Niedopasowanie jako źródło dysfunkcji organizacyjnych

Autor

  • Jacek Pasieczny Uniwersytet Warszawski

Słowa kluczowe:

niedopasowania, dysfunkcje, wartość

Abstrakt

Jednym z istotnych źródeł dysfunkcji organizacyjnych jest niedopasowanie. Zjawisko to dotyczy niewłaściwych relacji wewnątrz organizacji, a także stosunków organizacji z otoczeniem. Niedopasowania strategiczne rozumie się jako takie zjawiska i rozwiązania, które uniemożliwiają harmonijną realizację strategii i powodują fragmentację organizacji. Niedopasowania operacyjne odnoszą się do poziomu relacji między systemami organizacyjnymi i oznaczają takie skonfigurowanie tych systemów, które utrudnia lub uniemożliwia ich współpracę. Problematyka niedopasowań zyskuje na znaczeniu i popularności m.in. ze względu na wzrost nieprzewidywalności i złożoności otoczenia, ale również powrót do rozwiązań mechanistycznych w organizacjach. Artykuł opiera się na wywiadach przeprowadzonych z przedsiębiorcami i menedżerami oraz analizie przypadków. Analiza pozwoliła na identyfikację niedopasowań strategicznych, jak np. sprzeczność między wizją organizacji a jej celami strategicznymi, niedopasowanie organizacji do oczekiwań klientów lub wręcz konflikty i sprzeczność interesów między organizacjami a ich strategicznymi klientami. Zidentyfikowano również szereg niedopasowań na poziomie operacyjnym, jak np. dysproporcje w poziomie formalizacji między podsystemami organizacyjnymi, niedopasowanie systemu wynagrodzeń do indywidualnych i grupowych celów, niespójność systemu oceny pracowników i instrumentów motywacyjnych i inne. Związek między niedopasowaniami strategicznymi i operacyjnymi jest dwustronny – niedopasowania występujące w jednym obszarze mają dysfunkcjonalny wpływ na inny obszar. Niedopasowania organizacyjne mają negatywny wpływ na wartość firmy. Ich efektem może być zmniejszenie możliwości rozwojowych organizacji, konflikty, obniżenie przychodów czy wzrost kosztów funkcjonowania. W określonych przypadkach mogą wystąpić bardzo niekorzystne efekty wizerunkowe. Dobrze zdiagnozowane niedopasowania organizacyjne mogą stanowić impuls do restrukturyzacji firmy.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Literatura

Bundy J., Vogel R., Zachary M. (2017), Organization – Stakeholder Fit: A Dynamic Theory of Cooperation, Compromise and Conflict Between an Organization and Its Stakeholders, „Strategic Management Journal”, Vol. 39, No. 2.

Chari S., Balabanis G., Robson M., Slater S. (2017), Alignments and misalignments ofrealized marketing strategies with administrative systems: Performance implications, „Industrial Marketing Management”, Vol. 63.

Friesl M., Silberzahn R. (2017), Managerial Coordination Challenges in the Alignment of Capabilities and New Subsidiary Charters in MNEs., „Organizational Studies” Vol. 38, No. 12.

Gadomska-Lila K. (2013), Dopasowanie organizacyjne. Aspekt strategii, kultury organizacyjnej i zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa.

Gadomska-Lila K., Rudawska A. (2014), Niedopasowanie – dysfunkcja czy szansa na rozwój organizacji?, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów”, Vol. 4, No. 34.

Hawn O., Ioannou I. (2016), Mind the gap: The interplay between external and internal actions in the case of corporate social responsibility, „Strategic Management Journal”, Vol. 37.

Hensel P. (2008), Transfer wzorców zarządzania. Studium organizacji sektora publicznego, Dom Wydawniczy Elipsa, Warszawa.

Heracleous L., Werres K. (2016), On the Road to Disaster: Strategic Misalignments and Corporate Failure, „Long Range Planning”, Vol. 48, No. 4.

Hough J., Liebig K. (2013), An Analysis of Strategic Alignment Tools, „Corporate Ownership & Control”, Vol. 10, No. 2–3.

Melnyk S., Bitici U., Platts K., Tobias J., Andersen B. (2014), Is performance measurement and management fit for the future? „Management Accounting Research”, Vol. 25, No. 2.

Morgan G. (1997), Obrazy organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Peretz H., Fried Y., Levi A. (2018), Flexible work arrangements, national culture, organizational characteristics, and organizational outcomes: A study across 21 countries, „Human Resource Management Journal”, Vol. 28, No. 1.

Samnani A., Singh P. (2013), Exploring the Fit – perspective: An Ethographic Approach, „Human Resource Management”, Vol. 52, No. 1.

Skiba J., Saini A., Friend S. (2016), The effect of managerial cost prioritization on sales force turnover, „Journal Of Business Research”, Vol. 69, No. 12.

Solli-Saether J., Karlsen J., Van Oorschot K. (2015), Strategic and Cultural Misalignment: Knowledge Sharing Barriers in Project Networks, „Project Management Journal”, Vol. 46, No. 3.

Wu J., Ma Z. (2018), Misfit or xenophillia: The impact of oversea work experiences on returnee entrepreneurs’ venture capital funding in China, „Nankai Business Review International”, Vol. 9, No. 1.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-17

Jak cytować

Pasieczny, J. (2018). Niedopasowanie jako źródło dysfunkcji organizacyjnych. Zarządzanie I Finanse, 16(4.2), 167–181. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7563

Numer

Dział

Artykuły