Czynnik społeczny a innowacyjność gospodarki – analiza na przykładzie wybranych krajów

Autor

  • Marcin Gryczka Uniwersytet Szczeciński

Słowa kluczowe:

innowacyjność, czynnik społeczny, mierniki innowacyjności

Abstrakt

Celem artykułu jest przeanalizowanie roli czynnika społecznego w kontekście innowacyjności gospodarki. W literaturze przedmiotu innowacyjność analizuje się zazwyczaj w odniesieniu do mierników nakładowych oraz uzyskiwanych efektów działalności badawczo-rozwojowej, nie uwzględnia się natomiast znaczenia czynnika społecznego, który może przyczyniać się do tworzenia krajowego środowiska sprzyjającego absorpcji i dyfuzji wiedzy, intensyfikacji procesów innowacyjnych oraz komercjalizacji ich rezultatów. W pracy wykorzystano przede wszystkim metody analizy porównawczej oraz normalizacji danych. Wyniki badań wskazują, że czynnik społeczny, analizowany w oparciu o wskaźnik rozwoju społecznego, wskaźnik percepcji korupcji oraz wskaźnik zaufania, wywiera wyraźnie pozytywny wpływ na poziom innowacyjności gospodarki, a ewentualne wyjątki wiążą się ze specyfiką danej gospodarki.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Czapiński J., Panek T. (red.), 2015, Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków, Rada Monitoringu Społecznego, Warszawa.

Dodgson M., Rothwell R. (ed.), 1994, The Handbook of Industrial Innovation, Edward Elgar Publishing, Aldershot.

Dutta S., Caulkin S., 2007, The world’s top innovators, World Business, January – February.

EC, 2016, Europe 2020, European Commission, http://ec.europa.eu/europe2020 [dostęp: 20.03.2016].

Eurostat, 2016, http://ec.europa.eu/eurostat/data/database [dostęp: 20.03.2016].

Fagerberg J., Mowery D.C., Nelson R.R. (ed.), 2006, The Oxford Handbook of Innovation, Oxford University Press, New York.

GII, 2015, The Global Innovation Index 2015. Effective Innovation Policies for Development, Cornell University: Ithaca, INSEAD: Fontainebleau, WIPO: Geneva.

Grossman M., Helpman E., 1990, Trade, Innovation, and Growth, American Economic Review, vol. 80, no. 2.

Hollanders H., Es-Sadki N., Kanerva M., 2015, Innovation Union Scoreboard 2015, UNU-MERIT, Maastricht.

IISS, 2016, Indices of Social Development, International Institute of Social Studies, http://www.IndSocDev.org [dostęp: 14.03.2016].

Lagace M., 2002, How To Do Business in Islamic Countries, http://hbswk.hbs.edu/item/how-to-do-business-in-islamic-countries [dostęp: 18.03.2016].

Pangsy-Kania S., 2008, National innovation systems an innovativeness based on European Innovation Scoreboard 2007, Prace i Materiały Instytutu Handlu Zagranicznego, nr 25, Wydział Ekonomiczny Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.

TI, 2014, Corruption Perception Index 2014, Transparency International, https://www.transparency.org/cpi2014 [dostęp: 05.04.2016].

UNDP, 2015, Human Development Report 2015. Work for Human Development, United Nations Development Programme, New York.

Weresa M.A., 2007, Unia Europejska — innowacyjne centrum czy peryferia świata, [w:] Unia Europejska w gospodarce światowej – nowe uwarunkowania, red. E. Kawecka-Wyrzykowska, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2016-06-22

Jak cytować

Gryczka, M. (2016). Czynnik społeczny a innowacyjność gospodarki – analiza na przykładzie wybranych krajów. International Business and Global Economy, (35/1), 309–324. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/IBage/article/view/12834

Numer

Dział

Artykuły