https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/issue/feedZarządzanie Biblioteką2024-01-30T10:31:33+00:00dr hab. Maja Wojciechowska, prof. UGmaja.wojciechowska@gmail.comOpen Journal Systemshttps://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10297Konferencje i seminaria polskie2024-01-30T10:28:53+00:00Bożena Bogdańska<p>.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10298Konferencje zagraniczne2024-01-30T10:31:33+00:00Bożena Bogdańska<p>.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10290The role and importance of the Intellectual capital of the academic library – Gdańsk Tech Library Circulation Services case study2024-01-30T08:54:46+00:00Urszula SzybowskaMagdalena StankevičDorota Hodyl<p>Skuteczne zarządzanie zasobami kapitału intelektualnego danej sekcji biblioteki akademickiej może być jednym z czynników wpływających na wysokie oceny usług bibliotecznych jej użytkowników. Może ono wpływać na wzrost kapitału intelektualnego biblioteki akademickiej, w strukturach której się znajduje. W sposób pośredni może oddziaływać również na poziom kapitału intelektualnego uczelni. Głównym celem autorek było przedstawienie rzeczywistej wartości i jakości usług Sekcji Obsługi Czytelnika Biblioteki Politechniki Gdańskiej poprzez ukazanie jej kapitału intelektualnego. Artykuł koncentruje się na opisie doświadczeń Sekcji Obsługi Czytelnika Biblioteki Politechniki Gdańskiej.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10291Escape Room with a touch of chamber LARP as a creative form of library promotion – a case study2024-01-30T09:09:04+00:00Karolina Imiołek-StachuraPaweł Łapucha<p>Z okazji 100-lecia Biblioteki Głównej AGH, w ramach dni otwartych, zorganizowano wiele atrakcji mających przyciągnąć uwagę społeczności akademickiej. Jedną z nich była gra terenowa w konwencji Escape Room przygotowana jako chamber LARP, aby w niecodzienny sposób, zgodnie z zasadami grywalizacji, przypomnieć i pokazać, jak potrzebnym i ważnym miejscem jest Biblioteka.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10292Kolekcja europejska i zbiory polskie w Bibliotece Kongresu w Waszyngtonie2024-01-30T09:33:39+00:00Maja Wojciechowska<p>Biblioteka Kongresu (Library of Congress) to jedna z największych bibliotek na świecie. Posiada ponad 170 mln jednostek zbiorów napisanych w 470 językach. Duża ich część związana jest z państwami europejskimi, w tym z Polską. W artykule zaprezentowano strukturę kolekcji europejskiej. Wskazano na główne kategorie gromadzonych zbiorów, czynniki aktywizujące ich pozyskiwanie oraz przykłady cymeliów – starodruków, rękopisów, druków nowych, ale również map, nut i atlasów. Przedstawione informacje zostały pozyskane z dokumentów wewnętrznych Biblioteki, przewodników drukowanych, stron internetowych oraz w wyniku studiów i rozmów prowadzonych z pracownikami sekcji polskiej w ramach stażu naukowego.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10295Publikacje polskie2024-01-30T10:18:27+00:00Bożena Bogdańska<p>.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10296Publikacje zagraniczne2024-01-30T10:22:20+00:00Bożena Bogdańska<p>.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10293Strategia działania biblioteki2024-01-30T10:04:33+00:00Maja Wojciechowska<p>.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10294Biblioteka jako miejsce aktywizujące seniorów – rozmowa z kierownikiem Biblioteki Babie Lato Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej im. Josepha Conrada Korzeniowskiego w Gdańsku Katarzyną Dettlaff-Lubiejewską2024-01-30T10:14:33+00:00Jolanta Laskowska<p>.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10281Promocja w działalności marketingowej biblioteki2024-01-30T07:44:06+00:00Sabina Kwiecień<p>W artykule zaprezentowano zagadnienie promocji jako elementu działań marketingowych biblioteki. Przedstawiono podstawowe cechy i zadania promocji. Wskazano na różnice pomiędzy tradycyjną promocją biblioteczną a promocją elektroniczną. Podkreślono również specyfikę promocji bibliotecznej, która jest inna niż w odmiennych typach instytucji, np. firmach komercyjnych.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10282Kreowanie wizerunku biblioteki i jej komunikacja z otoczeniem2024-01-30T07:50:17+00:00Agnieszka Marzęda<p>W artykule przedstawiono pojęcie kreowania wizerunku biblioteki oraz wybrane metody jej komunikacji z otoczeniem zewnętrznym. Szczególną uwagę zwrócono na komunikację wizualną, która w ostatnich latach odgrywa coraz większą rolę. Uwzględniono także zagadnienie komunikacji elektronicznej oraz ochrony reputacji biblioteki. Zaprezentowano również wyniki analizy dotyczącej widoczności bibliotek w Internecie.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10283Lean services w bibliotekach akademickich2024-01-30T07:55:29+00:00Agata StembalskaAnna Czarnik<p>W artykule scharakteryzowano koncepcje organizacji uczącej się oraz koncepcję lean, by wskazać, że ostatnią z nich jest najłatwiej zaadoptować w bibliotekach akademickich i w znaczący sposób doskonalić dzięki temu usługi biblioteczno-informacyjne. Biblioteki akademickie są w fazie przekształceń z bibliotek funkcjonujących w sposób tradycyjny w biblioteki hybrydowe. Ich funkcjonowanie w takim okresie rodzi problemy i pytania. Dysponowanie całościową, prawidłowo zinterpretowaną koncepcją jest pomocnym narzędziem, wspomagającym proces przekształceń. Dla użytkowników bibliotek akademickich wartość dodaną stanowią wysokiej jakości informacje, ułatwiające przekształcenie ich w wiedzę. Analiza strumienia wartości – metoda analizy znana z koncepcji lean – jest czynnością wskazaną w poszukiwaniu drogi doskonalenia usług. Prawidłowe zdefiniowanie wartości dodanej w całym procesie świadczenia usług bibliotecznych w bibliotekach akademickich jest podstawą do podejmowania działań mających na celu identyfikowanie i eliminowanie strat. W artykule podjęto próbę scharakteryzowania cech informacji, która stanowiłaby wartość dla użytkowników bibliotek akademickich.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10284Zagadnienia współczesnej komunikacji w kontekście zarządzania instytucją biblioteczną oraz potrzeb i zachowań jej użytkowników. Studium teoretyczne2024-01-30T08:06:24+00:00Alicja BiegalskaMaja Wojciechowska<p>Artykuł ma charakter przeglądowy. Zaprezentowano w nim rozważania na temat przemian we współczesnej komunikacji, które mają także wpływ na funkcjonowanie bibliotek oraz zarządzanie nimi. W tekście zasygnalizowano najważniejsze zjawiska, które rzutowały na kształtowanie komunikacji oraz relacji, w tym relacji, nawiązywanych przez instytucje kultury ze swoimi użytkownikami.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10286Rola audiobooków w kulturze, procesie czytania i zarządzaniu ofertą usługową bibliotek2024-01-30T08:26:10+00:00Nina Telefus<p>W artykule podjęto zagadnienie roli audiobooków we współczesnej kulturze czytelniczej oraz ich wpływu na ofertę usługową bibliotek. Przedstawiono wyniki badania, które pozwoliło dostrzec preferencje czytelników oraz uzyskać ich opinie na temat użytkowania książki mówionej. Szczególną uwagę poświęcono grupie młodych odbiorców – tj. dzieciom i młodzieży, dla których rezygnacja z użytkowania tradycyjnej książki może mieć istotne konsekwencje, np. zaprzestanie nabywania pewnej części kompetencji językowych.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10287Przygotowanie dzieci wieku 5,5–7 lat do nauki czytania. Czy odpowiednie zaprojektowanie oferty bibliotecznej może zachęcić najmłodszych do odwiedzin w bibliotece?2024-01-30T08:30:58+00:00Aleksandra Betańska<p>Tematem artykułu jest przygotowanie dzieci z oddziału zerówki do nauki czytania. Poza zbadaniem, w jaki sposób najmłodsi przygotowywani są w tym zakresie przez rodziców, postawiono pytanie o możliwości zaprojektowania przez biblioteki oferty skierowanej do dzieci w wieku 5,5–7 lat, która z jednej strony dawałaby szansę najmłodszym na poszerzanie ich kompetencji czytelniczych, a z drugiej tworzyłaby pewien nawyk korzystania z biblioteki, co mogłoby zaowocować długotrwałą więzią z czytelnikiem. Aby ustalić, jak należałoby zaprojektować wspomnianą usługę, przeprowadzono badanie, którego wyniki miały pokazać zachowania i metody pracy rodziców ze swoimi dziećmi, co mogłoby się okazać pomocne dla bibliotekarzy planujących usługę. Sprawdzono więc, jaką wagę rodzice przykładają do nauki czytania swoich dzieci, jak je przygotowują do przyswojenia materiału, który czeka ich w oddziale zerówki oraz co rodzice rozumieją poprzez naukę czytania w domu. Starano się także ustalić, czy rodzice, ucząc dziecko czytać w domu, bazują na tych zagadnieniach, które są poruszane w przedszkolu, czy mają własne materiały lub może jest to forma „douczenia” dzieci, a głównym nauczycielem jest nauczyciel wychowania przedszkolnego.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10288Możliwości wykorzystania elementów terapii oraz książki terapeutycznej w projektowaniu oferty usługowej biblioteki2024-01-30T08:37:56+00:00Agnieszka Łożyńska<p>W artykule zaprezentowano zagadnienie książki terapeutycznej i biblioterapii. Biblioterapia jest stosunkowo nową formą terapii, zarówno w Polsce, jak i zagranicą. W związku z tym liczba badań na jej temat jest ograniczona. Najczęściej dotyczą one terapii dziecięcych realizowanych przy użyciu bajek terapeutycznych. Niniejszy artykuł prezentuje temat książek terapeutycznych na polskim rynku wydawniczym. Ponadto omówiono najważniejsze definicje z obszaru psychologii, etapy leczenia i wymogi, jakie muszą spełniać specjaliści biblioterapii. Ważnym elementem artykułu jest przedstawienie mechanizmów terapii oraz rezultatów, jakie może ona przynieść. Zobrazowane zostało również zagadnienie niepełnosprawności czytelników, a także ich funkcjonowania w placówkach szkolnych i więziennych oraz problemy związane z wiekiem oraz uzależnieniami odbiorców. Na koniec przeanalizowano, po jakie lektury sięgali czytelnicy w latach 2019–2022, z czego wynika ostatni wzrost popularności poradników oraz jakie wydawnictwa specjalizują się w wydawaniu książek terapeutycznych. Całość rozważań będzie służyć ustaleniu, czy elementy terapii oraz książka terapeutyczna mogą zostać wykorzystane w trakcie projektowania oferty usługowej bibliotek.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024 https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/ZB/article/view/10289Biblioteka szkolna to doskonała inwestycja społeczna2024-01-30T08:42:29+00:00Joanna Dobkowska<p>W artykule został podjęty temat organizacji pracy bibliotek szkolnych. Są to jednostki, których specyfika, charakter działania oraz skala różnią się znacznie od pozostałych typów bibliotek. Placówki szkolne obarczone są wieloma zadaniami, jednak środki, którymi dysponują, są niewielkie. W tekście, opierając się na doświadczeniach biblioteki Szkoły Podstawowej nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Sochaczewie, zasygnalizowano najważniejsze problemy tych placówek oraz kierunki rozwoju, który możliwy jest dzięki aktywnym działaniom bibliotekarzy. Zwrócono uwagę, iż pomimo licznych trudności biblioteki szkolne powinny być dynamicznie rozwijane, stając się doskonałą inwestycją, sprzyjającą edukacji i integracji najmłodszej części społeczeństwa – dzieci i młodzieży.</p>2022-10-17T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2024