Narzędzia polityki handlowej w obszarze e-commerce

Autor

  • Sylwia Talar Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach

Słowa kluczowe:

transgraniczny e-commerce, polityka handlowa, bariery handlu, międzynarodowe organizacje gospodarcze, regulacje Internetu

Abstrakt

Głównym celem artykułu jest specyfikacja narzędzi polityki handlowej w obszarze handlu elektronicznego. W analizie uwzględniono działania i regulacje właściwe dla tradycyjnej polityki handlowej oraz nowe bariery związane z technologią wykorzystywaną w transgranicznym handlu elektronicznym (CBEC). Dodatkowym celem jest zilustrowanie działań koordynacyjnych podejmowanych przez rządy państw na forum międzynarodowym i wkładu organizacji międzynarodowych w harmonizację regulacji dotyczących CBEC. W badaniu zastosowano metodę przeglądu literatury z baz: Scopus, Ebsco, ProQest i Web of Knowledge. Prześledzono działania głównych organizacji międzynarodowych oraz przeanalizowano akty prawne i inne dokumenty oficjalne. Dokonano syntezy wszystkich informacji i wyników badań oraz przedstawiono liczne wnioski szczegółowe. Ogólna teza mówi, iż stworzenie systemu zasad sprzyjającego długotrwałemu rozwojowi CBEC wymaga jeszcze wielu wysiłków, badań i jest bardzo skomplikowane, gdyż oznacza nie tylko wprowadzenie zasad wolnego handlu w tradycyjnym rozumieniu, ale równocześnie zapewnienie otwartego i bezpiecznego korzystania z technologii informacyjno-komunikacyjnych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aaronson S., 2015, Why Trade Agreements are not Setting Information Free. The Lost History and Reinvigorated Debate over Cross-Border Data Flows, Human Rights and National Security, World Trade Review, April.

Agrawal D.R., Fox W.F., 2016, Taxes in an E-Commerce Generation, CESifo Working Paper Series, no. 6050.

Bhagwati J.N., Krishana P., Panagariya A (eds.), 2016, The World Trade System. Trends and Challenges, MIT Press.

Bieron B., Ahmed U., 2012, Regulating E-commerce through International Policy. Understanding the International Trade Law Issues of E-commerce, Journal of World Trade, vol. 46, issue 3.

Chander A., Le U.P., 2014, Breaking the Web. Data Localization vs. the Global Internet, Working Paper 2014-1, California International Law Center.

Chen J., Smekal C., 2009, Should the WTO deal with e-trade taxation issues?, Progress in Development Studies, vol. 9, issue 4.

Council of the EU, 2017, VAT w e-handlu. Nowe przepisy, komunikat prasowy 734/17, 5.12.2017.

Deese D. (ed.), 2014, Handbook of the International Political Economy of Trade, Edward Elgar.

DHL, 2016, The 21st Century Spice Trade a Guide to The Cross-Border E-Commerce Opportunity. A Guide to the Cross-Border E-Commerce Opportunity.

ECIPE, 2013, The Economic Importance of Getting Data Protection Right. Protecting Privacy, Transmitting Data, Moving Commerce, European Centre for International Political Economy for the U.S. Chamber of Commerce, Brussels.

ECIPE, 2014, The Costs of Data Localisation. Friendly Fire on Economic Recovery.

Erixon F., Hindley B., Lee-Makiyama H., 2009, Protectionism Online. Internet Censorship and International Trade Law, ECIPE Working Paper, no. 12.

Greenwald G., MacAskill E., 2013, NSA Prism program taps in to user data of Apple, Google and others, The Guardian, 7 June.

Lindsay D., 2007, International Domain Name Law. ICANN and the UDRP, Hart Publishing.

Manyika J., Lund S., Bughin J., Woetzel J., Stamenov K., Dhingra D., 2016, Digital globalization. The new era of global flows, McKinsey, Global Institute.

Mishra N., 2017, International trade, Internet governance and the shaping of the digital economy, ARTNeT Working Paper Series, no. 168.

National Board of Trade, 2011, Survey of e-commerce barriers within the EU, Kommerskollegium Sweden.

National Board of Trade, 2012, E-commerce – New Opportunities, New Barriers A survey of e-commerce barriers in countries outside the EU, Kommerskollegium Sweden.

OECD, 1999, Guidelines for Consumer Protection in the Context of Electronic Commerce.

OECD, 2015, Addressing the Tax Challenges of the Digital Economy, Action 1 – 2015 Final Report.

OECD, 2016, Consumer Protection in E-commerce. OECD Recommendation.

OECD, 2017, Measuring digital trade. Towards a conceptual framework.

Smith P.J., 2013, Global Trade Policy. Questions and Answers, Wiley-Blackwell.

Talar S., 2017, Cross-border e-commerce – problemy identyfikacji i pomiaru, Współczesna Gospodarka, vol. 8, issue 3.

UE, 1995, Directive 95/46/EC of the European Parliament and of the Council of 24 October 1995 on the protection of individuals with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data.

UE, 2014, Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/26/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz udzielania licencji wieloterytorialnych dotyczących praw do utworów muzycznych do korzystania online na rynku wewnętrznym, Dz. Urz. UE L 84 z 20 marca 2014 r.

UE, 2016a, Regulation (EU) 2016/679 of the European Parliament and of the Council of 27 April 2016 on the protection of natural persons with regard to the processing of personal data and on the free movement of such data, and repealing Directive 95/46/EC (General Data Protection Regulation) (Text with EEA relevance).

UE, 2016b, Wniosek Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym, COM/2016/0593 final – 2016/0280 (COD).

UNCTAD, 2016, Data protection regulations and international data flows. Implications for trade and development.

UNCTAD, 2017, Consumer protection in electronic commerce. Note by the UNCTAD secretariat.

WCO, 2008, The International Convention on the Simplification and Harmonization of Customs Procedures (as amended), http://www.wcoomd.org/Topics/Facilitation/Instrument%20 and%20Tools/Conventions/pf_revised_kyoto_conv/Kyoto_New [dostęp: 12.01.2018].

WCO, 2014, Guidelines for the Immediate Release of Consignments by Customs.

WCO, 2017a, Resolution of The Policy Commission of The World Customs Organization on The Guiding Principles for Cross-Border E-Commerce, Luxor, December. WCO, 2017b, WCO Study Report on Cross-Border E-Commerce, March.

WCO, 2018, Cross-border E-commerce, http://www.wcoomd.org/Topics/Facilitation/Activities %20and%20Programmes/Ecommerce [dostęp: 12.01.2018].

WTO, 1998, Declaration on global electronic commerce, WT/MIN(98)/DEC/2.

WTO, 2017a, Joint statement on Electronic Commerce, WT/MIN(17)/60, 13 December.

WTO, 2017b, Ministerial Decision of 13 December 2017, Work Programme On Electronic Commerce, WT/MIN(17)/65, WT/L/1032, 18 December.

Yuthayotin S., 2014, Access to Justice in Transnational B2C E-Commerce. A Multidimensional Analysis of Consumer Protection Mechanisms, Springer.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-20

Jak cytować

Talar, S. . (2018). Narzędzia polityki handlowej w obszarze e-commerce. International Business and Global Economy, 37, 183–197. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/IBage/article/view/7369

Numer

Dział

Artykuły