
78

Oksana Kosiuk

PROPAGANDA AND JOURNALISM  
(IN THE CONTEXT ON  

THE SECOND KARABATH WAR) 

Oksana Kosiuk

Department of Social Communications,
Faculty of Philology and Journalism,

Lesya Ukrainka Volyn National University,
Street Vinnichenko, 30a, office 201, Lutsk, Ukraine,

o_kosuk@ukr.net

Abstract
Propaganda has always existed; it only changed its forms. In the early days of media it 
first flooded the pages of popular periodicals and later when the media improved and 
clearly outlined their boundaries on the basis of international standards it became in 
opposition to journalism and was legally circulated without obstacles exclusively in 
party and religious media. Therefore it is regarded in journalism as a negative mani-
festation of fake creativity and gross evidence of information imbalance. However, has 
this ambivalent phenomenon really disappeared “law abidingly” from leading mass 
media and consequently what effect has it had on public consciousness and national 
security of states which  are in zones of military confrontation? We are answering 
the above mentioned and similar questions in the article through the example of the 
analysis of key mass media in Azerbaijan, Armenia, Russia and Ukraine. Mediation of 
the conflict in Nagorno Karabakh was purposefully chosen as the objective of scien-
tific receptions but not the war in eastern Ukraine as it could be reasonable to expect 
with the aim to abstract ourselves from personal views and experiences and check 
objectively if there is any propaganda and how it works in the coverage of global mil-
itary conflicts that directly or indirectly affect certain states. It was equally important 
to investigate whether the implementation of information standards contributes to 
settlement of intra-state and international confrontations. It has been found out that 
compliance with media norms is in inverse proportion to national interests. Finding 
a way out of these clear-cut situations opens up prospects for new research

Key Words: Nagorno  Karabakh, Propaganda, Ideology, Media, Armed Conflict, State, 
Information War



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 1

79

INTRODUCTION
Since the term “propaganda” was used for the first time in the official documents 
dated back to the middle of the sixteenth century (Pontifical missionary congregation 
“The Sacred Congregation for the Propagation of the Faith” or simply “The Propagan-
da Fide” was founded in 1622 [Skulenko М. 2009]), religious and secular authorities  
often use verification, manipulation, falsification, pamphlets etc. to form and strength-
en canons, to shape opinions and fight against “heresies”. For a long time this art 
has been improved and today has risen to a level of excellence, using the methods  
of scientific modelling and analysis. 
However, in Ukraine the outlined activity continues to be a set of dogmas as the 
trends of the past are still affecting it. Meanwhile, in Europe and the USA it is not 
only divided into the following segments such as propaganda itself, public relations 
and advertising but it is also classified by “shades”: white (official and open to verify), 
grey (with fraud, faked expert examinations, suggestiveness) and black (completely 
deceptive and pretentious). The academic “Large Explanatory Dictionary of the Mod-
ern Ukrainian Language” gives the following definition: “propaganda is propagation 
and constant, deep and detailed explanation of any ideas, views, and knowledge” 
[Busel V. 2005] (the lexical item “explanation” here should apparently be replaced by 
“intrusion”). In fact, propaganda is the ageless art of manipulation through psycholo-
gy, minds and instincts of individuals and the masses.
Similar to ideology, propaganda is not considered as factual real information, be-
cause, no matter how it emerged: artificially or spontaneously, it is still not meant 
to be checked and does not require any verification (on the contrary, fact checking 
deprives it of any meaning) and does not explain the word in scientific terms. It is 
biased, unfair, simplistic and pseudo realistic and does not imply abilities of rational 
thinking. However, it is mainly related to strategies of its perception and in fact, the 
capabilities of recipients. As for the creators of propaganda, they create and design  
a highly anticipated multifunctional product made according to the transmission 
model of communication [Kosiuk O. 2012: 84–86].   
The toolkit and methods of propaganda are particularly relevant not only in religious, 
political, economic and other cultural spheres but in the area of mass communi-
cation. It is here that they traditionally form the most sophisticated possibilities to 
influence the public consciousness, although most often contrary to the current leg-
islation and modern media standards [Zakon Ukrajiny Pro informaciju, Article 28 
2021]. Information wars can be extremely “bloody” [Pocheptsov G. 2006: 556–559].
Besides, in contrast to sensual propaganda, information warfare as its integral part 
is quite rational. Communication strategies, in fact, arose as transformations of the 
military sphere and have always been aimed to have a parallel impact on speedy solu-
tions to armed conflicts: crusading wars, revolutions, wars etc. During the time when 
sermons, historical folklore, biographies and other forms were modified into newspa-
per publications media strategies have also changed [Kosiuk O. 2012: 51–71]: propa-



80

Oksana Kosiuk

ganda increasingly involves performance, psychology and tries to minimize straight 
impositions and avoids identification markers. However, Joseph Goebbel’s main rule 
“A lie repeated a thousand times becomes truth” [Bohatko J. 2006] is still relevant 
today: when a thousand of media write as if someone was flayed alive or someone was 
killing babies, the vast majority of population will believe it at least for a while.
Propaganda is closely connected not only with ideologies of societies that have  
an active communication according to the appropriate models such as authoritarian, 
libertarian, socially responsible, communist-fascist etc. [Siebert F. 1984], but also 
with  global intercontinental processes. According to experts, “Peace of Westphalia, 
the epoch of world wars, Convention on the Rights and Duties of States (signed at 
Montevideo), decolonization, Helsinki Act and globalization” significantly affected in-
ternational relations and propaganda strategies. However, “territorial integrity and 
sovereignty are often challenged”. “Internal competitors of the states are groups that 
consider themselves as excluded from political communication and claim their own 
statehood and international recognition” [Minakov M. 2019: 4].
According to M.Minakov, “the collapse of the USSR led to the emergence of fifteen 
recognized states and four unrecognized polities such as Nagorno Karabakh, South 
Ossetia, Abkhasia and Dnisterian Moldovan Republic”. “These political entities have 
their own particular type of legitimacy and their own political economy that is system 
dependent on the sponsoring states (Russia and Armenia)”. These “de facto polities 
have become a source of secession practices and ideologies extending far beyond 
their region” [Minakov M. 2019: 5].
To maintain objectivity in this research, we consciously take the problem of modern 
propaganda strategies of the mass media beyond the national military problems and, 
in general, beyond the information space of Ukraine to the territory of Transcaucasia 
because it is the latest, painful and current story that, in our opinion, is directly re-
lated not only to Armenia and Azerbaijan but to Russia, Turkey, our country, in gen-
eral to the USA and Europe, West and East. It means that we assume that the armed 
conflict in Nagorno Karabakh is suitable to show the latest propaganda methods in 
the global information space and  to witness the presence of unexpected contextual 
manipulations not only in opposition Armenia vs. Azerbaijan, but also in oppositions 
Azerbaijan vs. Russia, Armenia vs. the USA, Ukraine vs. Russia, etc.
 We agree with the statement of media expert Roman Horbyk that the combina-
tion of historical knowledge and numerous media platforms for its sharing opens up  
“an era in mediation of history which made the memory archive more network-based 
and more hybridized”. However, we are going to check carefully whether it really 
leads to vulgarized, simplified multimodal narratives [Horbyk R. 2019: 129].
We also share Svitlana Chunikhina’s ideas that while studying the media special at-
tention should be paid to processes and events that “take place in real time and are 
of great importance for social development and well-being, but for some reason they 
turn out to be pushed out to the periphery of the collective consciousness”. In this 



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 1

81

case, politics is really “aimed at preventing the pathological processes of otherization 
and can be considered as a metaphor or a certain analogue of collective psychother-
apy” [Chunikhina S. 2020: 317].
Doing the research by applying content analysis, comparison between fixed propa-
ganda and modeling of its possible interpretations etc. we will try to examine the most 
top-rated independent media of Azerbaijan, Armenia, Ukraine and Russia consis-
tently and identify their level of freedom of speech and compliance with journalistic 
standards amid production and dissemination of information about war in Nagorno 
Karabakh.

1. PROPAGANDA IN THE AZERBAIJANI MEDIA
In Azerbaijan the situation with independent mass media is dramatic; this fact is 
attested by 168th place (out of 180) in the international rating of freedom of speech 
[Gumanitarnyj portal 2021]. However, for us this info space is a  very appropriate 
study object, because, as a rule, the less journalism there is, the more propaganda 
they have.
Almost all mass media in Azerbaijan are financed by the state. Consequently, there 
is no strong opposition or free-will voting (it is out of question). Dissenters are still 
able somehow to make public and post via social media, but their opinion does not 
get into traditional media: any discussions are even technically impossible and com-
ments are shut down.
In the national information space the following agencies are mainly operating such 
as “Vesti”, “Day”, “Interfax-Azerbaijan”, “ECHO”, “Aze”, “Minval”, “Zerkalo”, “Sput-
nik”, “Sputnik Azerbaijan”, “Trend”, “Turan”, “1news”, “Oxu”, “Report” etc. They are 
those that provide services to other means of communication and control and dose 
ideological influence.
The national agency Azer Tag [Azer Tag  2021] as the mainstream media  provides its 
services in the national language, Russian, English, German, French, Spanish, Ara-
bic and Chinese and  offers a wide range of information. It has its branch offices in 21 
countries of the world. Along with the established sections on health, politics, econo-
my, regions, world, culture, education, sports the agency offers some unconventional 
ones, for example, “Blood Memory” [Pamjat’ krovi 2021], which contains stories with-
out authorship but with the possibility of a covert discussion  at the link below. The 
section is rarely updated; the last publication “Montenegro media outlet published an 
article on the anniversary of the Azerbaijanis’ genocide” was on April 1, 2021 [Monte-
negrinskoe izdanie opublikovalo…2021]. It is about the 103rd anniversary of “indis-
criminate killings” of Azerbaijanis who died during the military operation, committed 
by the Armenian terrorist party Dashnaktsutyun, in particular, it is emphasized that 
“the genocide of the Azerbaijani people committed by armed Dashnaks and their fol-
lowers claimed the lives of tens of thousands of civilians whose only guilt was their 
ethnic and religious origin. Murders and bashing were committed not only against 



82

Oksana Kosiuk

Azerbaijanis but also against other peoples. Muslim houses were engulfed in flames 
in Baku, Shamakhi, Quba, Khachmaz, Lankaran, Hajigabul, Salyan, Kurdamir.  
All that then continued in Karabakh, Sangezur, Nakhchivan, Geiche and other re-
gions” [Montenegrinskoe izdanie opublikovalo…2021].
In general, the original project “Blood Memory” contains data not only about the mod-
ern “self-proclaimed” Nagorno-Karabakh Republic, but also about more long-standing 
Khojaly genocide in 1992 [Kryvavi storinky istoriji 2021] and other debatable issues. 
However, the ambivalent crusher effectively overlaps with the president’s quota-
tions, addresses to the nation, official records and is used exclusively in the interests  
of the head of state and the ruling elite. The above mentioned publication “Montene-
gro media outlet published an article on the anniversary of the Azerbaijanis’ genocide” 
also ends with the words: “By the Decree of the President of Azerbaijan Heydar Aliyev 
from March 26, 1998 “On the genocide of Azerbaijanis” these crimes received a po-
litical and legal evaluation and were called genocide. Since then, March 31 has been 
commemorated annually as Day of Azerbaijanis’ Genocide [Montenegrinskoe izdanie 
opublikovalo …2021].
The section “Blood Memory” is not intrinsically valuable. It contains carefully col-
lected materials from all media of Azerbaijan which “properly” cover conflicts with 
neighboring states, chiefly with Armenia. In other words, it is the propaganda in its 
most traditional form.
The three-language agency “Turan” (the national, English, Russian) seems to be the 
least dependent in Azerbaijan [Turan 2021]. In addition to news, it produces analysis 
and allows having a discussion in comments; however, it gives a side note that the 
opinions of readers and editors are not always identical. Last year in May after the 
publications about violations of opposition rights the site was first cyber attacked 
and later it was completely closed. However, in November the international organi-
zation Reporters without Borders protested the decision and forced to unlock the 
resource immediately.
Yet production by Turan, in our opinion, is also not balanced enough. For instance, 
recently they released the biased article “Joe Biden distorted the historical truth 
about the events of 1915 – the Ministry of Foreign Affairs of Azerbaijan”, in which 
with reference to the Ministry of Foreign Affairs of Azerbaijan it is said that “the events  
of 1915 should be studied by historians not politicians. However, Armenia which 
wants to hide what is happening and try to present itself as oppressed, did not accept 
Turkey’s offer to investigate the events of that period by a joint historical commission. 
It is unacceptable to falsify history, try to “rewrite” it and use it for political pressure. 
Joe Biden distorted the historical truth on the occasion of Armenian Remembrance 
Day” [Dzho Bajden iskazil... 2021].
The agency “Trend” also positions itself as independent [Trend 2021]. Supporting the 
communication in five languages such as Azerbaijanian, Persian, Turkish, English 
and Russian, it is really all-encompassing. However, its political and ideological de-



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 1

83

pendence is noticeable immediately and very clearly, even at the level of chaotic edi-
torial classification which at first sight creates an illusory perception of many voices, 
in fact, it is full of para-governmental information that is repeated and overlapped 
with publications covering Ilham Aliyev’s activities. This observation is supported by 
the following headings such as “President Ilham Aliyev: Turkey and Azerbaijan have 
strengthened their capacities in the region, our role, influence has increased and will 
grow further” [Aliyev I. 2021]. There is also a special section called Exchange of letters 
with the President (“Prezident yazırlar”) which is overfilled with epithets and compar-
isons with Allah [Prezidentu pishut... 2020].
“Trend” produces over a hundred news items per day (what’s interesting is that in-
ternational news are released at night and the national events are during the day). 
Some of them (it is not hard to guess which ones) are highlighted with bold black and 
red fonts. Of course, commenting features are deactivated. The situation is not even 
improved by existence of official pages on social networks like “Facebook”, “Twitter”, 
“Youtube”, “Telegram”, “LinkedIn”, RSS distribution (because there are no discus-
sions there either) and access to digital distributors Android and iOS that are active 
only on the territory of  Azerbaijan. Unfortunately, not all publications are available. 
Some of them are the object of the sale-purchase and the price of the annual sub-
scription (at the exchange rate for January 2021 it costs 46956 UAH) speaks for itself.
Since the beginning of the resumption of Karabakh conflict, on September 27, 2020 
international computer network “Internet” stopped working in Azerbaijan. Conse-
quently the slightest chances disappeared to discuss freely these issues on social 
media pages and in the blogosphere. As a result, it was impossible to obtain reliable 
information about the participation of Turkey, Syria, Russia, etc. in the Azerbaija-
ni-Armenian conflict.
Now you can see that “Trend” provides information only on the number of victims and 
casualties among the Armenians. You get the impression that the Azerbaijanis have 
not been suffering and are immune to bullets because “they are righteously fighting 
against the hated enemy of the human race”. The approved pseudo-patriotic strategy 
applies to all stories and publications, even foreign news. Thus, on November 8, 2020 
there was a publication under the heading “Dirty provocations of Armenians in Esto-
nia – unknown put pig heads in Islamic center” [Kochneva N. 2020], in which journal-
ists note that this is not just a reckless act of a radical, but a well-planned provocation 
to incite inter-religious and interethnic hatred which offends all “true Muslims”.
On October 30, 2020 Asif Mehman published an article “The war showed Pashinyan’s 
true face” [Mehman 2020], in which the Prime Minister of Armenia is depicted as  
a follower of Hitler, who seems to be writing a “new history of fascism”. The material 
is accompanied by an editorial cartoon (obviously it was done to enhance the effect) 
with the face of fascist leader superimposed on the face of the head of the Armenian 
government. Needless to say, such publications immediately discredit the “indepen-
dent” media.



84

Oksana Kosiuk

Pro-Turkish publications are fraught with quite different markers (by the way, Presi-
dent Recep Tayyip Erdogan is the only world leader who has openly been supporting 
Azerbaijan since the escalation of the Karabakh conflict started). For example, on 
September 8 “Trend” quotes Mahharam Aliyev, Assistant to the President of Azerbai-
jan, Head of the Military Affairs Department, making a point that he is proud of hav-
ing such a reliable partner as Turkey [Aliyev M. 2020] and in the process somehow he 
recalls the Greek-Turkish confrontation in the Eastern Mediterranean emphasizing 
that “the Turkish government is the guarantor of regional security for the Turks living 
in Northern Cyprus”. “In this case, as Aliyev specifies, each of us certainly stands in 
full solidarity with our brothers and the whole Turkic world is proud of the President 
of Azerbaijan who gives answers with diplomacy to those who are trying to use lan-
guage of threats” [Aliyev M. 2020]. So, quoting Aliyev’s words and deftly manipulating 
the public consciousness in this publication Trend shows loyalty to both presidents 
and demonstrates its propaganda “patriotism”.
One can immediately feel the attitude to leaders of other countries on the site pages. 
For instance, besides the Armenian leader, the President of France Emmanuel Ma-
cron and his relations with the Turkish guarantor are negatively marked. On March 
2, 2021 in the publication without authorship Trend makes a point that “in autumn 
and at the beginning of winter France repeatedly demanded that Turkey should clarify 
its role in the Karabakh conflict as Macron claimed that Paris had information about 
sending Syria’s fighters by Ankara to Nagorno Karabakh. He also threatened with im-
position of sanctions against Turkey, if it did not abandon unilateral actions against 
Greece and Cyprus” [Prezidenty Turcii i Francii... 2021]. There is an ambiguous po-
sition concerning Vladimir Putin. Obviously, it’s the results of economic dependence, 
the common Soviet past and Russia’s long-standing ideological protectorate.   
To create the effect of “world unity and conspiracy”, the site does not shun faked ex-
pert reports, particularly with links to unreliable sources. Sometimes fake creativity 
borders on the comic elements. Thus, on September 27 it published a piece of news 
(with reference to itself and social networks) that the Defence Minister of Armenia 
David Tonoyan emigrated from his own state. Interestingly, the news was spread by 
Minval.az, Salamnews.az, 1news.az, Zerkalo.az, Usavat.az and others. After the fake 
was identified, no denials were given [David Tonojan provel... 2020].
In the Ukrainian-Russian conflict “Trend” openly supports Russia. At the beginning 
of the Maidan protest movement in 2013 the agency intensively quoted Viktor Ya-
nukovych and his press-conferences from Rostov-on-Don with links to RIA Novosti. 
Russia’s involvement in the Maidan Revolution and the war in eastern Ukraine are 
widely denied, Trend points out that “mass protests, so called “Euromaidan” oc-
curred throughout Ukraine, and in January they took shape of clashes between the 
armed radicals and law enforcement authorities. The street clashes during which the 
opposition used fire arms and Molotov cocktails resulted in human losses” [David 
Tonojan provel... 2020].



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 1

85

The site interprets and represents the outbreak of war in eastern Ukraine as rallies of 
federalization followers arranged by “Donbas’ rebels” [David Tonojan provel... 2020] 
and they occurred without any external interference [Lidery stran ES... 2020]. As it 
is reported on the pages of Trend that “Russia constantly emphasizes that it is not 
involved in the internal Ukrainian conflict”, so it is inefficient to speak to it by means 
of the “language of sanctions” [Lidery stran ES... 2020].
Among all the current conflicts “Trend” (and apparently Azerbaijan) is the most im-
partial of the Arab-Israeli one.  As a result all events are neutrally described and 
mostly given in the form of posts. On Trend’s pages the militant group “The Islam-
ic State of Iraq and the Levant” is featured as “terrorists from the extremist group 
ISIL”. The explosion in the port of Beirut on June 4, 2020 is called “a freak accident”, 
“emergency”, “calamity” etc. They are actively publishing the denials of the Lebanese 
government about Israel’s complete nonparticipation in terrorism. In general, the 
number of victims is briefly presented, humanitarian aid is recorded and condolences 
are expressed by world leaders. However, they could not hold from focusing on the 
significant damage to the Armenian embassy or mentioning the participation of the 
Armenian-origin Lebanese in the Karabakh conflict (all these remarks and anything 
like that are completely inappropriate, because official diplomatic missions of the 
Russian Federation and other countries were also damaged no less, even the Neth-
erlands’ ambassador’s wife perished, but Trend did not even mention those facts 
[Rezul’taty poiska po: “Bejrut”... 2000–2001].
As you can see, there is practically no journalism in Azerbaijan, instead, there is com-
plete and utter propaganda, it is obvious and undisguised. Of course, these are not 
posters and postcards as it used to be in the last century, but the power of influence 
is similar. Social networks could have become the only mouthpiece of “independence” 
but in the extreme situations they simply do not exist.

2. PROPAGANDA IN THE ARMENIAN MEDIA
The current Armenian strategic problems are adversarial relationship in Nagorno 
Karabakh and non-recognition of Genocide in the Ottoman Turkey by the world com-
munity at the beginning of the last century.
Armenia as all ex-USSR countries adhered to a single ideological doctrine for a long 
time, for this reason even freedom of speech, multiparty system and emergence  
of advertising did not reverse the situation immediately. In addition, majority of Ar-
menia’s mass media are abroad (Turkish-language weekly newspaper “Agos Turkey”, 
American newspaper “The Armenian Mirror-Spectator”, Armenian-Persian newspa-
per “Arax”, published in Tehran, Russian-language “Noah’s Ark”, “Newspaper of the 
Armenians in Russia” etc.). The Armenians of the Diaspora outnumber the citizens  
of Armenia three to one. Since 2012 prices of service providers have fallen sharply, 
so the Armenians as almost all peoples of the world are actively turning to the virtual 
reality.



86

Oksana Kosiuk

The information space of the continental Armenia is represented by the following 
mass media such as “Herq”, “Mamul”, “1News”, “Armenpress”, “First Armenian Infor-
mational”, a subsidiary of Sputnik information agency  SputnikArmenian”, “PanAr-
menian” etc. At the beginning of escalation of the Nagorno Karabakh conflict these 
sites were suffering the most from cyber-attacks of the Azerbaijani hackers [Ob#jav-
lenie o nastrojke... 2020].
In general, the Armenian web-based media are divided into Russian-language (“Novoe 
Vremia/New Time”), multi-language (“Herq”, “Mamul”, “1news”, “Armenpress”, “Ara-
vot”, “Yerkir”, “Arka”, “MediaMax”, “First Armenian Informational”, “Tert”, “ArmInfo”, 
“Pan Armenian”, “Sputnik Armenian”) and Armenian-language (“AZG”, “Noyan-Ta-
pan”, “Armnews”). 
Since the declaration of Independence almost all media have been controlled by the 
state, political parties, entrepreneurs, although it is not recorded in any national reg-
ister. The powerful media holding “Pan Armenian” (including TV channels “Armenia” 
and “Shant”) was initially connected with the family of ex-president Serzh Sargsyan. 
In early 2019 the holding announced the termination of activities due to a change 
of shareholders. As a result the channel “Shant” became the property of a financial 
mogul Mykhail Bagdasarov and now “Armenia” belongs to the pro-Russian leader of 
Prosperous Armenia Party Gagik Tsarukyan [Bedevian A. 2020]. “Yerkir Media TV” is 
associated with the revolutionary federation of the Armenian diaspora Dashnaktsut-
iun. “Н2” is sponsored by acting Prime Minister Armen Gevorgyan, “Yerevan” is sup-
ported by ex-Prosecutor-General Aghvan Hovsepyan [Law on Not…. 2020]. “АР TV” is 
owned by “The Grand Candy”, the oligarch Grant Vardanyan’s family company. And 
only public TS such as “Public service television Armenia”, channel “Armenia” of me-
dia group “Pan Armenian” and the religious channel of Armenian Apostolic Church 
create fair competition in the media market.
The state’s influence on media became particularly tangible after on October 27, 
1999 TV channel “А1+” “improperly” showed the act of terrorism during which the 
Parliament of Armenia was shot away and the Prime Minister Vazgen Sargsyan was 
assassinated in the parliamentary chamber [Drachuk S. 2021]. Then the harassment 
continued. On April 2, 2002 the channel was closed. Since then “А1+” has steadily 
taken part in competitions for the right to broadcast but without result. In 2018 the 
editorial group switched over to an online platform, creating a YouTube channel that 
nowadays have more than 170 thousand subscribers [А1+... 2021].
The 2017 elections were an enormous strain on Armenia’s media. Threats, reprisals, 
lawsuits and acts of violence were constantly listed on the reports of world human 
rights organizations. According to Reporters without Borders, 17 Armenian journal-
ists became victims of physical violence at that time [Law on Not... 2020].
As a result, a number of legislative initiatives were implemented that have severely re-
stricted access to information. Namely, according to the amendments, adopted by the 
Parliament on March 23, 2017, journalists are not allowed to attend the government 



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 1

87

sessions and the Ministers are banned to give interviews without the Prime Minister’s 
consent [Baghdasaryan L. 2019]. The changes also oblige journalists to obtain the 
consent of all, without exception, persons to publish any data [Bedevyan A. 2020]. 
Surprisingly, against the background of a very discouraging situation in which even 
Armenian public television is a supporter of government ideas and initiatives, inves-
tigative journalism continues to function and its highest-ranking implementation 
established in 2001 is online media “Hetq” (“Trace”) [Hetq 2021].
The internet newspaper, by the way covering events in the Armenian, Russian and 
English languages, is controlled by the following international organizations such as 
Global Investigative Journalism Network, Association of European Journalists, Orga-
nized Crime and Corruption Reporting Project. Two-thirds of Hetq’s budget is funded 
by the OSCE. Editor in Chief Edik Baghdasaryan simultaneously performs the duties 
of the head in “The Armenian Association of Investigative Journalists”. 
The newspaper is open for communication with readers: it gives an  opportunity to 
make comments under publications (with a request to provide your personal data: 
name, e-mail and actually a text) and on social networks such as Facebook, Twitter, 
YouTube, Google+, RSS-feed works, the contacts of the staff and management are 
available.
The issues considered by “Hetq” are also available for public comment and they in-
clude offshores, privatization of land, illegal building activity, enrichment of influen-
tial people’s relatives etc. More practical aspects of economic activity are investigated 
and discussed including suitability and condition of water, quality of ice cream, sour 
cream, cheese, bread, chicken and others food as well as operation and production of 
precious metals, export of animals, devastation of forests etc.
 Hetq logo presents a target. Obviously, it is a hint: everything that gets in the cross 
hairs of journalists will be revealed. In addition to investigation files, the online news-
paper offers breaking news, picture shots, and interviews. The newspaper is partic-
ularly active in criticizing the team of ex-president Serzh Sargsyan and is diligently 
investigating unlawful acts of his supporters. 
They keep a prudent balance in presenting information about the new government, 
for example about the prime minister Nikol Pashinyan, they highlight the lawyers’ 
protests demanding to institute criminal proceedings against  Pashinyan [Mamuly-
an A. 2016], but official PR is also provided which is pre-printed on the government 
website  [Pashinjan N. 2020].
A large selection of materials is dedicated to Nagorny Karabakh on the site. There are 
76 publications as of 04.05.2021 [Rezul’taty poiska po: “Nagornyj Karabah”... 2021]. 
It is possible that at the height of the crisis the publications form a separate section. 
By the way, the website offers more than a thousand publications with search word 
Artsakh [Rezul’taty poiska po: “Arcah”... 2021], that is the national equivalent of lex-
ical item Nagorny Karabakh. It is no coincidence that the online newspaper is one  
of ten Armenian media outlets that suffered cyber -attacks on September 27.



88

Oksana Kosiuk

News about the armed hostilities is delivered more or less as unbiased and informed 
stories. The headlines are without manipulation unlike Azerbaijan’s Trend. There are 
no links to social networks or unreliable sources. Writing about settlements after the 
latest shelling, journalists give only cold facts: “Private and other buildings and cars 
were damaged as a result of artillery shelling in the capital of Artsakh Stepanakert”, 
‘citizens suffered from the shelling”, “the child was injured” [Kazarian D. 2020]. How-
ever, the newspaper also mainly covers Azerbaijani military losses (“Six Armenian 
servicemen were wounded in the resumption of hostilities as a result of the Azerbai-
jani provocation. On the part of the enemy, there are dead and wounded [Protivniku 
udalos’... 2020].), although, as a rule, the information is reduced to citing official 
sources (“The Ministry of Defense of the Republic of Armenia strongly condemns the 
provocation carried out by the Azerbaijani armed forces. The current situation has 
nothing to do with the key requirement for a ceasefire signed by the presidents of Ar-
menia, Russia and Azerbaijan, and threatens the fragile peace achieved through the 
direct efforts of the Russian president,” the statement of the Defense Ministry said 
[Protivniku udalos’... 2020]).
Nagorno Karabakh is not the only a hotspot of tension in Armenia. A similar “dispute” 
over the region exists with Georgia (Javakhk is a territory of Georgia which is 97% 
inhabited by the Armenians). There is a large collection of news stories devoted to this 
conflict on the site [Rezul’taty poiska po: “Dzhavahk”... 2021]. After the resumption 
of the Nagorno Karabakh confrontation, the section came to life and was filled with 
materials about the Georgian government’s obstacles to the citizens of Javakhk who 
took part in the Second Karabakh War [Sargasjan M. 2021].
Territorial conflicts continue on the borders with Turkey. Investigations into the 
Turkish government’s illegal activities often appear on the site, for example, about 
transport of terrorists and weapons to Karabakh via Turkish airports [Sarukhanyan 
V. 2021].
In “Hetq” propaganda is sometimes present where it “should” not be noticed, partic-
ularly, in the publications devoted to the Ukrainian Euromaidan. The editorial board 
unequivocally and uncompromisingly condemned the Russian intervention, calling 
it “a desire to restore the empire within the Soviet “Eastern bloc” and published an 
open letter “Long live Ukraine!” [Khaj zhyve Ukrayna... 2013], signed by influential 
representatives of international organizations. Thus, the editorial board expressed 
support for the protesters, although it apparently violated journalistic standards at 
the same time.
But there is a manifestation of certain intransigence on the site. For instance, in 
Marine Madatyan’s photographic report “Between Maidan and European luxurу” 
(Madatyan, 2013): the journalist simultaneously shows the difficult situation with 
provisions for the Maidan and in contrast, a lavish press conference at a five-star 
hotel.



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 1

89

Hetq covers the Israeli-Lebanese conflict objectively with operational reference links 
to official sources of opposition states. For example, the newspaper also reports in 
detail on the explosion in Beirut on August 4, 2020, it conveys different narratives 
operating with official sources [Martirosyan M. 2020]. 
Obviously, the Armenian media will have a long way to go in the struggle for inde-
pendence and transparency, but it is worth noting the positive transformations: from 
2018 Armenia rose by 19 steps in the ranking of freedom of speech and received 61st 
position in 2020.

3. PROPAGANDA IN THE UKRAINIAN MEDIA
The Press Freedom Index of Ukraine is 96 (it is one point higher than last year). The 
representatives of the national media activism at the international level are “Dzerkalo 
Tyzhnia” (Mirror Weekly), “Ukrainska Pravda” (Ukrainian Truth) and its sister proj-
ects as well as conglomerates like radio “Svoboda” (RadioLiberty) etc. 
On February 18, 2021 one of the most top-rated news sites in Ukraine “Dzerkalo 
Tyzhnia” offered 186 news stories on the topic “Nagorno Kharabakh” by internal 
search [Rezuljtaty poshuku za: “Naghirnyj Karabakh”... 2021]. The latest news dat-
ed 02.02.2021 with the heading “Armenia makes a complaint against Azerbaijan 
to ECHR” is a small news item that contains the lead “Baku is accused of violating  
a number of conventions” [Khmylevsjka, V. 2021]. It gives reference links to official 
sources (Armenia, Russia and Azerbaijan... 2020) and obviously big expert publica-
tions “The Price of Peace” by Volodymyr Kravchenko and “Prisoners in the Caucasus” 
by Yevgenia Haber.
In the newspaper story “The Price of Peace” the main figure of insights made by 
V.Kravchenko, the international policy columnist in “Dzerkalo Tyzhnia” is neither 
Azerbaijan nor Armenia, but Russia and its role in resolution of the conflict. The core 
statement of the story is “Moscow still managed to push through its plan and save 
the CSTO ally, to strengthen its influence on Yerevan and Baku as well as shore up 
the position in the Southern Caucasus” [Kravchenko V. 2020].  
The columnist is trying to find out what arguments the Russians put forward to 
convince Azerbaijanis and Turks: “Prospects for increasing international pressure 
on Baku in the event of a continuation of the military operation in Karabakh? Com-
promising dirt about the Aliyevs? Promises of new arms supplies? Or threats to stop 
the import of Azerbaijani fruits and vegetables?” Being unable to find answers to the 
questions, V. Kravchenko states: “Russia still managed to gain leverage over Azerbai-
jan and almost completely make Armenia dependent on itself, discrediting Pashinyan 
and punishing the Armenians for the 2018 revolution. But the price for this was the 
deterioration of its image in the Armenian society. However, this is insignificant for 
the Kremlin. After all, they think that Armenia will not get anywhere from Russia” 
[Kravchenko V. 2020].



90

Oksana Kosiuk

Another topic is activated simultaneously that is about the election victory of the 
new US President Joe Biden, who, according to Kravchenko, “is ready to struggle for 
support of democratic ideals rather than helping Russia destabilize the world situ-
ation”. Then the examination becomes even closer to the problems of Ukraine: the 
columnist makes a point that “Putin’s Kremlin has been claiming for a long time that 
Russian opposition activists like Navalnyi are just tools by means of which the hostile 
West is implementing its “anti-Russian program”. The Russian media often say that 
the United States stimulated “color revolutions” throughout the former Soviet Union” 
[Kravchenko V. 2020]. Thus, Ukraine comes into focus of discussion “effortlessly”.
The article “Prisoners in the Caucasus” written by Y.Haber, Vice-Principal at Hen-
nadii Udovenko Diplomatic Academy of Ukraine, also starts with the lead “Are there 
winners in the war for Nagorny Karabakh and what role  Turkey plays in the South-
ern Caucasus” [Haber J. 2020].
The article seems to be about the role of Turkey. But it is also mostly about Russia. 
The author makes a point that “in the statement on ceasefire in Nagorno Karabakh 
there is not a single word about Turkey’s role and its further presence in the region, 
in contrast to the deployment of the “peacekeeping contingent of the Russian Fed-
eration along the line of contact and along the Lachin Corridor” [...]. The presence  
of Russian military men “along the barricades” can hardly be considered a victory for 
Azerbaijani (and Turkish) diplomacy” [Haber J. 2020]. 
According to Y.Haber, taking into account the complete defeat of the Armenian army 
on the battlefield, in order to reach such a compromise, the Kremlin had to use “argu-
ments from various negotiating baskets”, “there is no shortage of which in the region”. 
Still, “the question remains open to what extent the expulsion of NATO allies from the 
region and Moscow’s growing military-diplomatic presence meet Ankara’s far-reach-
ing interests” [Haber J. 2020].
As we can see all the discussions in the “Dzerkalo Tyzhnia” are reduced to the am-
bivalent policy of the Russian Federation. And it is related not only to the context of 
the Second Karabakh War. We offer you more detailed information about it in our 
author chapter “Transformations of military journalism from the perspective of the 
present time” in the Ukrainian-Polish multi-authored monograph “The role of tech-
nology in the socio-economic development of the post-quarantine world” [Kosiuk O. 
2021: 54–65].

4. PROPAGANDA IN THE RUSSIAN MEDIA
Four years ago there was the Russian-language publication by Oleksandr Zhelenin 
but with the heading in Ukrainian “Are there any independent media in Russia and 
why does Putin need them?” at news website LB.ua  and the story runs that journal-
ists got together in one of the western diplomatic missions in Moscow to discuss the 
problem of Russian independent media. First of all, they announced a list of a limited 
number of media outlets that can still be considered independent, namely “Novaya 



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 1

91

Gazeta”, radio “Echo of Moscow”, “Novye Izvestia”. However, it immediately became 
clear that the last outlet had already gone into liquidation, because it did not survive 
in difficult conditions [Zhelenin A. 2017].
It is further stated that, if desired, the list can be expanded including the information 
agency “Rosbalt”, newspapers “Kommersant” and “Vedomosti”, because these media 
are quite objective, although limited in their ability to function. They are “allowed” to 
present accurate information but in a measured graduated way: without a direct crit-
icism of Putin but instead use “the Kremlin”, “authorities”, “the Russian leadership” 
as an alternative; or in the following manner “well that’s good that we occupied the 
Crimea. But [...] we should have moved further!” [Zhelenin A. 2017]. 
International experts compared Putin’s Russia to fascist states, because “both here 
and there we are dealing with the regimes pursuing repressive policies inside the 
country and expansion ones outside”, “at the head of both regimes are unchangeable 
authoritarian leaders”, “in both cases democratic scenery is used” [Zhelenin A. 2017].
However, according to experts, keeping in mind the experience of predecessors and 
the new “fashion”, the Russian president no longer wants to really look like a des-
pot. “Putin needs the remnants of “independent” media to maintain this reputation 
pulling the carpet out under his more ideological opponents”,  and they, by the way, 
occasionally also “create a positive image of the regime abroad” and in Russia: “in-
formation “leaks” made by the Russian leadership via them always look much more 
convincing and less fake” [Zhelenin A. 2017].
 According to “Ukrainska Pravda” with reference to Novaya Gazeta and DW, a year 
ago 25 media united for independent broadcasting in Russia such as Novaya Gaze-
ta, TV channel “Dozhd”, web portal “Takie Dela”, radio station  “Echo of  Moscow”, 
online media outlets “Meduza”, Znak.com, “Bumaga”, “Taiga.info”, ТВ2, “YuGa.ru”, 
7x7, Chernovik, “Severopost.ru” and others and they established  “Syndicate-100” [V 
Rosiji 25 ZMI ob’jednalysja... 2020]. 
It is difficult for us to objectively assess the situation, so, focusing on both of the 
above lists, we are going to analyze the current content of Novaya Gazeta because it 
is the very media that is the visible initiator and leader of positive transformations 
of Russia’s information space. Let’s see how this media covers the events in Nagorno 
Karabakh.
Per request search “Nagorno Karabakh” Novaya Gazeta offers 400 publications on 
February 27, 2021 (06.05.2021 for some reason there are only 20). The last but one 
publication is interesting, it is a satirical article by Irina Petrovskaya  called “Our 
Fatherland calls for heroic deeds” (Big group concerts on TV as an act of patriotic 
upbringing) [Petrovskaya I. 2021], which in a peculiar form represents Russian pro-
paganda and ideological underlying message of Nagorno Karabakh’s problems as a 
“relay” phenomenon. At first the author cites Volodymyr Voinivych’s anti-utopia “Mos-
cow 2042” and draws comparisons between strategies of the Soviet state and “inde-
pendent” Russian Federation, then she makes a point that “Big group concert is not 



92

Oksana Kosiuk

just singing and dancing but a serious act of patriotic upbringing, demonstration and 
affirmation of the main state staples in the minds of Russian citizens” [Petrovskaya 
I. 2021]. Later on there is a comment and the beginning of the main text: “on the big 
screen heavy wheat stalks are sprouting, spaceships are rocketing up, latest aircraft 
carriers are sweeping the sea”. “The President of the Russian Federation is personally 
welcoming the combat units. The domes of cathedrals, the ringing of bells, and the 
bright face of Jesus Christ were added to the traditional symbols of power. … On the 
stage, there are military bands, the Russian flag and… completely unexpected for the 
action of this genre announcers appeared” [Petrovskaya I. 2021].
Before moving to Nagorno Karabakh, in the songs performers mentioned Aleksander 
Nevsky as he embodies all the best that is in the people of Russia, Peter the First 
who, as we should expect, “opened a window to Europe”, Gagarin who opened a road 
to space for mankind. Afterwards a “peacekeeping” contingent from Nagorno Kara-
bakh contacted the concert hall and shared a report on the work done, and Tamara 
Gverdtsiteli and Lev Leshshenko devoted them a song “We are the prolonged echo for 
each other”. Finally, the “connection of time” is illustrated by portraits of veterans 
and the song “My dear, if only there was no war”.
Between the concerted items young presenters “sincerely” talk about how peaceful, 
friendly and full of universal love the Russian people are (unfortunately other peo-
ple don’t understand it because “Russia is baffling to the mind”) and after the high 
phrase “… it is only possible to believe in Russia” the military choir sings “The steppe 
is wide” and the Kuban Cossack Choir performs the song “My Grass, Grass” (as the 
author of the article points out that the name of the song “seems to be a bit innuendo 
within the context of other staples”).
The “grand action” ends with lyrical “hits” performed by completely “societal glue” 
Rostorguyev, Rozenbaum and Valeria, “it is impossible to imagine the cultural life  
of modern Russia without them”. By the way, entry into the territory of several 
“friendly” states, including Ukraine, is prohibited for them. Finally, the author of the 
publication literally exclaims: “My God, could it be that nothing will really change in 
this country” [Petrovskaya I. 2021]?
As far as it can be understood from the report of Novaya Gazeta on March 6, 2021 
[Ministr prosveshhenija... 2021], that on the whole territory of Russia the access of 
schoolchildren to “harmful” information was technically blocked. Having no doubt, 
any truth about East Ukraine is implicitly “harmful”, consequently the younger gen-
eration will not obtain it, although information about the Nagorno Karabakh conflict 
and related political problems (for some reason mostly Armenian) appear on the pag-
es of Novaya Gazeta constantly.
In particular, the “News stories” section deals with low-quality Russian weapons as 
the reason for Armenia’s recent defeat in Nagorno Karabakh and as a result, the 
resignation of Prime Minister Nikol Pashinyan is possible. However, at the end of the 
publication, with reference to the Russian Foreign Ministry, a conclusion is drawn 



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 1

93

that “none of this type of missile system was used during the Nagorno Karabakh con-
flict, and all missile ammunition is in the warehouses of the Armenian Armed Forces” 
[Pashynjan protiv voennyh... 2021].
Each article in the newspaper ends with a request for financial assistance: “In the 
country where the authorities constantly want to ban something, including the ban 
on telling the truth, there must be media that continue to do real journalism. Your 
support will help us that Novaya Gazeta will continue to be such a real news outlet. 
Make your contribution to the independence of journalism in Russia right now [De-
laem chestnuju zhurnalistiku... 2021].
Thus, objective journalism and independent thought exist in Russia, although it is 
often necessary to read the truth from contexts. As a consequence, the press freedom 
index is 149 out of 180.

CONCLUSIONS
As we can see, propaganda has not disappeared – it has only been modified to the 
urgent needs of today. In the field of media, its simplicity still strives to be maximum 
(as, for example, on the pages of Azerbaijani media outlets), however, it is no longer 
absurd for intellectuals, because with the development of new technologies the per-
centage of those who think critically is growing rapidly. As a result, high-quality Ar-
menian and Ukrainian journalists do not work for state-building policy, and Russian 
journalism is forced to resort to forms of allusion and indirectness. 
The information space of the states directly or indirectly involved in the Second Kara-
bakh War is radically different. And it is confirmed by annual press freedom index 
(Armenia – 61, Ukraine – 96, Russia – 149, Azerbaijan – 168). Propaganda is closely 
dependent on expert labels, but the correlation, as we see, is inversely proportional: 
the higher press freedom index is (which means a clearer separation between propa-
ganda and balanced journalism), the worse situation with functioning of state-build-
ing ideologies is and it is no use in denying it with independence of these states as 
agents under international law and players in the international arena.
Thus, the problem of distinction between journalism and propaganda remains open. 
As experts in the field of mass communication do not cope with it, in our opinion, it 
would be appropriate to involve philosophers, historians, political scientists and legal 
theorists in finding its most optimal solution.

REFERENCES:
Azer Tag. (2021). Azerbajdzhanskoe gosudarstvennoe informacionnoe agentstvo. https://
azertag.az/ (po sostojaniju na 29 aprelja 2021)

Baghdasaryan, Laura &  Barseghyan, Suzanna &   Stepanyan Shoghik. (2019) Media con-
sumption and information preferences in Аrmenia. Yerevan : “Region” Research Center, 6–7.

Hetq. (2020–2021). Zhurnalisty-rassledovateli. https://hetq.am/hy (po sostojaniju na 
dekabr’-fevral’ 2020–2021)

Horbyk, Roman & Prymachenko, Yana & Yurchuk Yuliya. (2019). Shared history in shat-
tered spaces: mediatization of  istorical scholarship in Ukraine and broader eastern Europe. 



94

Oksana Kosiuk

Ідеологія і політика. 3(14): 129–148.

Kosiuk, Oksana. (2020). Transformation of modern military journalism. The role of technol-
ogy in the socio-economic development of the post-quarantine world.  Katowice : Publishing 
House of Katowice School of Technology, 54–65.

Law on Not Opening “A1+”. (2020). News Online http://www.yerevannights.com/NewsOn-
line/article.aspx?id=159 (as of 10 May 2021) 

Siebert, Fred & Peterson, Theodore & Schramm, Wilbur. (1984). Four Theories of the Press: 
The Authoritarian, Libertarian, Social Responsibility, and Soviet Communist Concepts of 
What the Press Should Be and Do :  University of Illinois Press

Trend. (2021). Informacionnoe agentstvo. https://www.trend.az/ (po sostojaniju na 1 maja 
2021)

Turan. (2021). Informacionnoe agentstvo. https://turan.az/ (po sostojaniju na 29 aprelja 
2021)

A1+. (2021).  YouTube-kanal. https://www.youtube.com/user/a1plusnews (po sostojaniju 
na dekabr’-fevral’ 2020–2021)

Aliev, Il’ham. (2021). Turcija i Azerbajdzhan rasshirili svoi vozmozhnosti v regione, nasha rol’, 
vlijanie vozrosli i budut rasti. Trend. https://www.trend.az/azerbaijan/politics/3418519.
html (po sostojaniju na 3 maja 2021)

Aliev, Magerram. (2020).Uspehi, dostignutye segodnja v regione – rezul’tat sovmestnyh usilij 
Turcii i Azerbajdzhana. Trend. https://www.trend.az/azerbaijan/politics/3295994.html (po 
sostojaniju na 30 oktjabrja 2020)

Bedevjan, Asthik. (2020). Prokuratura proverjaet obnarodovannuju press-sekretarem 
prem’er-ministra informaciju o Mikajele Minasjane. Radio Azatutjun. https://rus.azatutyun.
am/a/30583867.html (po sostojaniju na 29 aprelja 2020)

Bogatko, Julija. (2006). Jozef Gebbel’s (TM) kak papa massovyh kommunikacij https://www.
sostav.ru/columns/eyes/2006/k53/ (stanom na 29 bereznja 2021)

Busel, V. T. (2005). Velykyj tlumachnyj slovnyk suchasnoji ukrajinsjkoji movy (z 
dod. i dopov.). https://slovnyk.me/dict/vts/%D0%BF%D1%80%D0%BE%D0%B-
F%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0 (stanom na 5 kvitnja 2021 r.)

V Rosiji 25 ZMI ob’jednalysja u syndykat dlja “nezalezhnogho vysvitlennja problem”. https://
www.pravda.com.ua/news/2020/02/29/7242126/ (stanom na 29 ljutogho 2020)

Ghaber, Jevghenija. (2020). Kavkazjki branci. Dzerkalo tyzhnja. https://zn.ua/ukr/interna-
tional/kavkazki-brantsi.html (stanom na 22 lystopada 2020)

Gumanitarnyj portal. (2020). Rejting stran po indeksu svobody pressy, ijun’, https://gtmar-
ket.ru/ratings/worldwide-press-freedom-index (po sostojaniju na 9 maja 2021)

David Tonojan provel operativnoe soveshhanie. (2020). Hetq. https://hetq.am/ru/arti-
cle/122065 (po sostojaniju na 28 sentjabrja 2020)

Delaem chestnuju zhurnalistiku vmeste s vami. Novaja gazeta. https://novayagazeta.ru/ar-
ticles/2021/03/06/ministr-prosveshcheniia-v-rossii-zakroiut-dostup-k-negativnoi-informat-
sii-cherez-shkolnyi-wi-fi (po sostojaniju na 16 marta 2021)

Dzho Bajden iskazil istoricheskuju pravdu o sobytijah 1915 goda – MID Azerbajdzhana. (2021). 
Turan. https://turan.az/ext/news/2021/4/free/politics_news/ru/3424.htm (po sostojaniju 
na 24 aprelja 2021)

Drachuk, Serghij. (2009) Cherez desjatj rokiv Virmenija zghaduje rozstril u parlamenti. Radio 
svoboda. https://www.radiosvoboda.org/a/1862724.html (stanom na 10 travnja 2021)

Zhelenyn, Aleksandr. (2017). Chy je v Rosiji “nezalezhni” ZMI, i navishho vony Putinu? 
https://lb.ua/world/2017/05/31/367791_li_rossii_nezavisimie_smi.html (stanom na 31 
travnja 2017)

Zakon Ukrajiny Pro informaciju. Vidomosti Verkhovnoji Rady Ukrajiny (VVR), 1992, # 
48, st. 650. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-12?find=1&text=%D0%B-
F%D1%80%D0%BE%D0%BF%D0%B0%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D0%B0#w1_1 
(stanom na 15 travnja 2021)

Kazarjan, Diana i Kazarjan, Ajk. (2020). Povrezhdennye doma i ranenye: situacija v Stepa-
nakerte. Hetq. https://hetq.am/ru/article/121984 (po sostojaniju na 31 dekabrja 2020)



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 1

95

Kosjuk, Oksana. (2012). Teorija masovoji komunikaciji : navch. posib. Lucjk : VNU im. Lesi 
Ukrajinky, 84–86.

Kochneva, Natal’ja. (2020). Grjaznaja provokacija armjan v Jestonii – neizvestnyj polozhil svinye 
golovy k islamskomu centru. Trend. https://www.trend.az/azerbaijan/karabakh/3330835.
html (po sostojaniju na 7 nojabrja 2020)

Kravchenko, Volodymyr. (2020). Cina myru. Dzerkalo tyzhnja. https://zn.ua/ukr/interna-
tional/tsina-miru.html (stanom na 11 lystopada 2020)

Kryvavi storinky istoriji – Khodzhalynsjkyj ghenocyd. (2021). Derzhavnyj Centr Perekladu 
Azerbajdzhanu https://www.aztc.gov.az/ua/posts/id:1216 (stanom na 25 ljutogho 2025)

Lashhenko, Jevghenij. (2020). Virmenija, Rosija i Azerbajdzhan domovylysja pro prypynen-
nja vijny v Naghirnomu Karabakhu. Dzerkalo tyzhnja. https://zn.ua/ukr/WORLD/vir-
menija-rosija-i-azerbajdzhan-domovilisja-pro-pripinennja-vijni-v-nahirnomu-karabasi.html 
(stanom na 20 lystopada 2020)

Lidery stran ES obsudjat sankcii protiv Rossii v chetverg. (2017). Trend. https://www.trend.
az/world/2834375.html (po sostojaniju na 12 dekabrja 2017).

Madatjan, Marine. (2013). Mezhdu Majdanom i evropejskoj roskosh’ju. Hetq. https://hetq.
am/ru/article/54986 (po sostojaniju na 4 dekabrja 2013)

Mamuljan, Araks. (2020). Advokaty predstavili soobshhenie o gosudarstvennoj izmene.  Hetq. 
https://hetq.am/ru/article/125682 (po sostojaniju na 22 dekabrja 2020)

Martirosjan, Marine. (2020). Paket mer po okazaniju pomoshhi armjanam Livana budet go-
tov do 1 sentjabrja. Hetq https://hetq.am/ru/article/120716 (po sostojaniju na 20 avgusta 
2021)

Mehman, Asif. (2020). Vojna pokazala istinnoe lico Pashinjana. Trend. https://www.trend.az/
azerbaijan/politics/3326083.html (po sostojaniju na 30 oktjabrja 2020)

Ministr prosveshhenija: v Rossii zakrojut dostup k “negativnoj informacii” cherez shkol’nyj 
Wi-Fi. Novaja gazeta. https://novayagazeta.ru/articles/2021/03/06/ministr-prosveshcheni-
ia-v-rossii-zakroiut-dostup-k-negativnoi-informatsii-cherez-shkolnyi-wi-fi (po sostojaniju na 
6 marta 2021)

Minakov, Mykhajlo & Zasse, Gvendolin & Isachenko, Darija. (2019). Secesionizm u Jevropi. 
Ideologhija i polityka. 1(12): 4–10.

Montenegrinskoe izdanie opublikovalo stat’ju o godovshhine genocida azerbajdzhancev. (2021). 
Azer Tag. https://azertag.az/ru/xeber/Montenegrinskoe_izdanie_opublikovalo_statyu_o_
godovshchine_genocida_azerbaidzhancev-1745511 (po sostojaniju na 29 aprelja 2021)

Ob#javlenie o nastrojke nekotoryh sajtov. (2020). Sluzhba nacional’noj bezopasnosti respub-
liki Armenija. https://www.sns.am/hy/ (po sostojaniju na 28 dekabrja 2020)

Pamjat’ krovi. Rubrika. (2021). Azer Tag. https://azertag.az/ru/bolme/bloody_memory (po 
sostojaniju na 29 aprelja 2021)

Pashinjan, Nikola. (2020). Pozdravitel’noe poslanie po sluchaju Novogo goda i Rozhdestva. 
Hetq. https://hetq.am/ru/article/125983 (po sostojaniju na 31 dekabrja 2020)

Pashynjan protiv voennyh. Glavnoe o krizise. Novaja gazeta. https://novayagazeta.ru/arti-
cles/2021/02/25/89379-pashinyan-protiv-voennyh-glavnoe-o-krizise (po sostojaniju na 25 
fevralja 2021)

Petrovskaja, Irina. (2021). Na podvig otchizna zovet https://novayagazeta.ru/ar-
t ic les/2021/02/25/89376-na-podvig-otchizna-zovet -bo lshie-sbornye-kont -
serty-na-tv-kak-akt-patrioticheskogo-vospitaniya# (po sostojaniju na 25 fevralja 2021)

Pochepcov, Georgij. (2006). Teorija kommunikacii. M. : Refl-buk. K. : “Vakler”, 556–559

Prezidentu pishut: Vasha reshitel’naja, mudraja i smelaja politika vedet azerbajdzhanskij 
narod v uspeshnoe budushhee i k blestjashhej pobede. (2020). Trend. https://www.trend.az/
azerbaijan/politics/3313368.html (po sostojaniju na 9 oktjabrja 2020)

Prezidenty Turcii i Francii vpervye za polgoda provedut prjamye peregovory. (2021). Trend. 
https://www.trend.az/world/turkey/3388682.html (po sostojaniju na 2 marta 2021)

Protivniku udalos’ vojti v selo Staryj Tahlar i priblizit’sja k selu Hcaberd. (2020). Hetq. https://
hetq.am/ru/article/125347 (po sostojaniju na 13 dekabrja 2021)



96

Oksana Kosiuk

Rezuljtaty poshuku za: “Naghirnyj Karabakh”. Dzerkalo tyzhnja. https://zn.ua/ukr/search/
query=%D0%BD%D0%B0%D0%B3%D1%96%D1%80%D0%BD%20%D0%BA%D0%B0%D1
%80%D0%B0%D0%B1%D0%B0%D1%85?date_start=&date_end=&news=on&article=on&-
photo_video=on&interview=on. (stanom na ljutyj-berezenj 2021)

Rezul’taty poiska po: “Nagornyj Karabah”. Hetq. (2021). Nagornyj Karabah. https://hetq.am/
ru (po sostojaniju na 4 maja 2021)

Rezul’taty poiska po: “Arcah”. Hetq. https://hetq.am/ru/article/125347 (po sostojaniju na 4 
maja 2021)

Rezul’taty poiska po: “Bejrut”. (2000–2021). Trend. https://www.trend.az/search?query=%D
0%B1%D0%B5%D0%B9%D1%80%D1%83%D1%82 (po sostojaniju na dekabr’-fevral’ 2020–
2021)

Rezul’taty poiska po: “Dzhavahk”. Hetq. https://hetq.am/ru/article/125347 (po sostojaniju 
na 4 maja 2021)

Sargasjan, Meri i Agalarjan, Kristine. (2020). Uchastvovavshemu v arcahskoj vojne dobro-
vol’cu iz Dzhavahka ne razreshajut vernut’sja domoj: ego v#ezd v Gruziju zapreshhen. Hetq. 
https://hetq.am/ru/article/124944 (po sostojaniju na 3 dekabrja 2020)

Saruhanjan, Vage. (2021). Turecko-azerbajdzhanskij tandem ispol’zoval v Arcahe fran-
cuzskie tehnologii. Oficial’nyj Parizh izbegaet kommentariev.  Hetq. https://hetq.am/ru/arti-
cle/130372 (po sostojaniju na 4 maja 2021)

Skulenko, Mykhajlo. (2009). Media-ideologhija file:///C:/Users/User/Down-
loads/178036-%D0%A2%D0%B5%D0%BA%D1%81%D1%82%20%D1%81%D1%82%D0%B
0%D1%82%D1%82%D1%96-393565-1-10-20190913.pdf (stanom na 9 travnja 2021 r.)

Khaj zhyve Ukrayna! (2013). Hetq. https://hetq.am/ru/article/31157 (po sostojanyju na 4 
dekabrja 2013)

Khmylevsjka, Viktorija. (2021). Virmenija podala skarghu do JeSPL proty Azerbajdzhanu. 
Dzerkalo tyzhnja. https://zn.ua/ukr/WORLD/virmenija-pozivajetsja-do-jespl-proti-azerbaj-
dzhanu.html (stanom na 2 ljutogho 2021)

Chunikhina, Svitlana. (2020). Svoji chuzhi: naprjamy produkuvannja i psykhologhichna rolj 
“inshogho” v ukrajinsjkomu suspiljstvi. Ideologhija i polityka. 2(16): 304–319


