Społeczna odpowiedzialność biznesu jako element budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa
Słowa kluczowe:
interesariusze, koncepcja społecznej odpowiedzialności biznesu, przedsiębiorstwo, zrównoważony rozwójAbstrakt
Każda jednostka gospodarcza funkcjonująca w danym otoczeniu rynkowym wywiera znaczący wpływ na wszystkie grupy interesariuszy. Wzrost zainteresowania koncepcją społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR) wymusza na przedsiębiorstwach koncentrację nie tylko na osiągnięciu zaplanowanych zysków, ale także na korzyściach społecznych i ekologicznych, które posiadają wymiar niefinansowy. Jednostki chcące przetrwać na rynku muszą dostosować się do obecnych warunków bytowania w społeczeństwie. Odpowiedzią na wiele zmian jest wprowadzanie przez jednostki społecznej odpowiedzialności biznesu. Przedsiębiorstwa, które realizują CSR, informują o tym zarówno otoczenie wewnętrzne, jak i starają się dotrzeć do jak najszerszego grona jednostek należących do makrootoczenia. Przedsiębiorstwa, wdrażając założenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu, w większym stopniu nastawione są na zaspokojenie potrzeb interesariuszy, co sprzyjać może trwałemu rozwojowi i uzyskaniu przewagi konkurencyjnej. Posiadanie umiejętności stosownego wyważenia i zaspokojenia potrzeb różnych grup interesu umożliwia osiągnięcie sukcesu całej organizacji.
Posiadanie znacznej przewagi konkurencyjne przez przedsiębiorstwo nie jest już rozpatrywane wyłącznie przez pryzmat wypracowanych zysków, lecz oceniane jest na podstawie wywierania pozytywnego wpływu na wymiar ekologiczny oraz społeczny. Celem artykułu jest ukazanie istoty i znaczenia koncepcji społecznej odpowiedzialności biznesu w kontekście jej wpływu na otoczenie przedsiębiorstwa. Za metodę badawczą przyjęto krytyczną analizę literatury, a także wykorzystano wnioskowanie dedukcyjne. Zaprezentowano również przykłady praktyczne przedstawiające przedsiębiorstwa, które w realizacji swojej strategii uwzględniają społeczną odpowiedzialność biznesu.
W artykule przedstawiono podstawowe pojęcia związane ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Ukazano, iż CSR posiada wymiar globalny i odpowiednio wdrożona koncepcja przynosi korzyści nie tylko samej jednostce, ale także pracownikom oraz społeczności lokalnej i pozytywnie wpływa na środowisko naturalne. Utrzymanie przewagi konkurencyjnej przez przedsiębiorstwo jest możliwe wyłącznie poprzez zrównoważony rozwój, tworząc jednakową wartość dla wszystkich interesariuszy podmiotu.
Downloads
Bibliografia
Adamczyk J. (2009), Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, PWE, Warszawa.
Anuszkiewicz K., Marona T. (2012), Rola interesariuszy w rozwoju przedsiębiorstwa odpowiedzialnego społecznie, „Rynek – Społeczeństwo – Kultura”, nr 1.
Bartkowiak G. (2011), Społeczna odpowiedzialność biznesu w aspekcie teoretycznym i empirycznym, Difin, Warszawa.
Charucka O. (2015), Znaczenie społecznej odpowiedzialności biznesu w budowaniu przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa, „ZNUV”, Vol. 44, No. 6.
Coca-Cola: inwestycje w kapitał ludzki, ograniczenie oddziaływania na środowisko naturalne oraz rozwój portfolio, http://odpowiedzialnybiznes.pl/aktualno%C5%9Bci/coca-cola-prezentuje-najnowszy-raport-spoleczno-ekonomiczny/, dostęp: 22.02.2019.
Dominik P. (2016), Społeczna odpowiedzialność biznesu jako istotny czynnik budowania dobrego wizerunku i przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa hotelarskiego, „Kwartalnik Naukowy Uczelni Vistula”, nr 3(49).
Działania CSR w DHL Parcel, https://www.dhlparcel.pl/pl/o-dhl/csr.html, dostęp: 22.02.2019.
Ekologiczna logistyka, poznaj globalnego lidera branży logistycznej, https://www.logistics.dhl, dostęp: 22.02.2019.
Galbreath J. (2010), How does corporate social responsibility benefit firms? Evidence from Australia, „European Business Review”, Vol. 22, No. 4.
Galbreath J. (2008), The benefits of corporate social responsibility: an empirical study, w: M. Wilson (ed.), 22nd Anzam Conference 2008: Managing in the Pacific Century, Dec 2 2008, Auckland: Promaco Conventions Pty Ltd.
Green Paper Promoting a European framework for Corporate Social Responsibility, Bruksela, 18 lipca 2001 r., http://ec.europa.eu/transparency/regdoc/rep/1/2001/EN/1-2001-366-EN-1-0.Pdf, dostęp: 22.02.2019.
Gupta M. (2012), Corporate Social Responsibility in the Global Apparel Industry, University of North Carolina, Greensboro.
Krzysztofek A. (2017), Strategia społecznej odpowiedzialności na przykładzie Grupy Kapitałowej Lotos S.A., „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Poznaniu”, t. 73, nr 2.
Księżak P. (2016), The Benefits from CSR for a Company and Society, „Journal of Corporate Responsibility and Leadership”, Vol. 3, No. 4.
Leśna-Wierszołowicz E. (2016), Społeczna odpowiedzialność biznesu jako element budowania przewagi konkurencyjne, „Studia i Prace” WNEiZ US, nr 43/1.
Mazur-Wierzbicka E. (2012), CSR w dydaktyce, czyli jak uczyć studentów społecznej odpowiedzialności, Stowarzyszenie Kreatywni dla Szczecina, Szczecin. Nasz wpływ na społeczeństwo, https://pl.coca-colahellenic.com/pl/zrownowazony-rozwoj/nasz-wplyw-na-spoleczenstwo/, dostęp: 22.02.2019.
Sroka W., Szanko R. (2018), Corporate Social Responsibility and Business Ethics in Controversial Sectors: Analysis of Research Results, „Journal of Entrepreneurship, Management and Innovation”, Vol. 14, No. 3.
Wołkowicka A., Dąbrowski S. (2012), Społeczna odpowiedzialność biznesu a konkurencyjność przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania”, nr 30.
Żemigała M. (2013), Społeczna odpowiedzialność biznesu w świetle analiz bibliometrycznych i opinii pracowników na temat równowagi między życiem zawodowym a prywatnym, Wydawnictwo Naukowe Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa.
Żychlewicz M. (2015), Społeczna odpowiedzialność biznesu jako strategia prowadzenia działalności polskich przedsiębiorstw, „Zeszyty Naukowe”, nr 858, „Współczesne Problemy Ekonomiczne”, nr 11, Szczecin.