
35

Media Biznes Kultura nr 2 (9) 2020 / No. 2 (9) 2020

Andrzej Nowosad1

Uniwersytet Jagielloński
ORCID: 0000-0001-6090-7622

Umit Turanli2

Uniwersytet Jagielloński, Anadolu Universitesi (Turcja)
ORCID: 0000-0003-0626-2370

Margreta Grigoriva3

Velikotarnovski Universitet (Bułgaria)
ORCID: 0000-0003-4416-371X

Andrzej Nowosad, Umit Turanli, Margreta Grigoriva

Rynek prasy drukowanej w Turcji 
w latach 2012–2020

Rynek prasy drukowanej w Turcji w latach 2012–2020

Streszczenie
W tekście dokonano analizy rynku prasy drukowanej w Turcji w latach 2012–2020. Zwrócono 
uwagę na zmianę struktury własności i sieć powiązań własnościowych w grupach medialnych, 
spadek czytelnictwa gazet i czasopism oraz okoliczności społeczno-polityczne, jakie doprowadziły 
do upadku niezależnych mediów w Turcji. Zaliczono do nich: protesty w Istambule w 2013 
roku, nieudany zamach stanu w 2016 roku, korupcję władzy.

Słowa kluczowe: Turcja, rynek prasy, własność, FETÖ, Erdoğan.

Press market in Turkey in 2012–2020
Abstract
In this paper, we analyse the press market in Turkey between 2012 and 2020. We focus on the change 
in the ownership structure and ownership networks of media groups, the decline in newspaper 
and magazine readership, and the socio-political factors which led to the collapse of independent 
media in Turkey: protests in Istanbul in 2013 and the failed coup in 2016, corruption.

Keywords: Turkey, press market, ownership, FETÖ, Erdoğan.

1  Andrzej Nowosad, dr hab., adiunkt w  Instytucie Dziennikarstwa, Mediów i  Komunikacji 
Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, adres do korespondencji: a.nowosad@uj.edu.pl.
2  Ümit Turanlı, ukończył studia licencjackie na kierunku Zarządzanie Międzynarodowe w Uni-
wersytecie Jagiellońskim, student II roku SUM na kierunku Relacje Międzykulturowe w Instytucie 
Studiów Międzykulturowych Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz I roku SUM w  Instytucie 
Orientalistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Student Lojistik na Anadolu Universitesi (Turcja), 
adres do korespondencji: umitturanli08@gmail.com.
3  Margreta Grigorova, prof. dr hab. w katedrze Slawistyki, Uniwersytet im. św. Cyryla i św. 
Metodego, Veliko Tarnovo, Bułgaria, adres do korespondencji: margretag@yahoo.com.



Andrzej Nowosad, Umit Turanli, Margreta Grigoriva

36

Wprowadzenie

Według danych Basın Ilan Kurumu (BIK), rządowej agencji reklamowej dla prasy, 
nakłady prasy drukowanej w Turcji spadają rocznie o 17,6%, a wraz z nimi spada 
czytelnictwo gazet4. Z raportu Türkiye okuma kültürü haritasi (Kultura czytania – mapa 
Turcji) przygotowanego na zlecenie Ministerstwa Kultury i Turystyki (Kültür ve Turizm 
Bakanlığı) przez agencję badania opinii publicznej SONAR w 2010 roku, w którym 
udział wzięło 6212 ankietowanych w grupach docelowych ze wszystkich regionów 
kraju, wynika, że w 2010 roku Turek czytał średnio 1 (jedną) minutę dziennie5. Podobne 
badania przeprowadzone podczas 38. Międzynarodowych Targów Książki w Stambule 
w 2019 roku wskazują z kolei, że wskaźnik czytania w okresie od 2010 do 2019 roku 
wzrósł w  Turcji o  12%, a  szybkość czytania wzrosła do 42%. Dane te jednak nie 
współgrają z danymi OECD (2015; 2019)6.

Instytut monitorujący własność mediów BİANET i  Reporterzy bez Granic 
w  2019  roku przeprowadzili projekt monitorowania własności mediów w  Turcji 
(Medya Sahipliği İzleme Projesi), który objął 2474 tytułów gazet, 3650 czasopism, 
899 stacji radiowych i 108 kanałów telewizyjnych. Zwrócono uwagę, że 40 najwięk-
szych i najbardziej opiniotwórczych mediów znajduje się pod kontrolą sześciu firm 
działających w innych niż medialne sektorach gospodarki, takich jak: dystrybucja gazu, 
budownictwo, przemysł i handel, i że są one ściśle powiązane kontraktami ze Skarbem 
Państwa.

Wymienione w  raporcie grupy medialne przed dojściem obecnego 
prezydenta Recepa Tayyipa Erdoğana do władzy nie działały w  branży 
medialnej i  są to: Doğan Media Group7 (Demirören Group)8, Doğuş9, 

4  TÜİK 2018 Medya raporunu açıkladı: Gazetelerin tirajları düştü, Birgün, 26.07.2019.
5  Türkiye okuma kültürü haritasi, Kültür ve Turizm Bakanlığı 2010 i 2019.
6  Turkey – Country Note – Skills Matter: Further Results from the Survey of Adult Skills, 2014.
7  Doğan Yayın Holding A.Ş. – wchodził w skład konglomeratu Doğan Holding. Firma założona 
w 1997 roku w celu połączenia własności medialnych Doğan. Holding wydawał gazety „Posta”, 
„Hürriyet”, „Fanatik” i „Radikal”, posiadał kanały TV: „Kanal D” i „CNN Türk”, agencję informa-
cyjną Doğan, wydawnictwo książkowe Doğan Kitap, muzyczne – Doğan Music Company oraz 
dysponował siecią drukarni i firm dystrybucji mediów oraz platformami cyfrowymi D-Smart 
i Smart Avrupa. Od 1979 do 2011 roku Doğan Media Group była właścicielem gazet „Milliyet” 
i „Vatan”. W sierpniu 2014 roku Doğan Holding przejął w całości Doğan Media Group. Cała 
grupa medialna 22 marca 2018 roku została sprzedana Demirören Media Group za cenę 1,1 mld 
USD (por. Doğan Holding completes key merger, „Hürriyet Daily News”, 2.09.2014).
8  Obecnie właścicielem grupy jest Demirören Holding A.Ş.  – dystrybutor gazu ziemnego 
(9% rynku), który w 2011 roku nabył gazety „Milliyet” i „Vatan”, a w 2018 roku gazetę „Hürriyet”, 
stację telewizyjną Kanal D i wszystkie inne nieruchomości medialne grupy Doğan (Turkish 
Media Group Bought by Pro-Government Conglomerate, „The New York Times”, 21.03.2018).
9  Doğuş Holding A.Ş. – jeden z największych konglomeratów w sektorze prywatnym w Turcji. 
W portfelu ma ponad 250 firm w 7 branżach, w tym dostaw energii, żywności, samochodów 
i  prowadzi sklepy detaliczne oraz wielkopowierzchniowe, sieci restauracji, kawiarń, firm 
budowlanych, firm turystycznych i agencji nieruchomości oraz posiada sieci stacji radiowych 
i kanałów telewizyjnych. Grupa była właścicielem jednego z największych prywatnych banków 



	 Rynek prasy drukowanej w Turcji w latach 2012–2020

37

Ciner10, Albayrak11, Kalyon12, İhlas13 oraz Ethem Sancak14. W raporcie wskazuje się, że 
działalność gospodarcza tych grup koncentruje się głównie na budownictwie, energe-
tyce, górnictwie, turystyce, telekomunikacji, bankowości i finansach, a fakt, że firmy 
te biorą udział w przetargach publicznych w sprawach niemedialnych i mają stosunki 
handlowe ze Skarbem Państwa, swoje zyski opierają na kontraktach publicznych, każe 
stwierdzić, że niezależność mediów i wolność słowa w Turcji należy postawić pod 
znakiem zapytania15. Grupy te kontrolują 60% rynku medialnego Turcji16.

Celem badania jest wskazanie metod i narzędzi wypracowanych w Republice Turcji 
w celu tłumienia wolności prasy i wolności słowa. Szczególną uwagę zwraca się na 
spółki powiązane poprzez kontrakty ze Skarbem Państwa, które w ostatnich latach 
stają się wiodącymi siłami na rynku mediów w Turcji.

Postawiono następujące pytania badawcze:
1. Kiedy i  w  jakich okolicznościach w  Turcji wystąpiła tak duża koncentracja 

mediów w grupach biznesowych niezwiązanych z mediami, ale ściśle powiązanych 
biznesowo z władzą polityczną?

2. W jaki sposób struktura i koncentracja własności mediów w przedsiębiorstwach 
niezwiązanych dotąd z mediami przekładają się wolność mediów i wolność słowa 
w Turcji?

w Turcji, Garanti, który obecnie jest częścią BBVA. Zarządza między innymi Galataportem (więcej 
patrz: Turkey's Dogus in talks with banks on debt restructuring: sources, Reuters, 7.04.2018).
10  Ciner Grubu – to jeden z największych konglomeratów przemysłowych i energetycznych. 
Działa w branżach: górnictwa, energii, handlu, przemysłu i w mediach. Ciner Media Grubu 
jest właścicielem „Habertürk” (gazety i TV). Kontroluje kopalnie węgla i elektrownie oraz przez 
Kazan Soda Elektrik Üretim A.Ş kontroluje drugie pod względem wielkości na świecie zasoby 
soli naturalnej typu trona) (http://www.cinergroup.com.tr/hakkimizda).
11  Albayrak Holding to spółka rodzinna typu joint venture między Ahmetem Albayrakiem 
i  jego braćmi działającymi w branży budowlanej, transporcie publicznym (porty), produkcji 
ciągników, przemyśle tekstylnym. W portfelu mają gazetę „Yeni Safak”, wiele tytułów czasopism, 
stacji radiowych i telewizję TVNET (https://web.archive.org/web/20180815195243/http://www.
albayrakmedya.com/).
12  Kalyon Grup od 1974 roku rozwijała się w  branży budowlanej, obecnie zajmuje pozycję 
wiodącą na rynku: infrastruktury, energii, produkcji rur z tworzyw sztucznych, systemów okien 
z PCV. Wybudowała między innymi metrobus i nowe lotnisko w Istambule. 20 grudnia 2013 
roku rozpoczęła działalność w sektorze medialnym, kupując Turkuvaz Media Group od Çalık 
Holding (https://www.kalyongrup.com/).
13  İhlas Grubu.  – w  1970 roku założył gazetę „Türkiye”. Działa w  sektorach: konstrukcji 
budowlanych, dystrybucji energii, produkcji i handlu, świadczeniu usług telekomunikacyjnych, 
a w sektorze medialnym poprzez İhlas Holding A.Ş., jest właścicielem sieci radiowych i telewizji 
TV TGRT, jak też agencji informacyjnej İhlas Haber Ajansı i gazety „Türkiye” (http://www.
ihlasyayinholding.com.tr/).
14  Ethem Sancak był dziennikarzem w latach 1976–1978, dzięki dobrej znajomości z Erdoğanem 
w latach 2004–2009 staje się właścicielem STAR Medya Yayıncılık A.Ş, przekształcając jej media 
na partyjne Adalet ve Kalkınma Partisi, dzięki czemu już w 2013 roku Forbes wymienia go na 
43. miejscu wśród najbogatszych ludzi świata.
15  Z. Yildiz, Türkiye'de medyayı kim kontrol ediyor?, euronews 3.05.2019.
16  Ibidem.



Andrzej Nowosad, Umit Turanli, Margreta Grigoriva

38

Przyjęto założenie, że czytanie gazet to coś więcej niż zwykła umiejętność życiowa. 
Daje ono ludziom poczucie własnej wartości oraz pozwala na nieskrępowane funkcjo-
nowanie i rozwój w społeczeństwie, optymalizację wyborów politycznych, społecznych 
i gospodarczych. Media nie tylko niosą ze sobą wiedzę i informację, ale też zapewniają 
poczucie wspólnoty, tożsamości i wyższych celów kultury duchowej.

W celu znalezienia odpowiedzi na postawione pytania badawcze przeprowadzono 
wtórną analizę danych statystycznych w odniesieniu do nakładów wiodących mediów 
drukowanych na rynku Turcji, w  horyzoncie czasowym od 2012 do 2020 roku, 
a doniesienia o przenoszeniu form własności mediów poddano analizie jakościowej 
na podstawie informacji agencyjnych i medialnych.

Przekształcenia własnościowe na rynku mediów w Turcji 
w latach 2010–2016

Na podstawie analizy literatury przedmiotu17, która zarówno po turecku, jak i w innych 
językach jest niestety niezwykle uboga w  latach 2011–2015 roku, a  po 2016 roku 
w zasadzie niezauważalna, zwrócono uwagę, że nagłe zmiany na rynku mediów w Tur-
cji zaczęły się w 2002 roku. Özge Ercebe w tekście Türkiye’nin Medya Sistemi ve 
Otoriterleşme. Eğiliminin Yapısal Temelleri (System medialny Turcji i autorytaryzm. 
Strukturalne podstawy trendu)18 wskazuje, że od 2002 roku można zauważyć w Turcji 
trend wrogiego przejmowania niewygodnej politycznie prasy i wyróżnia w nim cztery 
okresy natężenia cechy – w 2002, 2005, 2010 i 2013 roku19. Z literatury przedmiotu 
można też wywnioskować, że od 2014 roku trend wrogiego przejęcia zmienia się 
na sankcjonowanie wydawnictw i dziennikarzy oraz doprowadzanie do upadłości 
niewygodnych politycznie mediów, a od 2016 roku – zamykania ich w więzieniach 
ramach tak zwanych operacji „antyterrorystycznych”.

17  Warto zwrócić uwagę na: S. Bulut, S. Karlidag, A Discussion on Media Systems in Turkey 
[w:] R Dorczak, R. Lenart-Gansiniec, Ch. Ruggiero, M.A.  Icbay, Research and Development 
on Social Sciences, Monographs and Studies of the Jagiellonian University – Institute of Public 
Affairs, Kraków, s. 35–44; M.S Laciner, Turkiye’de Medya ve Politik Klientelizm, Istanbul 
Universitesi Sosyal Bilimler, Enstitusu gazetecilik Anavilim Dali. Yayimlanmamis doktora tezi, 
2015; A. Akkor GÜL, Monopolization of media ownership as a challenge to  the Turkish 
Television Broadcasting System and  the European Union, „Ankara Avrupa Çalışmaları 
Dergisi Cilt” 2011, no. 10(2), s. 27–46; E. Orhan, Tureckie media za rządów Recepa Tayyipa 
Erdoğana (2003–2014), Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2017; S. Verza, F. Mat, Media 
in Turkey: a  testing ground of  censorship and control, „Osservatorio Balcanie Caucaso 
Transeuropa”, 31.07.2020, dostęp online: https://www.balcanicaucaso.org/eng/Areas/Turkey/
Media-in-Turkey-a-testing-ground-of-censorship-and-control-203928.
18  E.Ö. Ercebe, Türkiye'nin Medya Sistemi ve Otoriterleşmeç Eğiliminin Yapısal Temelleri, 
Cilit 2016, nr 6, s. 50–85.
19  Ibidem.



	 Rynek prasy drukowanej w Turcji w latach 2012–2020

39

Warto nadmienić, że w latach 2000–2010 z przyczyn politycznych rozbito grupy 
medialne: Uzana20, Sabah21 i Cinera22. W tym opracowaniu jako rok odniesienia przyjęto 
2012 rok, kiedy to  pięć grup medialnych podzieliło już między sobą rynek prasy 
w Turcji. Grupa Doğan wydaje konserwatywny dziennik „Hürriyet” (wolność). Grupa 
Turkuvaz – dziennik „Sabah” (ranek) i skupia wokół siebie zwolenników reislamizacji 
kraju związanych ze społeczno-religijnym ruchem Hizmet (tur. służba), kierowanym 
przez wpływowego muzułmańskiego myśliciela Fethullaha Gülena (dziś uznany za lidera 
FETÖ – Fethullahçı Terör Örgütü, Organizacji Terrorystycznej Fetullahowców). Grupa 
Çukurova Group wydaje dziennik „Akşam” (wieczór) i skupia tureckich narodowców 
i nacjonalistów, a za media centrum można uznać wydania Doğuş Group, w sumie 
w małym stopniu dotykające tematów religijnych czy politycznych23. Wiele mediów 
w sposób bezpośredni lub pośredni jest już zależne od Partii Sprawiedliwości i Rozwoju 
(Adalet ve Kalkınma Partisi, AKP) Recepa Tayyipa Erdoğana (premiera kraju od 2003 
roku), lub weszła w skład grup medialnych sprzyjających Erdoğanowi.

Gazety religijne wydają Grupa Albayrak – wydawca między innymi konserwatyw-
nego islamskiego dziennika „Yeni Şafak” (Nowy Świt”) i Holding Demirören – wydawca 
konserwatywnego religijnie dziennika „Milliyet” (Narodowiec) i „Vatan” (Ojczyzna) oraz 
pismo radykalnego islamu – „Vakit” (Czas)24.

Środowiska republikańskie (kemalistyczne) skupia jedynie gazeta „Habertürk” 
wydawana przez Ciner Holding, a  gazetą środowisk narodowych, związanych 
z Republikańską Partią Ludową (Cumhuriyet Halk Partisi, CHP), główną wówczas 
siłą opozycyjną wobec AKP, jest dziennik „Cumhuriyet” (Republika), wydawany od 
2001 roku, po śmierci właścicielki, Berin Nadi, przez Fundację Cumhuriyet (Cumhuriyet 
Vakfı). Kurs gazety jest już jednak bardziej niezależny od republikańskiej linii państwa. 
Jest ona proeuropejska, propagująca modele demokracji parlamentarnej i ogólnie ideę 

20  Grupa Uzana w 2002 roku założyła partię Genç Partı, która w wyborach parlamentarnych 
zyskała 7,25% głosów. Grupa była krytyczna wobec AKP. Rada Rozporządzenia Bankowego 
i Nadzoru (BDDK) 3 lipca 2003 roku skonfiskowała İmar Bank należący do rodziny Uzanów, 
co spowodowało powolny upadek medialnego imperium.
21  Sabah przejął Fundusz Depozytów Oszczędności i Ubezpieczeń (TMSF). Należał do Dinça 
Bilgina. Grupa zbankrutowała po nałożeniu kar skarbowych równowartości 880 mln USD. 
Obecnie, po wielu zmianach właścicieli, grupa należy do grupy medialnej Çalıka, której prezesem 
jest Berat Albayrak, mąż córki prezydenta Erdoğana – Esry (E. Orhan, Tureckie media…, op. cit., 
s. 64–67).
22  Grupa Cinera działała w obszarach pozamedialnych i znacznie zwiększyła swoje zyski za 
rządów AKP, jednakże starała się relacjonować w mediach wydarzenia w parku Gezi, co dopro-
wadziło do zmian personalnych w redakcji i uciążliwych kontroli skarbowych. Dziennikarzy, 
którzy krytykowali politykę rządów Erdoğana, zwolniono z pracy, jak np. Bekira Coękuna czy 
Ece Temelkuran, i zmuszono ich do wyjazdu z kraju. Po 2015 roku linia polityczna redakcji 
została zmieniona na: „Nie będziemy zadawać gościom (z AKP) pytań niewygodnych, będziemy 
zadawać pytania, aby bardziej wyjaśniali, abyśmy lepiej zrozumieli” (E. Orhan, Tureckie media…, 
op. cit., s. 67–69).
23  Por. R. Barış, Turkey #Print Media, EJC Media Landscapes, circa 2010 oraz Türkiye'de 
gazetelerin listesi.
24  Ibidem.



Andrzej Nowosad, Umit Turanli, Margreta Grigoriva

40

europejskiego parlamentaryzmu, społeczeństwa obywatelskiego oraz zasady wolnego 
rynku w duchu liberalnym25.

Mimo nacisków politycznych, czy nawet zdarzających się fizycznych ataków na 
dziennikarzy „Cumhuriyet” przez nieznanych sprawców, nie można powiedzieć, żeby 
w latach 2010–2012 na rynku tureckim brakowało prasy ukazującej pluralizm polityczny 
czy religijny. Owszem zmieniali się właściciele mediów, którzy przekierowywali treść 
na trochę inny polityczny target, zmieniali się dziennikarze odchodzący z  redakcji 
czasem nie z własnej woli, ale zasadniczo media pozostawały w nurcie pluralistycz-
nego dyskursu publicznego. Oczywiście w mediach tureckich nie poruszano spraw 
historycznie bolesnych, jak problemy mniejszościowe Kurdów, przesiedlenia Greków 
czy rzeź Ormian; starano się też nie nagłaśniać kryzysów politycznych i gospodarczych, 
korupcji, tematyki LGBT itd.

Wyraźne zmiany w mediach nastąpiły po serii protestów i zamieszek społecznych, 
które rozpoczęły się 28 maja 2013 roku na placu Taksim w centrum Stambułu i w Parku 
Gezi w Ankarze, trwały trzy tygodnie i doprowadziły do walk ulicznych z policją.

Casus „Cumhuriyet”

Gazeta „Cumhuriyet” jest jedną z pierwszych gazet tureckich założoną w 1924 roku 
przez dziennikarkę Yunusę Nadi Abalıoğlu. Od powstania Republiki Turcji wspierała 
wiernie jej laicki, republikański charakter. Publicyści „Cumhuriyet” byli związani 
z Republikańską Partią Ludową (Cumhuriyet Halk Partisi, CHP). W 2013 roku nie 
była to gazeta masowa ani w sensie nakładu (jej nakład wahał się od 40 do 55 tysięcy 
egzemplarzy), ani w sensie masowości czytelnika, bo te czasy świetności gazeta miała 
już dawno za sobą. Niemniej jednak jako dawny organ republikański była dobrze 
rozpoznawana w kraju i zagranicą.

W marcu 2015 roku została wyróżniona nagrodą „Wolność Prasy” przyznawaną 
przez międzynarodową organizację pozarządową „Reporterzy bez Granic” (Reporters 
Without Borders) za „niezależne i odważne dziennikarstwo26 oraz za opisywanie coraz 
to bardziej rosnącej presji na media ze strony polityków AKP, a nade wszystko – za 
śledzenie korupcji w sferach rządowych i piętnowanie ich nielegalnych interesów”. 
W Turcji gazeta była znana też z tego, że jej dziennikarze od lat byli napadani i zabi-
jani „przez nieznanych sprawców”, których policja nigdy nawet nie starała się ująć. 
Wystarczy wspomnieć tu o zabójstwach takich dziennikarzy, jak: Cavit Orhan Tütengil 
(1979), Ümit Kaftancıoğlu (1980), Bahriye Üçok (1990), Muammer Aksoy (1990), Uğur 
Mumcu (1993), Onat Kutlar (1995) czy Ahmet Taner Kışlali (1999).

O gazecie stało się głośno w listopadzie 2015 roku, gdy były redaktor naczelny 
Can Dündar i redaktor naczelny wydania ankarskiego Erdem Gül zostali aresztowani 

25  İbidem.
26  Cumhuriyet newspaper wins journalism prize from Reporters Without Borders, „Today’s 
Zaman” 5.03.2015 roku.



	 Rynek prasy drukowanej w Turcji w latach 2012–2020

41

i skazani na dożywotnie więzienie z oskarżenia o terroryzm. Powodem było opubliko-
wanie w maju 2015 roku materiału wideo ukazującego, jak tureckie służby wywiadu 
sprzedają (dostarczają, przerzucają) w ciężarówkach oznaczonych MİT (tureckie służby 
bezpieczeństwa Millî İstihbarat Teşkilatı) broń do Syrii. Premier Erdoğan publicznie 
zapowiedział wówczas, że dziennikarze, którzy zgłosili to jako ekskluzywną historię, 
zapłacą za to wysoką cenę27. Dziennikarzy oskarżono o szpiegostwo, a redakcja, mimo 
zastraszania, nadal publikowała materiały dokumentujące, że nie tylko broń, ale też 
bojowników Turcja wysyła do Syrii.

26 lutego 2016 roku, po 92 dniach więzienia, Dündar i Gül, pod międzynarodowym 
naciskiem, zostali zwolnieni z więzienia28. Trybunał Konstytucyjny oficjalnie też uznał, 
że ich zatrzymanie stanowiło naruszenie Konstytucji. Dündar i Gül otrzymali Nagrodę 
za Wolność i Przyszłość Mediów (Prize for the Freedom and Future of the Media) od 
Leipzig Media Foundation, partnera European Centre for Press and Media Freedom29, 
a 22 września 2016 roku gazeta „Cumhuriyet” otrzymała też Right Livelihood Award, 
alternatywną nagrodę Nobla przyznawaną za wkład w rozwiązywanie kluczowych 
problemów ludzkości za „nieustraszone dziennikarstwo śledcze, obronę wolności słowa 
i  opinii, mimo zagrożenia życia, cenzury i  działań prokuratury”. O  dziennikarzach 
i gazecie „Cumhuriyet” z  jednej strony, i o roli Turcji w wojnie w Syrii i  samym 
Erdoğanıe z drugiej, rozpisywał się cały dziennikarski świat. „Cumhuriyet” jest jedyną 
gazetą w Turcji, która otwarcie krytykuje rząd, i której Erdoğan do dziś nie ośmielił 
się zamknąć.

Wpływ treści publikowanych przez „Cumhuriyet” na opinię publiczną w Turcji nie 
jest jednak duży. Gazeta była i jest adresowana do elit, a jej nakład, nawet w okresie 
największej poczytności, nie przekraczał 40 tysięcy egzemplarzy. Nie jest i nie była 
też powszechnie dostępna w kolportażu. Wydawca twierdzi, że nakłady często są 
„wykupywane” w całości przez nieznane osoby lub „gubione w kolportażu” i dlatego 
też gazeta w formie drukowanej nie trafia do rąk czytelnika, a strona internetowa gazety 
często wykazuje „błąd połączenia”30.

Aresztowanie Dündara i Güla stanowiło jednak kulminację ukrytych i otwartych 
ataków na dziennikarzy „Cumhuriyet”. Redakcję obrzucano koktajlami Mołotowa, 
a w 2016 roku przeprowadzono też nieudany zamach na życie Dündara.

27  „Haberi yapan bedelini ağır ödeyecek”, por. M. Hamsici, MİT TIR'ları davası: Neler yaşandı?, 
BBC Türkçe, 15.06.2017.
28  Arrested Turkish journalists released after 92 days in prison, „Hurriyet Daily News”, 
26.02.2016 roku, dostęp online: https://www.leipziger-medienstiftung.de/en/medienpreis-en/
prize-for-the-freedom-and-future-of-the-media/laureates/can-d%C3%BCndar-en/.
29  Can Dündar, ve Erdem Gül tutuklandı, Cumhuriyet gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Can 
Dündar ile gazetenin Ankara temsilcisi Erdem Gül, MİT TIR'ları haberi soruşturmasında 
tutuklandı, „Sözcü Gazetesi” 27.11.2015, dostęp online: https://www.sozcu.com.tr/2015/gundem/
can-dundara-tutuklama-talebi-995825/.
30  Por. Cumhuriyet Gazetesi Yayın İlkeleri, dostęp online: https://www.cumhuriyet.com.tr/
yayin_ilkeleri.



Andrzej Nowosad, Umit Turanli, Margreta Grigoriva

42

Sytuacja gazety diametralnie zmieniła się po nieudanym zamachu stanu z 15 na 
16 lipca 2016 roku. Wielu wówczas dziennikarzy, publicystów i redaktorów aresztowano 
lub zatrzymano na przesłuchania, z czego wielu też oskarżono wprost o  terroryzm 
i sprzyjanie FETÖ, domniemanemu organizatorowi przewrotu. W grupie oskarżonych 
znaleźli się czołowi dziennikarze „Cumhuriyet”. Zarzucano im jednak nie tyle relacje 
prasowe z nieudanego zamachu stanu w 2016 roku, ile ich relacje wydarzeń w parku 
na Taksim w Istambule i w Gezi w Ankarze z 2013 roku.

Casus gazet „Zaman” i „Yarına Bakış” i czystki polityczne

Gazeta „Yarına Bakış” została założona przez dziennikarzy z rozwiązanej redakcji gazety 
„Zaman” należącej do grupy Feza Gazetecilik A. Ş., która to z kolei należała do Ruchu 
Gülena i od 2015 roku znajdowała się pod zarządem komisarycznym Skarbu Państwa, 
ostatecznie została zamknięta na mocy dekretu 671 wydanego po nieudanym zamachu 
stanu z 2016 roku.

Warto nadmienić, że dziennikarze „Zaman” trafiali do więzień z przyczyn politycznych 
jeszcze przed nieudanym zamachem stanu, zaś dziennikarzy „Yarına Bakış” aresztowano 
za terroryzm tuż po nim. W nowych strumieniach i kanałach komunikowania po 
nieudanym zamachu stanu najsilniejszy w mediach stał się głos AKP, cokolwiek by 
to wtedy jeszcze nie znaczyło. Dopiero po kilku dniach stało się jasne, że wszelkie 
słowa krytyki w mediach wobec rządu czy Erdoğana były jednoznaczne z wydaniem 
na siebie wyroku za terroryzm, i to właśnie dotknęło dziennikarzy „Yarına Bakış”.

Do Dekretu prawa numer 671 z 17 sierpnia 2016 roku i Dekretu prawa z 27 września 
2016 roku31 o organizacji niektórych instytucji poprzez podjęcie działań w ramach 
stanu wyjątkowego dołączano coraz to nowe załączniki z pisanymi drobnym drukiem 
nazwiskami „terrorystów”. W załączniku numer 2 do dekretu za terrorystyczne uznano 
trzy agencje informacyjne: Cihan Haber Ajansi (CIHAN32), Muhabir Haber Ajansi, 
(İHA) i Sem Haber Ajansi (SEM), 16 prywatnych stacji telewizyjnych33 i 23 prywatne 
stacje radiowe34 (art. 2b, załącznik numer 2), a załączniku numer 3 jako organizacje 

31  Kanun Hükmünde, Kararname, Olağanüstü Hal Kapsaminda Alinmasi Gereken Tedbirler Ile 
Bazi Kurum Ve Kuruluşlara Dair Düzenleme Yapilmasi Hakkinda Kanun Hükmünde Kararname, 
Karar Sayısı: KHK/668, „Resmî Gazete”, 27.07.2016 Çarşamba, Sayı: 29783 (2. Mükerrer).
32  Agencja Cihan została założona w 1994 roku i, podobnie jak gazeta „Zaman”, należała do 
grupy Feza Gazetecilik A. Ş. w Turcji, która była własnością ruchu Gülena.
33  „Bariş TV”, „Bugün TV”, „Can Erzincan TV”, „Dünya TV”, „Hira TV”, „Irmak TV”, „Kanal 
124”, „Kanaltürk MC TV”, „Mehtap TV”, “Merkür TV”, „Samanyolu Haber”, „Samanyolu TV”, 
„SRT Televizyonu”, „Tunashopping TV”, „Yumurcak TV”.
34  „Aksaray Mavi Radyo”, „Aktüel Radyo”, „Berfin Fm”, „Burç Fm”, „Cihan Radyo”, „Dünya 
Radyo”, „Esra Radyo”, „Haber Radyo”, „Ege Herkülfm”, „Jest Fm”, „Kanaltürk Radyo”, „Radyo 
59”, „Radyo Aile Rehberi”, „Radyo Bamteli”, „Radyo Cihan”, „Radyo Fikih”, „Radyo Küre”, „Radyo 
Mehtap”, „Radyo Nur”, „Radyo Şimşek”, „Samanyolu Haber Radyosu”, „Umut Fm”, „Yağmur Fm”.



	 Rynek prasy drukowanej w Turcji w latach 2012–2020

43

terrorystyczne wskazano: 45 redakcji gazet35, 15 czasopism36, 29 wydawnictw i kilka-
naście firm dystrybucji prasy (art. 2c, załącznik nr 3).

Na  mocy dekretu wprowadzono zakaz zatrudniania osób objętych dekretem 
i osób pracujących w instytucjach objętych dekretem w służbie publicznej, wojsku, 
administracji państwa, radach nadzorczych, komisjach, radach dyrektorów, zarządach 
likwidacyjnych. Listy nazwisk osób i nazw instytucji podawano do wiadomości publicz-
nej na zasadzie kolejnych dekretów37. W większości przypadków były to nazwiska 
wojskowych, polityków, lekarzy, prawników, dziennikarzy i literatów.

Lista firm, tytułów gazet i  nazwisk osób oskarżonych o  terroryzm wydłużała 
się w dzienniku urzędowym Republiki Turcji. Rząd tłumaczył to nadzwyczajnymi 
okolicznościami i wprowadzeniem stanu nadzwyczajnego.

Podczas próby zamachu stanu z 15 lipca zginęło 251 osób, a 2194 zostało rannych. 
Stan wyjątkowy, ogłoszony 21  lipca 2016 roku, zniesiono 18  lipca 2018 roku. Jego 
formy zmieniano siedem razy. W ciągu dwóch lat jego obowiązywania wydano łącznie 
37 dekretów38 i na ich podstawie, zgodnie z rocznym sprawozdaniem Komisji OHAL 
(ds. monitorowania sytuacji nadzwyczajnych) İşlemleri İnceleme Komisyonu Faaliyet 
Raporu39, aresztowano ponad 131 000 osób, z czego między innymi 125 678 urzędników 
publicznych, 2049 oficerów wojska, 270 studentów, 81 427 pracowników naukowych 
i administracyjnych uniwersytetów, 2761 instytucji i organizacji użytku publicznego, 
3213 pracowników. Zamknięto 204 redakcje, z  czego w  25 przypadkach decyzję 
o zamknięciu anulowano. Wśród 179 zamkniętych mediów 53 – gazety, 37 – stacje 
35  „Adana Haber Gazetesi” (Adana), „Adana Medya Gazetesi” (Adana), „Akdeniz Türk” (Adana), 
„Şuhut'un Sesi Gazetesi” (Afyonkarahisar), „Kurtuluş Gazetesi” (Afyonkarahisar), „Lider Gazetesi” 
(Afyonkarahisar), „Iscehisar Durum Gazetesi” (Afyonkarahisar), „Türkeli Gazetesi” (Afyonkara-
hisar), „Antalya Gazetesi” (Antalya), „Yerel Bakiş Gazetesi” (Aydın), „Nazar” (Aydın), „Batman 
Gazetesi” (Batman), „Batman Postasi Gazetesi” (Batman), „Batman Doğuş Gazetesi” (Batman), 
„Bingöl Olay Gazetesi” (Bingöl), „Irade Gazetesi” (Hatay), „Iskenderun Olay Gazetesi” (Hatay), 
„Ekonomi” (İstanbul), „Ege'de Son Söz Gazetesi” (İzmir), „Demokrat Gebze” (Kocaeli), „Kocaeli 
Manşet” (Kocaeli), „Bizim Kocaeli” (Kocaeli), „Haber Kütahya Gazetesi” (Kütahya), „Gediz Gazetesi” 
(Kütahya), „Zafer Gazetesi” (Kütahya), „Hisar Gazetesi” (Kütahya), „Turgutlu Havadis Gazetesi” 
(Manisa), „Milas Feza Gazetesi” (Muğla), „Türkiye'de Yeni Yildiz Gazetesi” (Niğde), „Hakikat 
Gazetesi” (Sivas), „Urfa Haber Ajansi Gazetesi” (Şanlıurfa), „Ajans 11 Gazetesi” (Şanlıurfa), 
„Yeni Emek” (Tekirdağ), „Banaz Postasi Gazetesi” (Uşak), „Son Nokta Gazetesi” (Uşak), „Merkür 
Haber Gazetesi” (Van), „Millet Gazetesi”, „Bugün Gazetesi”, „Meydan Gazetesi”, „Özgür Düşünce 
Gazetesi”, „Taraf”, „Yarina Bakiş”, „Yeni Hayat”, „Zaman Gazetesi”, „Today's Zaman”.
36  „Akademik Araştirmalar Dergisi” (Journal of Academic Research), „Aksiyon” (parkiet), „Asya 
Pasifik (Pasiad) Dergisi” (Magazyn Azja-Pacyfik), „Bisiklet Çocuk Dergisi (magazyn rowerowy 
dla dzieci)”, „Diyalog Avrasya Dergisi„ (magazyn dialog Eurazjatycki) „Ekolife Dergisi” (magazyn 
ecolife), „Ekoloji Dergisi” (magazyn ekologiczny), „Fountain Dergisi” (Magazyn religijny, znany też 
jako Sızıntı), „Gonca Dergisi” (magazyn obrazkowy dla dzieci), „Gül Yapraği Dergisi” (Magazyn 
płatek róży – religijny o koranie), „Nokta Sizinti” (magazyn poświęcony koranowi), „Yağmur 
Dergisi”(magazyn Ddeszcz), „Yeni Ümit” (Nowa nadzieja – magazyn religijny), „Zirve Dergisi” 
(magazyn wydawnictwa Zirve (religijny).
37  Por. Kamuda ihraç edilenlerin tam listesi, „Resmi Gazetede'ki”, op. cit.
38  G. Sade, Verilerle 15 Temmuz sonrası ve OHAL süreci, euronews 15.07.2019.
39  Raport: Olağanüstü Hal Işlemleri Inceleme Komisyonu Kararlari Hakkinda Duyuru, 
27.03.2020.



Andrzej Nowosad, Umit Turanli, Margreta Grigoriva

44

radiowe, 34 – stacje telewizyjne, 29 – wydawnictwa, 20 – czasopisma i 6 – agencje 
informacyjne. Wyroki skazujące wydano wobec 250 tysięcy osób, ponadto odebrano 
234 419 paszportów. W sumie aresztowano i przesłuchano 511 tysięcy osób. Osadzono 
30 821 osób w więzieniach40, a w wielu pozostałych przypadkach, ze względu na 
przepełnienie więzień, wydawano wyroki w zawieszeniu lub wyroki aresztu domowego 
pod nadzorem policji.

Według oficjalnych danych Ministerstwa Sprawiedliwości Republiki Turcji 
z  19  lipca 2019 roku w  tureckich więzieniach znajdowało się ponad 31  000 osób 
oskarżonych o związki FETÖ. Wysłano listy gończe za 198 198 osobami, w tym za 
Gülenem, uznanym za największego terrorystę, a wobec 568 osób zażądano ekstradycji 
z 94 krajów41.

Według Amnesty International dane o osobach represjonowanych, podawane przez 
rząd Republiki Turcji są znacznie zaniżone.

W 2018 roku z  tureckiego rynku wycofał się jeden z największych koncernów 
wydawniczych w  Europie, który wydaje ponad 150 gazet i  magazynów w  ponad 
30 krajach – Axel Springer42.

Rynek prasy przed i po zamachu stanu

Według stanu nakładów z miesiąca maja 2016 roku, czyli na dwa miesiące przed nie-
udanym przewrotem, w Turcji wychodziły 44 tytuły prasy codziennej, z wyłączeniem 
dzienników sportowych („Pas Fotomaç”i „Fanatik”), a nakłady dla najpoczytniejszych 
gazet o tematyce ogólnej kształtowały się następująco:

Tabela 1. Rynek wiodących gazet w Turcji przed zamachem stanu w 2016 roku
Tytuł Linia polityczna Nakład Właściciel

1 „Hürriyet”43 AKP, Mainstream, 
Centrum

341 805 Demirören Group Rodzina Demirören

2 „Sabah”44 AKP, Centroprawica 313 142 Turkuvaz Media Group Hasan Kalyonc
3 „Posta” Mainstream, Tabloid 306 752 Demirören Group Rodzina Demirören
4 „Sözcü”45 Kemalizm, Sekularyzm

Liberalny nacjonalizm
288 649 Estetik Publishing

5 „Habertürk” AKP, Centroprawica 220 563 Ciner Media Group Turgay Ciner46

40  Ibidem.
41  O. Armutçu, Adalet Bakanlığı’ndan FETÖ bilançosu, op. cit.
42  Axel Springer wycofał się z Turcji, Press, 9.05.2018.
43  Hürriyet Demirören Group.
44  Sabah w 2013 roku przejęła Kalyon Grup – własność Hasana Kalyoncu, osobistego przyjaciela 
R.T. Erdoğana. Firma wygrała przetarg na budowę największego lotniska w Turcji. Kalyon BBC 
opisało jako firmę, która ma bliskie powiązania z AKP (Turkey clashes: Why are Gezi Park 
and Taksim Square so important, 2013, BBC, 05.06.2013).
45  „Sözcü” – pismo założone w 2007 roku.
46  Turgay Ciner (ur. 1956) – turecki miliarder posiadający zdywersyfikowany portfel spółek, 
w tym elektrownie, kopalnie miedzi i sody kalcynowanej, hotele, a także różne grupy medialne. 



	 Rynek prasy drukowanej w Turcji w latach 2012–2020

45

Tytuł Linia polityczna Nakład Właściciel
6 „Türkiye” AKP, Centroprawica, 

Nacjonalizm
149 566 İhlas Media Holding47 Ahmet Mücahid Ören

7 „Milliyet” AKP 143 803 Demirören Group Rodzina Demirören
8 „Yeni Şafak” AKP, Skrajna prawica, 

skrajny islam
107 514 Albayrak Group

9 „Takvim” AKP, skrajna prawica, 
populizm

106 185 Turkuvaz Media Group Ahmet Çalık

10 „Akşam” Centrum 104 506 Turkish Media/ Sancak Ahmet Çalık
11 „Güneş”48 AKP, Centrum 104 150 Turkish Media Ahmet Çalık
12 „Star”49 AKP, konserwatyzm 103 473 Star Media Group50 Ethem Sancak
13 „Vatan” AKP, skrajna prawica, 

populizm
102 743 Demirören Group Rodzina Demirören

14 „Yeniçağ” AKP, Nacjonalizm, 
Kemalizm

51 757 Yeniçağ Gazetecilik ve 
Matbaacılık

15 „Yeni Mesaj” AKP, Wyznaniowy, 
konserwatywny islam

51 708

16 „Cumhuriyet” Socjal-demokracja 51 695 Cumhuriyet Foundation
17 „Yarına Bakış” demokratyczna 51 219
18 „Aydınlık” Socjalizm, kemalizm 50 773 Mehmet Sabuncu Mehmet Sabuncu
19 „İstiklal”51 AKP 50 362 Nadide Neşe Yurdakul
20 „Milat” AKP, Wyznaniowy, 

konserwatywny islam
50 362 Ali Sharma

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych statystycznych TÜİK i Türkiye’de gazetelerin 
listesi, https://pl.qwe.wiki/wiki/List_of_newspapers_in_Turkey.

Z danych zawartych w tabeli 1 wynika, że przed 2016 rokiem media były platformą 
w zasadzie wszystkich odłamów i ruchów społecznych, religijnych i politycznych.

Do istotnych zmian na rynku medialnym Turcji po 2016 roku – czyli w 2018 roku 
należy sprzedaż gazety „Hürriyet” dla bliskiego Erdoğanowi Demirören Holding52 
lansującego islam w  każdej wersji (od umiarkowanego po fundamentalistyczny). 

Jest właścicielem klubu piłkarskiego Stambuł Kasımpaşa Spor Kulübü, który gra na Stadionie 
Erdoğana (dawniej Stadium Kasımpaşa).
47  İhlas Media Holding – to duża spółka giełdowa działająca w budownictwie (İhlas Construction 
Group), przemyśle elektrycznym i elektronicznym (İhlas Home Appliance inc.), w handlu (İhlas 
Marketing), energetyce i górnictwie (Ihlas Mining), zdrowiu i edukacji (Türkiye Hospital i İhlas 
College). Posiadają w pakiecie też agencję informacyjną Ihlas Haber Ajansı (IHA), która ma 12 
oddziałów na świecie.
48  „Güneş” był własnością Çukurova Media Group (która nabyła go od Güneri Cıvaoğlu). 
W latach 1996–2013 przejęty przez TMSF za długi wobec Skarbu Państwa. W październiku 
2013 roku kupiony przez Ethema Sancaka, biznesmena z kręgu R.T. Erdoğana.
49  „Star” należała do Medya Grubu, posiadającej też stację telewizyjną Kanal 24. W 2004 roku 
przejęty przez rząd turecki wraz z innymi aktywami grupy Uzan. Dziś należy do Ethema Sancaka, 
biznesmena z kręgu R.T. Erdoğana.
50  Należał do Star Media Group, która była częścią grupy Uzan. Ethem Sancak został jedynym 
jej właścicielem w 2008 roku, wcześniej stał się współwłaścicielem firmy Safa i Hasan Doğan.
51  Lokalny tabloid, od 2016 roku o zasięgu krajowym.
52  Demirören Holding A.Ş. – spółka Erdogana Demirörena – piłkarza i przemysłowca z kręgu 
R.T. Erdoğana.



Andrzej Nowosad, Umit Turanli, Margreta Grigoriva

46

Od dojścia do władzy Erdoğana grupa ta stała się bardzo aktywna na rynku mediów. 
Od 2011 roku wydawała „Milliyet” i „Vatan”, a od 2018 roku też „Fanatik”, „Hürriyet”, 
„Hürriyet Daily News” i „Posta”, co uczyniło ją jednym z największych graczy na rynku 
mediów w Turcji i najbardziej wpływowym środowiskiem medialnym w lansowanej 
przez rząd reislamizacji kraju.

Demirören Holding w 2018 roku przejął platformę cyfrową D-Smart oddaną do 
użytku w 2007 roku przez Doğan Yayın Holding i nadającą przez satelity Türksat 3A 
i Türksat 4A, z ponad 270 kanałami krajowymi i zagranicznymi i w ten sposób stał 
się też głównym nadawcą radiowo-telewizyjnym w Turcji.

Po śmierci Erdoğana Demirörena (1938–2018), prezesa Demirören Holding, który 
zmarł 8 czerwca 2018 roku, w wieku 79 lat, majątek rodziny Demirören szacowano na 
około 1–1,5 miliarda dolarów. Firma działa głównie w sektorze wydobywczym, ener-
getycznym i budownictwa, skupia też w swoich rękach ponad 23% rynku medialnego.

Tabela 2. Grupy medialne i ich udział w rynku mediów w Turcji w 2020 roku

Największa grupa w sektorze Suma udziałów w rynku mediów 
drukowanych Gazety grupy i ich udział w rynku

Demi̇rören 23% „Hürriyet”: 10%
„Posta”: 7,5%
„Milliyet”: 4,6%

Turkuvaz 15% „Sabah”: 10,6%
„Takvim”: 3,9%

Türk Medya 12% „Güneş”: 3,7%
„Akşam”: 3,7%
„Star”: 3,7%

Esteti̇k 10% „Sözcü”: 9,6%
Źródło: Indicators of Risks to Media Pluralism, dostęp online: https://turkey.mom-rsf.org/en/findings/
indicators/#!9fed61067e34232006ff7dcd0ed479d0.

Z danych zawartych w tabeli 2 wynika, że w dzisiejszej Turcji cztery grupy medialne 
skupiają w swych rękach 60% rynku prasy.

Özge Ercebe pisze w 2016 roku, że autorytaryzm, który stał się widoczny w tureckim 
systemie medialnym w ciągu pierwszej dekady XXI wieku, należy uznać za element 
systemowy w ramach ogólnej struktury systemu politycznego, gospodarczego i spo-
łecznego Nowej Turcji (Yeni Türkiye).

Nakłady gazet i czasopism w Turcji

Ostatnie oficjalne dane o rynku prasy w Turcji Krajowy Instytut Statystyczny TÜİK 
(Türkiye İstatistik Kurumu) podaje za 2017 rok 53.

Basın Ilan Kurumu (BIK, rządowa agencja reklamowa dla prasy), powołując się na 
niepublikowane dane TÜİK, informuje, że w 2019 roku liczba tytułów wydawanych 

53  TÜİK 2018, op. cit.



	 Rynek prasy drukowanej w Turcji w latach 2012–2020

47

gazet i czasopism w Turcji spadła o 2,6%, w porównaniu do roku 2018, a nakłady gazet 
i czasopism spadły w tymże okresie o 17,6%54.

Według danych BIK w 2019 roku 91,3% gazet wydawano lokalnie, 6,9% to były 
gazety o zasięgu krajowym i 1,8% o zasięgu regionalnym. Z kolei 64,3% czasopism 
miało zasięg krajowy, 31,4% lokalny i 4,3% regionalny55.

500 000 000

1 000 000 000

1 500 000 000

2 000 000 000

2 500 000 000

3 000 000 000

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Rycina 1. Nakład ogółem gazet i czasopism w Turcji w latach 2012–2018
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych TÜİK.

Z danych BIK wynika, że rynek prasy drukowanej w Turcji się kurczy. Zaledwie 
6,9% gazet ma zasięg krajowy, 60% rynku mediów skupionych jest w 4–5 nierównych 
sobie grupach medialnych, ale równie zależnych i powiązanych finansowo z władzą 
polityczną i AKP. Można uznać, że wydawcy celowo zaniżają nakłady. Ich spadek 
przedstawiono na rycinie 2.

500 000 000

1 000 000 000

1 500 000 000

2 000 000 000

2 500 000 000

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Rycina 2. Nakład ogółem gazet w Turcji w latach 2012–2018
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych TÜİK.

54  Yazılı medya istatistikleri açıklandı.
55  Ibidem.



Andrzej Nowosad, Umit Turanli, Margreta Grigoriva

48

Z podobną sytuacją mamy do czynienia w odniesieniu do czasopism. Największe 
spadki notują te o zasięgu krajowym (81,6% ogółu nakładu) i pisma lokalne (17,6%), 
a zaledwie 0,7% czasopism wydawanych jest w zasięgu regionalnym56. Czasopisma 
należą do tych samych grup medialnych, o których wspomniano wcześniej.

20 000 000

40 000 000

60 000 000

80 000 000

100 000 000

120 000 000

140 000 000

160 000 000

180 000 000

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Rycina 3. Nakład ogółem czasopism w Turcji w latach 2012–2018
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych TÜİK

Z danych zawartych na rycinach wynika, że wysoka tendencja spadkowa zarówno 
w liczbie wydawanych tytułów, jak i ich nakładów utrzymuje się od 2013 roku, a naj-
większy spadek notuje się od 2016 roku, czyli od nieudanego zamachu stanu, co może 
oznaczać działania celowe o podłożu politycznym.

Według danych BIK 87,1% rocznego nakładu gazet stanowią dzienniki, 8,3% gazety 
ukazujące się 2–5 razy w tygodniu, a 2,3% – tygodniki (ukazujące się raz w tygodniu), 
z kolei w czasopismach występuje tendencja odwrotna – 3% rocznego nakładu stanowią 
tygodniki, 56% miesięczniki, 10,2% dwumiesięczniki, a 11,4% – kwartalniki57.

Zgodnie z danymi BIK 87,8% tureckich gazet publikuje treści społeczne i polityczne, 
a  2,2% podaje informacje dotyczące samorządności lokalnej. Pozostałe pisma nie 
podejmują tematyki społecznej58.

56  Ibidem.
57  Ibidem.
58  Ibidem.



	 Rynek prasy drukowanej w Turcji w latach 2012–2020

49

Rycina 4. Nakład ogółem gazet i  czasopism w  Turcji w  latach 2014–2018, w  milionach 
egzemplarzy
Źródło: BIK.

Z danych zamieszczonych na rycinie 4 wynika, że nakład ogółem gazet i czasopism 
w 2018 roku w porównaniu do 2017 roku spadł o 17,6%, ale w porównaniu do 2014 
roku – 66,3%.

Dane liczbowe tytułów i nakładów ukazano w tabeli 3. Warto zwrócić uwagę, że 
nie współgrają one ze spadkiem liczby tytułów gazet i czasopism.

Tabela 3. Liczba tytułów i nakłady gazet i czasopism w Turcji w latach 2012–2018

Rok
Liczba tytułów Nakład

Ogółem Gazety Czasopisma Ogółem Gazety Czasopisma
2012 7 109 3 004 4 105 2 308 507 847 2 143 479 869 165 027 978

2013 7 158 3 100 4 058 2 461 783 909 2 296 382 004 165 401 905

2014 7 120 2 944 4 176 2 274 530 479 2 140 621 401 133 909 078

2015 6 802 2 731 4 071 2 132 242 338 1 993 576 561 138 665 777

2016 6 265 2 527 3 738 1 705 225 264 1 603 803 420 101 421 844

2017 6 124 2 474 3 650 1 661 102 580 1 559 452 053 101 650 527

2018 5 962 2 463 3 499 1 368 287 463 1 288 836 067 79 451 396

Źródło: opracowanie własne na podstawie danych TÜİK.

O ile od 2012 roku do 2016 roku można zanotować spadek nakładu skorelowany 
ze spadkiem liczby tytułów gazet, o tyle od 2016 roku nakłady spadają, ale liczba tytułów 
utrzymuje się na podobnym poziomie. Zgoła inaczej wygląda sytuacja z czasopismami, 
gdzie liczba tytułów spada w podobnym tempie jak ich nakład.



Andrzej Nowosad, Umit Turanli, Margreta Grigoriva

50

500

1 000

1 500

2 000

2 500

3 000

3 500

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Rycina 5. Nakład gazet w Turcji w latach 2012–2018
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych TÜİK.

3 000

3 200

3 400

3 600

3 800

4 000

4 200

4 400

2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018

Rycina 6. Nakład czasopism w Turcji w latach 2012–2018
Źródło: opracowanie własne na podstawie danych TÜİK.

Na podstawie przytoczonych danych można stwierdzić, że nakład gazet nie podlega 
zasadom rynkowym popytu i podaży, czego nie można stwierdzić wprost o czasopi-
smach. Wniosek z badań może być taki, że wydawcy systemowo zmieniają (zmniejszają) 
nakłady bez względu na popyt, czy nawet wbrew zapotrzebowaniu wyrażanemu 
przez rynek. Taki system jest wytłumaczalny, główna działalność gospodarcza grup 
medialnych opiera się tu bowiem nie na zarobkowaniu na sprzedaży mediów czy 
reklam, ale na zyskach z przemysłu, handlu, budownictwa czy dystrybucji paliw i gazu, 
a grupy są powiązane kontraktowo ze Skarbem Państwa poprzez zamówienia publiczne 
o niejasnych i nieprzejrzystych procedurach. Obecny system anokratyczny (autorytarny) 
Turcji nie jest zainteresowany rozwojem mediów i czytelnictwa gazet, i koncentracja 
własności w grupach zależnych biznesowo od Skarbu Państwa może pełnić funkcje 
kontrolne nad mediami i zamieszczanymi w nich treściami.



	 Rynek prasy drukowanej w Turcji w latach 2012–2020

51

Spadek zatrudnienia w mediach

Wraz ze spadkiem nakładu i zmniejszaniem się liczby tytułów prasowych na rynku 
spada liczba dziennikarzy. Według danych TÜİK w 2018 roku w Turcji liczba aktyw-
nych zawodowo dziennikarzy zmniejszyła się w ciągu roku o 652 osoby (z 47 149 w 2017 
roku do 46 497 w 2018 roku), czyli o 1,38%, z czego 72% osób w tej grupie to osoby 
z wykształceniem wyższym sprofilowanym59. Warto dodać, że w dobie koronawirusa 
przeprowadzono w Turcji kolejną fazę oczyszczania mediów z niewygodnych dzienni-
karzy pod pretekstem „zagrożenia dla zdrowia publicznego”. Za krytykę władzy w dobie 
koronawirusa 26 dziennikarzy skazano prawomocnymi wyrokami na pozbawienie 
wolności, tylko w 2020 roku – 10 dziennikarzy60. W więzieniu przebywało w tym 
czasie już ponad 80 pracowników mediów. Według International Press Institute w 73% 
przypadków sądowych praca dziennikarzy, czyli doniesienia prasowe i inne artykuły 
zostały wykorzystywane jako dowód w sprawie przeciwko nim.

Dziennikarstwo stało się w Turcji zawodem niebezpiecznym. W odniesieniu do 2015 
roku, czyli okresu sprzed zamachu stanu, liczba aktywnych zawodowo dziennikarzy 
w  Turcji spadła o  11  665 osób (z  58  162 w  2015 roku do 46  497 w  2018 roku), 
czyli o 20,05%. Na podstawie danych statystycznych można zatem stwierdzić, że co 
piąty dziennikarz w Turcji stracił pracę, został pozbawiony wolności lub wycofał 
się z zawodu61. Biorąc pod uwagę, że Turcję zamieszkuje 82 miliony ludzi, można 
stwierdzić, że na tysiąc mieszkańców przypada statystycznie 0,57 dziennikarza, 59,9 
egzemplarzy gazety lub czasopisma rocznie, czyli 0,16 egzemplarza dziennie.

Monitoring własności mediów w Turcji

Media w Turcji są dobrze monitorowane przez organizacje pozarządowe, zarówno 
pod względem niesionych treści, jak i struktury własności, a analizy są na bieżąco 
publikowane w dorocznych raportach „Indicators of Risks to Media Pluralism” dostęp-
nych w Internecie pod adresem turkey.mom-rsf.org. Z umieszczonych w 2020 roku 
59  TÜİK.
60  „Amnesty International” wyjaśnia, że krytyka zarządzania przez władze sytuacją kryzysową 
w związku z pandemią SARS-COV-19 doprowadziła do postawienia zarzutów i wymierzania 
kar pozbawienia wolności od dwóch do czterech lat. W marcu 2020 roku aresztowano 12 
dziennikarzy „za podżeganie do nieposłuszeństwa wobec prawa” i do „siania nienawiści”, podczas 
gdy wielu lekarzy zostało oskarżonych o rozpowszechnianie fałszywych informacji i „szerzenie 
paniki wśród ludności”. Warto dodać, że prezydent Erdoğan, podobnie jak prezydent Białorusi 
Aleksandr Łukaszenka czy Rosji Władimir Putin utrzymywali, że wirusa nie ma, albo jeśli jest, 
to nie stanowi on zagrożenia społecznego. Gdy podejście władz tureckich do wirusa zmieniło 
się i w kwietniu 2020 roku, w celu zmniejszenia ryzyka zakażenia Covid-19 więzień, z tureckich 
aresztów zwolniono 90 tysięcy osób, ale z tego „pakietu covidowego” wykluczono dziennikarzy, 
aktywistów społecznych i inne osoby oskarżone o „terroryzm” i przestępstwa polityczne (por. 
S. Verza, F. Mat, Media in Turkey: a testing ground of censorship and control, „Osservatorio 
balcanie caucaso transeuropa”, 31.07.2020, dostęp online: https://www.balcanicaucaso.org/eng/
Areas/Turkey/Media-in-Turkey-a-testing-ground-of-censorship-and-control-203928.
61  TÜİK.



Andrzej Nowosad, Umit Turanli, Margreta Grigoriva

52

danych wynika, że na 10 kategorii monitoringu pięć jest zaznaczonych na czerwono, 
a w przypadku jednej – koncentracji rynku, wskazuje się brak wiarygodnych danych. 
Rządowa agencja nadzoru Radiofonii i Telewizji w Turcji RTÜK (Radyo ve Televizyon 
Üst Kurulu), podaje, że 45% rozgłośni telewizyjnych, 73% portali informacyjnych, 52% 
wydawców prasy drukowanej, 42% rozgłośni radiowych zależy od władzy politycznej 
bądź są jej własnością62.

Transparentność własności mediów w Turcji jest również monitorowana przez 
rząd. Informacja o własności mediów jest dostępna online pod adresem ticaretsicil.
gov.tr. Znajduje się tam doskonale działająca wyszukiwarka, jednakże wyszukiwanie 
własności jest niezwykle utrudnione i „zapętlone”.

W literaturze przedmiotu zwraca się uwagę, że od lat rynek mediów w Turcji jest 
mocno skoncentrowany, a wiodącą pozycję od marca 2018 roku ma grupa Demirören 
Media, która, po przejęciu Grupy Doğan, wraz z dwiema innymi powiązanymi ze sobą 
grupami obejmowała 59% rynku medialnego w Turcji. Właścicielem Grupy był Erdo-
gan Demirören blisko związany z rządem Erdoğana, który zmarł latem 2018 roku63.

W 2020 roku 60% rynku mediów znalazło się w rękach 4 grup medialnych wzajemnie 
ze sobą powiązanych oraz Demirören Group, i były to: Turkuvaz Media (29%), Ciner 
Media (22%), Hayat Görsel (17%) i Estetik (15%)64. 

W porównaniu do 2018 roku w 2020 roku swój stan posiadania zwiększyła grupa 
Turkuvaz Media z 9 do 15% rynku.

Odpowiadając na pytania badawcze, kiedy i w jakich okolicznościach w Turcji 
wystąpiła tak duża koncentracja mediów w  grupach biznesowych niezwiązanych 
z mediami, ale ściśle powiązanych biznesowo z władzą polityczną, można stwierdzić, 
że jest to proces ciągły, trwający co najmniej od ponad 10 lat, ale jego intensyfikacja 
nastąpiła po nieudanym przewrocie w 2016 roku.

Odpowiadając na pytanie, w jaki sposób struktura i koncentracja własności mediów 
w przedsiębiorstwach niezwiązanych dotąd z mediami przekładają się wolność mediów 
i wolność słowa w Turcji, należy stwierdzić jednoznacznie, że zmiany własnościowe 
„kłopotliwych” dla władzy politycznej mediów służą eleminacji tychże z tureckiego 
rynku.

Wolność prasy w Turcji

W rankingu wolności prasy przygotowanym przez Reporterów bez Granic (RsF) Turcja 
plasuje się w 2020 roku na 154. miejscu wśród 180 krajów65, w 2018 roku była na 
miejscu 157.)66. Amerykański Komitet Obrony Dziennikarzy (CPJ), niezależna organiza-

62  https://www.rtuk.gov.tr/, data pobrania 22.10.2020 roku.
63  Turkey’s last big independent media firm is snapped up by a regime ally, „The Economist”, 
27.03.2018.
64  Indicators of Risks to Media Pluralism, 2000.
65  2020 World Press Freedom Index.
66  PAP, 10.05.2018.



	 Rynek prasy drukowanej w Turcji w latach 2012–2020

53

cja, która zajmuje się między innymi promowaniem wolności prasy i monitorowaniem 
stanu mediów na świecie, uznała prezydenta Erdoğana za osobę ograniczającą wolność 
mediów. Z relacji prasowych wynika, że w 1999 roku w Turcji anulowano setki 
akredytacji prasowych. Zdaniem Reporterów bez Granic najwięcej dziennikarzy trafiło 
do aresztów i więzień właśnie w Turcji i są to nie tylko Turcy.

Podsumowanie

W Turcji notuje się wysoki spadek nakładów gazet i największą liczbę zamykanych 
gazet i czasopism w skali całego świata. Wraz ze spadkiem czytelnictwa spada kontakt 
Turka ze słowem pisanym. 

Na rynku medialnym notuje się silną, 60% koncentrację mediów w rękach czte-
rech, powiązanych ze sobą personalnie i kapitałowo grup medialnych, zależnych 
finansowo od kontraktów ze Skarbem Państwa. Ani jedna z tych grup nie wykazuje 
wydawnictwa gazet jako swojej podstawowej działalności gospodarczej. Działają one 
głównie w branży budowlanej, telekomunikacyjnej i w handlu. Można stwierdzić, na 
podstawie analizy statystycznej, że rynek prasy drukowanej w Turcji zanika. Nie można 
wskazać, że powodem są bezpośrednio działania „antyterrorystyczne” państwa po 
nieudanym zamachu stanu z 2016 roku, gdyż tendencje koncentracji i upolityczniania 
mediów widoczne są od 2002 roku, jednakże największy przyrost zamykanych czy też 
rugowanych z rynku mediów nastąpił niewątpliwie w okresie po 2016 roku.

Bibliografia

Akty prawne
Kanun Hükmünde, Kararname, Olağanüstü Hal Kapsaminda Alinmasi Gereken Tedbirler Ile Bazi 

Kurum Ve Kuruluşlara Dair Düzenleme Yapilmasi Hakkinda Kanun Hükmünde Kararname, 
Karar Sayısı: KHK/668, „Resmî Gazete”, 27.07.2016 Çarşamba, Sayı: 29783 (2. Mükerrer), 
dostęp online: https://www.mevzuat.gov.tr/MevzuatMetin/1.5.6755.pdf.

İşte kapatılan FETÖ kurumları – Tam liste, Karar, 2016, dostęp online: http://www.karar.
com/gundem/iste-kapatilan-feto-kurumlari-tam-liste.

YÖK’ten kapatılan FETÖ üniversiteleri için yeni açıklama, Haber Türk, 3.08.2016. dostęp 
online: https://www.haberturk.com/gundem/haber/1276270-yokten-kapatilan-feto- 
universiteleri-icin-yeni-aciklama.

Prace naukowe
Akkor Gül A., Monopolization of media ownership as a challenge to the Turkish Television 

Broadcasting System and the European Union, „Ankara Avrupa Çalışmaları Dergisi Cilt” 
2011/2, no. 10, s. 27–46.

Bulut S., Karlidag S., A Discussion on Media Systems in Turkey [w:] R. Dorczak, R. Lenart-
-Gansiniec, Ch. Ruggiero, M.A.  Icbay, Research and Development on Social Sciences, 



Andrzej Nowosad, Umit Turanli, Margreta Grigoriva

54

Monographs and Studies of the Jagiellonian University – Institute of Public Affairs, Kraków 
2018.

Ercebe Ö., Türkiye’nin Medya Sistemi ve Otoriterleşme. Eğiliminin Yapısal Temelleri, „Atılım 
Sosyal Bilimler Dergisi” 2016, t. 6, s. 50–85.

Laciner M.S. Turkiye’de Medya ve Politik Klientelizm, Istanbul Universitesi Sosyal Bilimler, 
Enstitusu gazetecilik Anavilim Dali. Yayimlanmamis doktora tezi, 2015.

Orhan E., Tureckie media za rządów Recepa Tayyipa Erdoğana (2003–2014), Wydawnictwo 
Adam Marszałek, Toruń 2017.

Raporty
2020 World Press Freedom Index, https://rsf.org/en/ranking.
Barış R., Turkey #Print Media, EJC Media Landscapes, circa 2010.
CPJ (Committee to Protect Journalists), dostęp online: https://cpj.org/.
Indicators of Risks to Media Pluralism, dostęp online: https://turkey.mom-rsf.org/en/findings/

indicators/#!9fed61067e34232006ff7dcd0ed479d0.
OECD, Turkey – Country Note – Skills Matter: Further Results from the Survey of Adult Skills, 

2014, dostęp online: https://www.oecd.org/skills/piaac/publications/countryspecificmaterial/).
Olağanüstü Hal Işlemleri Inceleme Komisyonu Kararlari Hakkinda Duyuru (27.03.2020), 

dostęp online: https://ohalkomisyonu.tccb.gov.tr/.
TÜİK 2018 Medya raporunu açıkladı: Gazetelerin tirajları düştü, Birgün, 26.07.2019 roku, https://

www.birgun.net/haber/tuik-2018-medya-raporunu-acikladi-gazetelerin-tirajlari-dustu-263004.
Türkiye’de gazetelerin listesi, 2010 i  20120 dostęp online: https://pl.qwe.wiki/wiki/

List_of_newspapers_in_Turkey.
Türkiye okuma kültürü haritasi, Kültür ve Turizm Bakanlığı, dostęp online: www.kygm.gov.tr/ 

Eklenti/55,yonetici-ozetipdf.pdf.
2020 World Press Freedom Index, dostęp online: https://rsf.org/en/ranking.
Yazılı medya istatistikleri açıklandı, dostęp online: https://www.bik.gov.tr/yazili-medya- 

istatistikleri-aciklandi-2.

Artykuły prasowe
Arrested Turkish journalists released after 92 days in  prison, “Hurriyet Daily News”, 

26.02.2016, dostęp online: https://www.leipziger-medienstiftung.de/en/medienpreis-en/
prize-for-the-freedom-and-future-of-the-media/laureates/can-d%C3%BCndar-en/.

Armutçu O. Adalet Bakanlığı’ndan FETÖ bilançosu: Tutuklu hükümlü sayısı 29 bin 487, Hürriyet, 
Haber Giriş: 7.07.2019.

Arrested Turkish journalists released after 92 days in prison, „Hurriyet Daily News”, 26.02.2016, 
dostęp online: http://www.hurriyetdailynews.com/arrested-turkish-journalists-released-after- 
92-days-in-prison-95723.

Axel Springer wycofał się z Turcji, Press, 9.05.2018, dostęp online: https://www.press.pl/
tresc/53231,axel-springer-wycofal-sie-z-turcji.

Can Dündar, ve Erdem Gül tutuklandı, Cumhuriyet gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Can 
Dündar ile gazetenin Ankara temsilcisi Erdem Gül, MİT TIR’ları haberi soruşturmasında 
tutuklandı, „Sözcü Gazetesi” 27.11.2015, dostęp online: https://www.sozcu.com.tr/2015/
gundem/can-dundara-tutuklama-talebi-995825/.

Cumhuriyet newspaper wins journalism prize from Reporters Without Borders, „Today’s 
Zaman”, 5.03.2015, dostęp online: https://web.archive.org/web/20160305195610/http://www.



	 Rynek prasy drukowanej w Turcji w latach 2012–2020

55

todayszaman.com/anasayfa_cumhuriyet-newspaper-wins-journalism-prize-from-reporters-
-without-borders_404610.html.

Doğan Holding completes key merger, „Hürriyet Daily News”, 2 09.2014.
Hamsici M., MİT TIR’ları davası: Neler yaşandı?, BBC Türkçe, 15.06.2017, dostęp online: 

https://www.bbc.com/turkce/haberler-turkiye-40275619.
KHK ile kapatılan üniversite mezunlarının diplomalarında ‘kapatılma’ vurgusu, Dokuz 

Haber, 1.03.2017, dostęp online: https://medium.com/@dokuz8HABER/khk-ile-kapa-
t%C4%B1lan-%C3%BCniversite-mezunlar%C4%B1n%C4%B1n-diplomalar%C4%B1nda-ka-
pat%C4%B1lma-vurgusu-41abf788b182.

Kamuda ihraç edilenlerin tam listesi, Resmi Gazetede’ki yeni kararnamenin göreve iadelerle ilgili 
olduğu öğrenildi, İşte kamuda ihraç edilenlerin tam listesi, 2016, „aHBR”, 30.10.2016, dostęp 
online: https://www.ahaber.com.tr/galeri/turkiye/kamuda-ihrac-edilenlerin-tam-listesi/181.

Kokot M., Turecki sąd zatrzymał pięciu dziennikarzy „Cumhurriyet” w areszcie, „Gazeta.
pl”, 28.07.2017, http://wyborcza.pl/7,75399,22164139,turcja-wsadzila-dziennikarzy-cumhur-
riyet-do-aresztu.html.

Sade G., Verilerle 15 Temmuz sonrası ve OHAL süreci, euronews 15.07.2019, dostęp online: 
https://tr.euronews.com/2019/07/12/verilerle-15-temmuz-sonras-ve-ohal-sureci.

Selek, F. (2018, July 9) Haberturk Neden Kapandi? http://www.turkiyegazetesi. com.tr/ yazarlar/
fatihselek/603113.aspx.

Turkey clashes: Why are Gezi Park and Taksim Square so important, 2013, BBC, 5.06.2013, 
dostęp online: https://www.bbc.com/news/world-europe-22753752.

Turkey’s Dogus in talks with banks on debt restructuring: sources, Reuters, 7.04.2018.
Turkey’s last big independent media firm is  snapped up by a regime ally, „The Econo-

mist”, 27.03.2018, dostęp online: https://www.economist.com/europe/2018/03/27/
turkeys-last-big-independent-media-firm-is-snapped-up-by-a-regime-ally.

Turkish Media Group Bought by Pro-Government Conglomerate, „The New York Times”, 
21.03.2018.

Verza S., Mat F., Media in Turkey: a testing ground of censorship and control, „Osservatorio 
balcanie caucaso transeuropa”, 31.07.2020, dostęp online: https://www.balcanicaucaso.org/
eng/Areas/Turkey/Media-in-Turkey-a-testing-ground-of-censorship-and-control-203928.

Yildiz Z., Türkiye’de medyayı kim kontrol ediyor?, euronews 3.05.2019, dostęp online: https://
tr.euronews.com/2019/05/03/medya-sahipligi-turkiye-de-medyayi-kim-kontrol-ediyor-.

Bazy danych
BIK (Basın Ilan Kurumu)
TÜİK (Türkiye İstatistik Kurumu
RMP (Risks to Media Pluralism)
web.archive.org

Strony www
ahaber.com.tr
albayrakmedya.com
bbc.com
bik.gov.tr
birgun.net
cinergroup.com.tr



Andrzej Nowosad, Umit Turanli, Margreta Grigoriva

economist.com
hurriyetdailynews.com
ihlasyayinholding.com.tr
kalyongrup.com
karar.com
kygm.gov.tr
leipziger-medienstiftung.de
medium.com
mevzuat.gov.tr
oecd.org
pl.qwe.wiki
press.pl
rsf.org
tr.euronews.com
turkey.mom-rsf.org
wyborcza.pl


