
Progress. Journal of Young Researchers 4/2018

ISSN 2543-8638 DOI 10.4467/25439928PS.18.020.9007

Rynek mediów na Węgrzech…

Rynek mediów na Węgrzech w aspekcie zmian 
politycznych i programowych po 2014 roku. 
Rola miękkiej cenzury
Joanna Buczulska | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej,
 | Uniwersytet Jagielloński

Joanna Buczulska

Streszczenie

Na Węgrzech począwszy od 2010  r. nieprzerwanie dokonują się gruntowne 
przeobrażenia. Do  przebudowy rynku mediów1 wykorzystane zostało bar-
dzo skuteczne narzędzie, jakim jest miękka cenzura. Media utraciły możliwość 
kontroli władzy politycznej, w tym również ingerencji w system medialny, przy 
jednoczesnym zachowaniu pozorów funkcjonowania sfery publicznej. Nie za-
chodzi potrzeba stosowania cenzury bezpośredniej, ponieważ miękka cen-
zura wyzwala autocenzurę. Zatracono pluralizm w  mediach, a  prorządowe 
główne programy informacyjne zamieniły się w  głosicieli propagandy partii 
rządzącej.

The media market in Hungary in the aspect of political and program 
changes after 2014. The role of soft censorship in the course of changes
Summary

Since 2011 Hungary has been facing continuous and profound transformation. 
A highly e� ective tool known as soft censorship has been applied to recon-
struct the media market. The media has lost the ability to verify government’s 
activity, which includes the in� uence on media system, all the while maintain-
ing appearance of functional public sphere. There is no need for direct cen-
sorship, all because soft censorship triggers self-censorship. Pluralism of the 
media has been lost and pro-government news programs have turned into 
the voice of the ruling party.

1 Przedmiotem badań niniejszej pracy są zmiany zachodzące na rynku mediów 
węgierskich po 2014 r. Rynek mediów rozumiany jest jako ogół uczestników 
wykonujących zorientowaną na zysk działalność gospodarczą (właściciele 
przedsiębiorstw medialnych, producenci produktów medialnych, reklamodaw-
cy) oraz uczestników będących konsumentami efektu tej działalności (społe-
czeństwo będące konsumentem produktów medialnych).

N
A

U
KO

W
E

M
ED

IA
 –

 B
IZ

N
ES

 –
 K

U
LT

U
RA

Słowa kluczowe:

miękka cenzura, 
media, � nansowanie 

mediów, cenzura, 
Węgry

Keywords:

soft censorship, 
media, media 

� nancing, 
censorship, Hungary



Rynek mediów na Węgrzech… 79

Węgierski system medialny2 w następstwie miękkiej cenzury traci możliwość kontro-
li ingerencji weń władzy politycznej przy jednoczesnym zachowaniu pozorów funk-
cjonowania sfery publicznej, ponieważ tylko w nielicznych przypadkach możliwe jest 
stwierdzenie naruszenia przepisów prawa.

Regulacje prawne w odniesieniu do mediów na Węgrzech ustanawia się w sposób 
ekspresowy, umożliwiający manipulacje na rynku mediów, a w przypadku procedur 
brak jest przejrzystości. Jednym z następstw sytuacji, kiedy następuje wyłączenie obo-
wiązku jawności danych, powodujące niestabilność i niemożność działania wg okreś-
lonych planów i strategii, jest między innymi wycofywanie się zagranicznych inwesto-
rów z Węgier. Dziś większość przedsiębiorstw medialnych jest w rękach węgierskich 
przedsiębiorców i właściciele ci mają powiązania z partią rządzącą Fidesz lub wprost 
z jej liderem i premierem kraju Viktorem Orbánem.

Celem opracowania jest przedstawienie narzędzi wykorzystywanych do kształtowa-
nia miękkiej cenzury na Węgrzech i próba zde�niowania, czym jest miękka cenzu-
ra. Według Słownika Języka Polskiego PWN cenzura to „urzędowa kontrola publikacji, 
widowisk teatralnych, audycji radiowych itp., oceniająca je pod względem politycz-
nym lub obyczajowym” (Doroszewski 1997) Jest to cenzura bezpośrednia. W słowni-
kach anglojęzycznych de�nicja cenzury podobnie ogranicza się wyłącznie do cenzury 
bezpośredniej. Większość społeczeństwa cenzurę de�niuje w ten właśnie sposób – 
jako cenzurę bezpośrednią, i miękka cenzura oraz miękka propaganda mogą być dla 
społeczeństwa niezauważalne, a co za tym idzie – bardziej skuteczne.

W literaturze przedmiotu znaleźć można wiele opisów zjawiska miękkiej cenzury, bo 
choć sama de�nicja jest stosunkowo nowa, to zjawisko jest powszechne od dawna. 
W okresie pozornie wolnych mediów narzędzie to jest zwykle elementem mechani-
zmu kontroli społecznej, choć charakteryzuje się głównie dążeniem do monopolu 
w sferze ekonomicznej a nie politycznej. Piotr Żuk, socjolog, w artykule Media a kon-
trola społeczna w czasach „Wolności Rynkowej” (2006), poświęconym demokracji, wol-
ności przekazu i debacie publicznej, napisał:

Doskonała kontrola, to taka, która nie jest traktowana i oceniana jako kontrola, represja czy 
nadzór. Możliwość wyboru spośród pozornie nieograniczonej puli produktów konsumpcyj-
nych w odbiorze jednostki raczej nie jest powodem do traktowania tego jako represji czy 
przykrego stanu (…) mało kto nazywać będzie to cenzurą (Żuk 2006: 42).

Zauważył także, że

Koncentracja własności na różnych obszarach medialnych powoduje, że telewizja, radio, 
gazety lokalne i ogólnokrajowe oraz portale internetowe zaczynają mówić tym samym gło-
sem. Rzadko kto jednak nazywa to cenzurą (Żuk 2006: 56).

2 W niniejszym artykule przez system medialny rozumie się uczestników rynku mediów oraz ogół 
relacji zachodzących między nimi, które poprzez funkcje komunikacji masowej (informacyjnej, opi-
niotwórczej, kulturotwórczej, edukacyjnej, rozrywkowej) zostają uporządkowane w jednolity system.



Joanna Buczulska80

Chociaż praca, z której przytoczone są powyższe fragmenty, nie jest poświęcona mięk-
kiej cenzurze i nie wspomina o niej wprost, to opisana kontrola społeczeństwa jest 
tym samym zjawiskiem, różnią się tylko cele. W jednym przypadku chodzi o stero-
wanie konsumpcjonizmem, w innym o konsumenta programów i idei politycznych.

Thomas R. Lansner, redaktor naczelny CIMA, zauważa:

Pisanie o «miękkiej cenzurze» może być trudne. Trudne, ponieważ de�nicja, a nawet kon-
cepcja jest stosunkowo nowa i wciąż otwarta do dyskusji. Trudne też dlatego, że miękka cen-
zura jest z założenia nieuchwytna i bezpostaciowa i przeważnie opisywana anegdotycznie. 
W przeciwieństwie do bezpośrednich ataków na media, miękka cenzura często wynika ze 
złożonego i pośredniego procesu (Lasner 2014).

Termin „miękka cenzura” pojawia się w dorocznych raportach międzynarodowego sto-
warzyszenia gazet i wydawców prasy WAN-IFRA, przygotowywanych we współpra-
cy z Open Society Foundation oraz Center for International Media Assistance (CIMA). 
Raporty publikowane są pod tytułem Soft Censorship Global Review i zawierają wyni-
ki badań prowadzonych w zakresie występowania miękkiej cenzury na całym świecie. 
Raporty początkowo dotyczyły tylko krajów Ameryki Południowej, później badaniami 
objęto też kraje bałkańskie, a w 2013 r. badania tego typu przeprowadziła na Węgrzech 
organizacja Mérték Médiaelemző Műhely. W efekcie tej współpracy w 2014 r. powstał 
pierwszy raport dotyczący miękkiej cenzury na Węgrzech (Lasner 2013). Na stronie 
WAN-IFRA dostępna jest de�nicja miękkiej cenzury:

Miękka cenzura, czy cenzura pośrednia de�niowana jest, jako szereg o�cjalnych działań 
mających na celu wpływanie na produkt medialny, które to działania pozbawione są praw-
nych lub poza-prawnych zakazów, bezpośredniej cenzury treści oraz �zycznych ataków na 
media oraz dziennikarzy.

Mérték Médiaelemző Műhely we wstępie do raportu dotyczącego Węgier z 2016 r. 
precyzuje de�nicję miękkiej cenzury w sposób następujący:

Do „miękkiej cenzury” czy cenzury pośredniej zaliczamy te ingerencje polityki medialnej, 
które poprzez zmianę systemu rynku mediów i manipulacje przy podziale środków �nan-
sowych powodują, że szanse na dotarcie do szerokiej publiczności stanowiska niektórych 
w znaczący sposób rosną, a innych w równie znaczący sposób maleją. W naszym rozumieniu 
cenzura miękka jest arbitralną interwencją wpływającą na strukturę rynku mediów i margina-
lizację przedsiębiorstw medialnych. Jej celem jest wzmocnienie w medialnym łańcuchu war-
tości tych przedsiębiorstw, które ułatwiają przekazywanie stanowiska rządu, a jednocześnie 
osłabienie, zniszczenie gospodarczo lub zmuszenie do rezygnacji z krytycznego stanowiska 
tych, którzy publikują stanowiska krytyczne wobec rządu (Polyák 2017: 11).

Należy podkreślić, że miękka cenzura nie jest wycelowana w  dziennikarzy, lecz 
w przedsiębiorstwa medialne, przez które państwo pośrednio wpływa na praktyki 
wydawców i dziennikarzy. Jest procesem długim, natomiast efekty jej oddziaływa-
nia są długotrwałe.



Rynek mediów na Węgrzech… 81

Tabela 1. Cenzura bezpośrednia a cenzura pośrednia

kształtowanie treści medialnych
———————————————

zakaz lub przymus publikowania 
określonych informacji

———————————————
wpływanie na decyzje podejmowane 

przez wydawców i dziennikarzy

 cenzura 
bezpośrednia

 
cenzura miękka 
(pośrednia) 

kształtowanie warunków funkcjonowania 
i infrastruktury mediów

———————————————
manipulacyjny podział środków 

na rynku mediów
———————————————

wpływanie na decyzje właścicieli 
i menedżerów w całym medialnym 

łańcuchu wartości

Źródło: Opracowanie własne na podstawie literatury przedmiotu.

Miękka cenzura posiada kilka form, przy czym ingerencja państwa może być formal-
na lub nieformalna. Formalna to taka, która realizowana jest poprzez określone pro-
cedury (w przypadku Węgier przede wszystkim prowadzone przez Radę ds. Mediów), 
a nieformalna to ingerencja angażująca wszelkie narzędzia wykraczające poza system 
instrumentów prawnych.

Przytoczone wyżej organizacje monitorujące w poszczególnych krajach miękką cen-
zurę prowadzą badania, biorąc pod uwagę poniższe jej formy:
1. Ustanawianie regulacji prawnych dostosowanych do określonych przypadków, 

umożliwiających przebudowę konkretnych segmentów rynku.
2. Brak przejrzystości postępowań prowadzonych przez organy państwowe.
3. Wykorzystywanie reklam i ogłoszeń przez centralne i lokalne władze państwowe 

w  celu �nansowania jednostek medialnych, często w  formie o�cjalnej reklamy: 
np. publiczne ogłoszenia przekazujące obywatelom informacje o działalności rzą-
dowej, jak publikacje zamówień publicznych. (Brak reguł i transparentności w za-
kresie, gdzie i na jakich zasadach można zamieszczać takie reklamy, może zagrażać 
niezależności mediów, a nagłe wycofanie tego strumienia przychodów daje możli-
wość eliminowania niepożądanych uczestników rynku).

4. Presja rządu na przedsiębiorstwa handlowe oraz spółki Skarbu Państwa w zakresie 
reklamowania się w danych, a nie innych mediach. Wpływ na �rmy medialne jest 
taki sam jak w przypadku pierwszym.

5. Bezpośrednie wynagrodzenia dla dziennikarzy w  zamian za pisanie artykułów 
przekazujących stanowisko rządu w określonych sprawach lub promowanie agen-
dy polityków.

6. Odwetowe odmowy dostępu do instytucji rządowych i informacji (Lasner 2014).

Miękka cenzura na Węgrzech zaczyna się właściwie od 2010 r., kiedy wybory parla-
mentarne po raz drugi3 wygrywa partia Fidesz i na czele rządu po raz drugi staje jej 
lider Viktor Orbán. Rok 2014 i 2018 przynosi po raz trzeci i czwarty zwycięstwo partii 
Fidesz Viktora Orbana4. Od 2010 r. do chwili obecnej partia rządząca Fidesz posiada 
w parlamencie większość konstytucyjną. W czasie wymienionych powyżej okresów 

3 Drugi rząd Viktora Orbána funkcjonuje od 29 maja 2010 r. do 6 czerwca 2014 r.
4 Trzeci rząd Viktora Orbána funkcjonuje od 6 czerwca 2014 r.



Joanna Buczulska82

zachodzą znaczące zmiany na rynku mediów, ale należy też zaznaczyć, że w samym 
procesie kształtowania panoramy mediów w 2015 r. następuje swoisty zwrot, a w kon-
sekwencji dokonuje się zmiana uczestników rynku mediów na Węgrzech.

O ile podczas pierwszej kadencji5 rządu Orbána podjęto jedynie kroki prowadzące do 
zrównoważenia lewicowo-liberalnych mediów, o tyle po przegranej w wyborach par-
lamentarnych w 2002 r. wewnątrz partii rozpoczęła się dyskusja, czy aby nie zlekcewa-
żono roli mediów w tym cyklu rządzenia. Partia Fidesz tworzenie własnego imperium 
medialnego rozpoczęła, będąc jeszcze w opozycji w latach 2002–2010. W tym czasie 
powstaje między innymi pierwsza węgierska, mocno upolityczniona, telewizja infor-
macyjna Hír TV6 oraz Echo TV7, które w 2010 r. znacząco wsparły kampanię wyborczą 
partii Fidesz. W tym okresie oraz podczas drugiej kadencji rządu Orbana (2010–2014) 
imperium medialne Fideszu wraz z zapleczem gospodarczym8 budował bliski przyja-
ciel i współpracownik premiera Lajos Simicska9, od 1993 r. skarbnik partii Fidesz. Wła-
dza polityczna koncentrowała się w rękach Orbana, a gospodarcza w rękach Simicski. 
Z uwagi na fakt, że te dwa centra władzy są ze sobą silnie powiązane, nieuniknione 
stały się tarcia dwóch stron, które w 2015 r. zaowocowały spektakularnym kon�ik-
tem. Orbán rozpoczął demontaż imperium Simicski, a na jego gruzach stawiał własne 
imperium medialne. Po odejściu Simicski z drużyny w rękach partii rządzącej Fidesz 
pozostały sprawdzone i skuteczne narzędzia, dzięki którym proces zmian nie został 
przerwany, zmienili się natomiast uczestnicy rynku mediów. W wyniku zmian struk-
tur własnościowych powstały imperia medialne należące dziś do władzy oligarchii.

Na konferencji poświęconej relacjom mediów i polityki, zorganizowanej przez Politi-
cal Capital w  Budapeszcie (4  października 2017  r.), węgierski dziennikarz Péter 
Magyari, komentując sytuację mediów węgierskich, powiedział, że wszystkie media 
na Węgrzech zostały już upolitycznione, a większość z nich wprost pozostaje w rękach 
polityków, i co za tym idzie – nie można spodziewać się od nich niezależnych treści.

Jednym z najgłośniejszych przypadków obrazujących pierwszą z wymienionych form 
miękkiej cenzury jest zamknięcie dziennika „Népszabadság”. Zgodnie z nową ustawą 
medialną z 2010 r. (Ustawa nr CLXXXV z 2010 r. o usługach medialnych i komunikacji 
masowej, dalej zwana: Mttv.) do zakresu kompetencji Rady ds. Mediów wprowadzono 
możliwość wydawania z mocą wsteczną opinii dotyczących fuzji przedsiębiorstw na 
rynku medialnym (Mttv. § 171 i § 216 ust. 5). Na podstawie tego przepisu, mającego 
przeciwdziałać koncentracji i chronić pluralizm w mediach, Rada ds. Mediów w 2011 r. 

5 Pierwszy rząd Viktora Orbána funkcjonuje od 8 lipca 1998 do 27 maja 2002 r.
6 Stacja nadaje od 02.01.2003 r. właścicielem jest Simicska Lajos, skarbnik partii Fidesz, przyjaciel 
Orbána.
7 Stacja nadaje od 15 września 2005 r., początkowo koncentrując się na wiadomościach bizneso-
wych, później ukierunkowana politycznie, od 1 grudnia 2016 r. należy do Lőrinca Mészárosa, nazy-
wanego przez media węgierskie człowiekiem „słupem” premiera Orbana.
8 Zakres tego zagadnienia wychodzi poza obszar niniejszego opracowania, wydarzenia głównie 
umiejscowione w latach 1998–2002 podczas pierwszej kadencji rządu Orbána.
9 Od 1993 r. skarbnik partii Fidesz; 1998–1999 Prezes Izby Skarbowej; od 1990 r. przedsiębiorca, wła-
ściciel i współwłaściciel licznych �rm, w tym medialnych. 



Rynek mediów na Węgrzech… 83

uniemożliwiła połączenie się szwajcarskiego Ringiera i niemieckiego Axel Springera na 
Węgrzech. Następnie w 2014 r. Rada ds. Mediów, bez uzasadnienia, w drodze uprosz-
czonej decyzji, wydała zgodę na przejęcie przez należące do austriackiego biznesme-
na przedsiębiorstwo Vienna Capital Partners wydawanych na Węgrzech przez Axel 
Springera i Ringiera dzienników. Na bazie nabytego w ten sposób portfolio powstało 
przedsiębiorstwo medialne Mediaworks, które w 2016 r. otrzymało od Rady zgodę na 
przejęcie kolejnych trzynastu wydawnictw regionalnych i lokalnych. 8 października 
2016 r. wydawnictwo niespodziewanie zamknęło dziennik „Népszabadság” w sposób, 
który jednoznacznie wskazywał na motywy polityczne, a nie ekonomiczne (zawiesze-
nie z dnia na dzień wydawnictwa prasy drukowanej oraz online bez wypowiedzenia 
umów o pracę dziennikarzom), na które się powołano. W grudniu tego samego roku 
wydawnictwo przejął Opimus Press należący pośrednio przez strukturę właściciel-
ską do przyjaciela Viktora Orbana Lőrinca Mészárosa, który w czasie ostatnich sied-
miu lat przeszedł drogę od prostego hydraulika do jednego z najbogatszych ludzi na 
Węgrzech, i który od 2011 r. piastuje stanowisko burmistrza rodzinnej miejscowości 
premiera i jest określany mianem magnata medialnego.

Jak widać, proces jest zdecydowanie długi, ale efekty jego oddziaływania niewątpli-
wie są i będą długotrwałe.

Mészáros zajął miejsce Simicski, który znalazł się w opozycji. Dziś do magnata medial-
nego należą 194 pisma, a z 18 dzienników o zasięgu wojewódzkim tylko 5 należy do 
innego właściciela. Mimo to ani Urząd Ochrony Konkurencji, ani Krajowy Organ Regu-
lacyjny ds. Mediów i Komunikacji nie wszczął wobec niego kontroli, choć powołując się 
na zasadę dotyczącą prawa do różnorodnej informacji innym przedsiębiorcom, odma-
wiali zgody na przeprowadzenie transakcji (np. zakup w 2016 r. przez M-RTL Zrt. udzia-
łów w Central Digitális Média Kft.). Dziś drukowana prasa regionalna na Węgrzech jest 
w rękach trzech magnatów medialnych: Mediaworks (Lőrinc Mészáros), Media Deve-
lopment Managment (Heinrich Pecina) oraz Lapcom (Andy Vajna – komisarz rządo-
wy ds. węgierskiego przemysłu �lmowego) – rys. 1. Należy także zaznaczyć, że na 
Węgrzech większą popularnością cieszą się gazety lokalne, zatem są one idealnym 
narzędziem wpływania na poglądy społeczeństwa.

Większą determinacją wykazała się Grupa RTL, która ostatecznie wygrała batalię 
z węgierskim rządem. Komercyjna stacja telewizyjna RTL jest do dziś wiodącą, cie-
szącą się największą oglądalnością na rynku węgierskim, w 2014 r. konkurowała ze 
sprzyjającą rządowi stacją TV2. Ustawa nr XXII z 2014 r. ustanowiła progresywny sys-
tem podatku od przychodów reklamowych, który w istocie był wymierzony w sta-
cję RTL. Ustawa nakładała bowiem obowiązek odprowadzenia daniny publicznej: od 
przychodu netto z przychodów z reklamy nieprzekraczających 0,5 mld forintów – 
0%, między 0,5 i 5 mld – 1%, od progu 5 mld wzwyż co 5 miliardów – więcej o 10%, 
od przychodu przekraczającego 20 mld – 40% (od 2015 roku 50%). W ustawie prze-
widziano także, że od przychodów z reklamy przedsiębiorstwa mogły odliczać stra-
ty z lat poprzednich. W rezultacie obowiązek podatkowy dotyczył wyłącznie stacji 



Joanna Buczulska84

RTL, ponieważ tylko ona osiągała próg 20 mld, a stacja TV2 po odliczeniach strat nie 
osiągnęła progu zobowiązującego do odprowadzenia podatku. Stacja RTL wniosła 
skargę do Brukseli, wskazując, że podatek jest dyskryminujący i zagraża „medialne-
mu pluralizmowi” na Węgrzech. Stacja należy do niemieckiego giganta medialnego 
Bertelsmann, opłata z tytułu daniny publicznej nie zdołała zatem wyeliminować jej 
z rynku. Decyzją komisji (UE) 2017/329 z dnia 4 listopada 2016 r. w sprawie środka 
SA.39235 (2015/C) (ex 2015/NN) wdrożonego przez Węgry dotyczącego opodatko-
wania obrotów z tytułu reklamy, Komisja Europejska zakwestionowała oba przepisy 
ustawy. Zanim jednak decyzja została wydana dnia 5 lipca 2015 r., weszły w życie zmia-
ny do ustawy; wprowadzony został jednolity podatek od przychodów reklamowych 
w wysokości 5,3%, odprowadzany od przychodów przekraczających 100 mln forintów.

Rys. 1. Mapa zasięgu gazet regionalnych na Węgrzech w 2017 r. (październik)
Źródło: Opracowanie własne.

W myśl tej zasady miękkiej cenzury, według której nagradza się za kreowanie pozy-
tywnego wizerunku partii rządzącej oraz przekazywanie jej punktu widzenia, nie dziwi 
dyskryminacyjny podział środków na reklamę widoczny w przypadku opisanych wyżej 
dwóch stacji telewizyjnych (rys. 2–3).





Joanna Buczulska86

oglądalności. Dwa miesiące później, w grudniu 2005 r., ta sama agencja podpisała 
umowę z telewizją publiczną, zajmując miejsce w rankingu przed biurem reklam RTL. 
Telewizja TV2 zdobyła tym sposobem znaczną przewagę konkurencyjną, gdyż war-
tość jej czasu antenowego sprzedawanego w pakiecie z telewizją publiczną znacz-
nie wzrosła.

Gospodarczym polem działania przedsiębiorstw medialnych manipuluje się także 
poprzez badanie oglądalności i słuchalności. Wybór �rmy prowadzącej badania oraz 
wiarygodność i przejrzystość jej działania jest stałym tematem sporów branży medial-
nej. Podstawowym parametrem przy wyborze medium, w którym mają być emito-
wane reklamy, jest wielkość publiczności (badania oglądalności). Do tej pory koszty 
badań ponosiły i wciąż jeszcze ponoszą podmioty, które mają być objęte badaniami. 
Najprostszym sposobem eliminacji poszczególnych uczestników z rynku medialnego 
jest ustalenie tak wysokich kosztów badań, które będą mogły udźwignąć tylko wybra-
ne przedsiębiorstwa, wspierane często z publicznych pieniędzy wydatkowanych przez 
partię władzy. Od 2012 r. badania słuchalności radia prowadzi założona w tym samym 
roku �rma Médiaméter, działająca w konsorcjum wraz z węgierską �lią TNS (należącą 
do najważniejszego think tanku partii rządzącej – do instytutu Nézőpont). W 2014 r. 
nastąpiła zmiana właściciela, ale został nim Bálint Hantosi, który wcześniej zajmował 
kierownicze stanowiska w rządowym imperium medialnym. Koszty badań wykonywa-
nych wspólnie przez Médiaméter i TNS-Ho�mann okazały się tak wysokie, że z począt-
kiem 2016 r. z badań wycofały się radia państwowe. W ślad za tym Rada ds. Mediów 
opublikowała ogłoszenie, w którym zapowiedziała, że włączy się do badań słuchal-
ności radia, koszty badań ponosić będą zaś słuchacze, a nie podmioty objęte bada-
niem. Jednocześnie zapowiedziała też, że wyniki badań będą tylko częściowo publicz-
ne (Szalay 2017). Po raz kolejny naruszona została zasada przejrzystości postępowań 
prowadzonych przez organy państwowe.

Rynek radiowy w ostatnich latach również zdecydowanie się przeobraził. Pierwszym 
zwiastunem zmian i tego, jakie będą stosowane metody, był przetarg na częstotliwo-
ści radiowe w 2009 r., kiedy za porozumieniem partii rządzącej oraz opozycyjnej dwie 
częstotliwości ogólnokrajowe zostały przyznane dwóm stacjom – jednej prawicowej 
(Class FM10) i jednej lewicowej (Neo FM). Obie stacje w złożonej ofercie zaoferowały 
KRRiT opłaty w wysokości 50–55% swoich przychodów (wcześniej funkcjonujące sta-
cje zaoferowały 10–15%). Tak duża opłata nie była możliwa do zrealizowania, ale mimo 
sprzeciwu prezesa KRRiT, który po ogłoszeniu decyzji podał się do dymisji, częstotliwo-
ści zostały przyznane. W sprawie z powództwa przegranych oferentów najpierw Sto-
łeczny Sąd w Budapeszcie, następnie w drugiej instancji Sąd Najwyższy orzekł (Decyzja 
SN nr Pfv. IV.21.908/2010/6), że KRRiT z naruszeniem prawa przeprowadziła postępo-
wanie przetargowe (stacja Class FM nie spełniała wymogów formalnych i nie powinna 
była być w ogóle dopuszczona do przetargu). Jednocześnie Sąd Najwyższy odmówił 

10 Posiadaczem 52% udziałów Infocenter.hu, właściciela Class FM, jest Zsolt Nyerges powiernik 
i wspólnik Lajosa Simicski.



Rynek mediów na Węgrzech… 87

wydania decyzji o unieważnieniu przetargu i rozwiązaniu przez KRRiT umowy z wygra-
nym oferentem (Paál 2013). Z punktu widzenia prawa przetarg był nielegalny, stacje 
działały jednak dalej bez przeszkód. Żadna z nich nie była w stanie realizować zobo-
wiązań �nansowych wynikających z umowy, co też nie stanowiło przeszkód w konty-
nuowaniu umowy. W pierwszym i drugim roku działalności otrzymały zgodę na prze-
dłużenie terminu płatności, później na rozłożenie płatności na raty. W grudniu 2011 r. 
Rada ds. Mediów, powołując się na nową ustawę medialną, zmieniła umowy obu sta-
cjom radiowym i ustaliła nowe opłaty. Zasłaniając się tajemnicą handlową, odmówi-
ła jednak upublicznienia treści tych umów11. Do dziś nie wiadomo, jakiej wysokości 
opłaty obowiązywały obie stacje radiowe, a w sprawie o upublicznienie tych umów 
toczyły się i toczą liczne sprawy sądowe.

Stacja Neo FM zbankrutowała w 2012 r. w konsekwencji nierównej konkurencji spo-
wodowanej dyskryminacyjnym podziałem państwowych wydatków reklamowych, 
ale na tę częstotliwość nie został ogłoszony nowy przetarg. Przyznano ją kontrolowa-
nym przez partię władzy mediom publicznym. Radio Class FM znalazło się w pozy-
cji monopolisty. Rada ds. Mediów do 2015 r. skutecznie uniemożliwiała powstanie 
takich sieci radiowych, które mogłyby stanowić konkurencję dla jedynej komercyjnej 
stacji radiowej. Przyjętą przez radę praktyką było stosowanie surowszych wymogów 
wobec jednej części oferentów, przez co odrzucano ich oferty, unieważniając przetar-
gi (powoływano się np. na brak podpisu na ostatniej, pustej stronie oferty, nieprawi-
dłową numerację stron itp.) (Mérték 2015: 39).

W 2014 r., kiedy relacje Simicski i premiera wyraźnie się popsuły, Rada ds. Mediów 
dostosowała swoje praktyki przetargowe do nowej sytuacji. Już z końcem 2015 r. 
w  Budapeszcie zaczęły nadawać dwie stacje radiowe należące do prorządowych 
przedsiębiorstw medialnych. Licencja radia Class FM traciła ważność w listopadzie 
2016 r., ale Simicska, znając metody partii rządzącej, nie czekając, sprzedał rozgłośnię 
amerykańskiemu inwestorowi dwa miesiące przed upływem terminu jej ważności. Ten 
fortel niewiele pomógł, ponieważ rada 1 sierpnia 2016 r. odrzuciła wniosek o przedłu-
żenie licencji na kolejne 5 lat. Z uwagi na fakt, że właściciel stacji drogą sądową próbuje 
odzyskać swoje uprawnienia, nowy przetarg na jedyną częstotliwość radiową o zasię-
gu krajowym nie został ogłoszony. Niemniej jednak od kilku miesięcy otwarcie mówi 
się o tym, że częstotliwość ta zostanie przyznana Mészárosowi, który poprzez �rmę 
rodzinną Talentis Group już wykupił radio Part FM obejmujące zasięgiem cały region 
Balatonu (Jándó, László 2017).

Wszystko to mogłoby być tematem dla dziennikarza śledczego, badającego korupcję 
władzy, ale dziennikarstwo śledcze na Węgrzech jest w odwrocie, redaktorzy pracujący 

11 Dokładna treść zobowiązań zawartych w aneksie do umów sporządzonych na podstawie decy-
zji Rady ds. Mediów nie jest znana, ponieważ dokumenty nie zostały opublikowane. Dokładniejsze 
informacje o wielkości opłat regulowanych przez radia zawierają ustawy dotyczące budżetu Kra-
jowego Urzędu ds. Mediów i Telekomunikacji: Ustawa CLVI z 2012 r. w sprawie wdrożenia budżetu 
Krajowego Urzędu ds. Mediów i Telekomunikacji oraz Rady ds. Mediów z 2011 r. oraz Ustawa CXCIV 
z 2012 r. w sprawie jednolitego budżetu Krajowego Urzędu ds. Mediów i Telekomunikacji na 2013 r. 



Joanna Buczulska88

w wydawnictwach będących bene�cjentami środków publicznych nie mogą sobie 
pozwolić na podjęcie decyzji o publikowaniu treści zawierających krytykę partii rzą-
dzącej i muszą się liczyć z utratą pracy12. Jednocześnie dziennikarze w zamian za pisa-
nie artykułów przekonujących do popierania rządu lub promujących agendy poli-
tyków otrzymują wynagrodzenie z publicznych pieniędzy. Zjawisko to potwierdził 
Portal 444.hu, który w kwietniu 2013 r. zwrócił się z wnioskiem do Parlamentu o udo-
stępnienie danych dotyczących wydatków poszczególnych frakcji. Z  analizy tych 
danych wynika, że na liście wynagrodzeń partii politycznych zasiadających w parla-
mencie oprócz sportowców i celebrytów są też wydawnictwa oraz dziennikarze, któ-
rych wynagrodzenia są w głównej mierze wypłacane z tytułu doradztwa w zakresie 
komunikacji (Plankog 2014).

Nacisk ze strony partii rządzącej wywierany jest też w formie odmowy mediom dostę-
pu do instytucji rządowych i informacji. Najczęściej odbywa się to poprzez zawieszenie 
akredytacji dziennikarskich do parlamentu. Przyczyny są zazwyczaj te same: narusze-
nie przepisów rozporządzenia marszałka Sejmu. Miejsce wyznaczone w budynku par-
lamentu, w którym dziennikarze mogą przeprowadzać wywiady, jest tak ograniczo-
ne, że znacznie utrudnione jest wykonywanie pracy w sposób zgodny z przepisami. 
Dzieje się to zwłaszcza w sytuacjach, kiedy parlamentarzystom zadawane są trudne 
pytania. Zbyt nachalne nagabywanie parlamentarzysty oraz utrudnianie im przejścia 
korytarzami też stanowi naruszenie regulaminu. Na konferencje prasowe często nie są 
zapraszane poszczególne wydawnictwa i w konsekwencji – dziennikarze tych wydaw-
nictw nie są wpuszczani do sal konferencyjnych. W rezultacie bezpośredni dostęp do 
informacji mają tylko wybrane media.

Zjawisko miękkiej cenzury, jakie obserwuje się na Węgrzech, nie jest odosobnionym 
przypadkiem w regionie. Dziś w wielu krajach obserwuje się polityczną ingerencję 
w systemy medialne. Miękka cenzura nie ogranicza wolności wypowiedzi krytycznych, 
można raczej powiedzieć, że poddawane są swoistej kwarantannie (Polyák, Urbán 
2016: 121). W konsekwencji mniej świadomi odbiorcy, z dużym prawdopodobień-
stwem, z głosem krytycznym w ogóle się nie spotkają. Miękka cenzura tworzy takie 
środowisko, w którym woli politycznej rządzących nie jest w stanie ograniczyć żadna 
siła. Nie zachodzi potrzeba stosowania cenzury bezpośredniej, ponieważ miękka cen-
zura wyzwala autocenzurę. Dziennikarze, którzy pozostali w zawodzie, aby utrzymać 
stanowisko pracy, muszą wykonywać zlecenia redakcji. Coraz mniej jest miejsca na 
treści autorskie. Większość mediów na Węgrzech przekazuje informacje otrzymane 
od Węgierskiej Agencji Informacyjnej, zatem również różnorodność informacji zanika.

Media węgierskie zostały całkowicie upolitycznione, bo – jak wybrzmiało to na konfe-
rencji poświęconej relacjom mediów i polityki w Budapeszcie 4 października 2017 r. – 
należą one albo do polityków i ludzi powiązanych z partią rządzącą, albo do Simicski, 

12 Gergő Sáling, redaktor naczelny portalu informacyjnego origo.hu, w 2014 r. został zwolniony po 
opublikowaniu artykułu o luksusowych podróżach ministra Jánosa Lázara �nansowanych ze środ-
ków publicznych.



Rynek mediów na Węgrzech… 89

który wcześniej z rządzącymi grał w jednej drużynie, a teraz prowadzi odwet przeciw-
ko premierowi. Nie narusza jednak „niepisanych” zasad.

Patrząc globalnie, rynek mediów węgierskich oraz oddziaływanie polityków rządzą-
cych w kraju zaczynają przypominać nieodległą od Węgier Turcję, gdzie procesy upoli-
tycznienia mediów i dławienia wolnej prasy są dziś jednymi z najbardziej skutecznych 
na świecie. Przypomina to wszystko wydarzenia, które miały miejsce w Rosji. Wojciech 
Kajtoch w swoim artykule poświęconym rosyjskim serialom przytacza słowa Anny 
Kaczkajewej, według której w dziejach rosyjskiej telewizji po 1999 r. wymienić można 
następujące etapy: w latach 1999–2000 „Aktywizacja państwa”, „2000–2001 „Zmierzch 
ery oligarchów”, 2002–2004 „Modernizacja władzy i wzmocnienie państwowej biuro-
kracji”, 2003–2004 „Przeformatowanie politycznego i informacyjnego pola”, 2004–2005 
„Od »kierowanej« ku »cenzurowanej« polityce telewizyjnej”. Następnie kontynuuje:

Państwo poprzez wykup kontrolnych pakietów akcji, oraz działania administracyjne i kadro-
we (niekiedy „na granicy prawa”) skutecznie postarało się o uzyskanie kontroli nad głównymi 
stacjami telewizyjnymi, zwłaszcza obejmującymi swym zasięgiem całość czy znaczne czę-
ści kraju. Kiedy zaś tę kontrolę ostatecznie uzyskało i wzmocniło, rozpoczęła się – zdaniem 
Kaczkajewej – epoka „uroczego totalitaryzmu” (гламурный тоталитаризм), polegająca na 
przekształceniu głównych programów informacyjnych w głosicieli idei rządowych i skupie-
niu się stacji telewizyjnych na ich funkcjach rozrywkowych (Kajtoch 2016: 239).

Wydaje się, że Węgry zmierzają właśnie w tym kierunku.

Bibliogra�a

Akty prawne

Decyzja komisji (UE) 2017/329 z  dnia 4  listopada 2016  r. w  sprawie środka SA.39235 (2015/C) 
(ex 2015/NN) wdrożonego przez Węgry dotyczącego opodatkowania obrotów z tytułu reklamy, 
Dz.U.L.49 z dn. 25.02.2017.

Ustawa nr CLXXXV z 2010 r. o usługach medialnych i komunikacji masowej, Dz. U. HU nr 202/2010 
z 31.12.2010.

Ustawa CLVI z 2012 r. w sprawie wdrożenia budżetu Krajowego Urzędu ds. Mediów i Telekomu-
nikacji oraz Rady ds. Mediów z 2011 r., Dz.U. HU nr 140/2014 z 25.10.2014. Ustawa CXCIV z 2012 r. 
w sprawie jednolitego budżetu Krajowego Urzędu ds. Mediów i Telekomunikacji na 2013 r. Dz.U. HU 
nr 165/2012 z dn. 10.12.2012.

Ustawa XII z 2014 r. o podatku od treści reklamowych, Dz.U. HU nr 82/2014 z 17.06.2010.

Opracowania

Bátorfy A., 2017, Az állam foglyul ejtésétől a piac fogvatartásáig – Orbán Viktor és a kormány média-
modellje 2014 után, „Médiakutató”, XVIII. évf., 1–2. Szám, Budapeszt: Médiakutató Alapítvány és Kof-
fein Média Kft.

Centralny Urząd Statystyczny Központi Statisztikai Hivatal, Raporty: Magyarország 2014, 2015, 2016, 
https://www.ksh.hu [dostęp: 1.10.2017].



Joanna Buczulska90

Doroszewski W. (red.), 1997, Słownik języka polskiego (wersja online), https://sjp.pwn.pl/szukaj/cen-
zura.html [dostęp: 1.10.2017].

Gágyik M., 2008, A hozzáférés és a médiakoncentráció túlszabályozása a digitális átállás hazai foly-
amatában, „Médiakutató”, VIII. évf., 2. Szám, Budapeszt: Médiakutató Alapítvány és Ko�ein Média Kft.

Gálik M., 2009, A magyar médiapiacok koncentráltsága és a médiakoncentráció ágazati szabályozása [w:] 
P. Valentyni, F. Kis (red.), Verseny és szabályozás 2008, Budapeszt: MTA Közgazdaságtudományi Intézet.

Gosztonyi G., 2008, Kisközösségi rádiók Magyarországon, „Médiakutató”, VII. évf., 3. szám, Budapeszt: 
Médiakutató Alapítvány és Ko�ein Média Kft.

Incze K., 2007, Magyarországi médiapiaci körkép, „AKTI füzetek”, 3. Szám, Budapeszt: Alkalmazott 
Kommunikációtudományi Intézet.

Jándó Z., László F., 2017, Mészárosé lehet az országos rádiófrekvencia. Magyar Nemzet, 02.08.2017, 
https://mno.hu/belfold/meszarose-lehet-az-orszagos-radiofrekvencia-2410643 [dostęp: 4.08.2018].

Kajtoch W., 2016, Rosyjskie seriale wczoraj i dziś. Część I, „Zeszyty Prasoznawcze”, t. 59, nr 1, Kraków: 
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Kéryné dr. Kaszás Á., 2013, Korlátok és lehetőségek, avagy a kartelltilalom büntetőjogi szabályozásának 
helye a magyar jogrendszerben (praca doktorska), Pécs.

Lasner T., 2014, Sunlight on Soft Censorship: a Globan Rewiew, 11.06.2014, http://www.cima.ned.org/
wp-content/uploads/2014/06/Soft-Censorship-Cover.jpg [dostęp: 4.08.2018].

Lasner T. (red.), 2014, Soft Censorship, Hard Impact, A Global Review, http://www.wan-ifra.org/sites/
default/�les/�eld_message_�le/Soft%20Censorship%20Global%20Review%202020.pdf [dostęp: 
1.10.2017].

Lasner T. (red.), 2013, Capturing Them Softly Soft Censorship and State Capture in Hungarian Media, 
http://softcensorship.org/wp-content/uploads/2014/07/WAN-IFRA-Soft-Censorship-Hungary-
-Report.pdf [dostęp: 1.10.2017].

Nagy K., 2016, Frekvenciaosztogatás, „Médiakutató”, XVI. évf., 3–4. Szám. Budapest: Médiakutató Ala-
pítvány és Ko�ein Média Kft.

Paál V. (red.), 2013, „A magyarországi médiaháború története – média és Politika 1989-2010”, Buda-
peszt: Wolters Kluwer.

Podesta D., 2009, Soft Censorship: How Governments Around the Globe Use Money to Manipulate the 
Media, https://www.cima.ned.org/resource/soft-censorship-how-governments-around-the-globe-
-use-money-to-manipulate-the-media [dostęp: 1.10.2017].

Polyák G., Urbán Á., 2017, Az elhalkítás eszközei, „Mádiakutató”, XVI. évf., 3–4. Szám. Budapest: Média-
kutató Alapítvány és Ko�ein Média Kft.

Polyák G., 2008, A médiarendszer kialakítása (praca doktorska), Pécs.

Polyák G., 2015, The Hungarian Media System. Stopping Short or Re-Transformation?, „Südosteuropa. 
Zeitschrift für Politik und Gesellschaft”, nr 2, Monachium: De Gruyter Oldenbourg.

Polyák G., 2015, Elfogyott a levegő – Soft Censorchip 2014, http://mertek.eu/2015/02/18/elfogy-a-
-levego-soft-censorship-2014 [dostęp: 1.10.2017].

Polyák G., 2017, Bevált módszerek új haverok. Lágy cenzúra a magyar médiában – 2015, http://mertek.
eu/2016/05/03/bevalt-modszerek-uj-haverok [dostęp: 1.10.2017].

Polyák G., 2017, Raport: Soft Censorship in Hungary in 2016: When Propaganda Rules Public Discourse, 
http://mertek.eu/2017/06/01/soft-censorship-hungary-2016-propaganda-rules-public-discourse-2 
[dostęp: 1.10.2017].



Rynek mediów na Węgrzech… 91

Polyák G. (red.), 2017, Nyilvánosság Helyett Propaganda–Lágy cenzúra a magyar médiában – 2016, 
http://mertek.eu/2017/05/26/nyilvanossag-helyett-propaganda-lagy-cenzura-magyar-mediaban-
-2016-mertek-fuzetek-11 [dostęp: 1.10.2017].

Plankog, 2014, Váratlanul kirúgták az Origo főszerkesztőjét. 444, 02.06.2014, https://444.hu/2014/ 
06/02/varatlanul-kirugtak-az-origo-foszerkesztojet [dostęp: 4.08.2018].

Szalay D., 2017, Lassan veszi át az állam a hallgatottságmérést, http://24.hu/media/2017/08/28/
lassan-veszi-at-az-allam-a-hallgatottsagmerest [dostęp: 5.10.2017].

Sükösd M., Bajomi-Lázár P., 2009, Médiapolitikai trendek Kelet-Közép-Európában 1989–2008, „Politika-
tudományi szemle” XVIII. évf., 1. szám, Budapeszt: MTA Társadalomtudományi Kutatóközpont

Żuk P., 2006, Media a kontrola społeczna w czasach „Wolności Rynkowej” [w:] P. Żuk (red.), Media i wła-
dza, Warszawa: Scholar.


