerox photocopying machines in provincial Soviet 
printing offices or outside of Ukraine (most often in 
Vilnius). These journals were later sold “off hands”.

In March 1989, the first issue of the journal by the 
Ukrainian Helsinki Union called Holos Vidrodzhennia 
was published in Kyiv. In April of the same year, in 
Riga, the Atmoda typography printed the print run 
of the first issue of information bulletin of Lviv’s 
Tovarystvo Leva’s Postup.

It was exactly in 1989 when the first Ukrainian 
private independent TV channel “TONIS” (Tvorche 
Obiednannia Novykh Informatsiynykh System) 
started work. It was founded by V.Ivanenko, who had 
received a license for WORLDNET satellite channel. 
The channel began operating in the central office in 
Mykolaiv and in 1992 moved to Kyiv, where it was 
renamed Slovianskyi Kanal for satellite broadcasting 
for 12 regions of Ukraine (O telekanale …, 2016).

The Ukrainian researcher B.Skuratovs’kiy (2016) 
believes that “TONIS” was one the first commercial TV 
companies launched in the territory of the USSR. As 
of the time of its appearance, “Tvorche Obiednannia 
Novykh Informatsiynykh System” created by the 
initiative group of enthusiasts of cable television 
from Mykolaiv and registered in December 1989, 
included such “monsters” as the State Committee for 
Cinematography, Soviet Fund of Culture, the Union 
of War and Labor Veterans, Ministry of Defense and 
many other organizations and was planned to be an 
all-Union TV company.

The same year, 1989, a famous Ukrainian journalist 
and a dissident S. Naboka became a co-founder 
and Director General of the Ukrainian Independent 
Information Agency Respublica (UNIAR – Ukrainska 
Nezalezhna Informatsiina Agentsiia Respublika), 
the first one officially registered in Ukraine (Serhiy 
Naboka…, 2003). That is why, we believe that 
the newest history of Ukrainian journalism and 
development of national information space of 
Ukraine started in 1989.

After the USSR Law on Press and Other Mass 
Media was adopted in 1990 (Pro presu…, 1990), the 
regulatory problems of functioning were resolved, 
and the process of legalization of the Ukrainian press 

started. Political opposition in Ukraine used this 
unique opportunity at once, especially in western 
regions of the country, where it obtained majority in 
the elections to local authorities. In May 1990, the Lviv 
Oblast Council considered the issue On Usurpation 
of District, Town and District-Town Press by Party 
Committees of Lviv Oblast at its session. A process of 
the division of newspapers started. Based on the right 
to make such decisions, numerous District Councils 
agreed to create alternative mass media. Real fight 
began around each large-circulation newspaper: as 
soon as a plant or High School Party Committee lost 
control of them, they were immediately transformed 
into the bodies of Rukh. For example, in the town 
of Stryi where there was one Russian-speaking (!) 
newspaper, Stroitel Kommunizma, two started to be 
published; they were absolutely opposite by political 
orientations and value priorities: Communist Party’s 
Holos Stryishchyny and Ukrainian-language Holos 
Svobody.

Soon, a process of division and publication of 
new newspapers at the Oblast level started. In Lviv, 
simultaneously with Vilna Ukraina, an opposite-
minded Za Vilnu Ukrainu began to be published, 
and in Ivano-Frankivsk Halychyna was published 
as Oblast Council’s newspaper alongside with 
Prykarpatska Pravda. In right-bank Ukraine, all these 
processes were not so intensive and dramatic, but 
they were of the same vector: influence of the party’s 
committees was becoming weaker as local councils 
were taking control over mass media. Miners’ strikes, 
the first wave of which fell onto summer 1989, 
accelerated the events (Chasy perebudovy…, 2011).

The transformed media market of Poland was 
also an example for Ukrainian mass media to follow. 
It motivated for new editions and TV companies 
to arise, as well as encouraged implementation 
of private ownership for mass media. Until 1989, 
all printed periodicals of Poland, both local and 
national, were included into the publishing 
cooperative “Presa-Knyzhka-Rukh”, which also 
included publishing houses and typographies, news 
agencies. The concern was totally controlled by the 
Polish United Workers’ Party.

Two laws were the most important for 
establishment of free media in Poland: the first one 
was on cancellation of censorship and the second 
one was on the foundation of the liquidation 
commission to liquidate the cooperative. The 
liquidation commission founded in April 1990 
governed all the activities related to the liquidation of 
the cooperative, and privatization of approximately 
200 editions included in it was announced through 
tenders. As a result, the majority of political groups 
received their printed editions. The main printed 



Transformations of the information space in the post-truth-age 37

newspaper of the Communist Party Pl. Trybuna Ludu 
was renamed as Trybuna and remained under the 
Party’s control. The newspaper Express Wieczorny 
was under the party Pl. Porozumienie Centrum by 
the Kaczynski brothers. Beside the sale of editions, 
the Law allowed acceptance of the edition into 
ownership by the collective of journalists if more 
than 50% of its employees could make a financial 
contribution (its amount was equal to three salaries). 
In general, approximately 70 newspapers were 
transferred to the collectives of journalists among 
which was, in particular, a weekly magazine Polityka 
and Głos Wielkopolski (Dorosh, 2015).

It is paradoxical, but the Declaration of State 
Sovereignty of Ukraine and the Act of Independence 
of Ukraine (fateful for the Ukrainian state) did not have 
such a significant impact on the further development 
of the Ukrainian media as the Resolution by 
Verkhovna Rada of Ukraine dated August 24, 1991, 
On Decommunization of State bodies, Institutions 
and Organizations (Pro departyzatsiyu…, 1991) and 
Order by the Presidium of Verkhovna Rada of Ukraine 
On Prohibition of Activity of Communist Party of 
Ukraine (CPU) (Pro zaboronu…, 1991). In compliance 
with these documents, printed periodicals founded 
by the Central Committee of the Communist Party 
of Ukraine, Oblast Committees, Town Committees 
and District Committees of the Communist Party 
of Ukraine were re-registered. All republican, 
oblasts’, towns’, districts’, plants’ and collective farms’ 
newspapers were re-registered without exceptions. 
In total, they included more than 500 titles; their 
new founders were mostly the local Councils of 
People’s Deputies jointly with labor collectives of the 
editorial offices and other founders (Informatsiya 
pro …,1993, pp. 4–6).

Thus, according to international researchers, 
the transformation of media systems in Central and 
Eastern Europe began from the changes occurring 
during Perestroika and Glasnost in the Soviet Union 
during 1986-1987 and soon covered the countries 
of Central-Eastern Europe. In 30 years, it became 
obvious that the post-Soviet countries chose 
different ways to transform their media systems. In 
other words, the differences are not “marginal on 
the great stage of history” any more, as the British 
researcher Leslie Holmes believed. The clearest 
separation line is now between the countries that 
became the EU members and the ones which are 
not even oriented at the membership (Krishna-
Hensel, 2016).

It should be mentioned that at the time when 
media regulating of the post-Soviet countries 
focuses on the regulation of traditional information 
legal relations, particularly: activity of the mass 

media (publishing, press, radio, television), state 
and commercial secrets, advertisement, information 
resources and services (informatization, connection, 
archives, etc.), information legislation of the European 
Union countries, which the Baltic countries joined, is 
based on European criteria of securing information 
rights, freedoms and information security of a 
person and a citizen.

2. From “Maidan” to “Maidan” – the development 
of the information space of independent Ukraine

On October 2, 1990, the Ukrainian youth unions of 
Ukrainian Students’ Association in Kyiv and Students’ 
Brotherhood of Lviv initiated and organized the 
first civil disobedience action which came into the 
newest history of Ukraine as “Students’ Revolution 
on Granite”. On October Revolution Square in Kyiv 
(now it is Independence Square) students-activists 
from several cities of Ukraine went on hunger strike 
with political demands to the Verkhovna Rada of 
Ukrainian SSR. On October 17, the Verkhovna Rada 
approved the resolution concerning the demands of 
the striking students, after which hunger strike was 
over (Revolyutsiya na …, 2015).

At the same time, “Revolution on Granite” became 
a powerful push for the development of “informal 
press” in central and eastern regions of Ukraine. The 
Editor-in-Chief of the Shliakh Peremohy newspaper, 
V. Roh (at that time a member of the Association of 
Independent Ukrainian Youth “Sumshchina”) states 
that his assignment was “to wake up as early as 
possible and then collect periodicals to transfer them 
later to Sumy. They were always in short supply…” 
(Andrikevych …, 2013).

Since the declaration of Ukraine’s independence, 
public consciousness has been gradually turning 
from an undeniable orientation towards Russian 
publications to a prevailing orientation to Ukrainian 
newspapers and magazines. If in 1992 41.6% of 
Ukrainian citizens subscribed to Russian editions, 
22.6% – national newspapers and 35.8% – local 
ones, in the second quarter in 1993, the amount 
of subscribers to the Russian editions decreased to 
9.8% correspondingly. Taking into account that an 
ordinary Ukrainian family subscribed at that time, on 
average, to one, usually district or oblast newspaper, 
one can talk about a significant increase in the 
information influence of local mass media on the 
public consciousness in Ukraine (Bebyk, 1993).

1995 became the start for numerous Ukrainian 
TV studios, TV companies and production centers 



38  Yurii Nesteriak, Yuliia Nesteriak

that made TV programs, not intending to have an 
individual TV channel first. Lack of program products 
to fill in the channel completely was among the main 
reasons; moreover, there were no free channels. Thus, 
Ukrainian television, including commercial channels, 
started to be gradually divided into broadcasting 
and production (Baranov, 2011, p. 125).

During 1997–1998, Ukrainian media started to 
launch their own Internet websites (Chabanenko, 
2013). In 1999, first online editions appeared in 
Ukraine – UAToday and Elektronni Visti elvisti.com. 
Since 2000, the number of websites of traditional 
mass media has been rapidly growing in Ukraine, 
for example, such TV channels as Mahnoliia TV, 
STB, newspapers Kievskii Telegraf, Korespondent 
and Telekrytyka magazines, as well as new Internet 
editions, in particular Ukrainska Pravda, proUA, 
UAportal, ForUm and many others. In general, this 
period is significantly notable for a continuous 
increase in the number of web resources.

Simultaneously, at the beginning of 2000, in 
the Verkhovna Rada of Ukraine a pro-presidential 
parliamentary majority was formed, which 
comprised groups of deputies governed by so-
called “oligarchs” – people controlling both financial-
industrial and political resources as well as media. 
The facts of democracy and human rights violations 
in Ukraine during 2000–2004 became a subject 
of numerous resolutions of the Council of Europe, 
the European Union, NATO, OSCE and other states-
participants. It caused serious political and image 
losses for the Ukrainian state (Vasylenko, 2011).

This period of the development of the national 
information space was completed with the mass 
media coverage of the Ukrainian presidential 
elections in October–December 2004 and of the 
“Orange Revolution” – a campaign of protests, 
meetings, strikes and other acts of civil disobedience 
in Ukraine. 

On October 25, 2004, the employees of “5 
channel” started a hunger strike demanding from 
the government to stop suing their channel and 
from the courts to cancel their decisions (the strike 
stopped on November 2, after all their demands 
were met). On October 28, more than 40 journalists 
of TV channels of Inter, ICTV, Novyi Kanal and NTN 
signed a statement against the censorship on their 
TV channels. 7 journalists from “1+1” TV channel 
resigned under similar reasons. Before the end 
of November, this statement was signed by 346 
journalists from different TV channels (Vybory 
Prezydenta…, 2005, p. 25–26). Thus, in the national 

information space of Ukraine, tools of media 
community self-regulation appeared. 

The European vector of the new information 
policy of Ukraine declared at the 7th European 
Ministers’ Conference on Policy in Mass Media 
2005 was based on ideas and decisions of world’s 
summits on information society (WSIS) (Intehratsiya 
i riznomanitnist…, 2005, p. 5).

According to Ukrainian scientists, ratification of 
the European Convention on Transfrontier Television 
by Ukraine was a strategically important step on 
the way of adopting national legislation to the 
requirements and standards of the European Union 
(Ruban (ed.), 2009). However, Ukrainian scientist 
I.Semenchenko’s approach to the tendencies in 
national information space at that time in the 
conditions of globalization is quite critical. He 
believes that the uniform information space in 
Ukraine is absent (Semenchenko, 2010).

During 2007–2014, also a paradox situation 
arose, when despite the amount of printed media 
and volumes of advertisement, the real audience of 
national printed media was significantly decreasing. 
In May 2010, there was a public discussion of “Media 
Diagnosis – 2010: Virus of Censorship”, where a public 
movement of “Stop Censorship!” was established. 
One of the movement’s requirements was to 
establish Public Broadcasting in Ukraine (Ostapa et 
al., 2018).

The Final Report on the Parliamentary Elections 
Supervision 2012 in Ukraine by the Mission of the 
Organization for Security and Co-operation in 
Europe and Office for Democratic Institutions and 
Human Rights (OSCE/ODIHR), in particular specifies 
that a financial factor more and more influences 
the Ukrainian mass media covering the election 
(Ostatochnyy zvit..., 2013). The conditions in which 
the mass media worked were characterized by 
almost complete absence of editorial independence 
on television.

In February 2013, the Cabinet of Ministers of 
Ukraine approved the Plan of Priority Measures for 
Ukraine’s Integration into the EU for 2013. But on 
November 21, 2013, within several days before the 
Vilnius Eastern Partnership Summit, the Resolution 
by the Cabinet of Ministers of Ukraine suspended the 
procedure of preparing and signing the Association 
Agreement between Ukraine and the European 
Union. This decision of the government in force 
caused Euromaindan – protests all over the country 
to support the Eurointegration choice of Ukraine, 
which, after violent crackdown of protesters and 



Transformations of the information space in the post-truth-age 39

their beating during the night of 29-30 November, 
2013, in Kyiv grew into the “Revolution of Dignity”. 
The protests were transformed from pro-European 
into anti-governmental and became much more 
large-scaled (Khroniky maydanu …, 2014).

According to the analytical report of the National 
Union of Journalists of Ukraine (NUJU), 271 journalists 
both of Ukrainian and foreign media suffered during 
the “Revolution of Dignity”. In February 2014, two 
journalists died in Kyiv. Moreover, within this period, 
14 attacks on media editorial offices, 9 arrests and 
detentions, 31 cases of threats of physical violence 
to media employees were registered (Ponad 270 
zhurnalistiv …, 2014).

Social networks of Twitter and Facebook having 
spread the information about civil protests quickly 
encouraged people to protest (Khroniky maydanu …, 
2014). During the Revolution of Dignity, social media 
became one of the main channels for receiving real-
time information for official domestic media outlets. 
This development led to the emergence of «citizen 
journalism» in Ukraine, which further evolved due 
to the efforts of volunteers and civic activists in 
annexed Crimea and the occupied parts of Donbas.

 

3. Information space of Ukraine in the post-truth 
age and in the conditions of the Russian military 
aggression

In 2012, experts from 42 countries of the Council 
of Europe refused from traditional forecasting 
for the first time and specified media as the most 
complicated and the most problematic segment 
within the following 10 years. After that, 12 
experts made up a high level group in the EU, 
the Management Committee on Media, which 
made a forecast and recommendations until 2025 
(Hrabovets’kyy, 2014). 

According to the conclusions of European 
experts, traditional journalism is disappearing as 
it has shifted into the realm of services and has 
transformed into political and business orders. At 
least, it was exactly in Europe-2012: traditional media 
produced customized texts by 80%. Simultaneously, 
a crisis of media technologies, the spreading of 
digital products and the development of networks 
has a consequence that each person could be a 
media blogger – and the posts of media citizens 
change the politicians’ and world leaders’ decisions 
(Hrabovets’kyy, 2014).

According to L. Mudrak, an independent media 

expert and multi-year representative of Ukraine in 
the Steering Committee of the Council of Europe 
on Information Society and Media, media future 
lies in the Internet without borders (Hrabovets’kyy, 
2014). Our time has introduced the term «post-
truth» into social circulation, where politicians 
and media manipulate to such an extent that it 
becomes difficult or even impossible to find the 
truth in the information flow. As a response to the 
trend of “post-truth” there appeared a defending 
move – the US faculties of psychologies have been 
already teaching the course of “Truth Search in the 
Post-Truth Age” along with the concepts of basic 
journalism. Counteracting manipulations as well as 
self-preservation have become a way of life. 

During the Euromaidan and the “Revolution 
of Dignity” in 2014, all the miscounts of Ukraine in 
the information area within previous years were 
evinced. That was the period when the aggressive 
information policy of the Russian Federation had an 
impact on distorting and misrepresenting the image 
of Ukraine in the world, particularly within Russia 
itself. Only due to active elucidation of these events 
by European and world media (Thomson-Reuters, 
AFP, AP, TVP, CNN, BBC, Al’Jazira, etc.), was a long-
term practice of reception of information about 
Ukraine from the Russian sources broken. 

At the same time, social media platforms became 
actively engaged in the deliberate dissemination 
of information about Ukraine abroad, becoming 
one of the main channels for receiving real-time 
information for traditional media outlets. For 
example, the “Information Resistance” group 
systematically pursued a policy of exposing and 
debunking false information about events in 
Ukraine, about the relations of Ukraine and Russia. 
The materials in different languages prepared by 
the experts (English, German, French, Polish, Czech, 
Bulgarian, etc.) were mostly translated by volunteers 
and spread by information channels of the world’s 
media.

The use of citizen journalism and maximally 
wide online elucidation of what was occurring, in 
experts’ opinion, became the most efficient tool 
which held back the aggressive campaign of the 
Russian Federation both at the information and real 
level (Shchodo informatsiyno-psykholohichnoyi …, 
2014).

In the beginning of 2014 in the territory of 
the Autonomous Republic of Crimea, beside the 
deployment of Russian Federation’s troops, Ukraine’s 
population was under psychological pressure 



40  Yurii Nesteriak, Yuliia Nesteriak 

by mass media of a foreign state. Information 
expansion into the national information space of 
Ukraine was seen; strategic facilities of the Ukrainian 
telecommunication infrastructure were captured. All 
those occurred against the background of a massive 
and aggressive information attack of the Russian 
propaganda which, contrary to the European 
standards in the area of mass media, was trying to 
incite hostility and separatist sentiments in Ukraine 
(particularly, in Crimea), and thus encroached on 
state sovereignty and the territorial integrity of 
Ukraine (Poyasnyuval’na zapyska …, 2014)

Responding to the decision of the National 
Security and Defense Council of Ukraine “On Urgent 
Measures Concerning Ensuring National Security, 
Sovereignty and Territorial Integrity of Ukraine” in 
March 2014, the National Council of Ukraine on TV 
and Radio Broadcasting addressed associations 
of program services providers demanding to stop 
rebroadcasting the programs of Russian TV channels 
of Rossia 24, ORT (Channel 1 World Network), RTR-
Planeta, NTV-Mir (Zaklyk Natsional’noyi..., 2014) 
in their networks. Additionally, in 2017, Ukraine 
imposed sanctions against the Russian network 
resources such as Yandex, Mail.ru Ukraina, Vkontakte, 
Odnoklassniki, etc.

As of that time, it became obvious that further 
development of democratic processes and civil 
society institutions in Ukraine are almost impossible 
without public broadcasting. Public television and 
radio broadcasting, as the Ukrainian experts believe, 
have to be based on fundamentally different 
grounds rather than on state-owned or commercial 
television and radio organizations (Horban’, 2014). 
This is a form of broadcasting that is created for 
society, financed by society, and under its control. 
The introduction of public broadcasting in Ukraine 
was also one of the requirements for signing the 
Association Agreement between Ukraine and the 
European Union.

The law of Ukraine “On International Broadcasting 
System of Ukraine” launched work to create Ukrainian 
information content for foreign consumers. On 
October 1, 2015, the Multimedia Platform of 
International Broadcasting of Ukraine was launched 
having united the resources of TV Channel UA|TV 
and the national news agency Ukrinform. In April 
2016, an active stage of the channel transformation 
in compliance with the world’s standards of 
international broadcasting started. As of the end of 
2016, contracts were signed with 58 cable networks 
operators of foreign countries.

In December 2015, the Public Diplomacy 
Department was established in the structure of 
the Ministry of Foreign Affairs of Ukraine whose 
functions include the implementation of image-
building programs abroad. In 2016–2017, the 
Ministry of Foreign Affairs implemented several 
large-scale cultural and social promotions that drew 
attention of the world’s community to the issues 
related to Ukraine (Hibrydni zahrozy…, 2018).

In May 2018, the government of Ukraine 
approved the brand of Ukraine NOW developed 
by the creative company of Banda Agency. Ukraine 
NOW has become the most large-scale international 
marketing campaign of the Ukrainian government. 
Its main purpose was to form a positive image 
of Ukraine among the international community, 
to draw attention of foreign investments and to 
enhance tourism potential (Kabmin zatverdyv…, 
2018).

Within the period from 2015 to 2019, in compliance 
with the norms of the Ukrainian legislation and 
European Convention on Transfrontier Television, 
rebroadcasting of 86 foreign programs originated 
mostly from the Russian Federation was terminated 
in the cable networks of Ukraine. Together with the 
oblast offices of the Security Service of Ukraine, 
cases of illegal content broadcasting in public access 
institutions were promptly stopped. According to 
the «Report of the National Council of Ukraine on 
Television and Radio Broadcasting for 2019,» such 
measures indirectly contributed to the emergence of 
new national, including «niche,» satellite television 
channels. Now 131 Ukrainian satellite programs 
are broadcast in Ukraine, and the list of foreign 
programs whose content meets the requirements of 
the European Convention on Transfrontier Television 
and the legislation of Ukraine amounts to 178 items 
(Zvit Natsional’noyi …, 2020).

In the information space of Ukraine, various 
foreign elements of information influence are 
functionally present. However, the presence of 
«external» subsystems in the state information space 
should not be perceived as a crisis of the system, 
according to domestic experts (Oliynyk et al., 2015). 
The state information policy of Ukraine should take 
into account the environment of its existence and, 
based on this, build a system of its own information 
security.

The main strategic purpose of the state 
information policy is to ensure the transition to a new 
stage of development for Ukraine, the building of an 
information society and the country’s integration 



Transformations of the information space in the post-truth-age 41 

into the global information community (Stepanov, 
2011). The main strategic direction of activity is the 
formation and development of an open information 
space of the state, ensuring its integrity and unity, 
as well as its integration into the global information 
space, taking into account national interests and 
specificities, with a focus on ensuring information 
security at the domestic and international levels.

All social transformations in the nearest future, as 
L. Mudrak thinks, will relate to media (Hrabovets’kyy, 
2014). New media are interactive electronic editions 
combining various formats of providing information. 
Video, online radio, TV broadcasting, animation, 
sound arrangement and the text itself can be the 
content of new media. New media are different from 
traditional ones by the user content – they are open 
to interaction with their readers and provide them 
with a possibility to create and modify the content 
of messages.

In the digital world, each person without 
exceptions is a media citizen. Crisis of media 
technologies forecast by the international experts 
for 2020–2025 led to the situation when people 
create media environment themselves – unions of 
people by interests, needs, priorities, activities in 
social networks, thus, they produce content – daily 
information flow, set conditions, priorities, form 
ethics in the network. As a result, a new media 
ecosystem has been created. That is exactly what the 
theses of analytical forecast by the High Level group 
in the EU meant (Hrabovets’kyy, 2014).

Globalization of the information space as well 
as increased volume of false information in the 
post-truth age require widening the opportunities 
for media education, developing critical thinking 
and increasing the level of citizens’ media literacy, 
their ability to stand against manipulations of both 
national and foreign origin. “Propaganda concerns 
a whole range of the social life areas, that is why 
reaction must be from all the society’s strata. It is 
necessary to study the phenomenon itself, to reveal 
fake stories and tell people about that,” as expert 
I.Smolenova thinks. It is important to increase the 
level of education in general because “propaganda 
is efficient as long as someone is ready to believe it” 
(Instrumenty rosiys’koyi…, 2017).

4. Conclusions

Transformation of media systems in Central and 
Eastern Europe began from the changes occurred 
during Perestroika and Hlastnost in the Soviet Union 
during 1986–1987 and later covered the countries 
of Central-Eastern Europe. In 30 years, it became 
obvious that post-Soviet countries chose different 
ways of their media systems transformation. The 
clearest dividing line is now between the countries 
that joined the EU and those which are even not 
oriented at the membership.

The establishment of the newest Ukrainian 
journalism and national information space was 
in mutual dependence with social and political, 
economic, cultural and educational development 
of the independent Ukrainian state. Media were 
simultaneously a mirror and a catalyzer of social and 
political processes. 

During 1994–2004 national information space of 
Ukraine became structured: its main players were 
determined, media market leaders were formed. 
New information policy of Ukraine during 2005–
2014 was formed taking into account the reality of 
the global information society, information threats 
and needs of information safety, being pro-European 
in its development vector. 

Since 2014, the development of Ukraine in the 
conditions of the Russian military aggression and 
increased information threats have remained topical: 
a necessity to protect the national information 
space, to enhance the information security and 
information operations counterstand system, 
to decrease negative consequences of external 
information influence.

In the conditions of escalated threats Ukraine 
is facing in the information area, it remains topical 
to protect information sovereignty, to preserve the 
Ukrainian people’s cultural values, to develop their 
national self-identity and civilization unity, to form 
a developed information society in Ukraine, to 
develop national information space, to transform 
Ukraine into an informationally advanced state 
and a full-fledged participant in the activities of the 
European and global community.

References 

Andrikevych N., 2013, Revolyutsiya na hraniti – tse odni z 
nayshchaslyvishykh dniv moho zhyttya, – Viktor Roh (Eng. 
The revolution on granite is one of the happiest days of 
my life, – Viktor Rog), Natsionalistychnyy portal, http://

ukrnationalism.com/interview/40-revoliutsiia-na-hraniti 
(accessed 13 May 2022).

Baranov O.A., 2011, Priorytetni napryamy rozvytku 
informatsiynoho prava v Ukrayini (Eng. Priority directions for 
the development of information law in Ukraine), Derzhava i 
pravo, 52, 225–231.



42  Yurii Nesteriak, Yuliia Nesteriak 

Bebyk V., 1993, Koly hroshi – mirazh, khoch poraduye tyrazh 
(Eng. When money is a mirage, although the circulation will 
please), 1993, Ukrayina moloda, 59(189), 9.

Chabanenko M.V., 2013, Osnovy internet-zhurnalistyky (Eng. 
Fundamentals of Internet Journalism), 2013, Prosvita, 
Zaporizhzhya.

Chasy perebudovy ta radyans’ka presa tsykh chasiv (Eng. The 
times of perestroika and the Soviet press of those times), 
2011, http://ru.osvita.ua/vnz/reports/journalism/22292/ 
(accessed 12 May 2022).

Dorosh M., 2015, Rozderzhavlennya presy: dosvid Pol’shchi. 
Presa u sviti (Eng. Denationalization of the press: the 
experience of Poland. Press in the world), http://osvita.
mediasapiens.ua/print/1411980895/rozderzhavlennya_
presi_dosvid_polschi/ (accessed 12 May 2022).

Hibrydni zahrozy Ukrayini i suspil’na bezpeka. Dosvid YES i 
Skhidnoho partnerstva (Eng. Hybrid threats to Ukraine and 
public security. The experience of the EU and the Eastern 
Partnership), 2018, https://geostrategy.org.ua/images/
blok_XXI-end_0202.pdf (accessed 13 May 2022).

Horban’ K., 2014, Pro perspektyvy hromads’koho movlennya 
v Ukrayini. Telekrytyka (Eng. About the prospects of public 
broadcasting in Ukraine. Television criticism), http://
www.mymedia.org.ua/articles/psb/pro_perspektivi_
gromadskogo_movlennya_v_ukra_n.html (accessed 
13.05.2022).

Hrabovets’kyy M., 2014, Nashe tsyfrove maybutnye: u 
Frankivs’ku media-ekspert Larysa Mudrak rozpovila, do 
choho hotuvatysya (Eng. Our digital future: in Frankivsk, 
media expert Larisa Mudrak told what to prepare for), 
VERSII.IF.UA., http://versii.if.ua/novunu/nashe-tsifrove-
maybutnye-u-frankivsku-media-ekspert-larisa-mudrak-
rozpovila-chogo-gotuvatisya/ (accessed 13 May 2022).

Informatsiya pro zareyestrovani periodychni vydannya: stanom 
na 31 hrudnya 1991 r. (Eng. Information on registered 
periodicals: as of December 31, 1991), 1993, Derzh. komitet 
Ukrayiny po presi, Kyyiv.

Instrumenty rosiys’koyi propahandy u krayinakh Skhidnoyi 
Yevropy – odnakovi – doslidzhennya (Eng. The tools of 
Russian propaganda in the countries of Eastern Europe are 
the same – research), 2017, https://uacrisis.org/uk/53099-
information-warfare (accessed 13 May 2022).

Intehratsiya i riznomanitnist’: novi tendentsiyi polityky Ukrayiny 
v sferi masovoyi informatsiyi ta novykh komunikatsiynykh 
posluh (Eng. Integration and diversity: new trends of 
Ukrainian policy in the field of mass information and new 
communication services), 2005, Spets. vydannia do 7-oi 
Yevrop. ministerskoi konf. z pytan polityky u sferi zasobiv 
masovoi informatsii, Kyyiv.

Kabmin zatverdyv rekomendatsiynyy brend-buk «Ukraine 
Now» (Eng. The Cabinet of Ministers approved the 
recommendation brand-book «Ukraine Now»), 2018, 
Uryadovyy portal, https://www.kmu.gov.ua/news/kabmin-
zatverdiv-rekomendacijnij-brend-buk-ukraine-now 
(accessed 13 May 2022).

Khroniky maydanu. Yak rozvyvalasya i do choho pryzvela druha 
ukrayins’ka revolyutsiya (Eng. Chronicles of the Maidan. 
How the second Ukrainian revolution developed and what it 

led to), 2014, http://journal.112.ua/maydan-ua/# (accessed 
13 May 2022).

Krishna-Hensel S.F., 2016, Media in Process: Transformation and 
Democratic Transition, Routledge, London.

Nesteryak Yu.V., 2014, Derzhavna informatsiyna polityka: 
teoretyko-metodolohichni zasady (Eng. State information 
policy: theoretical and methodological foundations), NADU, 
Kyyiv.

O telekanale «Tonis»: istoriya, soderzhaniye kanala, parametry 
veshchaniya. IT Store – televizionnyy portal (Eng. On the 
TV channel «tonis»: history, the content of the channel, the 
parameters of broadcasting. IT Store – TV portal), 2016, 
http://www.itstore.dp.ua/sat/page_34_telekanal_tonis.
html (accessed 12 May 2022).

Oliynyk O.V., Sosnin O.V., Shymans’kyy L.YE., 2001, Polityko-
pravovi aspekty formuvannya informatsiynoho suspil’stva 
suverennoyi i nezalezhnoyi derzhavy (Eng. Political and 
legal aspects of the formation of the information society of 
a sovereign and independent state), Derzhava i pravo, 13, 
534–541.

Ostapa S.V., Mis’kyy V.V., Rozkladay I.YE., 2018, Suspil’ne 
movlennya v Ukrayini: istoriya stvorennya ta vyklyky (Eng. 
Public broadcasting in Ukraine: history of creation and 
challenges), TOV «Drukarnya Viol», Kyyiv.

Ostatochnyy zvit za pislyavyborchyy period. 29 zhovtnya – 6 
lystopada 2012 roku (Eng. Final report for the post-election 
period. October 29 - November 6, 2012), 2013, Visnyk 
Tsentral’noyi vyborchoyi komisiyi, 1(25), http://www.
cvk.gov.ua/visnyk/pdf/2013_1/visnik1_2013_st_11.pdf 
(accessed 13 May 2022).

Ponad 270 zhurnalistiv postrazhdaly v Ukrayini pid chas 
Yevromaydanu (Eng. Over 270 journalists were injured in 
Ukraine during Euromaidan), 2014, NSZHU, Ukrinform, 
www.ukrinform.ua/rubric-society/2177132-ponad-270-
zurnalistiv-postrazdali-v-ukraini-pid-cas-evromajdanu-
nszu.html (accessed 13 May 2022).

Poyasnyuval’na zapyska do proektu Zakonu Ukrayiny 
«Pro zasady informatsiynoyi bezpeky Ukrayiny» (Eng. 
Explanatory note to the draft Law of Ukraine «On the 
Principles of Information Security of Ukraine»), 2014, http://
w1.c1.rada.gov.ua/pls/zweb2/webproc4_ 1?pf3511=51123 
(accessed 13 May 2022).

Pro departyzatsiyu derzhavnykh orhaniv, ustanov ta 
orhanizatsiy (Eng. About departmentalization of state 
bodies, institutions and organizations), 1991, Postanova 
Verkhovnoyi Rady Ukrayiny vid 24 serp. 1991 r. № 1429-XII, 
Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrayiny» / VR Ukrayiny, 
http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1429-12 (accessed 
12 May 2022).

Pro presu ta inshi zasoby masovoyi informatsiyi (Eng. About 
the press and other mass media), 1990, Zakon SRSR vid 12 
chervnya. 1990 r., 553. Vidomosti Verkhovnoyi Rady № 26, 
St. 492.

Pro zaboronu diyal’nosti Kompartiyi Ukrayiny (Eng. About 
banning the activity of the Communist Party of Ukraine), 
1991, Ukaz Prezydiyi Verkhovnoyi Rady Ukrayiny vid 30 serp. 
1991 r. № 1468-XII, Baza danykh «Zakonodavstvo Ukrayiny» 
/ VR Ukrayiny, http://zakon4.rada.gov.ua/laws/show/1468-
12 (accessed 12 May 2022).



Transformations of the information space in the post-truth-age 43

Revolyutsiya na hraniti: 25 rokiv po tomu (Eng. Revolution 
on granite: 25 years later), 2015, Zbruc, https://zbruc.eu/
node/42122 (accessed 13 May 2022).

Ruban YU.H. (Ed.), 2009, Ukrayina v 2005–2009 rr.: 
stratehichni otsinky suspil’no-politychnoho ta sotsial’no-
ekonomichnoho rozvytku (Eng. Ukraine in 2005–2009: 
strategic assessments of socio-political and socio-economic 
development), NISD, Кyyiv.

Semenchenko I.YU., 2010, Tendentsiyi informatsiynoho 
prostoru Ukrayiny v umovakh hlobalizatsiyi (Eng. Trends 
in the information space of Ukraine in the conditions of 
globalization), http://www.rusnauka.com/12_KPSN_ 2010/
Politologia/63701.doc.htm (accessed 13 May 2022).

Serhiy Naboka. Ukrayins’kyy Samvydav (Eng. Sergiy Naboka. 
Ukrainian Samvydav), 2003, http://www.smoloskyp.org.
ua/-leftmenu-173/eftmenu-196/48-2003/319-s-1-5--2003.
html?start=5 (accessed 12 May 2022).

Shchodo informatsiyno-psykholohichnoyi skladovoyi ahresiyi 
Rosiys’koyi Federatsiyi proty Ukrayiny (za rezul’tatamy 
podiy 1–2 berez. 2014 r.) (Eng. Regarding the informational 
and psychological component of the aggression of the 
Russian Federation against Ukraine (according to the results 
of the events of March 1–2, 2014)), 2014, http://www.niss.
gov.ua/articles/1476/ (accessed 13 May 2022).

Skuratovs’kiy B. 2016, Istoriya ukrainskogo TV glazami zritelya 
(Eng. The history of Ukrainian TV through the eyes of the 
viewer), http://mediasat.info/2016/01/23/history-of-
ukraine-television (accessed 12 May 2022).

Stepanov V.YU. 2011, Derzhavna informatsiyna polityka v 
suchasnomu politychnomu prostori (Eng. State information 
policy in the modern political space), Інвестиції: практика 
та досвід, 3, 76–78.

Strukova Ye., 2002, Al’ternativnaya periodicheskaya pechat’ 
i yeye rol’ v stanovlenii mnogopartiynosti v Rossii (Eng. 
Alternative periodicals and its role in the development of 
a multi-party system in Russia), http://cheloveknauka.
com/alternativnaya-periodicheskaya-pechat-i-ee-rol-v-
stanovlenii-mnogopartiynosti-v-rossii#ixzz57Z2EKPw5 
(accessed 12 May 2022).

Vakhtanh Kipiani: Samvydav yak sproba protystoyaty tsenzuri 
(Eng. Vakhtang Kipiani: Samvydav as an attempt to 
resist censorship), 2011, http://osvita.mediasapiens.ua/
mediaprosvita/master_clas/vakhtang_kipiani_samvidav_
yak_sproba_protistoyati_tsenzuri/ (accessed 12 May 2022).

Vasylenko V., 2011, «Kasetnyy skandal»: heopolitychnyy i 
natsional’nyy vymiry (Eng. «Cassette scandal»: geopolitical 
and national dimensions), 2011, Detektor media, http://
detector.media/withoutsection/article/65477/2011-09-
04-kasetnii-skandal-geopolitichnii-i-natsionalnii-vimiri/ 
(accessed 13 May 2022).

Vybory Prezydenta Ukrayiny 31 zhovtnya, 21 lystopada ta 
26 hrudnya 2004 r. Zaklyuchnyy zvit Misiyi OBSYE/BDIPL 
zi sposterezhennya za vyboramy (Eng. Elections of the 
President of Ukraine on October 31, November 21 and 
December 26, 2004. Final Report of the OSCE/ODIHR Election 
Observation Mission), 2005, OBWE, Warszawa.

Zaklyk Natsional’noyi rady do provayderiv prohramnoyi 
posluhy i kabel’nykh operatoriv (Eng. The call of the National 
Council to program service providers and cable operators), 

2014, http://nrada.gov.ua/ua/news/radanews/22015.html 
(accessed 13 May 2022).

Zvit Natsional’noyi rady Ukrayiny z pytan’ telebachennya i 
radiomovlennya za 2019 rik (Eng. Report of the National 
Council of Ukraine on Television and Radio Broadcasting 
for 2019), 2020, Natsional’na rada Ukrayiny z pytan’ 
telebachennya i radiomovlennya, https://www.nrada.
gov.ua/wp-content/uploads/2020/02/Zvit_NR_2019.pdf 
(accessed 13 May 2022).


