Dobór mechanizmów gier do zwiększania zaangażowania i motywacji pracowników

Autor

  • Aleksandra Witoszek Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie

Słowa kluczowe:

grywalizacja, elementy gry, typy graczy, motywacja, zaangażowanie

Abstrakt

Opracowanie podejmuje problematykę motywowania pracowników przy zastosowaniu gamifikacji. Liczne badania wskazują na niski poziom zaangażowania pracowników w wykonywanie obowiązków służbowych i podejmowanie własnych inicjatyw w pracy. Z tego względu przedsiębiorstwa coraz częściej wzbogacają swoje systemy motywacyjne w innowacyjne rozwiązania, wprowadzając między innymi elementy znane z gier. Działania mające na celu podniesienie poziomu zaangażowania swoich pracowników niejednokrotnie wywołują odwrotny skutek. Przygotowanie grywalizacji, która rzeczywiście przełoży się na wzrost motywacji, okazuje się złożonym problemem. Temat jest opisywany zarówno w literaturze zagranicznej, jak i polskiej, jednakże determinanty skuteczności zastosowania grywalizacji w motywowaniu pracowników wymagają dalszych badań. Celem artykułu jest dobór mechanizmów gier zwiększających motywację zewnętrzną i wewnętrzną pracownika dostosowanych do określonego typu gracza, jaki reprezentuje. Na podstawie przeprowadzonych badań ankietowych podjęta zostanie próba wyznaczenia wspólnego typu gracza właściwego dla działów finansowych dużych przedsiębiorstw działających w Polsce. Dzięki przeprowadzonym badaniom i w oparciu o literaturę przedmiotu określono predyspozycje pracowników do akceptacji zastosowania wybranych mechanizmów znanych z gier w systemach motywacyjnych.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aon plc (2017), 2018 Trends in Global Employee Engagement. Global anxiety erodes employee engagement gains, https://www.aon.com/unitedkingdom/attachments/trp/2017-Trends-in-Global-Employee-Engagement.pdf, dostęp: 13.02.2019.

Bartle R. (1996), Hearts, clubs, diamonds, spades: Players who suit MUDs, http://mud.co.uk/richard/hcds.htm, dostęp: 6.02.2019.

Bielecki W.T. (2014), Gamification – Learning by Doing and Fun?, „Економічний нобелівський вісник”, № 1.

Burke B. (2014), Gamify, How Gamification Motivates People to Do Extraordinary Things, Bibliomotion, New York.

Csikszentmihalyi M. (2005), Przepływ. Psychologia optymalnego doświadczenia, Wydawnictwo Moderator, Wałbrzych.

Jimenez S. (2013), Gamification Model Canvas, https://www.gamasutra.com/blogs/SergioJimenez/20131106/204134/Gamification_Model_Canvas.php, dostęp: 5.02.2019.

Kozłowska I. (2016), Gamifikacja – specyfika wykorzystania narzędzia w Polsce, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 255.

Litwin M. (2014), Pojęcie grywalizacji wobec zjawisk związanych z rynkiem pracy, „Homo Ludens”, nr 1.

Marczewski A. (2013), Gamification: A Simple Introduction & a Bit More. Tips, advice and thoughts on gamification, Kindle edition.

Marczewski A. (2015), In Even Ninja Monkeys Like to Play: Gamification, Game Thinking and Motivational Design, CreateSpace Independent Publishing Platform.

Marczewski A. (2016), Gamified UK User Type Test, https://gamified.uk/UserType-Test2016/user-type-test.php#.XNkJVaQwghc, dostęp: 5.02.2019.

Roberts D.R., Davenport T.O. (2002), Job engagement: Why it’s important and how to improve it, „Employment Relation Today”, Vol. 29, No. 3.

Rocznik statystyczny pracy 2017 (2017), GUS, Warszawa.

Strelau J., Doliński D. (2008), Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Sopot.

Swachta J. (2015), Gamifikacja e-learningu w kontekście zróżnicowania typów uczestników, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Studia Informatica”, nr 38.

Tkaczyk P. (2012), Grywalizacja. Jak zastosować mechanizmy gier w działaniach marketingowych, Helion, Gliwice.

Tondello F., Wehbe R., Diamond L., Busch M., Marczewski A., Nacke L. (2016), The gamification user types hexad scale, https://dl.airtable.com/MxccwJaeSeazUxqlZahG_The-Gamification-User-Types-Hexad-Scale.pdf, dostęp: 14.02.2019.

Werbach K., Hunter D. (2012), For the Win: How Game Thinking Can Revolutionize Your Business, Wharton Digital Press, Pensylvania.

Zając M. (2014), Gra w edukację i profile graczy, http://www.e-mentor.edu.pl/blog/wpis/id/72, dostęp: 9.02.2019.

Zicherman G., Cunningham C. (2011), Gamification by design, Implementing Game Mechanism in Web and Mobile Apps, O’Reilly, Sebastopol.

Złotek M. (2017), Grywalizacja – wykorzystanie mechanizmów z gier jako motywatora do zmiany zachowania ludzi, Oficyna Wydawnicza AFM, Kraków.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-04

Jak cytować

Witoszek, A. (2019). Dobór mechanizmów gier do zwiększania zaangażowania i motywacji pracowników. Zarządzanie I Finanse, 17(1.1), 35–47. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/8922

Numer

Dział

Artykuły