
Panoptikum nr 20 (27) 2018

168
Telewizje narodowe

1. Socialist television studies: revisiting the single narrative approach

Over the past thirty years, media and television studies have come a  long 
way: from becoming a discipline of study, forming their own methods and meth-
odologies up to encompassing various other disciplines and spanning across all 
continents. Nevertheless, the vast majority of existing work on television stud-
ies remained, for a long period, restricted to American and Western European 
academic centers and traditions, and developed mostly in reference to capitalist 
/ democratic television – television systems fueled by and entrenched in capitalist 
/ democratic1 economies. However, during recent years, the study of European 
televisions has rediscovered socialist television, and we have witnessed a rapid rise 
in scholarly interest in a new field of research: socialist television studies. Sabina 
Mihelj, one of its pioneers, points to the topicality of socialist television stud-

1 The extent to which these two terms overlap – capitalist (mostly negative connotation) and democratic 
(positive connotation) – outreaches the scope of this study. Though, we should take into account 
two seminal elements in the history of European television: firstly, the rejection, in Europe, at least 
until the 1970s, of many capitalist features of American (commercial) television; secondly, the recent 
discovery (precisely within Socialist television research) of a much more porous split between Western 
and Eastern television networks.

Alexandru Matei 
“Ovidius” University of Constanţa, Romania

Annemarie Sorescu-
Marinković
Institute for Balkan Studies, Belgrade, Serbia

The exceptionalism of Romanian 
socialist television and its 
implications 

Panoptikum
 20

18, 20: 168-192. https://doi.org/10.2688
1/pan.20

18.20.11



169

The exceptionalism of Romanian socialist television and its implications

Alexandru Matei, Annemarie Sorescu-Marinković

ies: “Until well into the second half of the twentieth century, the vast majority 
of producers and audiences around the world had experienced the medium of 
television in the context of non-democratic or, at best, semi-democratic political 
regimes. Socialist television studies are particularly well equipped to address the 
specificities of television cultures in non-democratic political contexts” (Mihelj 
2014: 7). 

Today, socialist television studies are in full swing. Recent years have seen the 
publication of a research monograph and several articles on socialist television 
in general (Imre 2016, Mihelj 2014), of several monographs on national socialist 
television, out of which some in English (Bren 2010, Roth-Ey 2011, Gumbert 
2014, Evans 2016), others in different European languages (Ivanova 2005, 2006, 
Matei 2013), and of several edited collections of studies on television and broad-
casting in authoritarian Europe, all in English (Bönker / Obertreis / Grampp 
2016, Badenoch / Fickers / Henrich-Franke 2013, Goddard 2013). Today, there 
are many papers available on this topic, most of which have been published in 
VIEW. Journal of European Television History and Culture, but also elsewhere.2 
On the whole, this recent body of literature presents two main new insights as 
compared to previous studies in the field of the history of Western television: on 
the one hand, it shows that European television during the Cold War was less 
heterogeneous than one may imagine when considering the political, economic 
and ideological split created by the Iron Curtain; on the other hand, it turns to 
and capitalizes on archives, mostly video, which have been inaccessible to the 
public. 

In a very short period, the bi-polar model of commercial (Western) televi-
sion / public service (Eastern, socialist) television, which dominated at the very 
beginning in this field and was deeply entrenched in the persistence of Cold War 
thinking, with its sharp East / West divide, has been overcome and nuanced. In 
what can be seen as a manifesto for the field, Mihelj identifies two other key is-
sues of the new discipline, apart from overcoming Cold War binaries: 1) distinct 
but interrelated political, cultural and economic rationales of socialist television 
(mixing its ambivalent status with the impact on audiences); and 2) overcoming 
“the prevalence of methodological nationalism in the field by embedding the 
story of socialist television in the narrative of multiple modernities and multiple 
visions of progress” (Mihelj 2014: 7).

The interactions between Western and socialist mass culture are highlighted 
mainly with respect to the most popular TV programs: fiction and entertain-

2 The most recent special issue of European Journal of Cultural Studies is devoted to a connected topic: 
Memory, Post-Socialism and the Media, see Mihelj 2017.



Panoptikum nr 20 (27) 2018

170
Telewizje narodowe

ment. As Sabina Mihelj states, scholar research in the socialist television field 
“challenges the perception of the socialist period as a ‘deviation’ from the suppos-
edly normal course of historical development, and instead highlights continuities 
between post-1945 cultural histories and long-term historical trends, including 
the rise of modernity, popular sovereignty, and mass culture” (Mihelj 2011: 510). 

A few years later, in TV Socialism, the first monograph which tries to show 
how socialism and television function(ed) as a window into each other, Anikó 
Imre (2016) points to three elements of the “defamiliarization” effect of histo-
rians’ contact with socialist television: 1) the ambivalent political and cultural 
status of television; 2) socialist audiences; and 3) transnational history. Given the 
“lower cultural status” of this new media, television escapes censorship, while, in 
need of an audience, television management (often embodied by superior party 
levels) has to produce and broadcast entertainment, making television a leisure 
medium. Imre emphasizes the importance of audience studies and contends that 
a ‘bottom-up momentum’ in cultural policies encompassed the entire history of 
socialist television. In addition, she claims that the history of socialist television 
is a transnational history, as it has to comply with international and transnational 
flows documented by UNESCO (see Nordenstreng / Varis 1974). 

Nevertheless, the new picture which this recent research reveals does not uni-
formly cover all former socialist countries. If socialist television studies try to lev-
el post-war Europe, they expose other hidden breaches, such as the one between 
one group of Central European ex-socialist countries (Hungary, Czechoslovakia, 
Poland, GDR) and the South-Eastern ones: Albania,3 Bulgaria,4 and also, to 
some extent, Romania and Yugoslavia.5 However, assessing inequalities within 
the frame of socialist television scholarly research does not invalidate its achieve-
ments, but helps us realize that socialist television is not such a homogeneous 
field of study as it seems at first sight. Naturally, as television in former socialist 
European countries has just come under scholar scrutiny, time is required to 
legitimize it and including socialist television into a single narrative is the best 
way to attain its legitimacy. 

Indeed, socialist television history is part of the ‘new Cold war history’ – 
“a history informed by multi-archival research and written from a multilateral 
perspective, free from the distorting lens of the bilateral relationship between 
the two superpowers” (Crump 2011: xv). Research on socialist television makes 

3 Any information about this country, whose national television was inaugurated as late as 1968, is 
conspicuously lacking from social television studies.

4 The first article in English on Bulgarian socialist television was published last year, see Marinos 2016.
5 In this latter case we talk about a federal republic, with several state television channels. 



171

The exceptionalism of Romanian socialist television and its implications

Alexandru Matei, Annemarie Sorescu-Marinković

one seminal assumption: that television in Eastern Europe was not mere political 
propaganda, in complete contrast with that of Western, democratic European 
television. Rather, we have to encompass the whole of European television when 
approaching socialist television, as there are many commons stakes.6 

Television has to be looked at from the point of view of cultural, political and 
economic dynamics on a national, international and global level, but at the same 
time as a constellation of systems, with cores and peripheries (Wallerstein 2004, 
Matei 2017). Thus, if socialist television’s history is a periphery of its kind of the 
larger European television system, it is also true that socialist television has its 
own peripheries. What we should do, as researchers, is pay equal attention to all 
the parts and dynamics of such a system and engage in contacts with those areas 
which are less known. 

The tremendous effort undertaken by the scholars involved in socialist televi-
sion studies has opened a vast field of investigation. The mixture of historical, 
sociological and communication approaches has already succeeded in changing 
the common view on the effects of the Iron Curtain. As television was defined 
as a flow (Williams 1972), and the “Thaw-Era” coincided with the beginning of 
European television, there is no wonder that East and West do not seem today as 
divided as they were presented in the 1980s (see Tismăneanu 1988). 

In what follows we show how and why socialist Romania was similar but, at 
the same time, different from the rest of the Eastern Bloc countries and in what 
way this influenced the development of Romanian television (TVR – Televiziu-
nea română). This will add to a better understanding of the unique character of 
Romanian television within the frame of European socialist television, but will 
also facilitate a comparative approach with other countries of the European pe-
riphery whose television is less well-known.  

2. Why was socialist Romania different?

The last few years saw a heated debate within Romania’s intellectual circles 
on the public phenomenon of exceptionalism of today’s Romania. It was fueled by 
the 2013 publication of the essay Why is Romania different ?, signed by the well-
known Romanian historian Lucian Boia (2013). While Boia has been labeled 
and praised as the myth buster of Romanian historiography, this essay appar-
ently does the exact opposite: it sanctions (from an allegedly academic position) 
the (negative) myth of the country’s inborn exceptionalism. What Boia does is 

6 See Bourdon 2011 on the political influence upon television 2011, Fickers 2010 on the “techo-politics 
of colour”, Imre 2016 on the importance of cultural policies before WWII etc.



Panoptikum nr 20 (27) 2018

172
Telewizje narodowe

induce the idea that Romania is a unique case in the world or at least in Europe. 
Elements of this exceptionalism, according to Boia, are: the fact that the Roma-
nian people are the only Latin people who formed and developed in the Slavic 
part of the European continent (“a Latin island in a Slavic ocean”), Romanian is 
a Roman language with the most diverse and mixed borrowed vocabulary, the 
Romanian principalities showed up incredibly late on the map of Europe, when 
the neighboring countries  already had a history behind them; there is almost no 
information about Romanians before the 13th century; the Romanian Middle 
Ages started when they were already finished in the rest of Europe; this historical 
delay caused the Romanian society to fall behind the rest of Europe and remain 
for very long in a  rural traditional frame; Romanians are the only Christian 
Orthodox people who have followed the Slavic culture for a very long time, were 
then infused with Greek culture, just to make a sharp cut with the East, in the 
19th century, and take over, at the elite level, Western cultural and political mod-
els etc. According to Boia, apart from these slow and multiple historical accumu-
lations, Romania’s exceptionalism is due to the mindset of Romanians, defined 
by their proverbial passivity and negativism, lack of positive attitude, apathy and 
political opportunism.

While the essay has certain stylistic qualities and is far from lacking in a sci-
entific approach, it aroused fierce debates and heated discussion, being accused 
of superficiality in its approach, cynicism, lack of empathy with the object of 
study, vulgar simplification, extreme bias, banality, methodological deficiency, 
epistemological questionability, by the authors of the volume Why is Romania 
like this? The avatars of Romanian exceptionalism (Mihăilescu 2017). Denouncing 
the temptations of exceptionalism, Romanian anthropologist Vintilă Mihăilescu 
shows (from a similar academic posture) that Romania’s exceptionalism does not 
have, in fact, anything exceptional, in the sense that it has never been an excep-
tion in the European ideological field, something never heard of, but an “ideologi-
cal mixture, tailored up of Western ideas so that it fits the local client” (idem: 50). 

Mihăilescu makes salient in his book the thin distinction to be noticed with-
in exceptionalism: “Exceptionalisms are never true – and we have to put them 
in their right place when they have exceeding pretensions; at the same time, 
they can often be correct, when they are political strategies […]” (Mihăilescu 
2017: 51). However, it seems that most of the authors included in this collection 
of studies agree, more or less, to the fact that Romanian communism presented 
several features that distinguish it from other socialist regimes in Europe.      

For almost half a  century, Romania was a  communist country, not differ-
ent from the other communist countries in Europe or in the world, as commu-



173

The exceptionalism of Romanian socialist television and its implications

Alexandru Matei, Annemarie Sorescu-Marinković

nism everywhere starts from the same founding texts and adheres to several basic 
principles. However, inasmuch as communism permitted a degree of divergence 
within its limits, Romanian communism had a series of unexpected evolutions 
and divergences. Thus, the country with the smallest number of communists be-
came the state with the biggest communist party; the mostly rural Romania took 
on a path of extreme and rapid urbanization (however, Romania has not over-
come its demographic situation, being the least urbanized European country by 
the end of the communist regime); a rather ethnically diverse state after WWI, 
it was “Romanianized” to such an extent as to number almost 90% Romanians 
at the fall of the communist regime; the anti-nationalist communism from the 
beginning ended up by being ultra-nationalist; a society hardly touched by the 
communist ideology became so profoundly communist that it had the hardest 
time in breaking up with communism of all the other countries of the Eastern 
Bloc; Romania invented the dynastic dictatorship, similar only to that in North 
Korea; the ideological commitment of Nicolae Ceauşescu, unique among other 
East European leaders, was to continue the pace of industrial modernization 
at the cost of the Stalinist promise of meeting the basic needs of all; Romania’s 
position was singular in Eastern Europe as regards the Warsaw pact; the country 
with the seemingly weakest communist opposition overturned the regime with 
the bloodiest revolution in Europe etc. (Ban 2012, Boia 2016).  

In what follows, we will briefly review several factors which added to the 
uniqueness of Romanian communism and, consequently, decisively influenced 
the evolution of Romanian television under the communist regime, as we will 
see further.  

2.1. Urbanization 

At the beginning of the 1960s, Romania was still a mostly rural country, the 
least urbanized society of all socialist national societies. But with the advance of 
communism, the pace of industrialization and urbanization  rapidly increased. 
The appearance of towns changed greatly, when their most important element 
became the block of flats, multiplied by the thousand. Collectivization trans-
formed a certain part of Romanian peasantry into an agricultural proletariat, 
while industrialization absorbed a significant mass of this rural population. On 
the one hand, the poorly built, crowded, identical buildings were supposed to 
host the large numbers of peasants transformed overnight into factory workers, 
town dwellers cut-off from the village but not truly integrated into urban life. 
On the other hand, the urbanization drive was in most cases superficial: a few 
blocks of flats and utilities available only in the center of a former village sufficed 



Panoptikum nr 20 (27) 2018

174
Telewizje narodowe

to change its administrative status into a town. We have to emphasize, however, 
an important point concerning the socio-cultural status of those newcomers (for-
mer peasants transformed into factory workers) within the context of television 
reception: during the 1960s, most of them remained commuters between their 
village homes and the peri-urban factories they were working in (see Crowther 
1988). In the 1980s, Ceauşescu was also planning to complete his urbanization 
plan by dissolving villages completely and transforming them into urbanized 
settlements, which never happened in the end.

2.2. Cultural traditions and historical liabilities 

A  strong French and German elite cultural tradition mitigated by a  post-
WWII anti-Nazi propaganda propelled an already two-century-long French cul-
tural influence (Drace-Francis 2016: 47), as soon as the first signs of the “Thaw-
Era” appeared, in 1963-1964. A French television news magazine feature asserts 
that in the Popular Republic of Romania, once Russian language lessons ceased 
to be compulsory in schools, French became the foreign language chosen by two 
thirds of Romanian pupils, from 1963 onward (Cinq colonnes a  la une, 1964). 
This reflected not only on literature (see Baghiu 2016), education and language 
borrowings, but also on the burgeoning showbiz (see the pop music international 
festival Cerbul de Aur (The Golden Stag), 1968-1971, see Matei 2013). 

On the other hand, although Romania moved to the Soviet side in 1944, it 
was nevertheless considered an overpowered nation and had to pay war debts 
to the Soviet Union. France, another European “exception”, especially during 
the De Gaulle regime, shared with Ceauşescu’s Romania, during the first half 
of his regime, some similar features: rigid presidential rule, nationalistic policy 
as a counterpart to American / Soviet imperialism (associated with collaborative 
projects with the opposite superpower), powerful state engagement to emanci-
pate individuals through high culture elements and exceptional cultural claim 
in context. We can say that France was immersed into an “Anglo-Saxon” larger 
context, while Romania, into a larger “Slavic” one (Matei 2014). In both cases, 
television was not mainly an entertainment media (which is true for any other 
socialist country), but mostly as an educational / cultural / propagandistic tool.7 

Even if much of Romanian television programs was devoted to entertain-
ment (48.2% compared to 36% in Yugoslavia, in 1970, see Ivanova 2007: 123) 
7 One “exceptionalist” terminological and cultural feature of Romanian television programs within the 

socialist television network is implicitly offered in Anikó Imre’s book: while in Hungary, Poland and 
East Germany entertainment programs were labeled as cabaret (a French mass culture item of the 19th 
century imported and used in Germany), in Romania they have always been known as variétés (Rom. 
varietăţi), the same as in French (Imre 2016).



175

The exceptionalism of Romanian socialist television and its implications

Alexandru Matei, Annemarie Sorescu-Marinković

at the beginning of the 1970s, the new ideological drive of the 1970s and the cut 
of daily broadcasting in the 1980s drastically reduced this percentage.8 On the 
other hand, as innovation and format import were banned from the mid-1970s, 
TVR’s programs became duller and duller. This is partially shown by audience 
surveys and, even more, by the disappearance of these surveys during the 1980s, 
as well as by the drastic fall in television magazine sales during the 1980s: from 
1.05 million copies sold during the 1970s, TVR sold 0.78 million in 1983 and 
less than 0.4 million in 1986 (see Graphic 1). Similarly, the number of TV sub-
scriptions fell in 1983 for the first time, to be followed by a steady decline until 
the end of the communist regime. 

Graphic 1. TVR broadcasting magazine circulation (millions) [1980-1987]. Source: SRR Archives.9 

2.3. Ethnic identities 

Ethnic issues were obvious at the beginning of communist rule in Romania. 
The “non-Romanians” had the largest share in the communist party and even 
in its leadership, partly due to the ethnically mixed composition of Romania, 

8 For the ratio of propaganda and entertainment during a 1971 Sunday program on TVR, see Matei 
2013: 110.

9 SRR Archives (Arhivele Societăţii Române de Radiodifuziune – Archives of the Romanian Society of 
Radio Broadcasting).



Panoptikum nr 20 (27) 2018

176
Telewizje narodowe

partly to the fact that “non-Romanians” were fitter than Romanians to put into 
practice the communist “internationalist”, anti-national project. 

Of all the other socialist countries, except for Yugoslavia, which was a federal 
republic, Romania was the most ethnically heterogeneous state. The center of 
the country was dominated by a non-Romanian population, the “autonomous 
Hungarian region”, which would only disappear in 1968, when the regime began 
its social policies of ethnic homogenization. These included mass emigration of 
ethnic groups, first the Jews, then the Germans and Hungarians. The “Romani-
anization” of Romania was also the result of heavy industrialization and urbani-
zation, which displaced a large part of the rural population, which was mostly 
Romanian, and resettled them in the multi-ethnic towns and cities. Thus, if in 
1930 ethnic Romanians made up 71.9% of the country’s population, at the end 
of the communist period their share reached 89.5% (Boia 2016: 88). 

This process of homogenization was paralleled by a strong nationalistic stance 
in public culture, of which  television was meant to be the vehicle. Hungarian 
and German programs started being broadcast in 1969 (seemingly as a personal 
initiative of Nicolae Ceauşescu, see Matei 2013: 148) and were cut off in 1985, as 
an effect of the drastic cuts in TV broadcasting.10 

2.4. Geopolitical status

Romania had the (bad) luck to only be surrounded by socialist countries. 
The only possible territorial menace came from the Soviets, but no ideological 
danger could come from beyond its frontiers. However, when the seclusion im-
posed by Ceauşescu’s regime became extreme after the 1980s, Romania’s neigh-
bors, especially Yugoslavia, became a “window to the West”, in that their more 
liberal regimes were “balancing between the sought-after communist control 
and a  flirt with capitalism” (Vučetić 2012). Romania’s exceptionalism was to 
be proved once more: this communist country, initially unwilling to embark on 
the communist path, surrounded by other communist states, would be the last 
one to overthrow the regime. While the surrounding states were slowly softening 
their authoritarian regimes, Romania was becoming ever more secluded in its 
communist ideology. As TVR became one of the main channels of communist 
propaganda, losing all other functions by the 1980s, Romanians were viewing 
the television broadcasts of the neighboring countries, which could easily be 
watched in the border areas and further .

10 Teodor Brateş, former director of TVR’s news department, believes that one of the reasons for these 
broadcast cuts was precisely the fact that Ceauşescu wanted to have a justification for eliminating the 
Hungarian and German programs (Alexandru Matei, personal interview with Teodor Brateş, 2016).



177

The exceptionalism of Romanian socialist television and its implications

Alexandru Matei, Annemarie Sorescu-Marinković

2.5. Personal dictatorship 

Nicolae Ceauşescu distinguished himself from other communist heads of 
states from the Eastern Bloc in a  number of noteworthy ways. From today’s 
perspective, his personality cult is one of the most fascinating and horrifying 
chapters of Romanian history, which has attracted the interest of many research-
ers (Durandin 1990, Cioroianu 2004, Burakowski 2011, Marin 2016) and can 
only be compared to that of Enver Hoxha in Albania (Tismăneanu 2012). If 
Ceauşescu was a popular and credible leader at the end of the 1960s, after his 
brave move from 1968 (condemning the Warsaw pact and the military interven-
tion in Czechoslovakia), the next 20 years only turned the man whom Roma-
nians genuinely trusted into a  mere caricature. Absolute ideological commit-
ment would have been impossible without a personal dictatorship in which all 
important decisions were taken, after 1974, by only one man, the president. Not 
surprisingly, at the climax of his personality cult, at the end of the 1980s, Nicolae 
Ceauşescu was much less popular in Romania than before he became the object 
of this blind idolatry (Cioroianu 2004, 2010). 

At the end of the 1970s, when Ceauşescu’s personality cult started off, it 
also played the role of resistance towards Moscow: he was to replace Stalin in the 
political imagery of the Romanian Communist Party. However, his cult also had 
roots in Romanian history, in the person of Carol the Second during the inter-
war period. Finally, after his 1971 visit to China and North Korea, Ceauşescu 
also adopted the Asian model, being deeply impressed by the dynastic commu-
nism of the Asian countries (idem, Ban 2012).

The progressive accumulation of power in the hands of Nicolae and Elena 
Ceauşescu, already on its way in 1974, after the former became the first Roma-
nian president and his wife was appointed a member of the Central Committee, 
explains much of the peculiar turn taken by TVR by the mid-1970s, which in 
the 1980s intensifies down to near catastrophe.  

3. Exceptionalism of Romanian socialist television

Romanian television’s history cannot be assessed without taking into account 
these five crucial elements which made the Romanian socialist regime unique in 
the Eastern Bloc. TVR was launched on 31 December 1956 (and was combined 
at that point with the radio). If the period from the mid-1960s until the end of 
the 1970s was the “Golden Age” of TVR, with diversifying genres, television 
reporting, investigative journalism in full swing and a  second channel added 
in 1968, by the end of the 1970s, TVR had entered its dictatorial phase, which 



Panoptikum nr 20 (27) 2018

178
Telewizje narodowe

lasted throughout the 1980s, when programs became politicized and were only 
made to please the dictator Ceaușescu. The diversity of genres was reduced to 
political programming and broadcast content became scarce. The second chan-
nel was shut down in 1985, as were the local stations of Romanian television.  

At its beginning, the development of Romanian television was undermined 
only by the first aspect: few technical competencies to be exploited. Shortly after 
that, TVR flourished under the authority of several leading Jewish personali-
ties.11 In 1965, when Gheorghe Gheorghiu Dej, the former Communist leader, 
died and Ceauşescu came to power, television coverage was 40% of Romanian 
territory and membership was still low: 500,000 or 3% of the Romanian popula-
tion, with a high imbalance between urban and rural regions and between the 
country’s provinces. In the years to follow, with the advancement and consolida-
tion of Ceauşescu’s rule, TVR would undergo profound changes, which would 
grant it a specific profile amongst the televisions in Europe. 

Important research, done mainly by Dana Mustata, attempts to integrate Ro-
manian television into the bigger picture of European socialist television (2012 
a,b). There has been little interest though in documenting the effects of what 
has been recently labeled (and criticized) as Romanian “exceptionalism” upon 
Romanian socialist television industry and culture. In a chapter of Mihăilescu’s 
volume on the exceptionalism of Romania, entitled At the border of empires, at the 
crossroads of worlds. A Romanian geopolitical exceptionalism, Valentin Naumescu 
brings to attention the revival of former traditional cultural borders within post-
Iron Curtain Europe: Central Europe tried to recover its traditions and, in 1991, 
Poland, Hungary and Czechoslovakia founded the Višegrad group. Naumescu 
suggests that “this sub-regional project” aimed at attracting rapid Western eco-
nomic investments, but was also pointing at an “implicit separation from Bulgar-
ia and Romania (poorer countries, with bad images in the West, whose transition 
start was delayed)” (2017: 77).

As concerns the relative scarcity of research on socialist Romanian and Bul-
garian television, Namuescu’s argument may stand. On the other hand, it does 
not explain how national Romanian exceptionalism could have affected tele-
vision. As figures will show, at the beginning of the 1960s, Romanian televi-
sion was relatively more developed than its Bulgarian counterpart. But, as time 
passed, the situation reversed: by the 1970s, the Romanian television network 
was poorer than that in Bulgaria; its material basis in Bucharest grew more dys-
functional and its technical involution made it lag behind all other European 

11 Personal interview of Alexandru Matei with Sanda Ţăranu, former TVR presenter, 2012.



179

The exceptionalism of Romanian socialist television and its implications

Alexandru Matei, Annemarie Sorescu-Marinković

television networks as far as the beginning of color television broadcasting is 
concerned. 

In other words, if at the beginning of European socialist television history the 
Romanian official channel could easily be embedded into this larger picture (the 
year of the first public broadcasting, television genres, new headquarters built in 
the 1960s), it gradually slipped out of it as Ceauşescu’s regime became more au-
thoritarian. This exception is to be seen mainly, but not exclusively, as the result of 
Ceauşescu’s personal repeated interventions in state media policies, as his belief was 
that television was totally inefficient as a mobilization means to an austere economi-
cal and moral day-to-day social regime. On the other hand, the cultural gap between 
a backward rural society and a small urban elite, specific to interwar Romania (see 
Butoi 2017), prevented a larger diffusion of television culture until the late 1980s, 
when this culture no longer relied on what the national channel was allowed to 
offer to its public (see Sorescu-Marinković 2012). While differences between rural 
and urban cultures have always existed in the European periphery, in Romania they 
were bigger than elsewhere. And while nationalisms were active in each of the for-
mer socialist countries, trying to prevent television inter- and trans-national flows, 
the Romanian national-communist regime took all these to the extreme. 

3.1. Urbanization and television 

Rapid, but superficial urbanization, the 1968 administrative reform which 
completely modified the structure of the country (from 16 regions to 40 counties) 
and the need for popular support led to what now seems to be the beginning of 
Romanian mass culture. International tourism, a cinema industry, glossy maga-
zines, international music and film festivals, more porous frontiers – all these laid 
the foundation of a proto-consumer society in Romania between 1963 and 1968. 
1968 is the year when TVR made some major achievements: new functional 
headquarters (built between 1967-1970, but planned in 1964), more broadcast-
ing hours, the launching of a second channel available only in the Bucharest area, 
an international pop music festival in Brașov, international film co-productions, 
televised foreign language classes (Russian, but also French, English, German, 
Italian). Still, the membership was one of the lowest in Europe, and the lowest 
among the other socialist states (except for Albania): 9.35/100 compared to the 
second lowest figure, Bulgaria, where the ratio was 15.88/100 (Matei 2013: 221). 
The evolution of these figures shows how Bulgaria’s and Romania’s television 
networks changed last place in Europe between 1965 and 1968: Romania had 26 
memberships per 1,000 people in 1965, while Bulgaria had 22 , whereas in 1968 
the order is already reversed: 56/1,000 in Romania and 70/1,000 in Bulgaria (see 



Panoptikum nr 20 (27) 2018

180
Telewizje narodowe

Ivanova 2007: 122). During an interview with one inhabitant of a village in the 
heart of Romania (Gorj department), a former technician remembered that his 
first TV set was bought in 1969, not that he didn’t have enough money to buy 
one earlier, but because the village hadn’t been connected to the national electric-
ity network12.

A still fragile urbanization, combined with the rural origin of most of the new 
party apparatus, whose members were controlling television, starting with Ceauşescu 
himself, prevented most cultural programs from becoming popular. According to the 
data from Oficiul de Studii şi Sondaje (The Office for Studies and Polls),13 in 1972, for 
example, the permanent audience of TVR above 15 years of age was 5 million (33% of 
the entire population above 15 years of age). The rural population, which represented 
59.5% of the entire population of Romania, made up 34.3% of TVR audiences, while 
the urban population (40.5% of the total) made up 65.7% of TVR audiences.

The 1970s witnessed the rise of a new huge social class: young commuter 
peasants, who were employed in the newly built factories. They would work 
there in the morning, to go back home in the afternoon and continue work-
ing in their households. By the 1980s, most of them were already living in the 
outskirts of cities or in small towns, after access to the main cities was restrict-
ed.14 However, most of them had to wait until the 1990s to watch television, 
very expensive in the 1970s and very dull in the 1980s. What they would have 
wanted – modern music, blockbusters, quizzes and reality programs etc. – only 
became available after 1995. Except for popular movies (even three per week in 
those years), Western series, traditional folk music, blunt Romanian comedies 
(e.g. Nea Marin – Uncle Marin) and children’s programs, television culture was 
rather high culture for them. 

3.2. Cultural traditions, historical liabilities and television 

The period 1968-1975 represented the golden years of TVR, as we have 
already mentioned. A former press official – in Paris after 1960, Tudor Vornicu 
– designed the entire entertainment program after 1965. Valeriu Lazarov, the 
first outstanding Romanian television entertainment producer, left the coun-
try before 1970, first for Italy, then for Spain. Vornicu might have been a Secu-
ritate (Romanian state security) agent (see Matei, 2012) and his political power 
probably made him the major representative of a leisure television, a position 

12 Alexandru Matei, personal interview conducted in August 2017
13 SRR Archives.
14 According to Decree no. 68/ 17 March 1976, published in the Official Gazette or Romania, no. 

24/20 March 1976, 14 Romanian cities, labeled big cities, banned any resettling in their territory.



181

The exceptionalism of Romanian socialist television and its implications

Alexandru Matei, Annemarie Sorescu-Marinković

which he kept until his death in 1988. His TV productions during the grey 
1980s, mainly light news magazines and entertainment weekend broadcasts, 
gave birth to TV stars and were the most interesting, with growing audiences. 
During these years one can notice a simili-synchronization of national mass 
culture with major western trends (mostly European): the appearance of pop, 
but also some rock and jazz music, of youth movements (hippy) etc. But TVR 
was stubbornly aiming at diffusing high culture: theatre, concerts, camera mu-
sic and opera, literature and fine arts, theoretical debates – generally very dull, 
but informative.

According to a survey from 1973,15 audiences asked for: 37% more daily mov-
ies (Romanian, American, Indian and French), 27% more popular music, 12% 
more entertainment (and more series, especially more realistic Romanian series), 
7% more news magazines. As far as the preferences of the audiences were con-
cerned, the top four were: 1) movies and series, 2) Teleenciclopedia (a Discovery 
style show), 3) Varietăţi (Varieties), and 4) Reflector (Spotlight, news magazine 
about social and economic flaws), while the last places in the top of preferences 
were shared by: 1) Viaţa satului (Village Life): 17% in 1973 (see Matei 2013: 
315), 2) Tele-school and foreign language classes (Russian and German), 3) news 
magazines on politics and ideological debates.

Another survey from 1972 presents the Romanian population educational 
and audience structure. Thus, 90.5% of the entire population had elementary 
education and it made up for 63% of the audience; 7.2% possessed a high school 
diploma and made up 27% of the audience; while 2.3% had a university diploma 
and made up 10% of the audience (SRR Archives). 

On the basis of the various data made available by the surveys, we can say that 
television in socialist Romania was more high/medium culture than popular me-
dia16, with peasants and workers being the social categories possessing the fewest 
television sets, while housekeepers, retirees, clerks and intellectuals possessed the 
largest number of television sets.

Even though part of the television content was accused of being vulgar or 
obscene in formal or informal meetings, comments or TV chronicles,17 the en-
tertainment TV programs of the 1970s are considered nowadays a standard of 
15 Barometrul audienţei în luna ianuarie (Audience barometer in January), SRR Archives.
16 The structure of the broadcast supports this assessment: symphonic concerts, opera and operette, 

theater were rather frequent, while popular urban music was not so popular in the 1960s, when more 
than 60% of Romanians lived in the countryside (Udrea 2014).

17 The genre of TV chronicle appeared in 1963, and its most well-known author is a Jewish Francophile 
journalist still alive, who directed the magazine Cinema from its inception in 1963, up to 1989: 
Ecaterina Oproiu.



Panoptikum nr 20 (27) 2018

182
Telewizje narodowe

good taste. Though moral and aesthetic values change over time, we should add 
that television entertainment was even then more conservative: very little jazz or 
rock music, only one quiz, very scarce political satire. Part of broadcast satire was 
directed at stifling avant-garde art and promoting a healthy way of living. TVR 
had only one popular quiz, Cine ştie continuă (Who knows goes on), which only 
transferred from radio to television in 1973 and was cancelled shortly after, when 
Ceauşescu forbade television formats involving material prizes. 

By far the most resounding success was  by American series. Given the good 
economic relations with the US governments,18 TVR could buy American series 
much more cheaply than its neighbors from the Eastern Bloc.19 American series 
could be broadcast until the early 1980s: in the 1970s Dallas became the most 
widely watched television program in Romania, with more than 90% of the 
audience watching it.20

3.3. Ethnic issues and television 

Starting with 1969, the year of the 10th Communist Party Congress, TVR 
also broadcast in Hungarian and German, in an attempt to rally all ethnic 
communities within the nation (of course, the Roma were the big absentee 
from the picture). The idea of broadcasting in Hungarian and German was also 
meant to emphasize an internationalist communist commitment that Ceaus-
escu tried to minimize during his regime. However, these programmes were 
a highly propagandistic mixture of news magazine and high culture (theater, 
visual art, traditional or classical music). The Hungarian language program 
had 150 minutes, while the German one had 105 in 1972, at their acme. How-
ever, Hungarian and German programs were never broadcast in prime time. 
These programs were suspended in the 1980s as Romania was escalating na-
tionalism and the Warsaw Pact was losing substance. Teodor Brates thinks 
that one of the reason for the dramatic cuts in broadcasting begun by early 
1985 was precisely the violent anti-Hungarian stance of Ceausescu himself. 
Hungary was permitted by Gorbachev to host refugees from Transylvania21, 
18 Romania was awarded the Clause of most favored nation in 1975, but the reason for the advantages in 

buying American movies was the close relationship between the two states.
19 Mihai Bujor Sion, General Manager of the Television Committee in the early 1970s, stated in 1972: 

“The license fees we pay for feature movies are very low within the international market, from 1/2 
to 1/10 compared to other fees socialist televisions have to pay” (The meeting of the TVR National 
Council, September 1972, SRR Archives).

20 The most watched cinema movie in the 1970s was an Indian one (Câmpeanu 1979). 
21 Antenne 2 broadcast on 12 May 1988 a feature about Romanians from Transylvania (most of them of 

Hungarian ethnicity, but not all) going to Budapest. There is also an interview with Cornelius Rosca, 
the founder of the Free Romania organization whose task was to integrate Romanian immigrants in 
Hungary. INA Archives.



183

The exceptionalism of Romanian socialist television and its implications

Alexandru Matei, Annemarie Sorescu-Marinković

while most Germans had already left the country, some of them being “sold” 
by Ceauşescu.22 

3.4. Geopolitical status and television

At the beginning of the 1980s, when broadcasting of the Romanian television 
was cut down to three, then to only two hours daily, and communist propa-
ganda was ubiquitous, altering all the programs, more and more people started 
watching the television programs of the neighboring countries. Thus, near the 
state borders, watching Bulgarian, Hungarian or Yugoslav television became 
a modus vivendi, a way of escaping the isolation and self-sufficiency imposed 
by Ceauşescu’s politics, of piercing the imaginary Iron Curtain separating com-
munist Romania from the rest of Europe (Mustata 2013b, Sorescu-Marinković 
2011, 2012). Yugoslav television was the most liberal and had the most diverse 
program. Furthermore, its strong signal covered the entire Banat region, higher 
areas of Transylvania, as well as part of Muntenia and Oltenia, where it over-
lapped with Bulgarian television. Ex-Yugoslavia was in-between the Eastern so-
cialist world and the capitalist democratic one, a  semi-periphery of its kind, in 
Wallerstein’s terms, or the territory of Coca-Cola socialism (Vučetić 2012), so that 
there is no wonder that its television programs enjoyed more freedom than those 
of its socialist siblings.  

Watching the “bourgeois” television programs of neighboring countries was 
a frequent phenomenon in the border zones of the Eastern Bloc. Western televi-
sion (and before television, radio) helped Eastern Europeans to compare their 
living standard with the much higher one in capitalist countries. This way, the 
foreign TV audience got used to the functioning of democracy and experienced 
a freedom unknown in communism. In the long run, the programs of Western 
television supported pro-democratic attitudes and undermined public support 
of communism (Kern / Hainmueller 2009: 379). The transnational flow of in-
formation which the radio, and later the television enabled played an important 
role towards the end of the communist period and encouraged the process of 
democratization. It is widely believed that the Western media greatly contributed 
to the fall of the communist regimes in Eastern Europe (Nye 2008). 

For example, the Germans in GDR regularly watched the programs of FRG 
television (Kern / Hainmueller 2009, Kern 2011, Grdešić 2014), while on the other 
side of the continent Finnish television was introducing Estonians to the colorful 
world of entertainment and consumerism, teaching them about Western values and 

22 More in the documentary Trading Germans by Răzvan Georgescu, 2014.



Panoptikum nr 20 (27) 2018

184
Telewizje narodowe

encouraging them to dream of a better future (Lepp / Pantti 2012: 76). In Enver 
Hoxha’s Albania, the television of the neighboring countries (Italy, Greece and Yu-
goslavia) were, in the 1980s, almost the only connection between the extremely 
isolated Albanian society and the rest of the continent. Even if watching foreign 
television was forbidden and punishable in Albania, it became a mass phenomenon 
in the border zones of this socialist country. After 1973, signal jammers were in-
stalled in the border regions of Albania, but in most cases their effect was minimal 
(Idrizi 2016). As far as the practice of watching foreign television in socialist Ro-
manian is concerned, what sets Romania apart is the amplitude and spread of the 
phenomenon, which led, among others, to extensive language acquisition (Sorescu-
Marinković 2011). 

Dana Mustaca notices that in 1982 Romania’s public architecture completely 
changed, when TV antennae started popping up on the roofs of the buildings, 
when the broadcast of the World Cup from Spain was forbidden (Mustata 2013b: 
156). Surprisingly, this practice was tacitly accepted in Ceauşescu’s Romania, 
where the Securitate controlled everything: “The public space of the country 
remained clear of suppressive measures against reception of foreign television, as 
well as of any (functional) infrastructures obstructing foreign radio signal com-
ing into the country” (idem: 157). A TVR document dated 4 July 1982, entitled 
Information concerning the reception of foreign television programs in the territory of 
our country, includes a map made by the Securitate that year. The map shows the 
“reception zones” in Romania where watching foreign TV was possible (idem: 
162, Figure 2). A note has it that in the south of Romania 6-8 million people 
were watching Bulgarian TV, in the south-west, 3-4 million people were watch-
ing Yugoslav TV, while the Romanians in the North and East of the country 
were watching Soviet TV. According to that document, Yugoslavia had the high-
est number of transmitters sending a signal into Romania.

3.5. Personal dictatorship and television 

Already from the beginning of the 1970s, the incipient cult and dictator-
ship of Ceauşescu, his conservative personality and preferences, Romania’s au-
tonomous policies within the Warsaw Pact and a stricter nationalistic stance in 
cultural policies prevented TVR from  following the same development pace as 
before. Instead of quizzes, TVR launched an amateur cultural program called 
Carmen Patriae, whose name was shortly after changed into Cântare Patriei 
(Song [of praise] to the country) and then, in 1976, into Cântarea României 
(Song [of praise] to Romania). This was the initiative of Ceauşescu, who was 
increasingly discontent with the new television ethos.



185

The exceptionalism of Romanian socialist television and its implications

Alexandru Matei, Annemarie Sorescu-Marinković

In the aftermath of Ceauşescu’s visit to China in 1971, he initiated a  cul-
tural revolution in Romania. Until then, television had fallen under the direct 
control of the Radio and Television Committee of the Council of Ministers, 
a government organ which ensured that television broadcasting complied with 
the socialist ideology. In March 1971, however, the Radio and Television Com-
mittee became the National Council of Romanian Radio and Television, whose 
composition was to be decided by both the Council of Ministers and the party’s 
Central Committee (Mustata 2013a: 111). 

With the occasion of the 10th Congress of the Romanian Communist Party, 
in 1969, Ceaușescu accused TVR’s programs of lacking seriousness. A few years 
later, during a meeting with the TVR management in August 1976, he expressed 
blatant annoyance regarding the special television program for the Romanian 
National Day (August 23rd). He stated accusingly that during such a special day 
there should be no room for movies or series, which he considered no more than 
mere schedule filling since nothing better was produced: “Even if we had had 
five channels, they should have all focused on August 23rd! (…) You should show 
the most important events. This has to be the television’s program! (…) Movies 
take too much time during evening slots. Watching movies is the least interesting 

Graphic 2. Broadcasted TV hours per year (thousands) [1965-1973]. 



Panoptikum nr 20 (27) 2018

186
Telewizje narodowe

activity  for the critical mind”.23 Ceaușescu railed again against Romanian televi-
sion and media in 1979, during the 12th Congress of the Romanian Communist 
Party (Matei 2013: 265, 301). One could think that Ceauşescu criticized only 
the conspicuous inability of Romanian television producers to create relevant 
content, which was probably the case in the beginning, but not later. Ceauşescu 
was in fact discontented with the presumed incapacity of television to become 
the perfect medium for education and culture.24 

When Aniko Imre states that, by the end of the 1960s, television audiences 
were already using television as a  leisure media (2016: XXX), she implies that 
everyone was aware of its status, party members included. What made the differ-
ence in the Romanian case was the almost exclusive command of the Ceauşescu 
couple in virtually all Romanian affairs. Television ceased to be of any value for 
them in the 1970s, when the number of broadcast hours started dropping (see 

23 File no. 40/1976, Executive Bureau of TVR National Council, Section Central Committee of the 
Romanian Communist Party, Romanian National Archives.

24 Ştefan Andrei, Foreign Affairs Minister under Ceauşescu’s dictatorial regime (1978-1985), mentions 
that, when asked why he had ordered a dramatic rescheduling of television programs, Ceauşescu 
answered: “It’s true, we could add some hours daily, but you don’t do education and culture with the 
help of television, only through reading, shows and exhibitions. In television, sports shows produce 
the highest audience figures” (Andrei / Betea 2011: 143).

Graphic 3.  Broadcasted TV hours per year [thousands] [1980-1987]
Source: SRR Archives



187

The exceptionalism of Romanian socialist television and its implications

Alexandru Matei, Annemarie Sorescu-Marinković

Graphic 2). At first, the low status and popularity of television could be blamed 
on underinvestment. New headquarters were lacking, color television was still 
waiting, the extension of the second channel did not meet plans, the amount of 
programming did not evolve, entertainment stagnated.25 By the beginning of the 
1980s, TVR’s parameters were roughly the same as ten years before. And, when 
major economic and political crisis started, Ceaușescu almost suspended it. From 
almost 5500 hours in 1981, programming dropped continuously, down to 1548 
hours in 1987 (see Graphic 3). 

4. Implications

The first major implication of the above-mentioned “exceptionalism” factors 
was the transformation of Romanian television in the 1980s, into the most ab-
surd mass-media institution in Europe, as it broadcasted 20-30 hours a week 
(less than in 1965), most of which was black and white (a unique case across 
Europe)26 and devoted itself to the activities of the presidential couple. Even if 
the rise of Ceauşescu’s personality cult, which peaked in the 1980s, was probably 
the main trigger for this dictatorial phase of Romanian television, the economic 
crisis the country was experiencing at the time should not be understated, ei-
ther (Mustata 2013a: 107). Economists have already showed how the Romanian 
economy shrank during the 1980s (Ban 2011, Murgescu 2010), but what strikes 
most during TVR’s history under Ceauşescu’s regime is its stagnation as early 
as the mid-1970s. Without new headquarters (which TVR’s staff requested in 
vain, as the ones opened in 1968-1970 were meant for producing around 50 
hours weekly),27 without implementing color television, without having consist-
ent quizzes (as Ceauşescu despised the idea of giving material prizes to the win-
ners), TVR faced underdevelopment long before the Romanian economic crisis. 

Between 1958 and 1989, TVR went through four stages of evolution (or, 
more precisely, involution): 1) the romantic phase (1958-1965), characterized 
by rarity, experiments and shows; 2) the expansion phase (1965-1973), marked 
by socialization, everyday life, mass culture; 3) the phase of compromise (1974-
1982), where ideology and entertainment were in a fragile balance; and 4) the 

25 At the meeting of the TVR National Council from September 1972, Mihai Bujor Sion declared: 
“I have to say that the chances of getting more people are minimal. (...) We know all the figures 
from all the radio-television stations in Europe. The number of people is related to the broadcasting 
hours. You start from 20 people per hour and you can even reach 128. We have a figure of 20”, SRR 
Archives.

26 Many people would place a  (rainbow) colored glass screen in front of the TV set in order to get 
a glimpse of what it would be like to watch color TV.

27 See Color Television File, in SRR Archives.



Panoptikum nr 20 (27) 2018

188
Telewizje narodowe

agony phase (1983-1989), marked by the ubiquity of Ceaușescu’s personality 
cult, where we can only speak about TVR survival or, with maybe a more apt 
metaphor, hibernation. Hence, if we take into account the stagnation of the 
regime, begun in the mid-1970s, there are 15 years of hard times for a still new 
cultural industry. But from the view point of television audiences, satellite anten-
nas, strong coverage of the neighboring television channels and VCRs diffusion 
changed television watching into a  clandestine, but tacitly permitted practice 
(Mustata 2013b). This was also the moment when television culture lost its sup-
posed political impact. Anti-communist messages came from radio stations like 
Free Europe or the Voice of America, not from television. 

The second major implication of these factors that made Romanian socialist 
television unique in the Eastern part of Europe is the period of the early 1990s, 
after the Romanian Revolution of December 1989. Upon the fall of the com-
munist regime, after almost 15 years of freezing, TVR found itself unable to 
move forward. Thus, it just resumed its cultural and social vision from the mid-
1970s. The year 1990 was neither the end of the calamity, nor the beginning of 
another Golden Age. In the first five years after the Romanian Revolution, TVR 
accomplished what it could not do in the 1970s: entire color broadcast (even in 
1989, programs were broadcast in “partial color”, meaning that only newsreel 
focusing on Ceauşescu’s public life were broadcast in color, together with studio 
live broadcasting), second channel revival and coverage of the whole country 
(the second channel was terminated in 1985), rapid extension of the schedule 
and the introduction of avant-garde pop music. Of course, sexual images could 
now be shown as well. A popular quiz appeared later, RoBingo, whose presenter is 
now one of the best known television stars in Romania. But all these Romanian 
novelties were already obsolete for European television. In an attempt to resume 
its 1970s projects, TVR fell back upon its tele-school broadcasts and foreign lan-
guage classes, one of its innovations at the end of 1969, while old news magazines 
lived a  second life: Reflector, Transfocator, A Smile on 16 mm (a  sort of lighter 
version of candid camera), together with the varieties program and the Golden 
Stag festival. Practically, TVR was acting like a visitor from the past who had 
landed in the future and decided to ignore everything that had happened in the 
meantime. 

This backwardness prepared the scene for commercial television, which of-
ficially arrived in Romania in December 1995 and literally swept away TVR’s 
audiences. The authors of this study themselves remember watching PRO TV 
for days, the first of the Romanian commercial TV stations, as if television had 
been born anew. 



189

The exceptionalism of Romanian socialist television and its implications

Alexandru Matei, Annemarie Sorescu-Marinković

Acknowledgements:

This research was conducted within the project TNSPE (Télévisions et na-
tions en «semi-périphérie» européenne: comment constituer une identité nation-
ale par la télévision (1958-1980). Etudes de cas: la Roumanie, la Bulgarie et la 
Belgique), financed by PN 3 / Sub-3.1 Bilateral / Multilateral/ Module AUF-RO, 
2016-2017 and by Agence universitaire de la Francophonie.

References:
Andrei, Ştefan, Betea, Lavinia 2011. I se spunea Machiavelli. Bucureşti: Adevărul. 
Badenoch, Alexander, Fickers, Andreas, Henrich-Franke, Christian (eds.) 2013. Airy 
Curtains in the European Ether. Broadcasting and the Cold War. Baden-Baden: Nomos 
Verlagsgesellschaft.
Baghiu, Ştefan 2016. “Translating Novels in Romania: The Age of Socialist Realism”. 
Studia UBB Philologia, LXI/1, pp. 5–18.
Ban, Cornel 2012. Dependenţă şi dezvoltare. Economia politică a capitalismului românesc. 
Cluj-Napoca: Tact. 
Boia, Lucian 2013. De ce este România altfel? Bucureşti: Humanitas.
Boia, Lucian 2016. Strania istorie a comunismului românesc (şi nefericitele ei consecinţe). 
Bucureşti: Humanitas.
Bourdon, Jerome 2011. Du service public à la téléréalité. Paris: INA.
Bönker, Kirsten, Obertreis, Julia, Grampp, Sven (eds.) 2016. Television Beyond and Across 
the Iron Curtain. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Bren, Paulina 2010. The Greengrocer and His TV. The Culture of Communism after the 
1968 Prague Spring. Ithaca and London: Cornell University Press.
Burakowski, Adam 2011. Dictatura lui Nicolae Ceauşescu (1965-1989). Geniul Carpaţilor. 
Bucureşti: Polirom.
Butoi, Ionuţ 2017. „Epocalismul interbelic sau despre un mit bipolar”. In: Mihăilescu, 
Vintilă (ed.). De ce este România astfel? Avatarurile excepţionalismului românesc. Iaşi: 
Polirom, pp. 199–210.  
Câmpeanu, Pavel 1979. Oamenii şi televiziunea. Bucureşti: Meridiane. 
Cioroianu, Adrian 2004. Ce Ceausescu qui hante les Roumains. Le mythe, les représen-
tations et le culte du Dirigeant dans la Roumanie communiste. Bucureşti: Curtea Veche 
Publishing, AUF.
Cioroianu, Adrian 2010. „Acel Ceauşescu pe care l-am creat (despre o fascinantă – şi 
păgubitoare – „industrie a elogiului”)”. Geopolitikon, 16 March 2010, https://geopo-
litikon.wordpress.com/2010/03/16/16mart2010-acel-ceausescu-pe-care-l-am-creat-
-despre-un-fascinant-si-pagubitor-cult-al-personalitatii-12/ (retrieved 24 January  2017).
Crowther, William 1988. The Political Economy of Romanian Socialism. New York. 
Praeger. 
Crump, Laurien 2015. The Warsaw Pact Reconsidered. International Relations in Eastern 
Europe, 1955-1969. London: Routledge.



Panoptikum nr 20 (27) 2018

190
Telewizje narodowe

Drace-Francis, Alex 2016. Geneza culturii române moderne. Instituţiile scrisului şi dezvol-
tarea identităţii naţionale, 1700-1900. Iaşi: Polirom.
Durandin, Catherine 1990. Nicolae Ceausescu. Vérités et mensonges d’un roi communiste. 
Paris: Albin Michel.
Evans, Christine Elaine 2016. Between Truth and Time - A History of Soviet Central Tele-
vision. New Haven: Yale University Press.
Fickers, Andreas 2010. “The techno-politics of colour: Britain and the European strug-
gle for a colour television standard”. Journal of British Cinema and Television, 7/1, pp. 
95–114.
Goddard, Peter (ed.) 2013. Uncertain Entertainment: Popular television in authoritarian 
Europe. Manchester and New York: Manchester University Press.
Grdešić, Marko 2014. “Television and protest in East Germany’s revolution, 1989-1990: 
A mixed-methods analysis”. Communist and Post-Communist Studies, 47(1), pp. 93–103.
Gumbert, Heather 2014. Envisioning Socialism: Television and the Cold War in the Ger-
man Democratic Republic. University of Michigan Press.
Idrizi, Idrit 2016. “«Magic Apparatus» and «Window to the Foreign World»? The Impact 
of Television and Foreign Broadcasts on Society and State-Society Relations in Socialist 
Albania”. In: Bönker, Kirsten, Obertreis, Julia, Grampp, Sven (eds.). Television Beyond 
and Across the Iron Curtain. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp. 
227–256.
Imre, Anikó 2016. TV Socialism. Duke University Press: Durham and London. 
Ivanova, Polya 2005. Parva Programa-Kanal 1 na BNT (1959-2000) / First Program-
Channel 1 of BNT (1959-2000). Sofia: Sofia University Publishing. 
Ivanova, Polya 2006. Vtora Programa Efir 2 na BNT: 1975-2000 / Second Channel of 
BNT: 1975-2000. Sofia: Sofia University Publishing.
Ivanova, Polya 2007. Balgarskata televizia 1959-1990: Hristomatia po istoria na televiziata 
v Balgaria. Sofia: “Kliment Ohridski” University Publishing House.
Kern, Holger Lutz, Hainmueller, Jens 2009. “Opium for the Masses: How Foreign Me-
dia Can Stabilize Authoritarian Regimes”. Political Analysis, 17, pp. 377–399.
Lepp, Annika, Pantti, Mervi 2012. “Window to the West. Memories of watching Finn-
ish television in Estonia during the Soviet period”. VIEW, 3(2), pp. 76–86.
Marin, Manuela 2016. Nicolae Ceauşescu: omul şi cultul. Târgovişte: Cetatea de Scaun.
Marinos, Martin 2016. “New Media, New Habits: Socialist Television and the Strug-
gle for ‘Harmonious Consumption’ in 1960s Bulgaria”. Digital Icons. Studies in Russian, 
Eurasian and Central European New Media, http://www.digitalicons.org/wp-content/
uploads/2016/10/DI15_3_Marinos.pdf (retrieved 2 July 2017).
Matei, Alexandru 2012. „Clara Mareş, Tudor Vornicu şi cum se scrie istoria”. Observator 
cultural, nr. 623, http://www.observatorcultural.ro/articol/clara-mares-tudor-vornicu-si-
cum-se-scrie-istoria-2/ (retrieved 4 March 2017).
Matei, Alexandru 2013. O tribună captivantă. Televiziune, ideologie, societate în România 
socialistă (1965-1983). Bucureşti: Curtea Veche.
Matei, Alexandru 2014. “Convergences culturelles et politiques de la télévision publique 
en France et en Roumanie à l’époque du «dégel»”. In: Vainovski-Mihai, Irina (ed.). New 



191

The exceptionalism of Romanian socialist television and its implications

Alexandru Matei, Annemarie Sorescu-Marinković

Europe College Ştefan Odobleja Program Yearbook 2013-2014, pp. 225–247, http://www.
nec.ro/data/pdfs/publications/odobleja/2013-2014/Anuar%20Odobleja%202013-2014.
pdf (retrieved 22 July 2017).
Matei, Alexandru 2017. “«Peripherie» et «semi-périphérie», du système de l’économie-
monde a l’histoire de la télévision”. Revue Roumaine de Philosophie,  61/1, pp. 203–212.
Mihăilescu, Vintilă (ed.) 2017. De ce este România astfel? Avatarurile excepţionalismului 
românesc. Iaşi: Polirom. 
Mihelj, Sabina 2011. “Negotiating Cold War Culture at the Crossroads of East and West: 
Uplifting the Working People, Entertaining the Masses, in Cultivating the Nation”. 
Comparative Studies in Society and History, 53(3), pp. 509–539.
Mihelj, Sabina 2014. “Understanding Socialist Television: Concepts, Objects, Methods”. 
VIEW: Journal of European Television, History and Culture, 3 (5), pp. 7–16.
Mihelj, Sabina 2017. “Memory, post-socialism and the media: Nostalgia and beyond”. 
European Journal of Cultural Studies, 20(3), pp. 235–251.
Murgescu, Bogdan 2010. România şi Europa. Acumularea decalajelor economice (1500-
2010). Iaşi: Polirom.
Mustata, Dana 2012a. “«The Revolution Has Been Televised…». Television as Histori-
cal Agent in the Romanian Revolution”. Journal of Modern European History, 10/1, pp. 
76–97. 
Mustata, Dana 2012b. “Television in the Age of (Post)Communism: The Case of Roma-
nia”. Journal of Popular Film and Television, 40/3, pp. 131–140.
Mustata, Dana 2013a. “Re-staging the popular: Televising Nicolae Ceauşescu”. In: God-
dard, Peter (ed.). Popular television in authoritarian Europe. Manchester University Press: 
Manchester and New York, pp. 107–123.
Mustata, Dana 2013b. “Clandestine Radio and Television Reception in Romania”. In: 
Badenoch, Alexander, Fickers, Andreas, Henrich-Franke, Christian (eds.), Airy curtains 
in the European Ether. Broadcasting and the Cold War, Baden-Baden: Nomos Verlagsge-
sellschaft, pp. 151–179. 
Naumescu, Valentin 2017. „La marginea imperiilor, la intersecţia lumilor. Un excep-
tionalism geopolitic românesc?”. In: Mihăilescu, Vintilă (ed.). De ce este România astfel? 
Avatarurile excepţionalismului românesc. Iaşi: Polirom, pp. 72–89.  
Nordenstreng, Kaarle, Varis, Tapio 1974. Television traffic – a one-way street? A survey and 
analysis of the international flow of television programme material. No.70. Paris: UN-
ESCO, http://unesdoc.unesco.org/images/0000/000075/007560eo.pdf (retrieved 1 June 
2017).
Preutu, Cristina 2014. „Premise şi direcţii ale dezvoltării Televiziunii Române în anii 
‘70”. Analele Ştiinţifice ale Universităţii „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, s.n., Istorie, LX, 
pp. 697–708.
Roth-Ey, Kristin 2011. Moscow Prime Time: How the Soviet Union Built the Media Em-
pire that Lost the Cultural World War. Ithaca: Cornell University Press. 
Sorescu-Marinković, Annemarie 2011. “Serbian Language Acquisition in Communist 
Romania”. Balcanica, XLI (2010), pp. 7–31.
Sorescu-Marinković, Annemarie 2012. “The World through the TV Screen. Everyday 
Life under Communism on the Western Romanian Border”. Martor – The Museum of the 
Romanian Peasant Anthropology Review 17, pp. 173–187. 



Panoptikum nr 20 (27) 2018

192
Telewizje narodowe

Tismăneanu, Vladimir 1988. The crisis of Marxist ideology in Eastern Europe: the poverty 
of Utopia. London; New York; Routledge.
Tismăneanu, Vladimir 2012. “What Was National Stalinism?”. In: Stone, Dan (ed.). The 
Oxford Handbook of Postwar European History. Oxford University Press, pp. 462–479.
Urdea Alexandra 2014. “Folklore Music on Romanian TV. From State Socialist Televi-
sion To Private Channels”. VIEW. Journal of European Television History and Culture, 
3(5), pp. 35–49.
Vučetić, Radina 2012. Koka-kola socijalizam. Amerikanizacija jugoslovenske popularne 
kulture šezdesetih godina XX veka. Beograd: Službeni glasnik.
Wallerstein, Immanuel Maurice 2004. World-systems analysis: An introduction. Duke 
University Press. 
Williams, Raymond 2003 [1974]. Television. Technology and Cultural Form. London, 
New York. Routledge.

The exceptionalism of Romanian socialist television  
and its implications

During recent years, the study of European televisions has rediscovered social-
ist television, and we have witnessed a rapid rise in scholarly interest in a new field 
of research: socialist television studies. On the whole, this recent body of litera-
ture presents two main new insights as compared to previous studies in the field 
of the history of Western television: on the one hand, it shows that European 
television during the Cold War was less heterogeneous than one may imagine 
when considering the political, economic and ideological split created by the Iron 
Curtain; on the other hand, it turns to and capitalizes on archives, mostly video, 
which have been inaccessible to the public. The interactions between Western 
and socialist mass culture are highlighted mainly with respect to the most popu-
lar TV programs: fiction and entertainment.

The authors give us an extraordinary landscape of the Romanian socialist 
television. Unique in the Eastern part of Europe is the period of the early 1990s. 
Upon the fall of the communist regime, after almost 15 years of freezing, TVR 
found itself unable to move forward. 

Słowa kluczowe: socjalistyczne studia nad telewizją, Rumunia, telewizje na-
rodowe 

Keywords: ocialist television studies, Romania, national tv


