Biznesowe innowacje społeczne – ujęcie teoretyczne i praktyczne

Autor

  • Katarzyna Majchrzak Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Słowa kluczowe:

innowacje społeczne, społeczna odpowiedzialność biznesu, biznesowe innowacje społeczne

Abstrakt

Celem artykułu była próba ukazania istoty pojęcia „biznesowe innowacje społeczne” oraz przedstawienie jego teoretycznych i praktycznych aspektów. W artykule podkreślono, iż pojęcie „biznesowe innowacje społeczne” jest wieloznaczne i nieprecyzyjne. Zaprezentowano również przedstawiane w literaturze przedmiotu mechanizmy oraz obszary tworzenia wartości społecznych przez biznesowe innowacje społeczne. Omówiono różne modele biznesowych innowacji społecznych oraz korzyści z ich wdrażania. W artykule znalazły się również przykłady wdrażania biznesowych innowacji społecznych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Literatura

Barska A., Wyrwa J. (2016), Problemy społeczne – wyznacznikiem kierunków rozwoju innowacji społecznych w Polsce, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 46.

Bisgaard T. (2009), CSI. Corporate Social Innovation. Companies’ participation in solving global challenges, FORA – Report, Copenhagen.

Bisgaard T. (2009), CSI. Corporate Social Innovation. Companies’ participation in solving global challenges, https://erhvervsstyrelsen.dk/sites/default/files/CSI_Report.pdf.

Christensen C.M., Baumann H., Ruggles R., Sadtler T.M. (2006), Disruptive Innovation for Social Change, „Harvard Business Review”, Vol. 84, No. 12.

Drucker P. (1992), Innowacja i przedsiębiorczość. Praktyka i zasady, Warszawa.

Drucker P.F. (1984), Converting Social Problems into Business Opportunities: The New Meaning of Corporate Social Responsibility, „California Management Review”, Vol. 26, No. 2.

Herrera M.E.B. (2015), Creating competitive advantage by institutionalizing corporate social innovation, „Journal of Business Research”, Vol. 68, No. 7.

https://eurlex.europa.eu/legalcontent/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:52010DC0546&from=EN, dostęp: 20.08.2018.

Kanter M.R. (2006), Korporacyjna innowacyjność społeczna – nowy model innowacji, w: Zarządzanie innowacją, Helion, Gliwice.

Kanter R.M. (2012), Myślenie, które wyróżnia dobre firmy, „Harvard Business Review Polska”, nr 111, https://www.hbrp.pl/a/myslenie-ktore-wyroznia-dobre-firmy/h6StnUoX.

Kroik J., Skonieczny J. (2013), Oblicza odpowiedzialności społecznej w strategii przedsiębiorstwa, w: Z. Pisz, M. Rojek-Nowosielska (red.), Społeczna odpowiedzialność organizacji W poszukiwaniu paradygmatów, metodologii i strategii, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.

Michelini L. (2012), Social Innovation and New Business Models. Creating Shared Value in Low-Income Markets, Springer Heidelberg New York Dordrecht London.

Moulaert F., Martinelli F., Swyngedouw E., Gonza S. (2005), Towards alternative mod-el(s) of local innovation, „Urban Studies”, Vol. 42, No. 11.

Mueller S. (2013), How social innovations can create value for society and business, w: T. Osburg, R. Schmidpeter (eds.), Symposium on Social Innovation, Akademie Urstein.

Mulgan G., Ali R., Halkett R., Sanders B. (2007), In and Out of Sync: The Challenge of Growing Social Innovations, NESTA, London.

Murray R., Caulier-Grice J., Mulgan G. (2010), The open book of social innovation, The Young Foundation.

Osburg T. (2013), Social innovation to driver corporate sustainability, Heidelberg, Berlin.

Porter M.E., Kramer M.R. (2006), Strategy and Society: The Link between Competitive Advantage and Corporate Social Responsibility, „Harvard Business Review”, Vol. 84, No. 12.

Porter M.E., Kramer M.R. (2011), Creating Shared Value. How to reinvent capitalism — and unleash a wave of innovation and growth, „Harvard Business Review”, Vol. 89, No. 1–2.

Saul J. (2011), Social Innovation, Inc. Five strategies for driving business growth through social change, San Francisco, Jossey-Bass.

Social Innovation Exchange (b.d.), https://www.socialinnovationexchange.org/insights/what-corporate-social-innovation.

Sztompka P. (2002), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Kraków.

Szul E. (2017), Biznesowa innowacyjność społeczna. Na przykładzie firm rodzinnych, Humanum Miedzynarodowe Studia Społeczno-Humanistyczne, Instytut Studiów Międzynarodowych i Edukacji HUMANUM.

Wiktorska-Święcicka A., Moroń D., Klimowicz M. (2015), Zarządzanie innowacjami społecznymi, trendy, perspektywy, wyzwania, Difin, Warszawa.

Wizja 2050. Innowacje społeczne Podsumowanie prac grupy roboczej w 2013 r., Ministerstwa Gospodarki, Ministerstwa Środowiska, Forum Odpowiedzialnego Biznesu i PwC.

Wyrwa J. (2014), Innowacje społeczne w teorii i praktyce, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-17

Jak cytować

Majchrzak, K. (2018). Biznesowe innowacje społeczne – ujęcie teoretyczne i praktyczne. Zarządzanie I Finanse, 16(4.2), 127–140. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7560

Numer

Dział

Artykuły