Koncepcja przedsiębiorstw born-global na przykładzie start-upów technologicznych

Autor

  • Ewa Badzińska Politechnika Poznańska

Słowa kluczowe:

przedsiębiorstwa born-global, start-upy technologiczne, rozwiązania ICT, rynek globalny

Abstrakt

Celem naukowym artykułu jest próba syntezy poglądów przedstawicieli nauki na temat przedsiębiorstw born-global. Zwrócono uwagę na powszechnie stosowany aparat pojęciowy związany z tym zjawiskiem. W części empirycznej pracy zastosowano metodę studium przypadku w oparciu o start-upy technologiczne. Autorka wskazała przykłady czynników endogenicznych warunkujących proces wczesnej internacjonalizacji nowych przedsięwzięć gospodarczych oraz wpływ ekosystemu biznesowego na rozwój firm born-global. Analiza jakościowa mikro przedsiębiorstw z branży IT opartych na wiedzy potwierdziła, że start-upy technologiczne są w stanie skutecznie konkurować na rynku światowym. Przeprowadzone studium przypadku potwierdza założenie, że czynniki endogeniczne i środowisko zewnętrzne odgrywają istotną rolę zarówno w budowaniu postaw przedsiębiorczych, jak i w procesie wczesnej internacjonalizacji. Studia przypadków w zakresie globalnych start-upów technologicznych powinny rozwinąć istniejącą teorię i dostarczyć wyjaśnień zjawisk dotychczas nierozpoznanych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Ahmad N., Seymour R.G., [n.d.], Defining Entrepreneurial Activity: Definitions Supporting Frameworks for Data Collection, OECD, http://www.oecd.org/std/business-stats/39651330.pdf [access: 12.02.2016].

Badzińska E., 2014, Indywidualizacja rozwiązań ICT w praktyce gospodarczej na przykładzie startupów akademickich, Business Informatics, no. 2.

Bailetti T., 2012, Technology Entrepreneurship: Overview, Definition, and Distinctive Aspects, Technology Innovation Management Review, no. 2.

Brazdauskaite G., Rasimaviciene D., 2015, Towards the Creative University: Developing a Conceptual Framework for Transdisciplinary Teamwork, Journal of Creativity and Business Innovation, no. 1.

Cavusgil S.T., Knight G., 2009, Born Global Firms: A New International Enterprise, Business Expert Press, New York.

Coviello N.E., McDougall P.P., Oviatt B.M., 2011, The Emergence, Advance and Future of International Entrepreneurship Research: An Introduction to the Special Forum, Journal of Business Venturing, no. 6.

Cruz-González J., López-Sáez P., Navas-López J.E., Delgado-Verde M., 2015, Open Search Strategies and Firm Performance: The Different Moderating Role of Technological Environmental Dynamism, Technovation, no. 35, DOI: 10.1016/j.technovation.2014.09.001.

Czakon W., 2011, Zastosowanie studiów przypadku w badaniach nauk o zarządzaniu, [in:] Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, ed. W. Czakon, Wolters Kluwer Business, Warszawa.

Dyer J., Nobeoka K., 2000, Creating and Managing a High Performance Knowledge-Sharing Network: The Toyota Case, Strategic Management Journal, no. 3.

Etzkowitz H., Solé F., Piqué J.M., 2007, The Creation of Born Global Companies within the Science Cities: An Approach from Triple Helix, Engevista, no. 2.

Gabrielsson M., Kirpalani V.H.M., 2012, Overview, Background and Historical Origin of Born Globals: Development of Theoretical and Empirical Research, [in:] Handbook of Research on Born Globals, eds. M. Gabrielsson, V.H.M. Kirpalani, Edward Elgar, Cheltenham.

Glip Multitouch Solutions, http://www.glip.pl/ [access: 12.02.2016].

Johanson J., Vahlne J.-E., 1990, The Mechanism of Internationalization, International Marketing Review, no. 4.

Knight G., Cavusgil S.T., 1996, The Born Global Firm: A Challenge to Traditional Internationalization Theory, [in:] Advances in International Marketing, eds. S. Cavusgil, T. Madsen, Emerald Group, Bingley, UK.

Leia Display System, http://leiadisplay.com/ [access: 12.02.2016].

Loane S., Bell J., McNaughton R., 2007, A Cross-National Study on the Impact of Management Teams on the Rapid Internationalization of Small Firms, Journal of World Business, no. 4.

Madsen T.K., Servais P., 1997, The Internationalization of Born Globals: An Evolutionary Process?, International Business Review, no. 6.

Maxwell J.A., 2005, Qualitative Research Design: An Interactive Approach, Sage Publications, Thousand Oaks, CA.

McDougall P.P., Shane S., Oviatt B.M., 1994, Explaining the Formation of International New Ventures: The Limits of Theories from International Business Research, Journal of Business Venturing, no. 6.

Mettler A., Williams A.D., 2011, The Rise of the Micro-Multinational: How Freelancers and Technology- Savvy Start-ups Are Driving Growth, Jobs and Innovation, Lisbon Council Policy Brief, no. 3.

MindsEater, www.itprojectplace.com [access: 12.02.2016].

Oviatt B.M., McDougall P.P., 1994, Toward a Theory of International New Ventures, Journal of International Business Studies, no. 1.

Oviatt B.M., McDougall P.P., 2005, Defining International Entrepreneurship and Modeling the Speed of Internationalization, Entrepreneurship: Theory and Practice, no. 5.

Petti C. (ed.), 2012, Technological Entrepreneurship in China: How Does it Work?, Edward Elgar Publishing, Northampton, MA.

Pock M., Hinterhuber H., 2011, Born Globals – Wie aus Start-ups internationale Unternehmen werden, Zeitschrift für KMU und Entrepreneurship, no. 2.

Rennie M., 1993, Born Global, McKinsey Quarterly, http://www.mckinseyquarterly.com/Born_global_26 [access: 12.02.2016].

Skrzypek E., 2009, Wiedza jako czynnik sukcesu w nowej gospodarce, [in:] Zarządzanie kapitałem ludzkim w gospodarce opartej na wiedzy, eds. E. Skrzypek, A. Sokół, Instytut Wiedzy i Innowacji, Warszawa.

Szirmai A., Naudé W., Goedhuys M., 2011, Entrepreneurship, Innovation, and Economic Development: An Overview, Oxford University Press, Oxford.

Varian H.R., 2011, Micromultinationals Will Run the World, Foreign Policy, http://www.foreignpolicy.com/articles/2011/08/15/micromultinationals_will_run_the_world [access: 12.02.2016].

Wach K., 2015, Entrepreneurial Orientation and Business Internationalisation Process: The Theoretical Foundations of International Entrepreneurship, Entrepreneurial Business and Economics Review, no. 2, DOI: 10.15678/EBER.2015.030202.

Yin R.K., 1984, Case Study Research: Design and Methods, Sage Publishing, Beverly Hills.

Opublikowane

2016-12-05

Jak cytować

Badzińska, E. (2016). Koncepcja przedsiębiorstw born-global na przykładzie start-upów technologicznych. International Business and Global Economy, (35/2), 367–378. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/IBage/article/view/12693

Numer

Dział

Artykuły