Rozwój i znaczenie agencji kredytów eksportowych dla wspierania eksportu

Autor

  • Tomasz Dorożyński Uniwersytet Łódzki
  • Agnieszka Dorożyńska Uniwersytet Łódzki

Słowa kluczowe:

kredyty eksportowe, agencje kredytów eksportowych, wspieranie eksportu

Abstrakt

Rządy wielu państw realizują politykę na rzecz wspierania eksportu. W ich imieniu wyspecjalizowane agencje udzielają kredytów, gwarancji i ubezpieczeń firmom działającym na rynkach międzynarodowych. To wsparcie ułatwia finansowanie i realizację transakcji, zwłaszcza w krajach rozwijających się. Kredyty eksportowe udzielane z oficjalnym wsparciem mogą wydawać się kwestią dyskusyjną. Należy zwrócić uwagę na rolę i znaczenie agencji kredytów eksportowych w mechanizmach wspierania eksportu. Artykuł ma na celu ocenę roli agencji kredytów eksportowych we wspieraniu eksportu w kontekście Porozumienia OECD i zwiększającej się aktywności agencji kredytów eksportowych z krajów spoza OECD. Z przeprowadzonej analizy wynika, iż działalność agencji kredytów eksportowych, polegająca na wyrównywaniu warunków konkurowania na rynku międzynarodowym jest uzasadniona. Z tego powodu istnieje potrzeba włączenia krajów spoza OECD w proces negocjacji w zakresie oficjalnego wspierania eksportu na forum OECD i WTO.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Chauffour J.-P., Saborowski C., Soylemezoglu A., 2010, Trade Finance in Crisis: Should Developing Countries Establish Export Credit Agencies?, World Bank Policy Research Working Paper No. 5166.

Cizauskas A.C., 1980, The Changing Nature of Export Credit Finance and Its Implications for Developing Countries, World Bank Staff Working Paper No. 409.

EXIM, 2014, Export-Import Bank of the United States, Report to the U.S. Congress on Global Export Credit Competiton, http://www.exim.gov/sites/default/files/reports/EXIM%202014CompetReport_0611.pdf [access: 02.07.2016].

Gianturco D.E., 2001, Export Credit Agencies: The Unsung Giants of International Trade and Finance, Quorum Books, London.

Greenaway D., Guariglia A., Kneller R., 2007, Financial Factors and Exporting Decisions, Journal of International Economics, no. 73.

Greenway D., Reed G., 1990, Empirical Evidence on Trade Orientation and Economic Performance in Developing Countries, [in:] Export Promotion Strategies: Theory and Evidence from Developing Countries, ed. Ch. Milner, Harvester Wheatsheaf, New York.

Kuhn M.G., 1995, Officially Supported Export Credits: Recent Developments and Prospects, International Monetary Fund, Washington, DC.

Malcolm S., 1999, The Changing Role of Export Credit Agencies, International Monetary Fund, Washington, DC.

Marciniak-Neider D., 2000, Finansowe instrumenty oficjalnego wspierania eksportu, [in:] Globalizacja w gospodarce oewiatowej, eds. T. Czuba, M. Skurczyński, Fundacja Rozwoju UG, Sopot.

Mulligan R.M., 2007, Export Credit Agencies: Competitive Trends in G7, Emerging Economies and Reform Issues, Journal of Management Research, no. 1.

OECD, 2014, Organisation for Economic Co-operation and Development, Development Co-operation Report 2014: Mobilising Resources for Sustainable Development, https://www.oecd.org/dac/FINAL%20DCR%202014%20Highlights%20booklet.pdf [access: 02.07.2016].

OECD, 2015, Organisation for Economic Co-operation and Development, Country Classification 2015: As of 26 July 2015, http://www.oecd.org/trade/xcred/2015-ctryclass-asof-16-july-2015.pdf [access: 02.07.2016].

OECD, 2016, Organisation for Economic Co-operation and Development, Arrangement on Officially Supported Export Credits, [TAD/PG(2016)1], http://www.oecd.org/officialdocuments/publicdisplaydocumentpdf/?doclanguage=en&cote=tad/pg(2016)1 [access: 02.07.2016].

Rhee Y.W., 1984, A Framework for Export Policy and Administration: Lessons from the East Asian Experience, World Bank Industry and Financial Series, no. 10.

TWB, 2008, The World Bank, The Growth Report: Strategies for Sustained Growth and Inclusive Development, Commission on Growth and Development, The World Bank, Washington, DC.

Opublikowane

2016-12-05

Jak cytować

Dorożyński, T., & Dorożyńska, A. (2016). Rozwój i znaczenie agencji kredytów eksportowych dla wspierania eksportu. International Business and Global Economy, (35/2), 147–161. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/IBage/article/view/12657

Numer

Dział

Artykuły

Inne teksty tego samego autora