
Ars Educandi 11/2014 ISSN 1230-607-X

DOI: 10.26881/ae.2014.11.24

Wojciech Sitarz 
University of Wrocław

“Western degeneration” versus “native normality”: 
moral panic in the Russian media regarding 

homosexuality

Panic in the Russian media is marked by the limited pluralism of the content 
providers and opinions, which is a direct result of the media ownership structure. 
The most popular news channels1 are directly controlled by bodies of the authori-
ties or their subsidiaries. The situation is slightly more diversified in the printed 
media. However, their owners, guided by concern for business success, often re-
sign from discussing uncomfortable topics or adjust their description of reality 
to the narration determined by the national channels. What is more, incomplete 
transparency makes it difficult to follow behind-the-scenes associations between 
the oligarchs who control the media and the authorities. The few exceptions to 
this rule include the opinion-forming television Dozhd and the newspaper Novaya 
Gazeta, which despite a relatively low number of recipients have a high citation 
index (Medialogia 2014).

The media seriously influence the formation of the public opinion, in parti-
cular by directing the viewers’ attention to the most important events and evalu-
ating them in a specific way. As shown by Maxwell McCombs and Donald Shaw’s 
research, the process of the media agenda setting is accompanied by the transfer 
of importance also to the public agenda and the personal hierarchy individually 
established by readers/viewers (McCombs 2008). This phenomenon is especially 
strongly observable in relation to unobtrusive issues, i.e. ones with which the read-
er does not have any daily contact. An example of an unobtrusive issue in Russian 
reality can be the phenomenon of homosexuality, since only 7% of respondents 
declare that they have a gay or a lesbian individual among their acquaintances 

1 At the turn of December 2014, the most frequently watched channels in Russia were Rus-
sia-1 and Channel One, which were each watched by 14.3% of viewers, and NTV with a market share 
of 9.9% (TNS 2014a). The first of these is entirely controlled by the government, the share of the state 
in the second one is 51%, and the third one belongs to the Gazprom-Media holding, a subsidiary of 
a state-owned gas extraction company.

http://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/arseducandi/article/view/1899


304 Wojciech Sitarz

(Lewada 2014). Taking the above into account, it seems justified to undertake an 
analysis of the way in which the Russian media present the issue of homosexuality 
in their content.

The analysis covered one hundred textual, audio and audiovisual materials 
from the period between 30 October and 10 December 2014, which focused on 
Tim Cook’s statement on his homosexual orientation and the consequences this 
information had in Russia. The content under analysis originated from 16 con-
tent providers, including three news agencies (RIA Novosti, TASS, Interfax), three 
TV channels (Russia, NTV, Dozhd), two radio stations (Ekho Moskvy and Russkaya 
Sluzhba Novostej) as well as eight newspapers (Rossiyskaya Gazeta, Kommersant, Ve-
domosti, Izvestia, Nezavisimaya Gazeta, Novaya Gazeta, Moskovskij Komsomolets, and 
Komsomolskaya Pravda). The selection of the content providers was based on the 
criteria of the readership and citation index prepared by the research companies 
TNS (2014) and Medialogia (2014).

Tim Cook has been Chief Executive Officer of Apple Inc. since 24 August 2011. 
In an article published in the Bloomberg Businessweek magazine on 30 October 2014, 
he publicly admitted to his homosexuality. Referring to the idea of gay pride, he 
wrote that he was proud of his orientation. He also called it one of God’s greatest 
gifts and showed many advantages resulting from belonging to a sexual minority. 
Cook also referred to the situation of LGBT persons in the USA and in the world, 
and announced his intention to assist in the fight against discrimination of non-
heterosexual people (Cook 2014).

Judgement in news content

As many as 12 of the analysed media considered it important to promptly in-
form their readers/viewers of Tim Cook’s statement. Only Rossiyskaya Gazeta, Ve-
domosti, Izvestia and Novaya Gazeta did not provide the news to their readers on 
30 October. The significance of this issue in the eyes of Russian journalists was 
also testified to by the fact that Tim Cook took the ninth place among the most 
often cited persons in the Russian media ranking. In October, the media provided 
information on Apple’s head 506 times (Dozhd 2014a). This may be a sign of the 
breaking of the taboo concerning the description of homosexuality. However, it is 
worth pointing out that journalists did not attempt to localise the event. Only in 
two cases, was a representative of the Russian homosexual movements asked for 
a comment. Firstly, the broadcast material of the Ekho Moskvy station featured Igor 
Kochetkov, head of the Petersburg-based organisation Russian LGBT Network, 
who declared that Tim Cook’s coming out should not affect Apple’s position in 
Russia, but may help the local homosexuals (Ekho 2014a) who perceived his move 
as “an important step for gays confronted with the problem of identity” (Ekho 
2014b). The second person commenting on the situation was a Moscow activist, 
Nikolay Alexeyev. Announced as the leader of the LGBT community, the head of 



305“Western degeneration” versus “native normality”

the organisation GayRussia did not, however, refer in his comment to the situation 
in Russia (or this part of his statement was not cited), but only described Apple’s 
attitude to sexual minorities (RSN 2014a). Therefore, we can presume that there is 
still a rather strong taboo in the Russian media concerning the news regarding the 
situation of the Russian LGBT community.

A hypothesis that could explain the breaking of the taboo, to which I shall 
return further on, would be describing Tim Cook’s statement as an element of 
narration on the evil West. It could be justified by a noticeable disproportion of 
the number of articles on the topic in the media dependent on the authorities 
and in the independent media. Kommersant devoted only a two-sentence-long 
note to the issue, while Vedomosti and Novaya Gazeta did not inform about it at all, 
referring only to the later Russian reactions. At the same time, the topic was cov-
ered twelve times by the Russian News Service2, nine times by the NTV channel, 
and seven times by the national TASS agency. We cannot exclude either that such 
a broad cover age of Tim Cook’s actions was to be a red herring covering prob-
lems of the Russian economy. If we assume that the anti-Westernism hypothesis 
was right, then the breaking of the taboo by the media close to the authorities 
could have been an implementation of the principle, noticed by Foucault, under 
which a description of a subject may be aimed at its masking by pushing narra-
tion into a framework comfortable for the bodies of power/knowledge (Foucault 
2002).

Although the Russian media gave a considerably broad coverage to Tim Cook’s 
coming out, the very English phrase – “coming out” – was used by only three con-
tent providers3. This testifies to either a poor dissemination of the phrase in the 
Russian language or the journalists’ belief that it has a non-official feel to it. The 
information much more often included the word “confessed” (признал) or, more 
rarely, “declared” (обьявил), or ”announced” (заявил).

As far as the absence of an English-language phrase can be understood, the al-
most total lack of the word “gay” that was used by only three content providers4 in 
their descriptions, is more puzzling. The word “homosexual” is just as unpopular. 
In exchange, almost all the analyzed media used a euphemistic phrase “non-tra-
ditional sexual orientation” (нетрадиционная сексуальная ориентация). The only 
exception here is the Dozhd TV, which did not use it in its coverage, as well as, to 
a smaller extent, the Ekho Moskvy radio station, which more or less consistently 
avoided the phrase in some of its later information. Language is not neutral or 
transparent and the very choice of vocabulary may bring about specific connota-
tions and interpretations. It is not difficult to notice a discriminating judgement in 

2 Being a part of the National Media Group, the shareholders of which are state-owned compa-
nies and companies which are close to authorities.

3 Dozhd, Ekho Moskvy and NTV. In the last case, the “so-called coming out” was mentioned, while 
Dozhd TV placed a Russified version of the phrase “coming out” in its news title.

4 In a further five media, the word gay was used as a citation from Tim Cook’s statement.



306 Wojciech Sitarz

the word “non-traditional”, which, regardless of the content providers’ intentions, 
is transmitted to their readers/viewers. Such a frequent use of this phrase in the 
media, independently of their worldview line and degree of independence, leads 
to a conclusion that the phrase is considered neutral by the majority of journal-
ists. However, it does not change at all its discriminatory feel or the judgement 
contained in the language that implies, even if subconsciously, an association of 
homo sexuality with something different, improper, and inconsistent with tradi-
tion. It is, however, worthwhile to note that there are some journalists who are 
better acquainted with the discourse of equality, such as Olga Bychkova, who in-
structed a co-host of the Skaner programme that the form homosexualism is inap-
propriate due to its connotations dating to the period of penalization, and that 
it should be replaced with the neutral word “homosexuality”, (Ekho 2014c), and 
who consistently avoided the phrase “non-traditional orientation” in all her pro-
grammes.

Almost as frequently as the form “non-traditional sexual orientation”, the me-
dia content included a reference to Tim Cook’s words concerning his pride of be-
ing a homosexual. This is in particular interesting, as the subversive idea of gay 
pride that developed in the US is little known in Russia. In my opinion, such fre-
quent citations concerning the pride, even in titles, should be treated as the taking 
of the most unusual and controversial elements from Cook’s article with a view to 
attracting the readers. The effectiveness of this strategy can be testified to by the 
fact that the information went from the media to the public and political agenda, 
as shown by the frequent references to the “pride” in opinions under articles, and 
in comments made by public personages.

Cook’s potentially equally controversial words that homosexuality is for him 
one of God’s greatest gifts were cited surprisingly rarely though. Such citations ap-
peared in the media content of only seven of the media under analysis.

Milonov – critic on duty

The person who frequently appears in the media whenever morality-related 
questions are discussed, is a local deputy from Petersburg – Vitaly Milonov5. He 
was one of the initiators of the adoption of a regional ban on homosexual propa-
ganda among minors in 2012. He also protested against Madonna’s and Conchita 
Wurst’s shows in Russia, and stood up against hookahs due to the apparent easi-
ness of replacing their use with drugs.

It was not any different in the case of the information on the Apple head’s 
statement. It is an exception worthy of mention, since normally such pieces of 
news were not accompanied by experts’ comments. Market analysts were several 

5 In 2016, he was elected deputy of the State Duma of the Russian Federation.



307“Western degeneration” versus “native normality”

times asked for their opinion concerning the potential impact of the coming out 
on the sale of electronic products branded with an apple, and so were the above-
-mentioned LGBT activists.

Milonov granted himself a presence in almost all the media under analysis ow-
ing to the controversial interview he gave to the Russian News Service in the pro-
gramme Всё главное сеичас (The Current Most Important News) broadcast on 30 Oc-
tober, just after 3:00 a.m., while the first information on the coming out had been 
provided in the Russian media barely half an hour earlier.

The statements of the MP are rich in colourful metaphors permeated with 
homophobia. We learn from them that Cook should have left his worldview to 
the Americans. This is because for Cook “there is something good in running 
without his trousers on, but for Russians this only underlines the absurdity of 
his statements, because no person in their right mind would do something like 
that. One more mental case in the business”. Milonov simultaneously tried to 
discredit the importance of the event, explaining that against the background of 
the “degeneration” that flourishes in the US and that of Barack Obama, he feared 
no Cooks (RSN 2014b).

However, the statement that granted Milonov the greatest presence in the me-
dia was his postulate of the establishment of a ban on Cook’s entry to Russia, since 
in his statement, he lowered the level of “aversion to sin”, which is an intended 
strategy of the gay lobby that managed to convince him to come out (RSN 2014b).

Even stronger words can be found in Milonov’s statement for the FlashNord 
agency, in which he continued his homophobic narration, asking: “what can he 
[Tim Cook] bring us? The Ebola virus, AIDS, gonorrhoea? Over there, everyone 
engages in chaotic intercourses. Ban his visits for ever” (FlashNord 2014).

What is noteworthy is the attitude of the media staff who in no way countered 
the homophobic statements in the interview, and when citing them in articles, did 
not place them next to other beliefs. Thus, Vitaly Milonov’s homophobic beliefs 
seem to be the only correct opinions of an external commentator, since a more 
tolerant narration is almost entirely absent.

The politician is described as “an avid fighter for morality and Orthodox va-
lues, known for eccentric initiatives and famous for scandals”. However, the form 
in which  his words are cited makes it doubtful whether these words are ironically 
tinted. Only a couple of times did journalists demonstrate their distance to Milo-
nov, writing that “he could not miss such a high-profile statement and he used it 
as a pretext for self-promotion” (MK 2014a), or stating that “Milonov would not be 
Milonov if he had not said so” (Ekho 2014d).

Differing opinions

As far as differences between the particular media at the level of the news texts 
were quantitative rather than qualitative, there is a clear difference between the 



308 Wojciech Sitarz

content providers in terms of their commentaries. The manner of commenting 
on topics related to homosexuality is correlated with the degree of independence 
from the authorities. The more independent the medium, the closer it is to the 
standards set by the Western discourse of equality.

A particularly positive approach was presented by journalists from Dozhd TV 
and Ekho Moskvy radio6. As mentioned above, Dozhd was the only medium avoid-
ing the use of the phrase “non-traditional sexual orientation” in their information, 
while a journalist from Ekho instructed her co-host about the negative connotations 
of the word “homosexualism”. This discourse of correctness was also presented 
in the programme Ганапольское. Имоги in which the journalist asked everyone 
not to confuse sexual orientation with paedophilia (Ekho 2014e). This is particu-
larly important as these two phenomena are often combined in Russian discourse 
and legislation, so as to subsequently build the atmosphere of fear for children 
on these grounds. In other programmes, journalists tried to distance themselves 
from homophobic activists and their statements. In Ekho Moskvy’s programmes, 
one could also feel an ironical tone with reference to the ban on the propaganda of 
non-traditional sexual intercourses adopted in 2013, and LGBT activists were given 
a chance to speak. Worth a mention too is also the strategy of the Vedomosti news-
paper, which, as a part of a commentary, only published Michael Skapiner’s text 
from the Financial Times on tolerance in company management. Thus, the editors 
entirely ignored all manner of the Russian discussions on the topic and distanced 
themselves from them, devoting only one article to the local situation, which was 
published as late as on 1 December on the basis of the TASS coverage.

The media dependent on the authorities and tabloids, approached the topic 
of Tim Cook’s coming out in an entirely different way. In contrast to the liberal 
media, the blade of irony was aimed at Tim Cook himself and his statement. In 
her column published in the Komsomolskaya Pravda newspaper, Olga Tukhanina 
compared persons who come out to a child saying “mum, I did a poo”. She called 
one’s revealing of one’s homosexual orientation infantile and vile, and suggested 
that it resulted from an overindulgence with life and boredom caused by the lack 
of attention from others. Tukhanina ironically pointed out that there must be no 
problems left on earth other than the disadvantageous situation of gay people – 
“Ebola has been dealt with, hunger has been beaten”, and asked “not to place any-
one’s drawers under her nose” (KP 2014a).

The ironical tone can also be found in TV programmes. In the Anatomia Dna 
show on NTV, jokes that were supposed to flood the internet in reaction to Tom 
Cook’s statement were given priority. The viewers heard that Steve Jobs turned 
in his grave, and that the Internet users joked about being willing to sell their 

6 Although formally the radio’s majority shareholder is the state-dependent Gazprom-Media 
holding, heads of the broadcasting station managed to achieve a far-fetched autonomy, as expressed 
in its programme policy. For this reason I consider it justified to classify Ekho Moskvy as an indepen-
dent broadcasting station, although there is a hypothetical possibility of the owner’s pressure.



309“Western degeneration” versus “native normality”

Apple products. Although the host of the programme each time denied responsi-
bility – presenting mocking comments solely as citations of Internet users’ state-
ments – she in no way distanced herself from the irreverent tone. We might also 
learn from the programme that “according to many, the loud coming out is just 
another promotional move aimed at the increase in the sale of fashionable gadg-
ets” (NTV 2014a).

From words to actions

Broad discussions on Tim Cook’s coming out and the fact that the tone of the 
media narration was dominated by conservative circles resulted in a fast reaction 
in the extra-media space. The radical statements of Vitaly Milonov, who from the 
very beginning appropriated the role of the chief critic of homosexuality, were 
followed by the appearance of further persons announcing that words shall be 
changed into actions.

The Orthodox blogger Dmitry Enteo called for a boycott of Apple products 
and informed about an action of destroying them by members of his movement 
Gods’ Will. “Since the head of the Apple company admitted homosexualism, we 
call upon everyone to boycott their products, so as not to promote sin. Our move-
ment calls upon the citizens of Russia to protect themselves from Apple products, 
burn them and upload videos undersigned #AppleGo2Hell to the internet”, En-
teo wrote in his microblog (Enteo 2014).

A very bizarre reaction to Tim Cook’s words was a Twitter entry by the Rus-
sian businessman Oleg Tinkov: “Ok, it is my turn to come out after my friend Tim. 
I am gay and I am proud of it” (Tinkov 2014a). The information was immediately 
disseminated in many media under analysis; however, very soon the spokesman 
for the bank belonging to the businessman, and then Tinkov himself, explained 
that it was only a joke. In the following days, Tinkov presented his dubious sense 
of humour a number of times, e.g. joking that he became gay after colonoscopy or 
demanding that Tim Cook displays full transparency and declares whether he is 
“a gay she or a gay he” (Tinkov 2014b).

However, it was the reaction of Maxim Dolgopolov, head of the West European 
Financial Union company, which was followed by the broadest reaction in media. 
It was out of his initiative that on 3 November Steve Jobs’s monument that his 
company put up a year and a half earlier in the courtyard of the State University 
of Information Technology, Mechanics, and Optics in Petersburg, was dismantled. 
The majority of media under analysis began to broadly discuss whether or not 
the removal of the monument was justified. As many as several pieces of news 
a day were devoted to the subsequent events and comments on its fate. First, the 
rector explained that the monument in the shape of a two-metre high iPhone was 
dismantled to be repaired. However, the company’s press service argued that the 
reason was Tim Cook’s words. Dolgopolov himself admitted that he personally 



310 Wojciech Sitarz

took the decision to dismantle the monument in reaction to the head of Apple’s 
statement. “I think that this is sheer promotion of sodomy, which is against the 
law in Russia. I have children, you have children, and I do not want it all to be 
so paraded about”, the businessman told the journalist of TV Russia (Vesti 2014a). 
Additionally, some media informed that one of the elements which contributed to 
the dismantling of the monument was Edward Snowden’s information that Apple 
allegedly provided data of their users to US special services.

In the days that followed, the readers /viewers were informed that the further 
fate of the monument would be decided by a vote on the internet, although the 
company itself was prone to opt for a public destruction of the monument being 
a symbol of “blind faith in the legend of Steve Job’s genius” (NTV 2014d). Finally, 
it was decided that the monument be put up for an internet auction. According 
to Dolgopolov, 60% of respondents voted for this solution, although some media 
noticed that 54% of respondents participating in the internet voting opted in fa-
vour of bringing the monument back to its original place (TASS 2014a). The starting 
price was established at 5 million roubles, and one of the conditions was taking 
the monument outside Russia. Profits from the sale were to be used as grants for 
young computer scientists and the purchase of 100 Russian smartphones to be 
given to persons deciding to resign from Apple products. Dolgopolov’s actions 
were negatively assessed by liberal commentators, and Prime Minister Dmitry 
Medvedev also expressed his opinion on the issue, calling the dismantling of the 
monument “complete stupidity” (NTV 2014b).

Evil West

I have already indicated that the explanation of the disproportion in the 
amount of texts concerning Tim Cook’s coming out and the differences in the com-
ments concerning the related events in the media marked by a different degree 
of dependence on the authorities may be sought in the national anti-Westernism.

Its echoes can be found in many of the materials under analysis. Examples 
include the programme Без вапросов (Without Questions) in the authorities-de-
pendent broadcasting station Russian News Service. Invited to the studio, Alexandr 
Prokhanov complained that the West “does not offer Russia Shakespeare, Hem-
ingway, or Steinbeck. The West offers her filth – everything you can find below the 
bellybutton [is] for us, barbarians from Russia, and they will savour exquisite and 
refined music in Covent Garden. This is worse than any sanctions. They are pour-
ing hogwash on us”. Commenting on Tim Cook’s coming out, he added: “I think 
that they will soon understand what Sodom is and how God dealt with it, pouring 
his chalice of wrath over it” (RSN 2014c).

Along with Tim Cook’s words, in the period under analysis, a similar state-
ment by Edgars Rinke-vics played an important role in the anti-Western and anti-
-gay narration of the Russian media. Latvia’s Minister of Foreign Affairs admitted 



311“Western degeneration” versus “native normality”

being gay a week after Apple’s head, when the dismantling of the Petersburg mo-
nument was still being vividly discussed in the Russian media. As far as the com-
ments concerning Cook might be considered restrained, we witnessed a veritable 
festival of homophobic statements in the case of the news on the orientation of 
the Latvian politician. Such a strong reaction was caused by a combination of fac-
tors, including the geographical and sentimental proximity of Latvia, as expressed 
in numerous media publications concerning the Baltic States. The mentions very 
often concerned negative events, since the public discourse was filled with a bit-
terness resulting from the non-acceptation and non-understanding of the way the 
former Russian republics chose their futures in the 1990s. All the above elements 
are correlated with highly tense political relations, in which Rinke-vics plays an im-
portant part. The Russian public opinion cannot forgive him the ban he imposed 
on concerts of Russian artists actively supporting the annexation of Crimea.

It was perhaps due to their dislike of Rinke-vics himself that also high-ranking 
politicians contributed their comments. A lot of publicity in the media was earned 
by a short comment published on Twitter by the Deputy Prime Minister of Russia, 
Dmitry Rogozin: “so he has found something to be proud of. Although if you have 
nothing to be proud of, then you come to take pride in such things”. In turn, Vitaly 
Milonov shared an opinion that “in Russia there can be no question of officials’ 
come outs, since no decent, normal, adequate and mentally sound person would 
write about it on Twitter while holding such a position” (NTV 2014b). 

The most glaring example of anti-Western narration in the period under anal-
ysis was possibly the programme Бести недели (News of the Week) broadcast on 
9 November by the Russia-1 channel. This weekly programme is a subjective sum-
mary of the most important events from the previous recent days, and is host-
ed by Dmitry Kiselyov – one of the Kremlin’s most trusted people in the media 
space and the head of the Rossiya Segodnya state-owned news agency that was 
established by the authorities in December 2013 to promote the Russian version of 
events internationally.

The said programme focused on the West’s alleged intention to “recode” the 
consciousness of the societies of many countries of the world. The very title of 
the film available on the channel’s website speaks volumes about the narration 
present in the material: The West will Recode the World: Gays, Porn, and Hatred. The 
process is to involve the “rewriting of history” and adjusting it to “geopolitical 
interests”. “Recoding is tantamount to changing the cultural code and reversing 
people’s understanding of goodness and evil, beauty and horror, the due and the 
banned, noble and vicious, heroic deed and treason”. As the narration progresses, 
the references to coming outs and homosexuality as such become increasingly 
stronger. “Whatever we were ashamed of, will now be highlighted and will be-
come a reason to be proud. There was sin earlier – there will be no more sin – either 
such or any other”. Kiselyov not only reconstructed the alleged way in which the 
West acts, but also clearly determined the purpose of such behaviours. “Recoding 
social values – this is the load of the new programme that will allow to rule people, 



312 Wojciech Sitarz

countries, and the world. This is not a tale from horrors or anti-utopias. This pro-
cess has already begun” (Vesti 2014b).

An antidote to the evil actions of the West is to be Russia and the precious 
few politicians who are her friends, such as Viktor Orbán and Miloš Zeman. They 
continue to rely on the classical European culture “based on honesty and respect 
for Christian values” that have become less fashionable due to recoding. According 
to Kiselyov, examples of unfavourable changes include the statement by Latvia’s 
Minister of Foreign Affairs, which the employee of the most popular TV channel in 
Russia commented on with a rhetorical question: “who needs your intimate orien-
tation? All in all, you offer the society your services as a politician, not as a gay. Or 
did you want to advertise your intimate services?” (Vesti 2014b).

Such comments concerning one of the most prominent politicians of a neigh-
bouring country are not only Kiselyov’s specialty. A similar narration can be found 
for instance in Elena Kriwyakina’s column in Komsomolskaya Pravda. The tabloid 
journalist called upon the ministers of foreign affairs of Latvia and Germany7, as 
well as the mayor of Berlin, to button up their short trousers. She called openness 
about one’s sexual orientation “a peculiar side-effect of democracy and transpar-
ency” and she shared her homophobic association of coming outs with “an exhibi-
tionist jumping out of the bushes”. She then concluded: “nobody asked to come to 
minister Rinke-vics’s bedroom, so he invited witnesses himself. And the witnesses 
very much want a shower after that” (KP 2014b).

Word of conclusion

On the basis of the analysis, we can divide the Russian media on the basis 
of the way in which they describe homosexual persons. Certain differences are 
noticeable already at the stage of the short news texts. They are primarily quan-
titative differences – slightly paradoxically, the more tolerant media devoted less 
attention to the topic, while the content providers presenting a more conservative 
worldview line explored the issues related to non-normative homosexuality very 
strongly. In my opinion, this can be explained by the anti-West narration observed 
in the media dependent on the state authorities and in the tabloids. The need 
to present evidence of the depravation of Western societies is stronger than the 
homosexuality-related taboo.

However, it seems that a certain taboo is still present and covers comments 
concerning the Russian LGBT movement. Although this hypothesis requires fur-
ther analyses of other cases, it is a fact that in the case of Tim Cooks’ coming out, 
the Russian context was showed solely in the materials broadcast by the Ekho 
Moskvy radio.

7 The columnist seems not to be aware of the fact that as of December 2013, Guido Westerwelle 
was no longer a minister.



313“Western degeneration” versus “native normality”

The analysis also showed far-fetched correlations between the ownership 
structure of the media and their attitude to the topic of homosexuality. The narra-
tion of the state-owned media and media dependent on state-owned companies 
was marked by a much smaller degree of correctness (and many a time an entire 
absence of correctness) than that of the independent media. The only exception 
to the above rule was radio Ekho Moskvy, which despite its formal dependence 
on the Gazprom-Media concern holding its majority shares, is marked by a plu-
ralism of opinion and high journalism standards. The Moscow broadcasting sta-
tion should, however, be treated as a rarity resulting from its position which was 
won in the 1990’s and has been skilfully maintained by its staff, headed by Alexei 
Ve nediktov.

It should, however, be pointed out that also some media with a more liberal 
attitude to homosexuality-related topics failed to avoid stumbles in the form of 
the broadly used judgemental phrase “non-traditional sexual orientation”. The ter-
seness of informing and commenting on the events makes one wonder whether 
it does not result from the unwillingness to discuss controversial topics for fear of 
sanctions under the law on the “ban of homosexual propaganda among minors”. 
Since the performed analysis does not provide grounds for a clear diagnosis, it 
seems justified to leave the issue as a research question for further analyses.

The greatest differences in the way of describing homosexuality-related topics 
can be observed in the area of the commentaries. Some materials published and 
broadcast in state-dependent media should be considered clearly and extremely 
homophobic. Homosexuality is presented in them as the object of exhibitionist 
propaganda. Abnormal inclinations are imposed on the society, which believes in 
traditional values. Additionally, the discriminating statements are not in any way 
countered, since the materials are not aimed at the presentation of the standpoints 
of both sides. Only very few media, headed by Dozhd TV and Ekho Moskvy radio, 
aim to stick to the standards determined by the equality media discourse in their 
content.

Literature

Cook T., 2014, Tim Cook Speaks Up, Bloomberg Businessweek, 30.10.2014, http://goo.gl/
FqnzOf.

Dozhd, 2014, Благодаря заявлению о своей нетрадиционной сексуальной ориентации Тим 
Кук попал в топ рейтинга цитируемости, 31.10.2014, http://goo.gl/5WdT5o.

Ekho, 2014a, Глава Apple Тим Кук заявил, что гордится, что он гей, Ekho Moskvy, 30.10.2014, 
http://goo.gl/Gttd47.

Ekho, 2014b, Глава корпорации Apple Тим Кук объявил о своей нетрадиционной ориен-
тации. Ekho Moskvy, 30.10.2014, http://goo.gl/WkmU2X.

Ekho, 2014c, Компания недели: «Роснефть» Персона недели: Тим Кукю, Ekho Moskvy, 
31.10.2014, http://goo.gl/xcZ6KI.

Ekho, 2014d, Особое мненмие. Ekho Moskvy, 30.10.2014, http://goo.gl/UPxb6l.



314 Wojciech Sitarz

Ekho, 2014e, Ганапольское. Итоги, Ekho Moskvy, 2.11.2014, http://goo.gl/Um9GEb.
Enteo, 2014, Twitter, 30.10.2014, http://goo.gl/IwDTsp.
FlashNord, 2014 Милонов предлагает запретить главе Apple въезд в РФ, 30.10.2014, 

http://goo.gl/aV6H1M.
Foucault M., 2002, Porządek dyskursu [The Order of Discourse], słowo/obraz terytoria, 

Gdańsk. 
KP, 2014a, Tukhanina O., В том, что взрослые мужчины устраивают каминг-ауты, есть 

что-то от детского «мама, я покакал!», Komsomolskaya Pravda, 31.10.2014, http://
goo.gl/a5IVuH.

KP, 2014b, Krivyakina E., Застегните шорты, эге-гей, министры!, Komsomolskaya Prav-
da, 7.11.2014, http://goo.gl/quGtz9.

Lewada, 2013, Страх другого. Проблема гомофобии в России, 12.03.2013, http://goo.gl/bvx-
CBZ.

McCombs M., 2008, Setting the Agenda: the Mass Media and Public Opinion, Polity Press, 
Cambridge 2004.

Medialogia, 2014, Рейтинг самых цитируемых СМИ за ноябрь 2014 года, http://goo.
gl/5wMyy6.

MK, 2014, Виталий Милонов не расстанется с iPhone, Moskovskij Komsomolets, 31.10.2014, 
http://goo.gl/RkOsxg,

NTV, 2014a, В скандальном признании главы Apple усмотрели четко спланированную 
пиар-акцию, NTV, 30.10.2014, http://goo.gl/qR4gTc.

NTV, 2014b, Медведев назвал полной глупостью снос памятника Стиву Джобсу, NTV, 
10.12.2014, http://goo.gl/pE7UFM.

NTV, 2014c, «Нашел чем гордиться»: Рогозин отреагировал на каминг-аут главы МИД 
Латвии, NTV, 7.11.2014, http://goo.gl/xOpGEs.

NTV, 2014d, Памятник Стиву Джобсу в Петербурге хотят уничтожить публично, NTV, 
4.11.2014, http://goo.gl/qXIow1.

RSN, 2014a, Лидер ЛГБТ-сообщества: Геи предпочитали Apple и до признания Кука, Russ-
kaya Sluzhba Novostej, 30.10.2014, http://goo.gl/QBBhRN. 

RSN, 2014b. Всё главное сейчас. Russkaya Sluzhba Novostej, 30.10.2014, http://goo.gl/
tjBu24.

RSN, 2014c, Без вопросов, Russkaya Sluzhba Novostej, 10.11.2014, http://goo.gl/haPaAB.
TASS, 2014a, Петербургский университет ИТМО найдет замену памятнику Джобса 

с помощью конкурсаю, TASS, 1.12.2014, http://goo.gl/ap5MaI.
Tinkov, Oleg, 2014a, Twitter, 30.10.2014, http://goo.gl/cqM8Wh.
Tinkov, Oleg, 2014b, Facebook, 31.10.2014, http://goo.gl/fggaUk.
TNS, 2014, Данные по аудитории, http://goo.gl/GeV3AC.
Vesti, 2014a, Руководство «ВКонтакте» решило спасти памятник Стиву Джобсу, Vesti.

ru, 5.11.2014, http://goo.gl/sBHtzN.
Vesti, 2014b, Запад перекодирует мир: геи, порно, ненависть, Russia-1, 9.11.2014, http://

goo.gl/Txi5lL.
Vedomosti, 2014. Skapinker M., Поступок Тима Кука немногое изменит в отношениях ком- 

паний к гомосексуалистам, считают эксперты, Vedomosti, 19.11.2014, http://goo.
gl/6VL0Ln.

Internet sources – accessed on 30.12.2014



315“Western degeneration” versus “native normality”

Summary

“Western degeneration” versus “native normality”: 
moral panic in the Russian media regarding homosexuality

The article explores sexual and gender discourses that circulate in the Russian media 
and their relationship to the sexual politics of the country. It explores what sexual devia-
tion means, what sexual politics are and why the idea of moral panic provides a critical 
analytical tool for looking at the current Russian debates around normality, nation, gender 
and sexuality.

Keywords

normality, homosexuality, the media, Russia

English translation: Anna Moroz-Darska

Tłumaczenie sfinansowano ze środków  Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na podstawie 
umowy nr 661/P-DUN/2018 z dnia 13 lipca 2018 roku w ramach realizacji zadania 1 – stworzenie 
anglojęzycznych wersji wydawanych publikacji w 2018 roku.
The translation was financed with funds made available by the Ministry of Finance and Higher 
Education under contract No. 661/P-DUN/2018 of 13 July 2018 as a part of the execution of task 1: 
the creation of English-language versions of the issued publications in 2018.


