Strategia internacjonalizacji sieciowej. Model ekspansji korporacji transnarodowych

Autor

  • Magdalena Rosińska-Bukowska Uniwersytet Łódzki

Słowa kluczowe:

korporacje, konkurencyjność, internacjonalizacja, sieci biznesowe, biznes

Abstrakt

Celem artykułu jest próba wskazania kluczowych zmian w systemie organizacji i zarządzania korporacji transnarodowych (KTN) w efekcie implementacji strategii internacjonalizacji sieciowej. Opracowanie podzielono na trzy części. W pierwszej zaakcentowano różnice między strategią internacjonalizacji sieciowej (SIS) a koncepcją strategicznej przedsiębiorczości korporacyjnej (SPK). W drugiej przedstawiono globalną sieć biznesową jako strukturę będącą efektem implementacji SIS. W ostatniej części odwołano się do wyników badań własnych, dotyczących modeli internacjonalizacji KTN (na grupie 252 korporacji sklasyfikowanych jako Top 100 non-financial TNCs w latach 1991-2014). Badaniu poddano ścieżki rozwojowe KTN według modelu integracji biznesowej oraz strukturę zbudowanych powiązań i zgromadzonego kapitału. Wynikiem interpretacji wyników jest ustalenie zestawu kluczowych elementów architektury korporacyjnej badanych KTN. W podsumowaniu przedstawiono parametry istotne dla skutecznej implementacji SIS widoczne w modelach biznesowych najpotężniejszych KTN jako fundamentalne uwarunkowania rozwojowe.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Achrol R.S., Reve T., Stern L.W., 1993, The Environment of Marketing Channel Dyads. A Framework for Comparative Analysis, Journal of Marketing, no. 4.

Bilton C., Cummings S., 2010, Creative Strategy. Reconnecting Business and Innovation, John Wiley & Sons, Chichester.

Blankenburg D., 1995, A Network Approach to Foreign Market Entry, [w:] Business Marketing. An Interaction and Network Perspective, eds. K. Moller, D. Wilson, Kluwer Academic Publisher, Norwell.

Brown T.E., Davidsson P., Wiklund J., 2001, An Operationalization of Stevenson’s Conceptualization of Entrepreneurship as Opportunity – based Firm Behavior, Strategic Management Journal, vol. 22, no. 10.

Gereffi G., Humphrey J., Sturgeon T., 2005, The governance of global value chains, Review of International Political Economy, vol. 12, no. 1.

Gulati R., Nohria N., Zaheer A., 2000, Strategic Networks, Strategic Management Journal, vol. 21, no. 3.

Hagel J., Brown J.S., 2005, The Only Sustainable Edge. Why Business Strategy Depends on Productive Friction and Dynamic Specialization, Harvard Business School Press, Boston.

Johnson G., Scholes K., Whittington R., 2010, Podstawy strategii, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Kotler P., Amstrong G., Saunders J., Wong V., 2002, Marketing. Podręcznik europejski, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Kraus S., Kauranen I., Reschke C., 2011, Identification of domains for a new conceptual model of strategic entrepreneurship using the configuration approach, Management Research Review, vol. 34, no. 1.

McCline R., Bhat S., Baj P., 2000, Opportunity recognition. An exploratory investigation of a component of the entrepreneurial process in the context of the health care industry, Entrepreneurship Theory & Practice, no. 2.

North D.C., 1986, The New Industrial Economics, Journal of Institutional and Theoretical Economics, no. 142.

Obłój K., 2014, Strategia organizacji, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.

Pakulska T., Poniatowska-Jach M., 2015, Non-Equity Modes as international business strategy. From Ownership to Control, Lambert Academic Publishing, Saarbrücken.

Pedersen T., Venzin M., Devinney T.M., Tihanyi L. (eds.), 2014, Orchestration of the Global Network Organization, Advances in International Management, vol. 27.

Rosińska-Bukowska M., 2012, Rozwój globalnych sieci biznesowych jako strategia konkurencyjna korporacji transnarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Ross J., Weill P., Robertson D., 2010, Architektura korporacyjna jako strategia. Budowanie fundamentu w biznesie, Harvard Business School Press Studio EMKA, Warszawa.

Shane S., Venkataraman S., 2000, The promise of entrepreneurship as a field of research, Academy of Management Review, no. 1.

Szymura-Tyc M., 2015, Internacjonalizacja, innowacyjność i usieciowienie przedsiębiorstw. Podejście holistyczne, Difin, Warszawa.

WIR, 1991–2015, World Investment Report, UNCTAD, www.unctad.org [dostęp: 22.03.2016].

Pobrania

Opublikowane

2016-12-05

Jak cytować

Rosińska-Bukowska, M. (2016). Strategia internacjonalizacji sieciowej. Model ekspansji korporacji transnarodowych. International Business and Global Economy, (35/2), 271–283. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/IBage/article/view/12673

Numer

Dział

Artykuły