https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/wg/issue/feedWspółczesna Gospodarka2023-12-10T00:00:00+00:00Dr Jacek GrodzickieditorCE@ug.edu.plOpen Journal Systems<p>Współczesna Gospodarka (ISSN 2082-677X) jest elektronicznym czasopismem naukowym wydawanym przez Uniwersytet Gdański, Katedrę Transportu i Handlu Morskiego w Sopocie. Pismo jest adresowane do środowiska naukowego oraz praktyków gospodarczych. </p>https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/wg/article/view/8532CASH POOLING JAKO INSTRUMENT ZARZĄDZANIA PŁYNNOŚCIĄ FINANSOWĄ W GRUPIE KAPITAŁOWEJ2023-05-10T15:19:32+00:00Andrzej Kuciński<p><strong>Cel</strong>. W artykule podjęto tematykę dotyczącą zarządzania płynnością finansową w grupie kapitałowej. Potrzeba zarządzania płynnością finansową w przedsiębiorstwie wynika z tego, że posiadanie płynność finansowej jest niezbędne dla zapewnienia ciągłości działania jednostki gospodarczej. Jednocześnie utrzymanie określonego poziomu płynności finansowej w przedsiębiorstwie wiąże się z koniecznością posiadania pewnego poziomu środków pieniężnych, aby bezproblemowo móc regulować bieżące zobowiązania finansowe. Kwestia zapewnienia płynności finansowej dotyczy zarówno dużych jak i małych przedsiębiorstw, gdzie w przypadku złożonych struktur organizacyjnych, których przykładem są grupy kapitałowe, zarządzanie płynnością finansową jest znacznie trudniejsze. Tym samym problem badawczy przedstawiony w artykule odnosi się do przedsiębiorstw funkcjonujących jako grupy kapitałowe, zaś cel opracowania obejmuje analizę i ocenę wykorzystania struktury <em>cash poolingu</em> w zarządzaniu płynnością finansową na przykładzie grup kapitałowych - spółek niefinansowych notowanych w indeksie WIG20 na GPW w Warszawie.</p> <p><strong>Metoda</strong>. W opracowaniu zastosowano jako metody badawcze analizę literatury przedmiotu, jej krytyczną analizę, a także metodę deskryptywną oraz wnioskowania logicznego.</p> <p><strong>Wyniki</strong>. Na podstawie uzyskanych wyników badań można zauważyć, że spółki niefinansowe wchodzące w zakres WIG20 notowane na GPW w Warszawie będące grupami kapitałowymi często wykorzystują strukturę <em>cash pooling</em> w zarządzaniu płynnością finansową, która pozwala przede wszystkim ograniczyć zapotrzebowanie na zewnętrze środki finansowe, ograniczyć koszty finansowe oraz optymalizować środki pieniężne będące w dyspozycji przedsiębiorstwa.</p>2023-12-10T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2023 Współczesna Gospodarkahttps://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/wg/article/view/9479SYSTEM ZARZĄDZANIA BEZPIECZEŃSTWEM ENERGETYCZNYM W MAŁYCH PORTACH2023-09-12T12:37:58+00:00Michał Igielski<p>Celem artykułu jest jest opis prototypu systemu zarządzania bezpieczeństwem energetycznym w małych portach w oparciu o wykorzystanie technologii IT. Dodatkowa ocena użyteczności opisywanego sytemtu zostanie przeprowadzona w opraciu o główne filary rewolucji przemysłowej 4.0, które obejmują integrację zaawansowanych systemów informatyki (IT), automatyki (OT), „Internetu Rzeczy” (IoT) oraz sztucznej inteligencji (AI). Wpływa to na systemy informatyczne, które cały czas stają się coraz bardziej rozbudowane i skomplikowane. Powoduje to wzrost zależności – im bardziej złożony system informatyczny tym bardziej złożone muszą być zabezpieczenia. W opisywanym systemie wystąpi wykorzystanie modułowego systemu hybrydowej instalacji odnawialnych źródeł energii pochodzących głównie z energii wiatrowej, fotowoltaiki i biogazu, gromadzonych w magazynie energii. W oparciu o zastosowanie magazynu energii i zarządzanie technologią poprzez bezpieczną inteligentną sieć informatyczną, opisane zostaną potrzeby magazynowania i bezpiecznego przekazywania informacji oraz danych, zielonej produkcji energii elektrycznej, zgodnie z priorytetami Unii Europejskiej (zielona energia, transformacja ekologiczna europejska strategia danych). W artykule przedstawiono także rodzaje odnawialnych źródeł energii (OZE) w odniesieniu do wykorzystania systemów wspomagających zarządzanie nimi. Autor spróuje również od-powiedzieć na pytaie czy takie działania znacząco wzmocnią bezpieczeństwo energe-tycznego współczesnej organizacji.</p>2023-12-10T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2023 Współczesna Gospodarkahttps://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/wg/article/view/9366ASYMETRYCZNY WPŁYW RÓŻNYCH RODZAJÓW TRANSPORTU DROGOWEGO NA WZROST GOSPODARCZY W KRAJACH WYSZEHRADZKICH: ANALIZA EMPIRYCZNA PRZY WYKORZYSTANIU MODELU NARDL 2023-09-01T05:13:03+00:00Błażej Suproń<p>Współczesna gospodarka polega na efektywnej infrastrukturze transportowej, a transport drogowy towarów odgrywa kluczową rolę w dynamicznym wzroście gospodarczym i handlu. Celem artykułu było zbadanie wpływu poszczególnych rodzajów transportu drogowego na wzrost gospodarczy w krajach Grupy Wyszehradzkiej. W artykule zastosowano model nieliniowego autoregresyjnego rozproszonego opóźnienia (NARDL), aby zbadać asymetryczne oddziaływanie różnych rodzajów transportu na PKB. Badanie wykorzystuje dane kwartalne z lat 2004-2021. Dodatkowo w celu potwierdzenia uzyskanych obserwacji przeprowadzono badanie przyczynowości pomiędzy zmiennymi przy pomocy metody Toda-Yamamoto. Uzyskane wyniki wykazały, że istnieje zarówno symetryczny, jak i asymetryczny wpływ poszczególnych rodzajów transportu na wzrost gospodarczy w badanych krajach. Przewozy międzynarodowe i cross-trade oddziałują symetrycznie na wzrost PKB, natomiast przewozy kabotażowe i krajowe oddziałują asymetrycznie. Wyniki analizy przyczynowości opartej na metodzie Toda-Yamamoto wskazały dwukierunkową przyczynowość pomiędzy pracą przewozową a PKB w transporcie międzynarodowym i krajowym dla Czech i Polski, a także przewozami typu cross-trade dla Polski. Przyczynowość jednokierunkowa została potwierdzona dla przewozów cross-trade w przypadku Czech, Węgier i Słowacji. Na podstawie przeprowadzonej estymacji stwierdzono, że wpływ poszczególnych rodzajów transportu na wzrost gospodarczy jest asymetryczny i zależy od rodzaju przewozów oraz aspektów regionalnych Osiągnięte wyniki mają istotne implikacje dla polityki gospodarczej, umożliwiając dostosowywanie strategii i przepisów w celu wspierania wzrostu gospodarczego na podstawie różnic w oddziaływaniu transportu drogowego na gospodarkę.</p>2023-12-10T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2023 Współczesna Gospodarkahttps://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/wg/article/view/9196ABSORPCJA FUNDUSZY EUROPEJSKICH W GMINACH WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO2023-08-03T09:36:59+00:00Ewa KraskaWojciech Pietrowski<p><strong>Cel</strong>. W teoriach związanych z rozwojem regionalnym istotną rolę odgrywają ośrodki centralne, w których skupione są nie tylko najważniejsze funkcje regionu, ale również posiadają one odpowiednie zasoby do stymulowania wzrostu gospodarczego. Dlatego, też w pracy uwaga została skupiona na znaczeniu ośrodka centralnego w absorpcji środków europejskich. Celem głównym w artykule była analiza absorbcji funduszy europejskich w gminach woj. świętokrzyskiego. Główne pytanie badawcze brzmiało: „ Czy w gminach woj. świętokrzyskiego występuje związek między poziomem absorpcji funduszy unijnych a odległością od regionalnego ośrodka centralnego?”</p> <p><strong>Metoda</strong>. W części teoretycznej pracy zastosowano przegląd literatury z zakresu teorii rozwoju regionalnego. W części praktycznej do analizy danych zgromadzonych w Banku Danych Lokalnych wykorzystano następujące metody statystyczne: miary położenia (przeciętne i kwartyle), miary zmienności (odchylenie standardowe, współczynnik zmienności, rozrzut).</p> <p> <strong>Wyniki</strong>. W okresie 2007-2014 największa absorpcja funduszy europejskich była w gminach najbliżej położonych wokół ośrodka centralnego jakim są Kielce. Wyniki badań dotyczące okresu 2014-2020 wstępnie potwierdzają, że taka zależność nie występowała. Można zatem twierdzić, że zgodnie z zaprezentowanymi teoriami rozwoju wystąpił efekt nasycenia bliskiej przestrzeni.</p>2023-12-10T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2023 Współczesna Gospodarkahttps://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/wg/article/view/8075MARKA OSOBISTA AGENTA UBEZPIECZENIOWEGO NA PRZYKŁADZIE „UBEZPIECZENIA-PULS PIOTR ADAMKIEWICZ”2023-03-16T13:03:50+00:00Wojciech Wężyk<p>Rynek, na którym działają agenci ubezpieczeniowi ulega dynamicznym zmianom. Rodzi to wyzwania przed agentami ubezpieczeniowymi, którzy w większym niż dotychczas stopniu, są zmuszeni funkcjonować w konkurencyjnym środowisku. Zdolność do wykorzystywania narzędzi marketingowych, w tym umiejętność budowania marki osobistej, może wpływać pozytywnie na realizację ich celów biznesowych.</p> <p>W poniższym artykule przeanalizowano podstawowe elementy, które tworzą markę osobistą agenta oraz wskazano, gdzie są największe bariery w jej budowaniu, a także jaki niesie za sobą potencjał. Budowanie marki osobistej jest procesem, a podejście do niej winno mieć charakter strategiczny. Niesie też za sobą wiele wyzwań natury etycznej. Traktowanie własnej osoby jako „produktu”, rodzi często nieuświadomione konsekwencje. Marka osobista pozostaje istotnym narzędziem, wyprzedzającym proces sprzedaży, budującym zaufanie konsumenta i lojalność klientów. Jako przykład podejmowania strategicznego podejścia do personal brandingu (z ang. procesu tworzenia marki osobistej), przedstawiono studium przypadku Piotra Adamkiewicza, właściciela agencji „Puls-Ubezpieczenia”, który wyróżnia się podejmowanymi aktywnościami z zakresu komunikacji marki osobistej. Kreowane przez niego komunikaty, są oparte o analizę tożsamości i dopasowane do precyzyjnie wskazanych grup celowych. W efekcie Piotr Adamkiewicz tworzy spójny wizerunek specjalisty i doradcy, używając do komunikacji zintegrowanych, wielokanałowych narzędzi.</p>2023-12-10T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2023 Współczesna Gospodarkahttps://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/wg/article/view/8839PRZEWIDYWANIE UPADŁOŚCI POLSKICH PRZEDSIĘBIORSTW – ZASTOSOWANIE ANALIZY DYSKRYMINACYJNEJ.2023-06-23T23:29:11+00:00Bernard Kokczyński<p>Celem artykułu jest prezentacja wyników wstępnych badań z zakresu modeli predykcji bankructwa oraz porównanie metod doboru zmiennych do modelu. Czy modele oparte na zmiennych eliminowanych na podstawie siły wzajemnej korelacji cechują się lepszą predykcją, niż modele ze zmiennymi dobranymi arbitralnie.</p> <p>Problem bankructwa w gospodarce jest szczególnie istotny w warunkach kryzysu gospodarczego. Według raportu PIE Polskę i pozostałe gospodarki Unii Europejskiej czeka wyraźne spowolnienie w roku 2023. Liczba upadłości przedsiębiorstw w Polsce w IV kwartale 2022 roku wyniosła 112 i była o 28,7% większa niż w analogicznym okresie roku poprzedniego, według raportu GUS.</p> <p>Metodą stosowaną w badaniach była analiza dyskryminacyjna. W 6 modelach wskaźniki do budowy funkcji dyskryminacyjnej zostały dobrane za pomocą eliminacji najbardziej skorelowanych zmiennych. W 4 modelach wskaźniki zostały wybrane arbitralnie.</p> <p>W wyniku przeprowadzonych badań ustalono, że metody statystyczne doboru zmiennych do modeli, są skuteczniejsze od arbitralnego wyboru zmiennych. Najlepszą predykcją cechowały się modele oparte na danych na rok przed bankructwem. W próbie testowej modele prawidłowo sklasyfikowały 62,5% niebankrutów i 87,5% bankrutów. Ponadto dokonano analizy porównawczej błędnie zaklasyfikowanych podmiotów przez modele. Ustalono, że modele błędnie klasyfikowały te same przedsiębiorstwa. Może to świadczyć o nietypowych przypadkach, które przy niewielkiej bazie danych mają wysoki udział procentowy w błędach klasyfikacji.</p>2023-12-10T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2023 Współczesna Gospodarkahttps://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/wg/article/view/9337POLITYKA MAKROOSTROŻNOŚCIOWA W POLSCE. KOORDYNACJA DZIAŁAŃ NA RZECZ STABILNOŚCI FINANSOWEJ2023-08-28T19:12:43+00:00Grzegorz Waszkiewicz<p><strong>Cel</strong>. Umiejscowanienie polityki makroostrożnościowej w ramach krajowej <em>policy mix</em> oraz analiza potencjalnych słabości wynikających ze sposóbu organizacji nadzoru w Polsce.</p> <p><strong>Metoda.</strong> Analiza krytyczna organizacji rodzimej politki nadzorczej w kontekście podejowania decyzji i wdrażania działań prewencyjnych.</p> <p><strong>Wyniki.</strong> Organizacja polityki makroostrożnościowej w Polsce może prowadzić do materializacji pokusy wymienialności celów oraz powstawania opóźnienień czasowych w procesie podejmowania decyzji i wdrażania instrumentów ograniczających ryzyko systemowe, zwłaszcza w okresie dobrej koniunktury gospodraczej.</p>2023-12-10T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2023 Współczesna Gospodarkahttps://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/wg/article/view/9626CYFRYZACJA PRZEDSIĘBIORSTW W SEKTORZE TRANSPORT-SPEDYCJA-LOGISTYKA (TFL) W POLSCE2023-09-22T16:23:56+00:00Patryk Heliosz<p><strong>Purpose</strong>. Digitalization has contributed to the dynamic development of both the private and professional lives of many people. The form of physical and virtual tools has brought huge benefits but also there have been some negative effects of transferring everyday affairs to virtual space. The aim of the article is to try to identify the structures of digitalization in the Polish TFL sector and to present the advantages, disadvantages, development opportunities and threats arising from the use of modern electronic infrastructure in the activities of TFL enterprises.</p> <p><strong>Methodology</strong>. The study was carried out using the desk research method and in-depth interview. Using the first research technique an outline of the discussion was created and the structure of the vertical division of digitalization was identified. In-depth interviews with dozens of people performing various functions in the TFL sector allowed to increase the thematic scope with empirical data which allowed to characterize the horizontal structure. The results were condensed in the form of a SWOT analysis.</p> <p><strong>Findings</strong>. The research confirmed the possibility of a two-structure approach to the digitalization of the TFL sector enterprises and that digitalization can have both positive and negative impact on the activities of those enterprises.</p>2023-12-10T00:00:00+00:00Prawa autorskie (c) 2023 Współczesna Gospodarka