Strategie internacjonalizacji przedsiębiorstw sektora żywnościowego z Wielkopolski. Wybrane wyniki badań
Słowa kluczowe:
internacjonalizacja przedsiębiorstw, formy umiędzynarodowienia, strategie internacjonalizacji, sektor żywnościowyAbstrakt
Obserwacja rynku w ostatnich dziesięcioleciach wskazuje, iż na arenie międzynarodowej zdecydowanie wzrasta potrzeba internacjonalizacji przedsiębiorstw. Jest to konsekwencją narastającej globalizacji rynków, a także konkurencji, która zmusza przedsiębiorstwa do poszukiwania nowych nabywców poza granicami kraju macierzystego. Artykuł zawiera wyniki badań empirycznych prowadzonych w drugiej połowie 2015 roku na terenie województwa wielkopolskiego, będących częścią projektu badawczego pt. "Strategie konkurencji przedsiębiorstw sektora żywnościowego Wielkopolski w dobie globalizacji". Celem niniejszej pracy jest identyfikacja rodzaju orientacji międzynarodowej oraz form umiędzynarodowienia analizowanych firm. Implikacje teoretyczne powstały w oparciu o studia literatury przedmiotu, następnie poddane zostały ocenie empirycznej w przeprowadzonych badaniach ankietowych.
Downloads
Bibliografia
Buckley A., 2002, Inwestycje zagraniczne. Składniki wartości i ocena, transl. T. Pietrzak, K. Masłowska-Pietrzak, PWN, Warszawa.
Budzyńska A., 2013, Etapy umiędzynarodowienia przedsiębiorstw sektora rolno-spożywczego w wybranych powiatach województwa wielkopolskiego, Optimum. Studia Ekonomiczne, nr 4.
Cateora P.R., Graham J.L., 2007, International Marketing, McGraw Hill-Irwin, New York.
Daszkiewicz N., 2004, Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw we współczesnej gospodarce, SPG, Gdańsk.
Duliniec E., 2007, Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa.
Duliniec E., 2012, Marketing międzynarodowy, PWE, Warszawa.
Fonfara K., 2009, Istota i zakres procesu internacjonalizacji firmy, [in:] Zachowanie przedsiębiorstwa w procesie internacjonalizacji. Podejście sieciowe, ed. K. Fonfara, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Fonfara K., Gorynia M., Najlepszy E., Schroeder J., 2000, Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, AE w Poznaniu, Poznań.
Gorynia M., 2007, Strategie zagranicznej ekspansji przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
Johanson J., Vahlne J., 1990, The Mechanism of Internationalization, International Marketing Review, no. 4.
Keegan J., Green M.C., 2000, Global Marketing, Prentice Hall, Upper Side River.
Kulhavy E., 1990, Internationales Marketing, Rudolf Trauner Verlag, Linz. Piercy N.F., 1985, Company Internationalization: Active and Reactive Exporting, European Journal of Marketing, no. 3.
Pierścionek Z., 2003, Strategie konkurencji i rozwoju przedsiębiorstwa, PWN, Warszawa.
Pietrasiński P., 2005, Międzynarodowe strategie marketingowe, PWE, Warszawa.
Pluta-Olearnik M., 2012, Marketing przedsiębiorstw usługowych w procesie internacjonalizacji, PWE, Warszawa.
Przybylska K., 2005, Proces internacjonalizacji przedsiębiorstwa w teorii ekonomicznej, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Bochni, nr 3.
Rocznik Statystyczny Województwa Wielkopolskiego, za poszczególne lata, Urząd Statystyczny w Poznaniu, Poznań.
Rymarczyk J., 2004, Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, PWE, Warszawa.
Rymarczyk J., 2012, Biznes międzynarodowy, PWE, Warszawa.
Strzyżewska M., 2005, Marketing na rynkach zagranicznych, [in:] Biznes międzynarodowy. Od internacjonalizacji do globalizacji, ed. M.K. Nowakowski, SGH, Warszawa.
Turnbull P.W., 1985, Internationalization of the Firm: A Stage Process or Not?, Conference on Export Expansion and Market Entry Models, Dalhousie University.
Wach K., 2013, Strategie internacjonalizacji małych i średnich przedsiębiorstw, [in:] N. Daszkiewicz, K. Wach, Małe i średnie przedsiębiorstwa na rynkach międzynarodowych, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków.
Wiktor J.W., 2008, Strategie przedsiębiorstw w marketing międzynarodowym, [in:] J.W. Wiktor, R. Oczkowska, A. Żbikowska, Marketing międzynarodowy. Zarys problematyki, PWE, Warszawa.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe
