Znaczenie zarządzania strategicznego w biznesie międzynarodowym. Rozwinięcie analizy PESTEL

Autor

  • Gabriela Menet Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Słowa kluczowe:

zarządzanie strategiczne, przedsiębiorstwo międzynarodowe, analiza PESTEL, globalizacja, analiza REGLO

Abstrakt

W ostatnich latach znacząco nasiliły się zmiany wynikające z procesu globalizacji i regionalizacji. Dla międzynarodowych firm globalizacja stanowi zarówno zagrożenie, jak i okazję. Aby skorzystać z możliwości, jakie stwarza, przedsiębiorstwa winny przemyśleć swoje strategie i wypracować nowe narzędzia stymulujące innowacje i rozwój na rynkach międzynarodowych. Członkowie zarządu powinni unikać strategicznej miopii - opieraniu się na dawno powstałych narzędziach bez szerszego zrozumienia kontekstu, w którym są używane. Celem artykułu jest ukazanie znaczenia zarządzania strategicznego w biznesie międzynarodowym oraz zaproponowanie udoskonalonej wersji analizy PESTEL. Artykuł wprowadza nowy instrument w teorii zarządzania strategicznego - analizę REGLO, która stanowi rozwiniętą wersję analizy PESTEL i wyróżnia czynniki wynikające z procesu globalizacji i regionalizacji, które w ostatniej dekadzie stanowią znaczącą część zewnętrznego otoczenia przedsiębiorstwa. Artykuł zaznacza potrzebę rozwijana nowych narzędzi w teorii zarządzania strategicznego.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Afonina A., Chalupský V., 2012, The Current Strategic Management Tools and Techniques: The evidence from Czech Republic, Journal of Economics and Management, no. 4.

Bednarz J., 2011, Podmioty gospodarki światowej, [in:] Globalizacja i regionalizacja, eds. K. Żołądkiewicz, R. Orłowska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Bednarz J., 2013, Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na rynkach europejskich na przykładzie wybranych branż, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Bhandari A., Heshmati A., 2005, Measurement of Globalization and Its Variations Among Countries, Regions and Over Time, IZA DP no.1578, http://anon-ftp.iza.org/dp1578.pdf [access: 05.06.2016].

Bradutan S., Sarbu A., 2012, Advantages and Disadvantages of the Strategic Management in the Current Economic Context, The Management of Sustainable Development Journal, no. 1.

Frunza R., Maha L., Mursa C., 2009, Globalization and Regionalization in International Trade, CES Working Papers, no. 2.

Hirata H., Kose M., Otrok C., 2013, Regionalization vs. Globalization, IMF Working Paper, https://www.ecb.europa.eu/events/pdf/conferences/multi_country_modelling/20130607_Regionalization_vs_globalization.pdf?e7af59b7287542a4b261dc4ec3f829f3 [access: 11.08.2016].

Hitt M.A., Ireland R.D., Hoskisson R.E., 1996, Strategic Management: Competitiveness and Globalization, An International Thomson Publishing Company, Minneapolis – St. Paul.

Hunger J.D., Wheelen T.L., 2011, Essentials of Strategic Management, Prentice Hall, New Jersey.

Johnson G., Langley A., Melin L., Whittington R., 2007, Strategy as Practice: Research Directions and Resources, Cambridge University Press, New York.

Johnson G., Scholes K., 1993, Exploring Corporate Strategy: Text and Cases, Prentice-Hall, Hemel Hempstead.

Kotha S., Nair A.P., 1995, Strategy and Environment as Determinants of Performance: Evidence from the Japanese Machine Tool Industry, Strategic Management Journal, no. 16, https://www.researchgate.net/profile/Anil_Nair4/publication/227656142_Strategy_and_environment_as_determinants_of_performance_evidence_from_the_Japanese_Machine_Tool_Industry/links/0f31752f282b98aa18000000.pdf [access: 16.03.2016].

Kotler P., 1998, Marketing Management: Analysis, Planning, Implementation, and Control, Prentice-Hall, Englewood Cliffs.

Kotter J., Schlesinger L., 2008, Choosing Strategies for Change, Harvard Business Review, July–August Issue.

Porter M., 1985, Competitive Advantage, Free Press, New York.

Rymarczyk J., 2004, Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Simpson D., 2015, The Importance of Cultural Intelligence in Managing International Teams, International Business and Global Economy, no. 34.

Verbeke A., 2009, International Business Strategy: Rethinking the Foundations of Global Corporate Success, Cambridge University Press, Cambridge.

Vujakovic P., 2010, How to Measure Globalisation? A New Globalisation Index (NGI), Atlantic Economic Journal, no. 38.

Wach K., 2015, Conceptualizing Europeanization: Theoretical Approaches and Research Designs, Cracow University of Economics, Kraków.

Witek-Hajduk M., 2009, Motywy internacjonalizacji polskich średnich i dużych przedsiębiorstw, [in:] Współczesne problemy międzynarodowej działalności przedsiębiorstw, eds. J. Schroeder, B. Stępień, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań.

Opublikowane

2016-12-05

Jak cytować

Menet, G. (2016). Znaczenie zarządzania strategicznego w biznesie międzynarodowym. Rozwinięcie analizy PESTEL. International Business and Global Economy, (35/2), 261–270. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/IBage/article/view/12672

Numer

Dział

Artykuły