
		

Journal of Geography, Politics and Society
2022, 12(4), 23–32 
https://doi.org/10.26881/jpgs.2022.4.03

RUSSIAN NEWS JOURNALISM: NEGLECT OF STANDARDS AND COMMON 
SENSE

Yurii Nesteriak (1), Yuliia Nesteriak (2)

(1) National Academy of Communication Study, Illenka 36/1, 04119 Kyiv, Ukraine, ORCID: 0000-0003-2333-5965
e-mail: nesteriak.yuriy@gmail.com (corresponding author)
(2) Department of Social Communication, Institute of Journalism, National Taras Shevchenko University of Kyiv, Illenka 36/1, 04119 Kyiv, Ukraine, ORCID: 0000-0002-
8637-4980
e-mail: nyulia@ukr.net

Citation
Nesteriak Y., Nesteriak Y., 2022, Russian news journalism: neglect of standards and common sense, Journal of Geography, Politics 
and Society, 12(4), 23–32.

Abstract
The rules of news presentation are independent of time and space. It is about using professional news journalism methods in 
order to reflect reality, despite the shortage of time and finances. Messages are formulated according to professional standards 
of unbiased event coverage. This means that journalists must present the events as impartially as possible. Own assessments 
are inadmissible; the presentation must be based on facts.
     The Russian Information Agency (RIA Novosti), which is part of the International Information Agency (MIA Rossiya Segodnya) 
violates news standards as well as principles of news agencies and cannot be a true and reliable information source.

Key words
news journalism, professional standards of unbiased event coverage, information agencies principles, fake news, news 
standards violation.

Received: 14 June 2022	 Accepted: 07 August 2022	 Published: 30 December 2022

1. Retrospective propaganda “news” analysis

The origins of the propagandistic foundations of 
news journalism in Russia are based on the Russian 
mass media traditions, which became definite 
and intensified during the wartime periods. The 
information component has always been considered 
by Russian ideologues as an extremely important 
aspect of a military campaign. Despite the fact 
that de jure censorship in Russia was abolished in 
1905 (October Manifesto), before the beginning of 
the First World War, the “Provisional regulations on 
military censorship” were issued in order to let the 

government use whatever means needed in the 
fight against objectionable mass media under the 
guise of martial law (How Russian..., 2022).

The beginning of the so-called “Great Patriotic 
War” in 1941 became the impetus for creating another 
USSR information body, which operated according 
to the principle of a news (information) agency – 
the Soviet Information Bureau (Radinformbiuro), 
the predecessor of the modern Russian Information 
Agency (RIA) Novosti. It was founded on June 24, 
1941, under the Council of People’s Commissars of 
the USSR based on the Resolution of the CPC of the 
USSR and the Central Committee of the CPSU(b) “On 



24		  Yurii Nesteriak, Yuliia Nesteriak 

the Creation and Tasks of the Soviet Information 
Bureau’’ (APN ot Sovinformbûro..., 2001, p. 6).

The resolution provided for “entrusting the Soviet 
Information Bureau with: managing the coverage of 
international events and the internal life of the Soviet 
Union in the press and on the radio; organizing 
counter-propaganda against German and other 
enemy propaganda; covering front-line events and 
military actions, compiling and publishing military 
summaries based on the Main Command materials.” 
The Radinformbiuro managed the work of the 
All-Slavic Committee, the Anti-Fascist Committee 
of Soviet Women, the Anti-Fascist Committee of 
Soviet Youth, the Anti-Fascist Committee of Soviet 
Scientists, and the Jewish Anti-Fascist Committee.

It is clear that all Radinformbiuro activities 
were essentially propaganda. In 1944, a special 
department of propaganda for foreign countries 
was created in the Radinformbiuro structure. 
Through 1171 newspapers, 523 magazines and 
18 radio stations in 23 countries around the world, 
Soviet embassies abroad and other Radinformbiuro 
organizations introduced readers and listeners to the 
anti-fascist struggle, and later to the main directions 
of the internal and foreign policy of the Soviet Union 
during the post-war period.

In 1961, based on the Radinformbiuro, the Press 
Agency Novosti (APN is an acronym for the Ukrainian 
Agentstvo Presy Novosti) was established. It was 
the first non-state public information agency in the 
history of the Soviet mass media. Soviet journalism 
was quite proud of this fact since public and private 
ownership of the media went beyond the Soviet 
(communist or totalitarian) press theory described 
by F. Sybert et al. (1998). Among the founders of 
the Press Agency Novosti were the Union of Soviet 
Journalists, the Council of Soviet Friendship and 
Cultural Relations with Foreign Countries (VOKS is an 
acronym for the Russian “Vsesoiuznoe Obshchestvo 
Kul’turnoi Sviazi s zagranitsei”), and the All-Union 
Society for the Dissemination of Political and 
Scientific Knowledge. The purpose of the created 
agency was to inform the international public about 
the Soviet Union life. Its motto was: “Information 
for the sake of peace, for the sake of the friendship 
between nations.” The non-state founders created 
the illusion of independence and objectivity of the 
agency compared to other Soviet mass media.

Information centers or bureaus, departments, 
branches or correspondent points of the Press 
Agency Novosti were located in 120 places around 
the globe. The agency’s reporters sometimes 
found themselves in one or another country before 
their colleagues from the Telegraph Agency of the 
Soviet Union (TARS is an acronym for the Ukrainian 
“Telegrafne Agentstvo Radianskoho Soiuzu”), 

embassy, or consulate arrived there. By 1990, the 
Press Agency Novosti had 27 representative offices 
in Europe, 20 in North and Latin America, 15 in Asia, 
29 in the Middle East and Africa, Australia and New 
Zealand.

The former chairman of the Press Agency Novosti 
board B. Burkov stated:

from the very beginning, it was clear that the 
name “News” (rus. Novosti) did not impose on the 
agency the obligation to be a super-operational 
organization, to some extent competing with 
the Telegraph Agency of the Soviet Union. On 
the contrary, it was strictly defined that the Press 
Agency Novosti is not a telegraph agency; the 
Telegraph Agency of the Soviet Union copes well 
with this (APN ot Sovinformbûro ..., 2001, p. 4).

According to Richard Paul and Linda Elder, such 
a biased presentation of the news, given the low 
level of the audience’s critical thinking, shapes its 
view of the world, and determines which countries 
are friends and which are enemies. Researchers 
also emphasize the close connection between bias 
and propaganda (Paul, Elder, 2008). The scientists 
note that the logic of news presentation is parallel 
to the logic of writing a story. In both cases, there 
is simultaneously a vast background of facts for 
the events covered and very limited actual display 
of those facts. The result in both cases is the same: 
99.9% of the “facts” are never mentioned at all. It is 
the facts manipulation that creates news bias.

On July 27, 1990, following the Decree of the 
President of the USSR M. Gorbachev, the Information 
Agency Novosti (IAN) was established based 
on the Press Agency Novosti. A computer data 
bank containing more than 250,000 documents 
was created. Since 1991, the tape of operational 
information Infonovosti has been published. IAN 
offices were located in 120 countries, the agency 
published more than 60 illustrated magazines 
and newspapers in 45 languages with a one-time 
circulation of 4.3 million copies. In 1989, a television 
center was opened, which was later reformed into 
the TV company TV-Novosti.

In September 1991, based on IAN and the Russian 
Information Agency, the Russian Information 
Agency (RIA) Novosti was created, which at that 
time was supervised by the Ministry of Press 
and Information of Russia, with about 80 foreign 
bureaus and correspondent points, more than 
1,500 subscribers in the CIS countries and about 
100 abroad. Since 1993, RIA “Novosti has become a 
state information and analytical agency. The agency 
also participated in the creation of the radio channel 
RIA-Radio and the TV channel Kultura. In May 1998, 



Russian news journalism: neglect of standards and common sense	 25

based on the Decree of the President of the Russian 
Federation (RF), the holding All-Russian State 
Television and Radio Broadcasting Company (VGTRK 
is an acronym for “Vserossiyskaya gosudarstvennaya 
televizionnaya i radioveshchatelnaya kompaniya”) 
was created, which included RIA Novosti under the 
new name – Russian News Agency Vesti, keeping the 
well-known RIA Novosti brand in the information 
environment (APN ot Sovinformbûro..., 2001, p. 166).

Since 2001, RIA Novosti has transferred the 
distribution of news information to the ria.ru website, 
which has the following options: geolocation, 
geotargeting and integration into social networks. 
That allowed the platform to gain leadership in the 
number of viewers in Russia among news resources.

On December 23, 2003, the RIA news agency Vesti 
was removed from VGTRK by a government decree 
of the Russian Federation and subordinated directly 
to the Ministry of Press of the Russian Federation. On 
April 1, 2004, the Federal State Unitary Enterprise 
Russian News Agency Vesti was renamed as the 
Federal State Unitary Enterprise Russian Agency of 
International Information RIA Novosti. The agency 
turned into a group of media companies, which 
united several independent, but closely interacting 
multimedia mass media.

On December 9, 2013, the President of Russia V. 
Putin signed the “Decree on measures to improve the 
efficiency of the state media,” according to which RIA 
Novosti was liquidated, and the founder’s rights and 
property rights were transferred to the International 
Information Agency (IIA) Russia Today. D. Kiselyov 
was appointed the CEO of the new structure. By 
the same decree, the Russian state broadcasting 
company Voice of Russia was liquidated, the property 
of which was also transferred to Russia Today (RT).

According to the decree, the main direction of 
activity of the federal agency Russia Today is to 
cover the state policy of the Russian Federation 
and public life in Russia for a foreign audience. IIA 
Russia Today combines radio broadcasting, news 
feeds, information portals, multimedia international 
press centers, production and distribution of photo 
content and infographics, information platforms 
in social networks and production of mobile 
applications content.

Information resources of RIA Noviny, Prime, 
R-Sport, RIA Nedvizhymost, RIA Reyting, InoZmi are 
part of IIA Russia Today. The agency is considered 
to be a leader in terms of citations among Russian 
mass media, social networks and the blogosphere. 
In November 2014, IIA Russia Today launched a 
new brand – Sputnik multimedia group. Sputnik 
(sputniknews.com) – a news agency and radio with 
multimedia information hubs – includes websites, 

analog and digital radio broadcasting, mobile 
applications and pages on social networks in dozens 
of countries around the world.

During the study “News as a Weapon”, prepared 
in 2019 by researchers from London’s Kings College, 
more than 10,000 messages from Russian news 
agencies and more than 150,000 messages from 
the British media were analyzed. The authors found 
that out of 2,641 articles analyzed by the Russia 
Today and Sputnik news agencies about events in 
the UK, the USA, France, Germany, Sweden, Italy and 
Ukraine, 2,157 (81.7%) mentioned political failures, 
conflicts etc. at least once. 80% of all mentions of 
NATO that Russia disseminated in the British media 
also contained negative key messages. In these 
reports, NATO was most often described as an 
aggressive expansionist threat to Russia. Often, the 
messages were devoted to conflicts within NATO as 
well as to the negative effects of membership for 
member countries and arguments to justify Russian 
aggression (82% novyn..., 2019).

2. Standards of news journalism in modern 
conditions

According to the head of the Institute of Journalism 
and Communication of the University of Hamburg, 
prof. Z. Vaishenberh:

there is still a consensus among society members 
and journalists about news journalism principles 
and the need to preserve them. These principles 
can be formulated as news reporting rules that 
ensure a certain quality of events coverage and 
serve as a guideline for journalists and the general 
public (Vaishenberh, 2011). 

Rules for news presentation are independent of 
space and time. We are talking about professional 
methods by which news journalism, despite the 
time and financial shortage, can provide a reflection 
of reality, which will enable the modern multifaceted 
society to constantly observe itself.

This journalism function causes the fundamental 
problem of any observation. Observation relies on 
discrimination, which directs the gaze to one side 
of the phenomenon, eliminating the other. Even 
if both sides were heard (audiatur et altera pars), 
as required by the professional rules of objective 
events coverage, news journalism by definition 
remains “one-sided”.

Messages are formulated in accordance with 
professional standards of objective events coverage. 
This means that journalists must present as impartial 
a picture of events as possible. Own assessments 



26		  Yurii Nesteriak, Yuliia Nesteriak 

are inadmissible, the presentation must be based 
on facts. This applies to both the informational and 
entertainment branch. “Subjective journalism” is 
allowed only when it comes to one’s own opinion 
(Vaishenberh, 2011).

Therefore, “most researchers agree that journalists 
should have clear guidelines that will help them 
make decisions in ambiguous situations,” reports 
prof. V. Ivanov, Ukrainian media researcher. Various 
countries’ codes from the USA to Belarus have such 
provisions. At the same time, the emphasis is placed 
on the fact that a journalist must serve society, his 
main duty is to provide objective information, on 
the basis of which it is possible to create a picture 
of the world that would most closely correspond 
to reality. The SPJ Code of Ethics explicitly states 
that “journalists shall be free from any obligation 
other than the public’s right to reliable information” 
(Vaishenberh, 2011).

The Ukrainian Institute of Mass Information has 
defined six basic standards of news journalism, 
which, according to media experts, “are universal 
features of any quality journalistic material. Their 
non-compliance or violation in information 
journalism leads to receiving either a low-quality 
material (‘production defect‘) or a fundamentally 
different product (‘jeans‘ – propaganda, PR)” 
(Žurnalìsts’kì standarty..., 2011):

1. A balance of opinions and points of view. 
Life consists of big and small conflicts. Every 
journalistic topic is either conflictual or, at the 
very least, ambiguous. This requires us to clearly 
define who the parties to each conflict are or 
who a competent and independent expert on 
each covered topic is. The standard of opinion 
balance requires us to present the opinion of all 
parties of the conflict, without exception. Only 
then does the audience receive the full picture 
and have enough information to draw their own 
conclusions;

2. Promptness of information delivery. The standard 
of promptness requires information journalists to 
submit any information without postponing it 
“for later,” which means covering the topic in the 
nearest news release / issue of the newspaper. At 
the same time, information should be provided 
as completely as possible and be of the highest 
achievable quality form;

3. Reliability (references). The reliability of 
information means the qualitative verification 
of each fact in sources competent for this fact. A 
journalist should always use several competent 
sources to verify any fact. And for this, while 
dealing with this or that topic, the competence 
of certain officials or experts must be clearly 
defined. The last requirement of the reliability 

standard is as follows: the journalist must clearly 
inform his audience about the source of this or 
that fact or opinion;

4. Separation of facts from comments and 
opinions. In such a “pure” and conservative 
information genre as news, a journalist has no 
right to comment on the material at all. So, 
without commenting or evaluating in any way, 
he gives his audience, first, the facts. Secondly, 
the opinions of the participants of the event. 
Thirdly, the opinions of experts. Every fact comes 
from a competent source. Each opinion is voiced 
by a specific author. The journalist informs 
the audience about the sources of facts and 
authors of opinions. In this situation, facts are 
automatically separated from conclusions and 
personal evaluation;

5. Accuracy of information presentation. This is the 
cornerstone standard of informational journalism. 
It means that any reported fact corresponds to 
the reality fact, and that any opinion is quoted 
accurately and out of context;

6. Comprehensive presentation of facts and 
information on the issue. Any topic needs to be 
covered as completely as possible, which means 
presenting a wide range of facts and opinions. 
Therefore, the journalist’s task is to find the 
competent sources to provide it.

When Russian President Vladimir Putin ordered the 
invasion of Ukraine on February 24, journalists from 
the English-language publication Kyiv Independent 
started a live blog with constant updates for 
Ukrainians and readers around the world. The Kyiv 
Independent, Ukrainska Pravda and a number of 
other Ukrainian news outlets continue to cover 
the war with a dogged commitment to the truth 
despite being targeted by the Russian military forces 
(Fighting for…, 2022).

The Ukrainian Institute of Mass Information also 
monitors and records facts about Russia’s crimes 
against journalists and the media since the attack 
on Ukraine on February 24, launching a special 
information resource “Media crimes of Russia in the 
war against Ukraine (updating)” (Medìjnì zločini …, 
2022).

Foreign social networks were the first to feel 
the restrictions. On February 25, Moscow partially 
restricted access to Facebook. On March 5, 
Roskomnadzor, Russia’s communications regulator, 
completely banned access to Facebook across the 
country. Access to Twitter was also restricted after 
the network blocked the pages of Russia Today and 
Sputnik, Russia’s state media channels (Shemakov, 
2022).



On the same day, the State Duma of the Russian 
Federation unanimously adopted a resolution on 
punishment for “fake news” within the country. A 
person who spreads information about the Russian 
military forces, a “special operation” in Ukraine, or 
calls for sanctions, which has not been officially 
announced by the government, can be sentenced to 
15 years in prison. The Duma cited several examples 
of serious misinformation that should be punished, 
including publishing “documented” photos of 
burned military equipment, reports of attacks on 
civilians, and assessment of the Russian military 
personnel losses.

The Fake News Law was adopted as a result 
of Russia’s restrictions on media reports that 
“disrespect the government” back in 2019, although 
the punishment was much lighter three years ago. 
A fine of up to 1.5 million rubles ($22,900) and 15 
days in prison could be imposed on anyone who 
disseminated “unreliable” information about public 
officials and violated public order.

As a result, access to foreign mass media was 
significantly limited. At the request of the prosecutor’s 
office, Roskomnadzor “restricted” access to BBC, 
Meduza, Deutsche Welle and Radio Free Europe. 
Bloomberg, The Guardian and BBC suspended the 
work of their journalists in Russia. The international 
association of investigative journalists OCCRP was 
also placed on the list of “undesirable organizations”.

The opposition mass media in Russia have 
largely fallen silent. Echo of Moscow, Znak.com, 
The Village, Taiga.info, Dozhd, Tomsk TV 2 and 
many other channels ceased their activities due 
to strong pressure and the threat of prosecution. 
Znak.com refers to “a large number of restrictions 
that have recently affected the work of the mass 
media in Russia”. Those who have not stopped their 
activities are personally persecuted. For example, on 
the morning of March 5, the editorial office of the 
newspaper Pskovskaya guberniya was searched; 
because of this, the website of the newspaper is 
blocked.

Publications that have not yet been closed 
are forced to delete news and report only official 
government messages. 12 Russian publications, 
including The Bell, VPost and The Blueprint, have 
announced the cessation of all war coverage reports. 
Winner of the 2021 Nobel Prize in Journalism, Novaya 
Gazeta deleted most of the articles about the war 
(Shemakov, 2022).

Meanwhile, at least 150 journalists left Russia 
urgently after the start of a full-scale war against 
Ukraine. The main reason for the departure of media 
workers is the introduction of military censorship in 

Russia. This is reported by RBK-Ukraine with reference 
to the Center for Strategic Communications and 
Information Security Spravdi (Z RF pislâ počatku…, 
2022). A large number of journalists from many mass 
media companies left the country, among them 
almost the entire team of Moscow editorial office 
Meduza (about 20 people). Journalists from Dozhd, 
Echo of Moscow, and Novaya Gazeta also fled. In 
addition, the Russian service of the BBC temporarily 
stopped working in Russia. Now its journalists will 
work from abroad.

It should be noted that on March 4, 2022, the 
President of the Russian Federation V. Putin signed 
a law according to which media workers face 15 
years in prison if they publish information about the 
invasion of Ukraine that contradicts the statements 
of official bodies.

Russia included the German media company 
Deutsche Welle, whose broadcasting in Russia was 
banned at the beginning of February, to the list of 
“foreign agents”. This was a precautionary measure 
in response to the ban on the activities of the 
Russian propaganda channel RT in Germany (Rosìâ 
vyznala…, 2022).

The Russian Ministry of Justice added nine 
journalists and three media organizations to the 
register of mass media “foreign agents.” Radio 
Svoboda journalists were included in the list. Also 
journalists from the Nastoyashchee Vremya TV 
channel were added on the list. “The Bellingcat” 
investigative project, Dozhd TV channel journalist 
Danyla Sotnikov, BBC Russian Service correspondent 
Andriy Zakaharov, journalist Evgenii Simonov, and 
lawyer and head of the Media Rights Protection 
Center Galyna Arapova were also included in the list.

Russia’s invasion of Ukraine demonstrates the 
importance of the free press to protect against 
the arbitrariness of tyranny. This is stated in the 
New Special Report prepared by the Nieman 
Foundation for Journalism at Harvard University 
(Viprobuvannâ…, 2022).

In Russia, the free information stream and 
dissemination of alternative opinions were seen as 
a significant threat to the regime of Vladimir Putin 
that the pocket parliament (the Duma of the Russian 
Federation indeed) introduced a criminal penalty of 
up to 15 years in prison for a reliable description of the 
events taking place in Ukraine. This decision allowed 
the authorities to silence almost all independent 
and oppositional voices in Russia. In other words, 
the war contributed to the creation of such a media 
environment in Russia that Joseph Goebbels himself 
would have envied.

At the same time, journalists from various 
independent mass media accept the challenge posed 

Russian news journalism: neglect of standards and common sense	 27



by the war and, at great risk to themselves, describe 
the bloody massacre of the local civilian population 
in Ukraine. Such reports are vitally necessary in order 
to get Western countries to respond objectively to 
the war and, what is most important now, to resolve 
the humanitarian crisis caused by Russia’s actions.

“Russia’s invasion of Ukraine was a stark reminder 
of the vital role these [independent] journalists and 
their newsrooms play, and how fragile press freedom 
has actually proven to be in the face of aggression 
from Putin and other authoritarian leaders around the 
world,” the Nieman Foundation reports. According 
to its official website, the foundation sets itself the 
task of  “promoting and raising the standards of 
journalism, educating and supporting those who 
are ready to make an important contribution to its 
future” (Viprobuvannâ…, 2022).

3. Interpretation of RIA Novosti news standards

From February 24 to April 1, 2022, 3,534 out of 16,425 
publications on the RIA Novosti information agency 
website had keywords “Ukraine”,, “special operation”, 
“war”. The first flash message was published at 5:50 
a.m. Moscow time: “Putin announced a special 
military operation in Donbas” (Putin ob”âvil..., 2022). 
First of all, it should be noted that the agency does 
not call a full-scale invasion of Ukrainian territory a 
war, using the concepts of “special military operation” 
or “Ukrainian crisis” introduced into the information 
space by V. Putin. This publication outlines the main 
goal of the invasion: “the protection of people who 
have been subjected to abuse and genocide by 
the Kyiv regime for eight years, and for this we will 
strive for the demilitarization and denazification of 
Ukraine....”.

Two minutes later, at 5:52, an extended 
statement of Russia’s intentions regarding Ukraine 
was published. Putin stated that a clash with 
Ukrainian nationalist formations is inevitable, since 
such grouping, “Ukrainian nazis”, would supposedly 
go to war with Crimea, sooner or later. In the same 
statement of Russia’s President, he accuses Ukraine 
of possessing nuclear weapons. Therefore, “Russia 
cannot feel safe, develop, and exist with a constant 
threat coming from Ukraine”. At the same time, 
Putin placed responsibility for the bloodshed on 
“the conscience of the regime ruling Ukraine”(Putin 
zaâvil…, 2022). 

During the investigated period, the propaganda 
resource of Russia disseminated the following 
messages in the context of a full-scale invasion of 
Ukraine:

•	 about the successes of Russian troops;
•	 introduction of sanctions against Russia;
•	 support for Russia’s actions inside the country 

and around the world;
•	 actions taken by the Ukrainian authorities;
•	 deterioration of the economic situation of 

European countries;
•	 placement of US-funded biological laboratories 

on the territory of Ukraine;
•	 Ukraine’s development of nuclear weapons;
•	 war crimes committed by the Ukrainian armed 

forces and territorial defense brigades, especially 
against the civilian population.

The agency paid special attention to the 
dissemination of information about the support 
of the president’s actions by citizens of Russia. The 
first message appeared already on the first day 
of the invasion. Putin’s press secretary D. Peskov 
stated, without specifying the percentages, that the 
Russians support the military operation in Donbas 
and suggested that this support is growing (Peskov 
zaâvil…, 2022). 

Reporting on support for Russia’s actions abroad, 
the agency resorts to unfounded generalizations: 
“The lion has finally roared. Brazilians about the 
military operation in Donbas” (“Lev nakonetc…, 
2022), “Stop Putin? Stop Biden. In Spain, they stood 
up for Russia” (“Ostanovit’ Putina?…, 2022), “In China 
the special operation of the Russian Federation in 
Donbas was called a ‘correct action’“ (V Kitae…, 
2022), “Shut up already: the British were outraged by 
the rebuke from the head of the Ministry of Foreign 
Affairs of Ukraine” (“Da zamolči…, 2022), “The USA 
urged Zelenskyy not to resist and accept neutrality” 
(V SŠA…, 2022). 

The mentioned publications are not about the 
results of relevant surveys of citizens of Brazil, Spain, 
China, Great Britain, but about the private opinions 
of media readers, referring to the readers of the 
Brazilian newspaper Folha de S. Paulo, the Spanish 
publication El Pais, the British Daily Mail, American 
Sky News. At the same time, vague wording is 
used: “many readers”, “many users”, “some readers”, 
“hundreds of comments”. And the readers to whom 
the information resource refers can be attributed 
to unidentified sources, since they are signed with 
the nicknames LU318, guan_15857017352877, 
MADPOM01, etc.

Sometimes the agency resorts to quoting 
completely unidentified “readers” who do not even 
have nicknames. In the publication “The French 
were angered by the consequences of anti-Russian 
sanctions”, readers of the newspaper Le Figaro are 
quoted: “wrote in the comments”, “another user”, 

28		  Yurii Nesteriak, Yuliia Nesteriak 



“other readers”, “summarized a Frenchman”. The last 
wording in general raises many questions, since the 
readers of Le Figaro may not only be French.

By spreading a lot of false information, RIA 
Novosti is using the principle “the best way to 
defend is to attack”. Within a difference of a few days 
(from 28.02.2022 to 01.03.2022) on the agency’s 
tape appeared the publications with a reference to 
Kateryna Mizulina, a member of the commission for 
the development of the information society, mass 
media and mass communications of the Russian 
Federation. The agency reported that 100 new fakes 
appear approximately every 20 minutes (Nebenziâ 
rasskazal…, 2022). Information about the declared 
number of fakes is not confirmed by any research 
results or other reliable data (V OP zaâvili…, 2022).

The topic of Ukrainian fakes about the “special 
operation” is promoted in “Expert: Ukrainian fakes 
about the special operation became memes due to 
their absurdity” (Èkspert: ukrainskije fejki…, 2022). 
The so-called “expert” is the curator of the people’s 
movement “Cyberfront Z” Aleksey (AN: the agency 
does not even provide his last name). He describes 
the stories about the tanks with a painted letter Z 
on them, about the downed Russian plane, using 
the photo of an American plane, etc. All these 
“debunkings” are not based on any documentary 
evidence and do not have any source references. It 
is worth adding that, according to the agency, the 
organization “Cyberfront Z” was created on February 
24, 2022 (AN: the date of the beginning of the full-
scale Russian invasion of Ukraine) to fight fakes on 
the Internet about the “special operation” of the 
Russian Federation in Ukraine.

One of the agency’s common techniques is the 
use of so-called “experts”, including former Ukrainian 
officials and retired military personnel, who voice 
the messages needed by the agency. Among such 
experts is former Prime Minister of Ukraine Mykola 
Azarov (Putin spas…, 2022), retired US Army 
colonel (Amerikanskij polkovnik…, 2022), former 
fugitive Ukrainian president Viktor Yanukovych, etc. 
(Ânukovič zaâvil…, 2022).

The propaganda resource pays special attention 
to people’s persuasion to believe in the urgent need 
for Ukraine to accept Moscow’s conditions. For this, 
RIA Novosti together with radio “Sputnik’’ used 
various methods: multiple repetitions, appeals to 
authorities, half-truths, etc.

In the message “Military expert: Zelenskyy 
must agree to Moscow’s terms”, the agency quotes 
expert O. Khrolenko, who categorically stated that 
“Zelenskyy’s office should agree to completely 
adequate terms of surrender”, because “the Kyiv 

regime should not count on some miraculous 
rescue from the USA and NATO” (Voennуj èkspert:…, 
2022). It should be noted that the “military expert” 
is a participant in more than one “Russian special 
operation”, a graduate of the Lviv Higher Military 
and Political School. It is symbolic that in 2014 he 
became a military columnist for RIA Novosti and 
radio “Sputnik”. It was in 2014 that Russia started a 
war in eastern Ukraine.

The subject of Ukraine’s capitulation on Russia’s 
terms received further explanations in the article 
“Prime Minister of Israel advised Zelenskyy to 
accept Moscow’s terms”. It refers to the telephone 
conversation between Israeli Prime Minister N. 
Bennett and V. Zelenskyy, in which Bennett allegedly 
advised the Ukrainian President to agree to Moscow’s 
terms (Premer Yzraylia..., 2022). This information, 
according to the version of RIA “Novosti”, became 
known to the American publication Axios, which 
then referred to a Ukrainian (AN: unidentified) 
source. The article, however, states that, according 
to Axios, a representative of the head of the Israeli 
government called the published details of the 
conversation between Bennett and Zelenskyy 
untrue. The published version of the conversation 
between the Ukrainian and Israeli politicians was 
distributed by numerous Russian and Ukrainian 
media, including the publications Novoe Vremya, 
Fokus, Espresso TV channel, and the online 
publication Ukrainian Pravda. It is noteworthy that 
this information became widespread on the eve of 
the speech of the Ukrainian president in the Knesset 
amid the rather uncertain position of Israel since the 
beginning of the war.

RIA Novosti uses the publications about the 
alleged “low standards” of Western journalism as 
an excuse for its own violations of news standards. 
Thus, in V. Kornilov’s article “Western mass media 
have lowered the standards of journalism to 
unprecedented depths”, the world journalism is 
accused of using double standards, mass production 
of anti-Russian fakes directed against everything 
Russian (Zapadnуe SMI…, 2022). As an example, 
the author says that the Western media “do not 
cover the shelling of Donbas cities by the armed 
forces of Ukraine at all”, “boycott some topics”, 
such as the topic of “suspicious activities of secret 
US biolaboratories on the territory of Ukraine”. 
According to the “media expert”, the Western mass 
media “do not write anything about the water that, 
thanks to the actions of the Russian military, began 
to be supplied to Crimea”.

Regarding water, the author does not say that 
Ukraine stopped supplying water to Crimea in the 

Russian news journalism: neglect of standards and common sense	 29



spring of 2014. Such a decision is caused by the 
fact that according to international law, the country 
that occupied it and de facto controls it – that is 
Russia – is obliged to provide for the needs of the 
occupied territory. The Russian authorities have not 
been able to solve the problem of water supply to 
the peninsula for eight years. During the military 
invasion of Ukraine, the Russian army is trying to do 
this by force.

Without verifying the information, RIA Novosti 
relays the opinion of the Russian authorities about 
the non-existent crimes of the Ukrainian Armed 
Forces against the civilian population, residential 
buildings shelling, infrastructure destruction, 
obstruction of the civilians evacuation, violation 
of the humanitarian corridors regime, shelling of 
refugees convoys, etc. Thus, in several publications 
in a row, the Ukrainian Armed Forces are accused 
of blowing up the road bridge over the Desna River 
in the direction of Kyiv, and of shooting civilians 
(Mynoboronу RF…, 2022), and all this despite the fact 
that world news agencies (Russian forces…, 2022), 
in particular Reuters reports on the commission of 
these and other crimes by the Russian military (UK 
military…, 2022).

Occasionally, materials that cannot be classified 
as characteristic of the news genre are published on 
the news feed of Ria Novosti. An example can be the 
publication of the following: “There are many shows, 
there is not enough bread. Is the world threatened by 
hunger riots”, in which judgments prevail over facts, 
there are no references to sources of information, 
emotionally colored and spatial vocabulary is used, 
vague wording (“terrible forecasts almost certainly 
covered the loophole”) (Zreliŝ mnogo…, 2022).

The apogee of the violation of news standards 
and common sense is the article “What Russia should 
do with Ukraine”, published on April 3, on the 39th 
day of Russia’s attack on Ukraine (Čto Rossiâ…, 2022). 
The author unequivocally and irrevocably declares 
that, quoting, “Nazi, Bander Ukraine, the enemy 
and tool of the West for the destruction of Russia, 
is not needed”. And then a step-by-step plan for 
the so-called “denazification” of Ukraine is outlined: 
ideological repression; strict censorship not only in 
the political sphere, but also in the spheres of culture 
and education; neglect not only of the sovereignty of 
Ukraine, but also of the right even to the name of the 
country (“denazified country cannot be sovereign”). 
After “denazification”, the next stage should be “de-
Ukrainization”, as it is said, Ukraine is not supposed 
to exist as a nation state, because Ukraine is an 
“artificial anti-Russian construct” that “does not have 
its own civilizational meaning”.

The civilized world is presented in the material 
as “the designer, source and sponsor of Ukrainian 
Nazism.” Therefore, “denazification” is also equated 
with “de-Europeanization”.

4. Conclusions

The origins of the propagandistic foundations of 
news journalism in Russia are based on the Russian 
mass media traditions, which became definite 
and intensified during the wartime periods. The 
information component has always been considered 
by Russian ideologues as an extremely important 
aspect of a military campaign. Despite the fact 
that de jure censorship in Russia was abolished in 
1905 (October Manifesto), before the beginning of 
the First World War, the “Provisional regulations on 
military censorship” were issued in order to let the 
government use whatever means needed in the 
fight against objectionable mass media under the 
guise of martial law (How Russian..., 2022).

Analysis of the activities of the news agency RIA 
Novosti in historical retrospect and modern practice 
proves that the status of an information agency does 
not oblige this Russian media source to adhere to 
news standards, providing consumers with verified, 
accurate, objective and unbiased information.

Among the most common violations recorded 
during the investigated period, the following can be 
distinguished:

•	 	lack of opinions balance;
•	 	violation of reliability principle due to the use of 

unreliable sources of information;
•	 	a mix of facts with comments and personal 

assessment statements;
•	 	violation of the news journalism genre forms 

standards and neglect of the news materials 
structure.
The messages disseminated by the agency 

are based on false and distorted information, for 
example, messages about the placement of US-
funded biological laboratories on the territory of 
Ukraine; Ukraine’s development of nuclear weapons; 
war crimes committed by the Ukrainian Armed 
Forces and territorial defense brigades, especially 
against the civilian population, etc.

Violations of the news standards of RIA Novosti 
are covered up by publications about the allegedly 
low standards of Western journalism.

Thus, the news agency RIA Novosti, which today is 
part of the IIA Russia Today, violates news standards, 
the principles of the news agency’s activities and 
cannot be a source of true and reliable information.

30		  Yurii Nesteriak, Yuliia Nesteriak 



References 

„Da zamolči ty uže”: britancy vozmutilic’ uprekami ot glavy 
MID Ukrainy (Eng. “Shut up already”: the British were 
outraged by the rebuke from the head of the Ministry 
of Foreign Affairs of Ukraine), 2022, RIA Novosti, https://
ria.ru/20220306/ukraina-1776914527.html?fbclid=I
wAR2NzxLj0EtyrN5yS7m6THZhdovSXwm_eKKRrSL_
j6KKcxaGV8pyAMY2tXg (accessed 07 April 2022).

„Lev nakonetc rуknul.” Brazil’cy o voennoj operacii Rossii v 
Donbasse (Eng. “The lion has finally roared.” Brazilians 
about the military operation in Donbas), 2022, 
Radio Sputnik, https://radiosputnik.ria.ru/20220224/
donbass-1774802903.html?fbclid=IwAR0_BSQVWGXGG
ofQwMQ25M2z4WYWdMiBy5DuJYADjq9jFA1rq9vhoqN7
R_g (accessed 07 April 2022).

„Ostanovit’ Putina? Ostanovit’ Bajdena.” V Ispanii vstali 
na zaŝitu Rossii (Eng. “Stop Putin? Stop Biden.” 
In Spain, they stood up for Russia), 2022, Radio 
Sputnik, https://radiosputnik.ria.ru/20220224/
ispaniya-1774838504.html?fbclid=IwAR3NqKnNWy_
m L u Q I Q N V e d 9 n B S l Y I w G P r H y 8 _
tXZNRHJvFimXz4rueDNUKgc (accessed 07 April 2022).

82% novyn pro Ukraïnu ta kraïni Zahodu, âki Rosìâ poširûê v 
Brytanìï, prisvâčenì polìtičnim provalam (Eng. 82% of the 
news about Ukraine and the countries of the West, which 
Russia spreads in Britain, is devoted to political failures), 
2019, Vidrodženâ, https://www.irf.ua/weaponizing_
news_pres/ (sccessed 07 April 2022).

Amerikanskij polkovnik sravnil ukrainskikh voennуh s 
islamystami (Eng. The American colonel compared the 
Ukrainian military with Islamists), 2022, Radio Sputnik, 
https://radiosputnik.ria.ru/20220304/putin-1776460878.
html?fbclid=IwAR29D8RDV_YYyyq8o3i15DuNibgeRuJT
NC38B1ztHjs79IV4VpcdgF5t7Kg (accessed 07 April 2022).

Ânukovič zaâvil, čto predlagal Zelenskomu plan uregulirovaniâ v 
Donbasse (Eng. Yanukovych said that he offered Zelenskyy 
a plan for Donbas question resolution), 2022, RIA Novosti, 
https://ria.ru/20220314/yanukovich-1778128751.
html?fbclid=IwAR3apd_EHQmOaAnxhjUwFfAx27v8u_
quyzazBKnvUyWX8U5Jecp704xIwns (accessed 07 April 
2022).

APN ot Sovinformbûro do RIA Novosti: 60 let na pole 
informatcionnogo naprâženiâ (Eng. Press Agency Novosti 
from Sovinformburo to RIA Novosti: 60 years in the field 
of information tension), 2001, RIA “Novosti,” Moskva.

Čto Rossiâ dolžna cdelat’ s Ukrainoj (Eng. What Russia 
should do to Ukraine), 2022, RIA Novosti, https://ria.ru/
amp/20220403/ukraina-1781469605.html (accessed 07 
April 2022).

Èkspert: ukrainskije fejki o specoperacii stali memami iz-za 
absurdnosti (Eng. Expert: Ukrainian fakes about special 
operations became memes because of their absurdity), 
2022, RIA Novosti, https://ria.ru/amp/20220323/
feyki-1779741661.html (accessed 07 April 2022).

Fighting for A Free Press in Ukraine — and Beyond, 2022, 
Nieman Reports, https://niemanreports.org/articles/
ukraine-russia-war-press-freeedom/ (accessed 05 April 
2022).

How Russian propaganda works in the media, 2022, Ukraïner, 
https://ukrainer.net/russian-propaganda-media/ 
(accessed 07 April 2022).

Medìjnì zločini Rosìï u vìjnì proti Ukraïni (onovlûêt’câ) (Eng. 
Russia’s war crimes against media in Ukraine (updated 
continuously)), 2022, Ìnstitut masovoï ìnformatcìï, https://
imi.org.ua/monitorings/medijni-zlochyny-rosiyi-u-vijni-
proty-ukrayiny-onovlyuyetsya-i44098 (accessed 05 April 
2022).

Mynoboronу RF: VSU rasstrelâli prosivših ob èvakuacii 
černigovcev (Eng. Ministry of Defense of the Russian 
Federation: the Ukrainian Armed Forces shot those 
Chernihiv residents who asked for the evacuation), 
2022, Radio Sputnik, https://radiosputnik.ria.ru/
amp/20220324/sbu-1779963496.html (accessed 07 April 
2022).

Nebenziâ rasskazal v OON o fejkah pro voennuû operatsyû 
v Donbasse (Eng. Nebenzya told the UN about fakes 
about the military operation in Donbas), 2022, Radio 
Sputnik, https://radiosputnik.ria.ru/20220228/oon-
1775458953.html?fbclid=IwAR32W2BvITQaQFjhP-
2nn7GNJO5PFZEzeZEeFfF8825NYUmqUAt-v1kE5T8) 
(accessed 07 April 2022).

Paul R., Elder L., 2008, The Thinker’s Guide for Conscientious 
Citizen on How to Detect Media Bias and Propaganda 
in National and World News, 2008, The Foundation for 
Critical Thinking, Tomales.

Peskov zaâvil, čto rossâne podderživaût voennuû operaciû v 
Donbasse (Eng. Peskov stated that Russians support the 
military operation in Donbas), 2022, Ria Novosti, https://
ria.ru/20220224/donbass-1774758895.html?fbclid=Iw
AR3HC0WyPbEBbOaliuDbVDPEAVmYhcHfn0LWzu8qo
Cy_YbgrlLqq23cmCSk (accessed 07 April 2022).

Premer Yzraylia posovetoval Zelenskomu pryniat uslovyia 
Moskvу (Eng. The Prime Minister of Israel advised Zelensky 
to accept Moscow’s conditions), 2022, RIA Novosti, 
https://nikvesti.com/news/politics/243381 (accessed 07 
April 2022).

Putin ob”âvil o spetcial’noj voennoj operacii v Donbasse 
(Eng. Putin announced a special military operation 
in Donbas), 2022, RIA Novosti, https://ria.
ru/20220224/operatsiya-1774620380.html?fbclid=I
wAR3CQ3O0B9V9O4NfNRngUDu13d2WnkBP_BU-R-
YbH3ycg79utT9vj5NLah8 (accessed 07 April 2022).

Putin spas sotni tуsâč žizniej, zaâvil èks-prem’er Ukrainу (Eng. 
Putin saved hundreds of thousands of lives, as the ex-
prime minister of Ukraine says), 2022, Radio Sputnik, 
https://radiosputnik.ria.ru/20220304/putin-1776460878.
html?fbclid=IwAR29D8RDV_YYyyq8o3i15DuNibgeRu
JTNC38B1ztHjs79IV4VpcdgF5t7Kg) (accessed 07 April 
2022).

Putin zaâvil, čto Rossiâ budet stremit’sâ k demilitarizacii 
Ukrainу (Eng. Putin said that Russia will strive to 
demilitarize Ukraine), 2022, RIA Novosti, https://
r ia . ru/20220224/demil i tar izats iya-1774620533.
html?fbclid=IwAR0sbGZF0_d2ND6Lz7HOCUfq76m1m
F9tAnVMyxMH3vENwhmHM9XOfmhA29k (accessed 07 
April 2022).

Russian news journalism: neglect of standards and common sense	 31



Rosìâ vyznala “ìnoagentom” vydannâ Deutsche Welle (Eng. 
Russia recognized Deutsche Welle a “foreign agent”), 
2022, Gazeta.ua, https://gazeta.ua/articles/life/_rosiya-
viznala-inoagentom-vidannya-deutsche-welle/1078872 
(accessed 05 April 2022).

Russian forces cut off Ukraine’s Chernihiv city, mayor says, 2022, 
Reuters, https://www.reuters.com/world/ukrainian-
city-chernihiv-cut-off-by-russian-forces-regional-
governor-2022-03-25/ (accessed 07 April 2022)].

Shemakov R., 2022, Following invasion of Ukraine, Russia 
declares war on its citizens, Global Voices, https://
globalvoices.org/2022/03/06/following-invasion-of-
ukraine-russia-declares-war-on-its-citizens/ (accessed 05 
April 2022).

Sybert F., Shramm U., Pyterson T., 1998, Chetуre teoryy pressу 
(Eng. Four theories of the press), Vahryus, Moskva.

UK military intelligence says Russian shelling, missile strikes 
continue in Chernihiv, 2022, Reuters, https://www.reuters.
com/world/europe/uk-military-intelligence-says-russian-
shelling-missile-strikes-continue-2022-03-31/ (accessed 
07 April 2022).

V Kitae nazvali “pravil’nуm postupkom” spetcoperaciû RF v 
Donbasse (Eng. In China, the special operation of the 
Russian Federation in the Donbas was called a “correct 
action”), 2022, Radio Sputnik, https://radiosputnik.ria.
ru/20220224/donbass-1774835143.html?fbclid=IwAR
3YzofZx6LM18pyTus5v7ImowBJ7BkbRtZzoTwCuGNig
6j_jwMr0ARzd2Q (accessed 07 April 2022).

V OP zaâvili o 1,3 milliona fejkov o specoperacii na Ukraine (Eng.
The Public Chamber reported 1.3 million fakes about 
special operations in Ukraine), 2022, RIA Novosti, https://
ria.ru/20220301/feyki-1775756347.html?fbclid=IwAR0D
Yn7Y1GgqHfTPuCSekU6LUfyzsmhxfxHpkAohs6IMhHXX
2AZKqu2b0-M (accessed 07 April 2022).

V SŠA pryivali Zelenskogo ne soprotivlât’câ i „prynât’ nejtralitet” 
(Eng.The USA urged Zelenskyy not to resist and accept 
neutrality), 2022, Radio Sputnik, https://radiosputnik.ria.

ru/20220310/zelenskiy-1777561333.html?fbclid=IwAR2Y
Lww6G2wB9OD92RV7W2JGMcAoUUxBvg1vFKjJVN2bXY
qlwUvYMcNfjGU (accessed 07 April 2022).

Vaishenberh Z., 2011, Novynna zhurnalistyka (Eng. News 
journalism), Akademiia Ukrainskoi Presy, Kiïv.

Viprobuvannâ na mìtsnìst’ dlâ nezaležnih ZMI v Ukraїнì ta 
ìnših prifrontovih deržavah (Eng. Durability test for 
independent mass media in Ukraine and other frontline 
states), 2022, eurasianet, https://russian.eurasianet.org/ 
(accessed 05 April 2022).

Voennуj èkspert: Zelenskomu nado soglašat’câ na usloviâ 
Moskvу (Eng. Military expert: Zelenskyy must agree to 
Moscow’s terms), 2022, Žurnalistskaâ pravda, https://
jpgazeta.ru/members/alexander-khrolenko/ (accessed 
07 April 2022).

Z RF pislâ počatku vìjny proti Ukraìni viïhalo ŝonajmenše 150 
žurnalìstìv (Eng. At least 150 journalists left the Russian 
Federation after the start of the war against Ukraine), 2022, 
RBK-Ukraïna, https://www.rbc.ua/ukr/news/rf-nachala-
voyny-protiv-ukrainy-vyehalo-menshey-1646896571.
html (accessed 05 April 2022).

Zapadnуe SMI opustili standartу žurnalistiki do nebуvalуh glubin 
(Eng. Western mass media have lowered the journalism 
standards to unprecedented depths), 2022, RIA Novosti, 
https://ria.ru/amp/20220316/standarty-1778338104.
html (accessed 07 April 2022).

Zreliŝ mnogo, hleba ne hvatit. Grozât li miru golodnуe buntу 
(Eng. There are many circuses, but there is not enough 
bread. Do hunger riots threaten the peace?), 2022, RIA 
Novosti, https://ria.ru/20220331/khleb-1780881553.html 
(accessed 07 April 2022).

Žurnalìsts’kì standarty: ìnformacìjna dovìdka (Eng. Journalistic 
standards: informational reference), 2011, Ìnstitut 
masovoï ìnformatcìï, https://imi.org.ua/monitorings/
jurnalistski-standarti-informatsiyna-dovidka-i28623 
(accessed 05 April 2022).

32		  Yurii Nesteriak, Yuliia Nesteriak 


