Podejście lateralne w innowacyjnym domu kultury

Autor

  • Krzysztof Hauke Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Słowa kluczowe:

innowacyjność, instytucje kultury, myślenie niekonwencjonalne

Abstrakt

Ukierunkowanie na działania innowacyjne tylko w organizacjach gospodarczych o charakterze biznesowym w dzisiejszych czasach, z punktu widzenia odbiorcy jako konsumenta, jest niewystarczające. Jako członek społeczeństwa informacyjnego konsument oczekuje także dóbr o charakterze niematerialnym, które będą miały charakter ustawicznej innowacji. Jednak rozwój organizacji oferujących innowacyjne dobra materialne i niematerialne jest bardzo zróżnicowany. Organizacje o charakterze biznesowym wykorzystują na bieżąco wszelkie nowe rozwiązania, np. z zarządzania, produkcji, marketingu, logistyki. Innowacje są możliwe do realizacji dzięki wdrażaniu nowych teorii w obszarze prowadzenia działalności gospodarczej. Bardzo dużą rolę odgrywa technologia ICT. Konsument otrzymuje innowacyjne dobro w postaci towaru lub usługi i w ten sposób organizacje biznesowe mogą ze sobą konkurować na rynku.

W przypadku instytucji kultury działania o charakterze innowacyjnym są mało widoczne. W artykule został poruszony problem innowacyjnych działań domów kultury ukierunkowanych bezpośrednio na potrzeby odbiorcy. Odbiorca, mając porównanie z otrzymywanymi materialnymi dobrami, może odnieść wrażenie, że innowacyjność w domach kultury jest tematem, który wymaga szczególnej uwagi. Skutki inwestycji w działania domów kultury będzie można obserwować po pewnym czasie i mają one wpływ na sferę biznesową gospodarki. Czasami będzie to okres kilkuletni lub nawet dłuższy. Chcąc wykorzystać swój potencjał, domy kultury muszą prowadzić działania o charakterze innowacyjnym. Działania innowacyjne w domach kultury można prowadzić poprzez niekonwencjonalny proces myślenia, określany jako myślenie lateralne. Celem artykułu jest wskazanie innowacyjnych działań w domach kultury przy wykorzystaniu myślenia lateralnego. Niekonwencjonalne podejście do rozwiązania problemu, które wykorzystuje myślenie lateralne, będzie czynnikiem w opracowanej koncepcji innowacyjnego domu kultury.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Literatura

Bakalarski K. (2014), Komunikacja a rozwój społeczności lokalnych, Difin, Warszawa.

Bal-Woźniak T. (2012), Innowacyjność w ujęciu podmiotowym. Uwarunkowania instytucjonalne, PWE, Warszawa.

Bono de E. (2007), Myślenie lateralne. Idee na przekor schematom, Helion, Gliwice.

Duraj J., Papiernik-Wojdera M. (2010), Przedsiębiorczość i innowacyjność, Difin, Warszawa.

Henry Ford, https://pl.wikiquote.org/wiki/Henry_Ford, dostęp: 20.07.2018.

Hensel P. (2016), Sektor publiczny – specyfika i metody zarządzania, w: B. Glinka, M. Kostera (red.), Nowe kierunki w organizacji i zarządzaniu, Organizacje, konteksty, procesy zarządzania, Wolters Kluwer, Warszawa.

https://stat.gov.pl/obszary-tematyczne/kultura-turystyka-sport/kultura/kultura-w-2017-roku,20,1.html, dostęp: 18.07.2018.

Marciniak S.(2010), Innowacyjność i konkurencyjność gospodarki, C.H.Beck, Warszawa.

Myślenie, Myślenie lateralne, www.myslenielateralne.pl, dostęp: 22.07.2018.

Myślenie lateralne, http://kreatywnosc.witryna.org/materialy/myslenie_lateralne.pdf, dostęp: 22.07.2018.

Nowacki R. (2010), Zarządzanie – konkurencyjność – innowacyjność, w: R. Nowacki (red.), Innowacyjność w zarządzaniu a konkurencyjność przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.

Ornarowicz U. (2016), Zarządzanie współczesną organizacją – twórczość, nauka czy kreacja, w: L. Kiełtyka, W. Jędrzejczyk, P. Kobis (red.), Wyzwania współczesnego zrządzania. Kreowanie kapitału intelektualnego organizacji, Wydawnictwo Towarzystwa Naukowego Organizacji i Kierownictwa, Warszawa.

Rynkiewicz J. (2015), Przeszkody w rozwijaniu twórczości i metody przeciwdziałania im, w: M. Kuśpit, A. Tychmanowicz, J. Zdybel (red.), Twórczość, kreatywność, innowacyjność, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Schumpeter J.A. (1960), Teoria rozwoju gospodarczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Zygmunt A. (2015), Społeczeństwo informacyjne – jak wykorzystać szanse, które jego rozwój nam daje, http://akados.pl/blog/2015/03/ spolczenstwo-informacyjne-szanse/, dostęp: 20.07.2018.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-17

Jak cytować

Hauke, K. (2018). Podejście lateralne w innowacyjnym domu kultury. Zarządzanie I Finanse, 16(4.2), 103–115. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7558

Numer

Dział

Artykuły