Skuteczność w ujęciu prakseologicznym jako istota procesu świadczenia usług inwestycyjno-budowlanych
Słowa kluczowe:
skuteczność, usługi, usługi inwestycyjno-budowlane, prakseologiaAbstrakt
Ważnym zagadnieniem, jednak jak dotąd mało rozpoznanym, jest pojęcie skuteczności w procesie świadczenia usług inwestycyjno-budowlanych. Istotnym aspektem poprawnego podejścia do skuteczności jest jego interpretacja pod kątem prakseologicznym. Prawidłowe postrzeganie skuteczności w połączeniu ze szczegółową analizą podejścia procesowego głównie w budowlanym procesie inwestycyjnym może przynieść wymierne efekty w praktyce gospodarczej w kierunku poszukiwania sposobów doskonalenia organizacji, w tym także przedsiębiorstw z sektora budowlanego. Jest to o tyle ważne, aby w czasach szybkich zmian gospodarczych i przemian technologicznych sektor budowlany wykorzystał ten okres na zmianę jakościową, podnoszącą jego skuteczność.
Downloads
Bibliografia
Bielski M. (1996), Organizacja: Istota, struktura, procesy, UŁ, Łódź.
Bieniok H. (red.) (2003), Podstawy zarządzania przedsiębiorstwem, AE, Katowice.
Cabała P. (2007), Wprowadzenie do prakseologii. Przegląd zasad skutecznego działania, AEK, Kraków.
Drucker P.F. (1994), Menedżer skuteczny, AE, Kraków.
Głodziński E. (2017), Efektywność w zarządzaniu projektami, PWE, Warszawa.
Grajewski P. (2007), Organizacja procesowa, PWE, Warszawa.
Jackson J. (1991), Reporting on management effectiveness, „CMA Magazine”, Vol. 65, No. 9.
Koontz H., O’Donnell C., Weihrrich H. (1984), Management, McGraw-Hill, New York.
Kotarbiński T. (1975), Traktat o dobrej robocie, wyd. VI, Ossolineum, Warszawa.
Kowal W. (2015), Sprawność organizacji, UEW, Wrocław.
Matwiejczuk W., Gorustowicz M. (2018), Determinanty efektywności rynku usług inwestycyjno-budowlanych, „Zeszyty Naukowe PŚ, Organizacja i Zarządzanie”, nr 118, Gliwice.
Mazurkiewicz A. (2011), Sprawność działania – interpretacja teoretyczna pojęcia, UW, Rzeszów.
Odlanicka-Poczobutt M. (2014), Prakseologia, a klasyczne kryteria oceny sprawności systemów logistycznych, „Organizacja i Zarządzanie”, nr 70, PŚ, Gliwice.
Ramaswamy R. (1996), Design and Management of Service Process. Keeping Customers for Life, Addison-Wesley Publishing Company, Reading.
Rola sektora materiałów budowlanych i budownictwa w polskiej gospodarce, Deloitte, VIII Konferencja dla Budownictwa Warszawa 2016, http://www.dlabudownictwa.pl/wp-content/uploads/2016/04/5.-Rola-sektora-materia%C5%82%C3%B3w-budowlanych-i-budownictwa-R.Antczak.pdf, dostęp: 20.02.2019.
Rydzewska-Włodarczyk M., Sobieraj M. (2015), Pomiar efektywności procesów za pomocą kluczowych wskaźników efektywności, „Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia”, nr 76, t. 2.
Rytel O. (2009), Specyfika produkcji budowlanej, „Zeszyty Naukowe Akademii Podlaskiej w Siedlcach”, Seria: Administracja i Zarządzanie, nr 83, Siedlce.
Shaw E.H. (2009), A general theory of systems performance criteria, „Journal of General Systems”, Vol. 38, No. 8.
Simons R. (2000), Performance measurement and control systems for implementing strategy, Prentice Hall, New Jersey.
Skąpska E. (2016), Usługi w SGR, w: J. Famielec, A. Szplit (red.), Leksykon Społecznej gospodarki rynkowej, Uniwersytet Jana Kochanowskiego, Kielce.
Stoner J.A.F., Freeman R.E., Gilbert D.R. (1997), Kierowanie, PWE, Warszawa.
Szczepańska K., Bugdol M. (2016), Podstawy zarządzania procesami, Diffin, Warszawa.
Szpaderski A. (2006), Postulat prakseologii jako teorii podstawowej dla nauk organizacji i zarządzania. Przykład zastosowań, „Organizacja i Kierowanie”, nr 2 (124).
Szpaderski A. (2008), Podstawy prakseologicznej teorii zarządzania, „MBA”, nr 3, Lublin.
Urban W. (2012), Pomiar procesów organizacyjnych w usługach – studia przypadków, „Zarządzanie i Finanse”, nr 3, cz. 1.
Zieleniewski J. (1972), Organizacja zespołów ludzkich, PWN, Warszawa.
Zieleniewski J. (1974), Prakseologia a teoria organizacji, „Prakseologia”, nr 2.