
EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 2

89

THE OFFICIAL STATE NARRATIVE ON THE 
BELARUSIAN PROTESTS OF 2020  

AND ITS CORRELATIONS TO NON-OFFICIAL 
UNCREDITED BELARUSIAN MEDIA  

WITH FOREIGN REPRESENTATIONS

Olha Martyniuk 

Leibniz Institute for East and Southeast European Studies (IOS) Regensburg,
Landshuter Straße 4, 93047 Regensburg, Germany

martyniuk@ios-regensburg.de

&

Aliaksandr Shuba

The Bauhaus-Universität Weimar and Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach, 
Belvederer Allee 5, 99423, Weimar, Germany

aliaksandr.shuba@uni-weimar.de

Abstract
With the beginning of the protests against the presidential election fraud in August 
2020, A. Lukashenka and the Belarusian state media attempted to create and pro-
mote their interpretation of the nature of the protests, which took place in many 
cities and towns across Belarus. These protests were the largest, both in terms of 
sheer size and duration, in the history of independent Belarus. Our critical analysis 
of the events and the way they were depicted through media channels consists of 
the following elements: (a) how Belarus’ state narrative about the protests developed 
in August-September 2020, (b) the rhetoric used by the Belarusian state to describe 
the protests, (c) the protesters, and (d) the use of force against the protesters. Us-
ing a short contextualisation, the paper aims to bring and highlight parallel rheto-
ric of non-accredited Belarusian media with its representations in the Russian and 
Ukrainian media. 

Key words: Belarusian Protests, Belarusian Media, Russian Media, Non-Official Nar-
rative(s) 



Olha Martyniuk, Aliaksandr Shuba

90

INTRODUCTION
The Belarusian presidential election of 2020 was held in August when A. G. Luka 
shenko was declared as the winner. According to the official statement from Lidziya 
Yarmoshyna, the head of the Central Election Commission of the Republic of Belarus 
(CEC Belarus), he got more than 80 % of the votes over Sviatlana Tsikhanouskaya 
and the other opponents [TUT.BY, 14.08.2020]. However, the results of independent 
exit polls demonstrated the falsification of the election and showed S. H. Tsikhanous-
kaya was the rightful winner. A series of political imprisonments prior and after the 
election, followed by violent repressions in Belarusian cities and towns after the offi-
cial end of the election, stimulated an increase of protest activities that were a public 
expression of disapproval. The fraud seen during the Belarusian presidential election 
of 2020 resulted in one of the largest protests in the history of independent Belarus, 
leading to sanctions against the entourage of A. G. Lukashenka, who was allegedly 
involved in the falsification o f t he e lection r esults a nd p olitical r epressions [Deut-
sche Welle, 17.12.2020]. Similar protests also took place after the presidential elec-
tions in the 1990s and 2000s, but the size of the 2020 protests exceeded the others.  
The protesters’ dissatisfaction with the official r esults o f t he p residential election 
and unprecedented cruelty from the law enforcement agencies, such as police, Spe-
cial Purpose Police Detachment (AMAP-bel. Atrad militsyi asobaha pryznachennia) 
and other special forces against protesters and their demonstrations resulted in the 
emergence of two separate parallel narratives (the “official” state one and “non-offi-
cial”). In one narrative, Belarusian state media and official state channels attempted 
to discredit the protests and downplay their scale. In the second narrative, indepen-
dent ‘unaccredited Belarusian journalists’1 and foreign news media tried to cover  
the protests and demonstrate the sheer scale and size, and uncover parts and events 
that were often dismissed by the state media. This analysis emphasises the parallel 
presence of an official state media narrative that contradicts the unofficial one from 
independent media.

Fig. 1. The Belsat video “AMAP throw bombs at people” from 10.8.2020.

Source: Belsat TV

1  The ‘non-official’ Belarusian journalists are the majority of the Belarusian and foreign journalists. 
They do not work in state media,  they either lost their accreditations because of their outputs or did not 
get it at all because of political reasons. It also includes those journalists who experienced significant 
obstacles in their work after the Belarusian presidential election of 2020.  



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 2

91

PUBLISHED AND UNPUBLISHED BOOKS ON THE BELARUSIAN PROTESTS  
OF 2020
Although this text is a result of our observations during the summer and autumn  
of 2020, the first draft was completed and submitted during the end of autumn 
and winter of 2020-2021 for the European Journal of Transformation Studies.  
After that, numerous books on the past protests were published and others are still 
being planned to help establish a corpus of scientific and non-scientific sources on  
the topic. 
Two distinguished publications were written on the involvement of women in  
the protests. One of them was written by Alice Bota, who presented them with her 
German book Die Frauen von Belarus: von Revolution, Mut und dem Drang nach Frei-
heit [A. Bota, 2021]. Another one by Olga Shparaga is titled Die Revolution hat ein 
weibliches Gesicht: Der Fall Belarus, which Volker Weichsel translated from Russian 
[O. Shparaga, 2021]. In 2021, Maria Stepanova published her Brev till en lycklig 
tid [Pis’ma v schastlivoye vremya] in Swedish after the translation by Ola Wallin.  
This publication was based on Svetlana Alexievich’s — a Belarusian Nobel Prize lau-
reate — open letter to the Russian intelligentsia titled, “Why are you silent?” that 
was published on the PEN Center website. Meanwhile, Svetlana Alexievich planned 
a book on that Belarusian past, where she intended to write about “the human  
in the mask”, and to reflect on the unanswered questions: “Why were some people 
hiding protesters, while others were leading the riot of AMAP there? … Where did 
these beautiful people who took to the streets come from? How were they formed, 
who were their parents?” And she plans to include the words of “provocateur  
G. Azarenok” who is known for his numerous hate speeches, discreditations of pro-
testers and praises for A. G. Lukashenka on the Belarusian state TV.  Her goal is 
to show the provocateurs (propagandists) and what they do to their societies.
Edyta Banaszkiewicz edited the selection of texts by Belarusians in the book Marsz
Białorusi: sierpień-grudzień 2020 in Polish [E. Banaszkiewicz, 2021]. Moreover,
the book-essay The Art of Popular Disobedience by Dmitry Strotsev, who participated
in the protests in Minsk and was detained for 13 days, appeared under “Radio Svabo-
da” in 2022 [D. Strotsev, 2022]. Different contrasting narration is under the title
Belarus. From the protest to the people’s unity and The Nazi coup of 2020 in Belarus:
Hold on, Batska! by Ivan Turlay that represents Belarusian pro-government rhetoric
[I. Turlay, 2021].
The new corpus of publications about the protests does not cover the complexity
of the parallel and contrasting narratives of the tragic events of summer and autumn
of 2020. It is still an open question when S. Alexievich’s planned book would appear
and what the text will look like. In the workings of future researchers, relations to
the Belarusian authorities and political views of I. Turlay also deserve a separate
interest and analysis as a contextualisation of his books on the recent Belarusian
past during the 21st century.



Olha Martyniuk, Aliaksandr Shuba

92

METHODOLOGY
This paper comprises a critical analysis of the 2020 Belarusian protests rep-
resentation from state and independent non-governmental media of Belarus  
and other countries to a lesser extent; our observations and content analysis address  
the development of their parallel narratives. The hypothesis of this paper is that  
the emerging narratives conflict with each other. To gain a detailed understanding  
of media representations of the protests and the resulting narratives, we examined state  
and non-state media rhetoric. The following discourse analysis focuses on the ‘offi-
cial’ and ‘non-official’ narratives and rhetoric on the images of the protests, the pro-
testers, and the violence used against these protestors by law enforcement agencies. 
The critical analysis covers the protests in August and the beginning of September 
after the election in 2020. This period was crucial for emerging representations of the 
protests in Belarus and abroad. In addition, this critical analysis briefly parallels the 
rhetoric of A. G. Lukashenka, which often is a simplification of the situation, and Be-
larusian state media with the representations of the protests in Russia and Ukraine 
and in the unaccredited Belarusian media. We trace the division of the narratives on  
the available state and non-state materials with their relations to the online sources. 
Our text does not aim at tracing the whole emerging development and polarisation  
of all opposing narratives. It requires more extensive complex studies, due to its his-
torical complexity and its significant role in understanding the Belarusian politics 
and its history in the 21st century.
The materials of our research are composed of the following criteria:
• the state and non-state visual and written materials of Belarusian media that

illustrated the Belarusian protests after the presidential election in August 2020
• the news broadcasts from local and foreign television networks that were avail-

able online
• materials on the events after the election (9 August 2020) and prior to the visit

of the detention centre (SIZA - bel.: Sledchy izaliatar) by Lukashenka, when dia-
logue between the authorities and opposition emerged on a declarative level

• video and written materials from Russian and Ukrainian media outlets, which
can be correlated and contrasted with the narratives of the ‘official’ and ‘non-of-
ficial’ Belarusian rhetoric on the protests

The main focuses of the critical analysis are on A. G. Lukashenka’s statements  
and media representation of the protests and protesters after the presidential elec-
tion of 2020. We contrast them with media reports from non-accredited Belarusian 
media and proceed further to analyse and compare these reports with the Russian 
and Ukrainian media. The official analysed Belarusian materials were retrieved from 
news programmes of the Belarusian Telegraph Agency (BelTA), as found on the Be-
larusian state television channels and the official websites. As the state media broad-
casted and repeated A. G. Lukashenka’s words often, his original statements shift 



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 2

93

the mainstream state and dominant official interpretations of protests, protesters, 
violence, and the people who suppress the protests. 
In addition, we traced and analysed how this part of Belarusian history in 2020  
is covered in the Russian and Ukrainian media, and this is based on the Russian 
First Channel and Ukrainian NASH TV channel, which take a pro-Russian stance. 
Their rhetoric contradicts the Belarusian channel, Belsat, which is based in Poland 
in exile but had numerous journalists, who work in Belarus and maintained streams 
to keep Belarusian citizens in Belarus and abroad up to date on past and current 
news. Additionally, Belsat is not officially accredited in Belarus and is recognised 
as extremist on the official level [BBC, 27.07.2021] as the telegram channel NEXTA 
due to political reasons and available only online. Similar analytical materials re-
garding the protests were used from the Russian Rain channel and other Ukrainian 
media that did not have the same official Russian position. We will further analyse  
the multi-faceted rhetoric from Belarus, Russia, and Ukraine on the protests cap-
tured in the way it was illustrated during August and September 2020. There are 
three main elements that are analysed and addressed in our paper (1) the protests  
of 2020, (2) protesters, and (3) the violence used during the protests.

1. PROTESTS
The Belarusian authorities were preparing for the demonstrations before and after
the presidential election of 2020. At the same time, A. G. Lukashenka frequently
drew parallels with the protests in Ukraine in late 2013 and early 2014 in public
statements. During the meeting with the head of the Belarusian Committee for State
Security (KDB - bel.: Kamіtet dzjarzhaunaj bjaspekі), on the 1st of June 2020, Lu-
kashenka mentioned that the Maidan (“maidanchik”) would not happen in Belarus
and that they were aware of “separate wind turbines” (“otdel’nye vetrodui”) referring
to opposition leaders of Belarus. One of them, Mikola Statkevich, had been arrested
a day before [Deutsche Welle, 01.06.2020]. Also, Lukashenka warned all possible
protesters about it and called them “maydanutye”2 during that meeting, which ap-
peared in the rhetoric of the Belarusian authorities and their media channels be-
fore the protests of 2020 started [BelTA, 01.06.2020]. The derogatory and diminutive
epithet was used to describe the parallels with the Ukrainian Maidan in 2013-14
to discredit possible future protests in Belarus. It was not a unique case of attempts
to discredit the protestors by the state media and high-level authorities before they
started and after.
The strikes were scarcely shown in the state media, and when the strikers were men-
tioned, they were illustrated in a small size. However, the comments of Lukashenka
mentioned that there were about 150 or 200 people when he was at the Minsk Wheel
Tractor Plant (MZKT - bel.: Minski zavod kolavykh tsjahachou) [BelTA, 17.08.2020],

2  The nickname with the negative connotation, which Lukashenka expressed as an impromptu or 
purposely, was for the possible future protesters of Belarus, who are considered as Maidan-obsessed.



Olha Martyniuk, Aliaksandr Shuba

94

unlike the materials on Belsat, TUT.BY, the Rain channel and other online media, 
which showed higher numbers of people and presented interviews from the strikers. 
During the strikes at Belarusian factories in mid-August, there was a moment when 
the workers of the MZKT shouted to A. G. Lukashenka to “go away”, which showed 
clear evidence of the lack of support for A. G. Lukashenka among the employees 
of the MZKT [Dozhd, 17.08.2020]. The video of that moment is not on the official 
website of BelTA, but it was shown on STV briefly, which was cut down by the state 
journalists [STV, 17.08.2020].
The Russian news programme Vremia (Time) on the Russian First Channel used 
excerpts from Belarusian state channels and quotes from A. G. Lukashenka about 
the protests. An example of this is the news broadcast from the 16th of August, 
where they used the quotation of Lukashenka that he restarted the factories and “fed” 
the hungry people in the 1990s. Moreover, the journalists drew comparisons with 
other revolutions in post-soviet countries and called them “colourful revolutions”. 
Thus, claiming that everything is organised by “external forces” (rus. vneshniie sily)  
and the revolution in Belarus was done according to “textbook methodologies of co-
lourful revolutions” (rus. metodichki tsvietnykh revolutsyi). The appearance of news 
about external influences coincides entirely with statements of the Foreign Minister 
of Russia, Sergei Lavrov, and the Press Secretary for the President of Russia, Dmitry 
Peskov [Novosti na pervom kanale, 19.08.2020]. 
The Russian media repeatedly emphasised V. V. Putin’s and S. V. Lavrov’s statements. 
During his press conference, Lavrov spoke about the events in Belarus as follows, 
“[We] consider it fundamentally important to let the Belarusian people figure out what 
is happening on their own and consider the initiative of President Lukashenka to car-
ry out a constitutional reform very promising” [RT na russkom, 02.09.2020]. Accord-
ing to official rhetoric, the reform was initiated by A. G. Lukashenka, but it seems  
as it was inspired by the Russian constitutional reform, which was implemented after 
the Russian referendum in June 2020. Also, V. V. Putin spoke of “the unacceptability 
of any outside interference in the affairs of the republic [of Belarus]” [Official Internet 
Resources of the President of Russia, 21.08.2020]. 
With the representation of the protests as an internal affair of Belarus, it was claimed 
that the foreign countries that recognise S. H. Tsikhanouskaya officially as the pres-
ident and support protests were interfering in Belarus’ internal affairs. After E. Ma-
cron’s call on 17 August to support Belarus’ protests, A. G. Lukashenka, followed  
by Russian state channels, recalled the yellow vest protests in France and E. Ma-
cron’s refusal to cooperate with its protestors [Novosti na pervom kanale, 21.08.2020].
A few Ukrainian media outlets used rhetoric similar to that used by the Russian 
and Belarusian state channels to represent protests in Belarus. Ukrainian television 
channels owned by Ukrainian oligarchs promoting pro-Russian narratives of inter-
pretation of the Ukrainian protests of 2013-2014 tried to transfer the narrative they 
used to describe the Revolution of Dignity to the protests in Belarus in 2020. After 



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 2

95

the beginning of the protests, NASH TV channel (the then owner Yevhen Muraev,  
a former member of the Party of Regions) aired several broadcasts dedicated to Be-
larusian protests. During this broadcast, the hosts repeatedly supported the idea 
that A. G. Lukashenka had won the election because it was announced in the CEC. 
They particularly described the protests as “street democracy” rather than ordinary 
democracy. Thus, despite the presence of invited speakers who expressed opposi-
tion to A. G. Lukashenka such as Valery Tsapkala (who was denied registration as 
a candidate in the presidential election in Belarus and who was forced to leave the 
country due to an open criminal case against him), the manner the hosts tended  
to interview their guests aimed at instilling doubts about the fairness and legitimacy 
of the protests and the nature of the influence of Western countries over the protests 
[NASH, 15.08.2020]. 
The Belarusian and Russian state media, as well as pro-Russian Ukrainian media, 
actively used comparisons with other revolutions against election fraud and state vi-
olence in post-Soviet countries. They justified their emergence by so-called “external 
forces”, referring to EU and NATO countries. In addition to that, there were attempts 
to reduce the protests’ scale and show that these would be short-lived. Russia’s po-
sition on the protests as an internal affair matter and its emphasis on the non-inter-
ference in the conflict is particularly notable.

2. PROTESTERS
After the protests began, A. G. Lukashenka and state media did not address the
protests and their participants much, in an attempt to discredit them, pointing out
the aggressive actions initiated by protesters. In one of his first statements, A. G.
Lukashenka referred to the leaders of the post-election period and demonstrations
as “the puppeteers who managed the protests” [BelTA, 10.08.2020]. This informa-
tion was transmitted by BelTA and other official media. Further, A. G. Lukashenka
characterised the protesters as “stoned, drunk and with drugs”, in an attempt to
discredit their credibility. On 12 August, he referred to the core of the protesters as
“unemployed people and people with a criminal past” [BelTA, 12.08.2020]. Later he
stated that “the puppeteers” were “from Poland, Lithuania, the Czech Republic, and
Ukraine, and acted as the satellites of the USA” while using the textbook methodolo-
gy of “colourful revolutions” [BelTA, 16.09.2020]. Lukashenka referred to the united
headquarters of the opposition as “sheep that were led by foreign puppeteers.”
One of the Russian propagandists, Еvgeny Popov, in a state-sponsored Russian pro-
gramme “60 minutes”, aired a video of A. G. Lukashenka flying in a personal helicop-
ter with his youngest son, saying about the protesters that “[They] scattered like rats.”
The Russian propagandist portrayed the protests as “having reached their peak” and
reinforced the Russian position on the Belarusian protests as “Russia does not inter-
fere but is ready to help the fraternal people” [60 minut, 24.08.2020].



Olha Martyniuk, Aliaksandr Shuba

96

High-ranking Russian officials made similar statements. In a speech by Lavrov, he 
explicitly stated that the opposition was guided by Western partners [Novosti na 
pervom kanale, 25.08.2020]. The focus on the Russian state channels was on the 
alleged ‘fact’ that protesters were paid for their participation in the protests [Novosti 
na pervom, 19.08.2020]. This Russian rhetoric was similar to the ideas of the Be-
larusian authorities and their media, while the Russian oppositional channel Rain 
presented videos of the protests showing their larger scale like the telegram channel 
NEXTA and Belsat. Independent media broadcasted videos of the large scale of the 
protests, while also capturing the violence against the protesters by law enforcement 
agencies, as well as interviews including personal stories of the participants and their 
leaders. They were also providing analyses on the symbolism of the protests [Dozhd, 
10.09.2020]. On the Rain and Belsat channels, the opposition leaders and protesters 
were portrayed as humane, courageous and resolute, and the channels included nu-
merous their interviews. Also, Rain news demonstrated that the opposition and Be-
larus did not plan to break off relations with Russia and are not anti-Russian [Dozhd, 
10.09.2020]. Also, the Belsat channel counted the number of the protests’ days from 
their news broadcasts.   
In the official narrative, protesters were portrayed as having received funds for their 
activities and controlled by “external forces”. In addition, the state taxonomy regard-
ing protesters rendered them as people coming from low social status and with low 
social responsibility, as opposed to the views presented by the Belsat and Rain chan-
nels. The emphases of the two narratives contrasted significantly.

3. LAW ENFORCEMENT AGENCIES AND VIOLENCE
Prior to the election, the Belarusian state media demonstrated how the KDB arrested
the provocateurs during the presidential election, who were depicted as the Russian
fighters of the Wagner group, which is a Russian paramilitary or private military or-
ganisation that use the motto “Our business is death”. The story about the Wagner
group fighters appeared in the Russian [Dozhd, 29.07.2020] and Ukrainian media
as well. Further, after the election, the state news started to circulate an idea that
people wanted to storm various administrative buildings, but these allegations which
were meant to eliminate provocations against the police were not apparent in the vid-
eo fragments [ATN: news of Belarus and world, 12.08.2020].
During the first days of the protests, law enforcement agencies dispersed demonstra-
tors and brutally detained them at police stations. The state Belarussian media sup-
ported AMAP and other law enforcement agencies from the first days of the protesters
rather than protesters themselves.
On 9 September, in the conversation with Russian journalists, Lukashenka denied
having offered support to security forces in their brutal interventions against the
protesters. Non-denial at the highest level confirms the presence of violence on the
Belarusian streets and in the Criminal Detention Centre of the Minsk Executive Com-



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 2

97

mittee’s Main Internal Affairs Directorate (“Akrestsina”) after the election. However, 
A. G. Lukashenka and the Belarusian and Russian state media claimed that the 
protesters were the initiators of violence and had already been convicted many times 
prior [RT na russkom, 08.09.2020]. This statement completely contradicts the in-
formation disseminated by Belsat and other independent Belarusian online media, 
which, together with their guests, spoke about the peaceful nature of the protests and 
placed the blame of the violence on the side of authorities. Speaking about violence 
and AMAP, A. G. Lukashenka stated, “everyone gasped at the disproportional use 
of force by our riot police, and their alleged beatings of people in ’Akrestina’ and on 
the streets”. He completely denied any violent acts of AMAP in the pre-trial detention 
centres and “Akrestina”, and on the streets, without stating that violent offences were 
done by others, who work there. As for AMAP, Lukashenka affirmed that “They saved 
the country and thwarted the blitzkrieg” and that “Under these ‘white-red-white flags’ 
the blitzkrieg was unsuccessful” [BelTA, 17.09.2020]. In general, comparisons to the 
Second World War played an essential role in the rhetoric of A. G. Lukashenka and 
protestors. The strong emphasis on the historical essence of the Second World War in 
the official Belarusian policy had its outcomes in ‘official’ and ‘non-official’ narratives 
of the protests. The pro-government media categorized the protesters’ semiotics - the 
white-red-white flag and the emblem of Pahonia (eng.: pursuit) - as Nazi or fascist 
to cast a shadow over the opposition’s credibility and their protests (this has been 
already happening from the 1990s). Protesters, on the other hand, called the au-
thorities’ methods to disperse the protests as fascist or Stalinist (or compared to the 
methods of the Soviet People’s Commissariat for Internal Affairs - NKVD) sometimes 
drawing on the same historical parallels.

Fig. 2. The Belsat video “The Nationwide strike, beginning. 17 August” from 16.8.2020.

Source: Belsat TV



Olha Martyniuk, Aliaksandr Shuba

98

On 9 August, the Russian journalists were arrested, and on 11 August S. V. Lavrov 
demanded they should be released. This act played the role of influencing the agenda 
of Russian news outlets. The news broadcast of 14 August took a different turn from 
the previous one. Thus, the news acknowledged that Belarusian law enforcement 
officers used force against protesters. However, the news showed that the detainees 
had been released and that the Belarusian authorities acknowledged the fact that 
they had exceeded their authority. From A. G. Lukashenka’s interview with Russian 
journalists, it can be inferred that he knew about their Russian journalists and other 
detainees who were arrested without trial and were kept in “Akrestina” without food 
or water for several days. Belsat, NEXTA and other non-state media reported about 
the abuses that took place there. This information took the form of an official apology 
from the Minister of Internal Affairs of the Republic of Belarus Yuryj Karaeu, which 
appeared on 13 August [STV, 13.08.2020] and meant only for those who were “simple 
passers-by” caught in the crossfire. 

Fig. 3. The Belsat video “The Fifteenth day of protests, August 23” from 23.8.2020. The 
protests in Minsk Near the Museum of the Great Patriotic War with the AMAP on the 
left.

Source: Belsat TV

Lukashenka attempted to discredit the violence used against the protesters in an 
interview with Russian journalists, where he stated that the beatings of women were 
due to, “some girls painted their bottoms with blue paint, [...] but some really had a 
blue [beaten] back”. He tried to divert the attention from the violence against the Rus-
sian journalists and protestors by mentioning about 39 or 40 AMAP members, whose 
spines were broken [RT na russkom, 08.09.2020]. None of them was mentioned by 
name, and none of their photos were released in the media. Belsat and TUT.BY, as 
well as other Belarusian independent unaccredited media, have repeatedly reported 
information regarding the violence against protesters [Belsat, 10.08.2020; PC “Vyas-
na”, 11.10.2020; TUT.BY, 11.11.2020].



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 2

99

Fig. 4. The Belsat video “Belarusians: ‘Happy birthday, cockroach!’ ” from 30.8.2020. 
The protests in Maladzyechna.

Source: Belsat TV

Many Ukrainian TV channels and state officials highlighted the violence against pro-
testers and compared it with the Ukrainian maidan, such as Ukrainian president, 
Zelensky did in his speech following Lukashenka’s self-proclaimed inauguration 
[TSN, 24.09.2020]. In contrast to that, pro-Russian channels in Ukraine often por-
trayed protesters as offenders who used force against law enforcement agencies. They 
broadcasted videos depicting AMAP being knocked down by cars or how protesters 
tried to hit law enforcement officers [NASH, 12.08.2020], while the opposite situa-
tion was not shown.  They also promoted the message that any deaths that occurred 
during the protests were strictly accidental [NASH, 15.08.2020].
The Belarusian and Russian state media and some of the pro-Russian Ukrainian me-
dia outlets did not acknowledge the scale of the violence used against the protesters 
and tried to discredit all attempts to acknowledge their existence. The only exception 
is their reporting of this violence in relation to the arrests of Russian journalists.

CONCLUSION
In Belarus, the state policy and official orientations, and the words of A. G. Lu-
kashenka, created commonality in the representations of the protests in the news, 
which formed the central ‘official’ narrative. Meanwhile, a parallel ‘non-official’ nar-
rative emerged from unaccredited journalists and media in Belarus. Before and after 
the presidential election, the words of A. G. Lukashenka in the state media were often 
reinforced with a negative connotation toward the protests, protesters, and leaders of 
the opposition. A. G. Lukashenka’s official speeches, together with the interpretations 
and nuances added by the Belarusian state media, dominated the main official state 
narrative on the Belarusian protests from the summer of 2020. The state media’s 
written and visual materials were presented to a different extent in the state-funded 
Russian media and were conflicting with the information transpiring from the unoffi-



Olha Martyniuk, Aliaksandr Shuba

100

cial media outlets in Belarus. The Russian state media’s broadcasts and their official 
line of interpretation on the Belarusian protests were very similar to those of the 
Belarusian authorities. Russian media helped shape the Belarusian narrative as the 
interviews sustained with Russian journalists enlightened some of the aspects of the 
protests, which can be found in the materials of BelTA. Due to various journalists’ 
investigative work, both Belarusian and foreign, two different informational spaces 
were developed regarding the Belarusian protests, and these two spaces did not con-
verge, due to their opposite approach.
Comparisons with the Revolution of Dignity in Ukraine and other post-Soviet coun-
tries’ revolutions were used in the rhetoric of the official narrative. The protest and 
the protesters were represented as being guided by “external forces” and receiving 
foreign funds for their protests. Any support for the protests in Belarus by EU coun-
tries was seen as evidence that these countries were trying to interfere in the internal 
affairs of Belarus. In addition, they did not acknowledge the violence against the pro-
testers at the official state level. Official statements by high-ranking Belarusian offi-
cials and media coverage of events on Belarusian state channels attempted to reduce 
the protests’ scale and discredit the protesters. In contrast, unaccredited Belarusian 
media and some Russian and Ukrainian media widely broadcasted the protests’ scale, 
law enforcement agencies’ violence, and interviews with protestors and opposition 
leaders.
The development of the state narrative on the protests in 2020 did not only occur in 
the months before and after the elections. Some of the above-mentioned rhetoric was 
present during the presidential election campaigns of the 1990s and 2000s, such as 
claiming the opposition was ‘fascist’. On the other side, Russian state propaganda 
had a considerable influence, f ollowing t he p atterns o f w hich t he B elarusian au-
thorities’ official narrative on the protests was formed and developed. In the future 
research on the history of independent Belarus, and broader Eastern Europe, the 
interconnections of common and conflicting narratives should be covered and ana-
lysed in detail as this part of knowledge relevant for understanding the present and 
recent past, and it includes similar and distinguished patterns in the history of other 
post-Soviet countries.

REFERENCES
ATN: news of Belarus and world (2020), Protesty v Minske: zaderzhanija, provokacii v adres 
silovikov, besporjadki. Panorama, 12.08.2020, https://www.youtube.com/watch?v=4H0MX-
Ni3KP8, (17.01.2020)

Banaszkiewicz E. ed. (2021), Marsz Białorusi: sierpień-grudzień 2020. Warszawa: Ośrodek 
Karta. 

BBC (2021), Belorusskii sud priznal sait kanala “Belsat” ekstremistskim, 27.07.2021, 

https://www.bbc.com/russian/news-57986726 (07.10.2022)

BelaPAN (2020), Lukashenka otvergaet obvinenija v davlenii na Tihanovskuju i ee komandu, 
09.08.2020,  https://belapan.by/archive/2020/08/09/ru_1053521, (13.01.2020)

Belsat (2020), Agulnanatsyiyanalnaya zabastouka, pachatak. 17 zhniunya (ch. 16) | Obschen-



EJTS European Journal of Transformation Studies 2022, V. 10, No. 2

101

atsionalnaya zabastovka, nachalo, 16.08.2020, https://www.youtube.com/watch?v=5Alyex-
BCPZQ, (13.01.2020)

Belsat (2020), AMAP kidae bomby u lyudzey | #OMON brosaet bomby v lyudey, 10.08.2020, 
https://www.youtube.com/watch?v=ieLWvpx-KFc, (13.01.2020)

Belsat (2020), Belarusy: “Z dnom narodzinau, tarakan!” | Belarusy: “S dnem rozhdeniya, 
tarakan!” https://www.youtube.com/watch?v=csfiAVkF3Nw, (13.01.2020)

Belsat (2020), Pyatnatstsatyi dzen pratestau, 23 zhniunya (ch. 27) | Pyatnadtsatyi den 
protestov, #23avgusta, 23.8.2020. https://www.youtube.com/watch?v=FXeJ7_bhMJQ, 
(13.01.2020)

Belsat (2020), Vtoroj den’ protestov v Belarusi, 10 avgusta (po-belorusski, bez perevoda), 
10.08.2020, https://www.youtube.com/watch?v=w_10yrW9c88, (13.01.2020)

BelTA (2020), Lukashenka: majdanov v Belarusi ne budet, 01.06.2020, https://www.belta. 
by/president/view/Lukashenka-majdanov-v-belarusi-ne-budet-393014-2020/, (13.01.2020)

BelTA (2020), Lukashenka ob ulichnyh akcijah: otvet budet adekvatnyj, stra-
nu razorvat’ my ne pozvolim, 10.08.2020, https://www.belta.by/president/view/
lukashenka-ob-ulichnyh-aktsijah-otvet-budet-adekvatnyj-stranu-razorvat-my-ne-pozvo-
lim-402291-2020/, (14.01.2020)

BelTA (2020), Lukashenka sobral soveshhanie po aktual’nym voprosam, 12. 08. 2020, 
https://www.belta.by/president/view/Lukashenka-sobral-soveschanie-po-aktualnym-vo-
prosam-402590-2020/, (13.01.2020)

BelTA (2020), Lukashenka o predprijatijah: “plohoj” Prezident derzhal lishnjuju chislennost’, 
chtoby ljudej ne vybrasyvali na ulicu, 17.08.2020, https://www.belta.by/president/view/
Lukashenka-o-predprijatijah-plohoj-prezident-derzhal-lishnjuju-chislennost-chtoby-lju-
dej-ne-403083-2020/, (13.01.2020)

BelTA (2020), Sem’ etapov scenarija po unichtozheniju Belarusi - Lukashenka rasskazal ob 
istinnyh zamyslah opponentov, 16.09.2020 https://www.belta.by/president/view/sem-eta-
pov-stsenarija-po-unichtozheniju-belarusi-lukashenka-rasskazal-ob-istinnyh-zamyslah-op-
ponentov-406999-2020/, (14.01.2020)

BelTA (2020), Lukashenka: nikakogo vran’ja na vyborah ne bylo, nel’zja fal’sificirovat’ 80%, 
17.09.2020, https://www.belta.by/president/view/lukashenka-nikakogo-vranjja-na-vybo-
rah-ne-bylo-nelzja-falsifitsirovat-80-407220-2020/, (13.01.2020)

Bota A. (2021), Die Frauen von Belarus: von Revolution, Mut und dem Drang nach Freiheit. 
Berlin: Verlag.

Deutsche Welle (2020), Lukashenka zajavil, chto majdanov v Belarusi ne budet, 
01.06.2020, https://www.dw.com/ru/лукашенко-заявил-что-майданов-в-беларуси-не-
будет/a-53650780, (13.01.2020)

Deutsche Welle (2020), Evrosojuz vvel tretij paket sankcij protiv rezhima Lukashenka, 
17.12.2020, https://www.dw.com/ru/evrosojuz-vvel-tretij-paket-sankcij-protiv-rezhima-Lu-
kashenka/a-55978360, (13.01.2021)

Deutsche Welle (2021), Interv’yu Very Nerush so S. Aleksievich. Aleksievich: Nadeyus’, poka 
napishu knigu, final n astupit. 0 9.01.2022, https://www.dw.com/ru/svetlana-aleksiev-
ich-o-novoj-belarusi-nadejus-poka-napishu-knigu-final-nastupit/a-60335251,  (20.01.2021)  

Dozhd (2020), Lukashenka protiv “Vagnera”: Minsk zajavil o poimke rossijskih naemnikov // 
Zdes’ i sejchas, 29.7.2020

https://www.youtube.com/watch?v=OvllWwJQsz4 (13.01.2021)

Dozhd (2020), “Uhodi!” Rabochie MZKT osvistali Lukashenka na vstreche, 17.08.2020, 
https://www.youtube.com/watch?v=ZREfnidkiys (13.01.2021)

Dozhd (2020), Pochemu Lukashenka tak i ne smog podavit’ samye massovye protesty v istorii 
Belarusi, 10.09.2020, https://www.youtube.com/watch?v=TM9V9HMnvZQ, (13.01.2021)

NASH (2020), Dopomoha Ukraїni dlja Bіlorusі. Protesty v Mіns’ku – Lukashenka peremіh?, 
12.08.2020, https://www.youtube.com/watch?v=eQHvOkf1gck, (13.01.2021)

NASH (2020), Neskіnchennі protesti u Bіlorusі. Lukashenka peredast’ vladu Tihanovs’kіj?, 
15.08.2020, https://www.youtube.com/watch?v=RfDBm6BaJiw, (13.01.2021)



Olha Martyniuk, Aliaksandr Shuba

102

Novosti na pervom kanale (2020), Vypusk programmy “Vremja” v 21:00 ot 19.08.2020, https://
www.youtube.com/watch?v=qhl95ixtLOQ, (13.01.2021)

Novosti na pervom kanale (2020), Vypusk programmy “Vremja” v 21:00 ot 21.08.2020, https://
www.youtube.com/watch?v=7y_iHZHsa_Y, (13.01.2021)

Novosti na pervom kanale (2020), Vypusk programmy “Vremja” v 21:00 ot 25.08.2020, https://
www.youtube.com/watch?v=eYXL6iu3Hxs, (14.01.2021)

Official Internet Resources of the President of Russia (2020), Soveshhanie s postojanny-
mi chlenami Soveta Bezopasnosti, 21.08.2020, http://www.kremlin.ru/events/president/
news/63926, (14.01.2021)

Openmedia, «Открытые медиа», «Почему вы молчите?» Белорусский нобелевский лауреат 
Алексиевич обратилась к российской интеллигенции. 09.09.2020 https://openmed-
ia.io/news/n1/pochemu-vy-molchite-belorusskij-nobelevskij-laureat-aleksievich-obrati-
las-k-rossijskoj-intelligencii/, (20.01.2021)

RT na russkom (2020), Press-konferentsyya Lavrova po itogam peregovorov s glavoj MID Belo-
russii - LIVE, 02.09.2020, https://www.youtube.com/watch?v=Ry3lMPWchYI, (13.01.2021)

RT na russkom (2020), Bol’shoe interv’ju Lukashenka rossijskim zhurnalistam, 08.09.2020, 
https://www.youtube.com/watch?v=I_eWbQAk5R4, (13.01.2021)

Segodnya (2020), Protesty v Bilorusi: jak zminjujutʹsja nastroji ljudej?, 30.08.2020, https://
www.youtube.com/watch?v=eQn6OP0P4Lw, (14.01.2021)

Shparaga O. (2021), Die Revolution hat ein weibliches Gesicht: Der Fall Belarus. VLB-TIX. 

STV (2020), Protesty v Belarusi. Izvinenija ministra MVD Karaeva, travmy sluchajnyh ljudej 
i provokatory, 13.08.2020, https://www.youtube.com/watch?v=JDUv5yDzplg, (13.01.2021)

STV (2020), Lukashenka: Ja skazal vsjo! Mozhete krichat’ “Uhodi”!, 17.08.2020, https://www. 
youtube.com/watch?v=iIcHejWwlCQ, (13.01.2021)

TSN (2020), Pіslja samoіnavguracії Lukashenka v Bіlorusі ponovylys’ protesty, 24.09.2020, 
https://www.youtube.com/watch?v=4cmHZ7RKRwI, (14.01.2021)

Turlay, I.S. (2021), Belarus’: ot protestov k narodnomu edinstvu.  Moskva: Algoritm. 

Turlay, I.S. (2021), Nacistskij putch 2020 goda v Belarusi: Bat’ka, derzhis’! Moskva: Izda-
tel’skie resheniya.

TUT.BY (2020), CIK oglasil okonchatel’nye itogi vyborov. Za Lukashenka progolosovalo 
80,1%, za Tihanovskuju - 10,1%, 14.08.2020, https://news.tut.by/economics/696655.html, 
(13.01.2021)

TUT.BY (2020), Vodomety i svetoshumovye granaty v Minske, zaderzhanija, 11.10.2020, 
https://news.tut.by/society/703601.html, (13.01.2021)

PC „Vyasna”: Situacija s pravami cheloveka v Belarusi v 2020 godu. Analiticheskij obzor PC 
“Vesna”, https://spring96.org/ru/news/101195, (13.01.2021)

60 minut (2020), “Kak krysy razbezhalis’”: zachem Lukashenka vzjal v ruki avtomat, 
24.08.2020, https://www.youtube.com/watch?v=gaBlkRVHe1Q, (13.01.2021)


	dodany1
	EJTS_2022_V10_NO2_PP
	EJTS_2022_V10_No2
	EJTS 2022_V10No2
	EJTS_2022_2_1_6





