Nowe technologie a zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie – stan wiedzy i kierunki zmian

Autor

  • Nikodem Sarna Uniwersytet Łódzki

Słowa kluczowe:

otwartość, współpraca, wiedza, uczenie się, konkurencja

Abstrakt

Wpływ nowych technologii na współczesną rzeczywistość biznesową jest na tyle silny, że obecnie mówi się wręcz o nowym paradygmacie gospodarczym. Prędkość zmian oraz coraz powszechniejszy dostęp do informacji sprawiają, że głównym źródłem poszukiwania przewagi kompetencyjnej staje się kapitał intelektualny, a jego budowanie wykracza poza ramy pojedynczej organizacji. Długotrwała innowacyjność możliwa jest tylko przy odpowiednim stopniu otwartości oraz umiejętności wykorzystywania wiedzy pochodzącej z zewnątrz lub pozyskanej w drodze współpracy z otoczeniem. Celem niniejszego artykułu jest zatem podsumowanie obecnego stanu wiedzy na temat otwartego modelu innowacji i jego znaczenia dla przedsiębiorstw.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Literatura

Acha V., Cusmano L. (2005), Governance and co-ordination of distributed innovation processes: patterns of R&D co-operation in the upstream petroleum industry, „Economics of Innovation and New Technology”, Vol. 14, No. 1–2.

Arora A., Fosfuri A., Gambardella A. (2001), Markets for Technology. The Economics of Innovation and Corporate Strategy, MIT Press, Cambridge, MA.

Athaide G., Zang J. (2011), The determinants of seller–buyer interactions during new product development in technology-based industrial markets, „The Journal of Product Innovation Management”, Vol. 28.

Balandin A.A., Ghosh S., Bao W., Calizo I., Teweldebrhan D., Miao F., Lau C.N. (2008), Superior Thermal Conductivity of Single-Layer Graphene, „Nano Letters” Vol. 8, No. 3.

Brynjolfsson E., McAfee A. (2015), Drugi wiek maszyny. Praca, postęp i dobrobyt w czasach genialnych technologii, MT Biznes, Warszawa.

Cassiman B., Veugelers R. (2000), External technology sources: embodied or disembodied technology acquisition, „Working Paper UPF”, No. 444.

Chen Y., Lin M.-J., Chang C.-H. (2009), The positive effect of relationship learning and absorptive capacity on innovation performance and competitive advantage in industrial markets, „Industrial Marketing Management”, Vol. 38, No. 2.

Chesbrough H. (2003), Open Innovation. The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business Review Press, Boston, Massachusetts.

Chesbrough H., Crowther A.K. (2006), Beyond high tech: early adopters of open innovation in other industries, „R&D Management”, Vol. 36, No. 3.

Chesbrough H., Vanhaverbeke W., West J. (2006), Open Innovation: Researching a New Paradigm, Oxford University Press, Oxford.

Clark K. (1989), Project scope and project performance: Theeffect of parts, „Management Science”, Vol. 35, No. 10.

Cohen W.M., Levinthal D.A. (1990), Absorptive capacity: a new perspective on learning and innovation, „Administrative Science Quarterly”, Vol. 35, No. 1.

Dean A., Kretschmer M. (2007), Can ideas be capital? Factors of production in the postindustrial economy: A review and critique, „Academy of Management Review”, Vol. 32, No. 2.

Deschamps J.-P. (2014), Liderzy innowacyjności, Wolters Kluwer, Warszawa.

Dyer J.H., Singh H. (1998), The relational view: cooperative strategy and sources of interorganizational competitive advantage, „Academy of Management Review”, Vol. 23, No. 2.

Escribano A., Fosfuri A., Tribó J.A. (2009), Managing external knowledge flows: The moderating role of absorptive capacity, „Research Policy”, Vol. 38, No. 1.

Grant R.M. (1996), Toward a knowledge-based theory of the firm, „Strategic Management Journal”, Vol. 17, No. 52.

Hakanen T. (2014), Co-creating integrated solutions within business networks: The KAM team as knowledge integrator, „Industrial Marketing Management”, Vol. 43, No. 7.

Herzog P., Leker J. (2010), Open and closed innovation – different innovation cultures for different strategies, „International Journal of Technology Management”, Vol. 52, No. 3–4.

Hirth M., Hoßfeld T., Tran-Gia P. (2011), Anatomy of a Crowdsourcing Platform – Using the Example of Microworkers.com, 5th IEEE International Conference on Innovative Mobile and Internet Services in Ubiquitous Computing (IMIS 2011), June.

Howells J. (2006), Intermediation and therole of intermediaries in innovation, „Research Policy”, Vol. 35, No. 5.

Huggins R. (2010), Forms of network resource: Knowledge access and the role of interfirm networks, „International Journal of Management Reviews”, Vol. 12, No. 3.

Huston L., Sakkab N. (2006), Connect and develop: inside Procter & Gamble’s new model for innovation, „Harvard Business Review”, Vol. 84, No. 3.

Kotler P., Caslione J.A. (2009), Chaos: Zarządzanie i marketing w erze turbulencji, MT Biznes, Warszawa.

Kotler P., Keller K. (2012), Marketing, Rebis, Poznań.

Laursen K., Salter A. (2004), Searching high and low: what types of firms use universities as a sourceof innovation? „Research Policy”, Vol. 33, No. 8.

Laursen K., Salter A. (2006), Open for innovation: the role of openness in explaining innovation performance among UK manufacturing firms, „Strategic Management Journal”, Vol. 27, No. 2.

Lichtenthaler U. (2008), Integrated roadmaps for open innovation, „Research & Technology Management”, May–June.

Lin R.J., Che R.H., Ting C.Y. (2012), Turning knowledge management into innovation in the high-tech industry, „Industrial Management & Data System”, Vol. 112, No. 1.

Luthje C. (2004), Characteristics of innovating users in a consumer goods field. An empirical study ofsport-related product consumers, „Technovation”, Vol. 24, No. 9.

Martín-de Castro G., Delgado-Verde M., Navas-López J.E., López Sáez P. (2011), Towards an intellectual capital-based view of the firm. Origins and nature, „Journal of Business Ethics”, Vol. 98, No. 4.

Mazurek G. (2012), Znaczenie wirtualizacji marketingu w sieciowym kreowaniu wartości, Poltext, Warszawa.

Moore G. (1975), Progress In Digital Integrated Electronics, IEEE, IEDM Tech. Digest.

Nonaka I. (1991), The Knowledge-Creating Company, „Harvard Business Review”, Vol. 69, No. 6.

Procter & Gamble (2018), What is Connect + Develop?, https://www.pgconnectdevelop.com/what-is-connect-develop/, dostęp: 14.07.2018.

Ritter T., Gemünden H.G. (2003), Network competence: its impact on innovation success and its antecedents. „Journal of Business Research”, Vol. 56, No. 9.

Schwab K. (2016), The fourth Industrial Revolution, Penguin.

Senge P. (1999), The Fifth Discipline. The Art & Partice of The Learning Organization, Random House, New York.

Spithoven A., Clarysse B., Knockaert M. (2010), Building absorptive capacity to organise inbound open innovation in traditional industries, „Technovation”, Vol. 30, No. 1.

Susskind R., Susskind D. (2017), The Future of the Professions. How Technology Will Transform the Work of Human Experts, Oxford University Press.

Tapscott D., Williams A.D. (2006), Wikinomia, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Tapscott D., Williams A.D. (2010), Macrowikinomics, Portfolio Penguin.

Teece D., Pisano G., Shuen, A. (1997), Dynamic capabilities and strategic management, „Strategic Management Journal”, Vol. 18, No. 7.

Tether B. (2002), Who co-operates for innovation, and why. An empirical analysis, „Research Policy”, Vol. 31, No. 6.

The Economist (2015), The great chain of being sure about things, https://www.economist.com/news/briefing/21677228-technology-behind-bitcoin-lets-people-who-do-not-know-or-trust-each-other-build-dependable, dostęp: 6.05.2018.

Tidd J., Bessant J., Pavitt K. (2005), Managing Innovation. Integrating Technological, Market and Organizational Change, thirded Wiley, Chichester.

Vermesan O., Friess P. (red.) (2013), Internet of Things: Converging Technologies for Smart Environments and Integrated Ecosystems, Aalborg: River Publishers.

Waymo (2018), https://waymo.com/, dostęp: 6.05.2018.

Zhara S., George G. (2002), Absorptive capacity: A review, reconceptualization, and extension, „Academy of Management Review”, Vol. 27, No. 2.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-17

Jak cytować

Sarna, N. (2018). Nowe technologie a zarządzanie innowacjami w przedsiębiorstwie – stan wiedzy i kierunki zmian. Zarządzanie I Finanse, 16(4.2), 209–221. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7566

Numer

Dział

Artykuły