Handel Polski z krajami Afryki – tendencje i potencjał rozwoju

Autor

  • Renata Knap Uniwersytet Szczeciński

Słowa kluczowe:

handel zagraniczny, orientacyjny potencjał handlu, Polska, Afryka

Abstrakt

Celem artykułu jest określenie tendencji w wymianie handlowej między Polską a krajami Afryki oraz ocena potencjału eksportu Polski w handlu z Afryką. W pierwszej części opracowania przedstawiono kształtowanie się rozmiarów, dynamiki i bilansu obrotów, w drugiej omówiono strukturę towarową wymiany, w trzeciej zaprezentowano strukturę geograficzną handlu, w czwartej natomiast ocenę potencjału rozwoju eksportu Polski do Afryki. Do określenia tendencji rozwoju wymiany handlowej Polski z krajami Afryki zastosowano metody analizy statystycznej w postaci narzędzi analizy struktury zbiorowości i dynamiki zjawisk. Oszacowania potencjalnego eksportu dokonano przy użyciu wskaźnika orientacyjnego potencjału handlu ITP (indicative trade potential). Na podstawie przeprowadzonych analiz można stwierdzić, że w latach 2000–2014 tendencje rozwoju wymiany handlowej Polski z krajami Afryki kształtowały się dla naszego kraju korzystnie. Z szacunków potencjału eksportowego Polski do Afryki wynika, że możliwości rozwoju eksportu na afrykański rynek także należy ocenić pozytywnie, zarówno pod względem rozmiarów, jak i struktury towarowej wywozu.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aitken R., 2015, Africa Scoops Five Places In Emerging Markets’ Top 10 Property ‘Risk Index’, Forbes, http://www.forbes.com/sites/rogeraitken/2015/10/26/africa-scoops-five-places-in-emerging-markets-top-10-property-risk-index/#1c7471da1d72 [dostęp: 12.03.2016].

Bano S., Takahashi Y., Scrimgeour F., 2013, ASEAN-New Zealand Trade Relations and Trade Potential. Evidence and Analysis, Journal of Economic Integration, vol. 28, no. 1.

Devlin J., 2014, Africa’s Emerging Market Boom, Forbes, http://www.forbes.com/sites/riskmap/2014/03/10/africas-emerging-market-boom/#5d7b8ecf2ccf [dostęp: 12.03.2016].

Helmers C., Pasteels J.-M., 2006, Assessing Bilateral Trade Potential at the Commodity Level. An Operational Approach, ITC Working Paper, November.

KPRM, 2013, Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Program „Go Africa”, https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/program-go-africa.html [dostęp: 10.03.2016].

Kugiel P., 2015, Go Global. Nowa strategia współpracy z krajami rozwijającymi się, Biuletyn PISM, nr 7.

Lall S., 2000, The Technological Structure and Performance of Developing Country Manufactured Exports, 1985–98, Oxford Development Studies, vol. 28, issue 3.

Lewandowski B., 2015, Wspieranie polskiego eksportu na przykładzie programu Go Africa, https://www.marr.pl/multimedia/0003/0670/1GoChina_GoAfrica_Go..._PAIZ.pdf [dostęp:10.03.2016].

Miklaszewski S. (red.), 2007, Kraje rozwijające się w światowym systemie gospodarczym, Difin, Warszawa.

MSZ RP, 2004, Strategia RP w odniesieniu do pozaeuropejskich krajów rozwijających się, https://www.msz.gov.pl/resource/aaf21c98-4082-45c9-996c-a6f6c6a40a7b:JCR [dostęp:19.03.2016].

Mukherji I.N., 2003, The Bangkok Agreement. A Negative List Approach to Trade Liberalization in Asia and The Pacific, Paper prepared for the nineteenth session of the Standing Committee of the Bangkok Agreement, Bangkok, 19–21 March.

Santiso J., 2007, Africa. A New Frontier for Emerging Markets, Policy Insights, no. 5.

SEP, 2012, Stowarzyszenie Eksporterów Polskich, Strategia proeksportowego rozwoju gospodarki polskiej, http://www.eksporterzy.org/documents/20120822_strategia/Strategia_proeksportowego_rozwoju_gospodarki_polskiej.pdf [dostęp: 20.03.2016].

UN ECA-OECD, 2015, Economic Report on Africa 2015. Industrializing through trade, UN, Addis Abeba, Ethiopia.

UNCTAD, 2014, Unctad Handbook of Statistics, UNCTAD, New York – Geneva.

UNCTAD, 2016, UNCTADstat. International trade in goods and services, http://unctadstat.unctad.org/wds/ReportFolders/reportFolders.aspx [dostęp: 28.03.2016].

WEC, 2015, The Africa Competitiveness Report 2015, WEC, Geneva.

Wnukowski D., 2015, „Go Africa”. Efekty promocji polskiego biznesu w Afryce, Biuletyn PISM, nr 47.

Woźniak A., 2014, Go Africa już się rozpędza, Rzeczpospolita, 22 stycznia.

Pobrania

Opublikowane

2016-06-22

Jak cytować

Knap, R. (2016). Handel Polski z krajami Afryki – tendencje i potencjał rozwoju. International Business and Global Economy, (35/1), 236–251. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/IBage/article/view/12829

Numer

Dział

Artykuły