Rozmowa kwalifikacyjna w świetle studiów literaturowych i opinii pokolenia C

Autor

  • Aleksandra Sztajerowska Uniwersytet Łódzki

Słowa kluczowe:

wywiad selekcyjny, generacje na rynku pracy, pokolenie C

Abstrakt

Celem artykułu jest pokazanie doświadczeń kandydatów z pokolenia C związanych z uczestnictwem w rozmowach kwalifikacyjnych. Praca ma układ teoretyczno-empiryczny. Fragmenty teoretyczne, poświęcone rozmowom kwalifikacyjnym oraz generacji C, opracowano na podstawie analizy literatury. Ostatnia część opracowania (empiryczna) prezentuje wyniki badań własnych zrealizowanych techniką ankiety wśród 130 przedstawicieli pokolenia C. Przeprowadzone badania empiryczne pokazały, że ankietowani przedstawiciele pokolenia C pozytywnie oceniają wywiady selekcyjne, w których uczestniczyli. Choć rozmowy odbywały się w większości przypadków w świecie rzeczywistym, a nie preferowanym przez nich świecie wirtualnym, to badani docenili przyjazną kandydatowi atmosferę podczas spotkania oraz kompetencje osób oceniających.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Adamiec M., Kożusznik B. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Aktor – Kreator – Inspirator, AKADE, Katowice.

Armstrong M., Taylor S. (2016), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer, Warszawa.

Babbie E. (2008), Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Badzioch K. (2012), Pokolenie C – nowa odsłona pokolenia Y?, https://hrstandard.pl/2012/01/04/pokolenie-c-nowa-odslona-pokolenia-y/, dostęp: 16.02.2019.

Bennett S., Matont K. (2010), Beyond the ‘digital natives’ debate: Towards a more nuanced understanding of students’ technology experiences, „Journal of Computer Assisted Learning”, Vol. 26, No. 5.

Bęben T. (2015), 6 celów rozmowy rekrutacyjnej, http://hrstandard.pl/2015/02/27/6-celow-rozmowy-rekrutacyjnej/, dostęp: 31.01.2017.

Byczuk P. (2019), Babyboomers – pokolenie wyżu demograficznego, które rządzi światem, http://pawelbyczuk.pl/babyboomers-pokolenie-wyzu-demograficznego-ktore-rzadzi-swiatem/, dostęp: 3.02.2015.

Cewińska J., Wojtaszczyk K. (2016), Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi w kontekście wirtualizacji zarządzania, w: T. Listwan, Ł. Sułkowski (red.), Metody i techniki zarządzania zasobami ludzkimi, Difin, Warszawa.

Chełpa S. (2005), Wywiad, w: T. Listwan (red.), Słownik zarządzania kadrami, C.H. Beck, Warszawa.

Corfiled R. (2004), Rozmowa kwalifikacyjna, Helion, Gliwice.

Dale M. (2013), Skuteczna rekrutacja i selekcja pracowników, Wolters Kluwer, Warszawa.

Encyklopedia socjologii (2000), Oficyna Naukowa, Warszawa.

Grensing L. (1995), Jak rekrutować pracowników. Poradnik dla średnich i małych firm, Wydawnictwo M&A Communications Polska Sp. z o.o., Lublin.

Hatalska N. (2011), Generacja L, http://hatalska.com/2011/12/09/generacja-l-infografika, dostęp: 23.02.2019.

Jabłońska M.R., Billewicz K. (2016), Pokolenie przełomu w Web 2.0, „Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica”, nr 56.

Jak dostosować proces rekrutacyjny do przedstawicieli pokolenia X, Y i Z (2018), https://www.portalkadrowy.pl/selekcja-i-rekrutacja/jak-dostosowac-proces-rekrutacyjny-do-przedstawicieli-pokolenia-x-y-i-z-17588.html, dostęp: 16.02.2019.

Jamka B. (1999) Dobór pracowników, w: A. Sajkiewicz (red.), Zasoby ludzkie w firmie. Organizacja, kierowanie, ekonomika, Poltext, Warszawa.

Jamka B. (2011), Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób czy kapitał?, Wolters Kluwer, Warszawa.

Janas E. (2014), Wyzwania przyszłości w rekrutacji, w: Raport rekrutacja. Employer branding 2014, HRstandard.pl.

Jemielniak D. (2012), Badania jakościowe. Metody i narzędzia, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Juchnowicz M. (red.) (2014), Zarządzanie kapitałem ludzkim. Procesy – narzędzia – aplikacje, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Klimczuk A. (2013), Koncepcja solidarności pokoleń w krajowej polityce społecznej, w: A. Fabiś i inni (red.), Kreatywna starość. Jubileusz XV-lecia Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Oświęcimiu, Wydawnictwo Naukowe PWSZ w Oświęcimiu, Oświęcim.

Klonowska-Szałek A. (2011), Żegnaj X i Y. Witaj C! Nowe pokolenie zmienia rynek pracy, https://hrstandard.pl/2011/09/21/zegnaj-x-i-y-witaj-c-nowe-pokolenie-zmienia-rynek-pracy/, dostęp: 16.02.2019.

Kossowska M. (1996), Sztuka prowadzenia rozmowy kwalifikacyjnej, w: K. Sedlak (red.), Jak poszukiwać i zjednywać najlepszych pracowników, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków.

Krok E. (2015), Budowanie kwestionariusza ankietowego a wyniki badań, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego”, Studia Informatica.

Kulczycka L. (2013), Jak najlepiej zaprezentować się podczas rozmowy kwalifikacyjnej, Wolters Kluwer, Warszawa.

Lipka A., Waszczak S. (2017), Funkcjonowanie kreatywnych zespołów w kontekście stereotypizacji generacyjnej jako ryzyko w obszarze HR, CeDeWu, Warszawa.

Listwan T. (2010), Zarządzanie kadrami, C.H. Beck, Warszawa.

Ludwiczyński A. (2006), Alokacja zasobów ludzkich organizacji, w: H. Król, A. Ludwiczyński (red.), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Tworzenie kapitału ludzkiego organizacji, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Lundén B. (2003), Rekrutacja Pracowników. Poradnik dla pracodawcy, BL Info Polska, Gdańsk.

Mowa ciała w rozmowie kwalifikacyjnej, http://www.praca.pl/poradniki/rozmowa-kwalifikacyjna/mowa-ciala-w-rozmowie-kwalifikacyjnej_pr-46.html, dostęp: 17.05.2017.

Nowicka M. (2012), Ile na łączy, ile nas dzieli, http://www.wiz.pl/8,641.html, dostęp: 5.02.2015.

Pujer K. (2016), Rozmowa kwalifikacyjna w ocenie kandydata aplikującego na stanowisko trenera szkoleniowca, w: K. Pujer (red.), Rynek pracy w Polsce – szanse i zagrożenia, Exante, Wrocław.

Sadolska S. (2014), Kandydat przyszłości – wyzwania dla rekrutera, w: Raport rekrutacja. Employer branding 2014, HRstandard.pl.

Smolbik-Jęczmień A. (2017), Kształtowanie własnej kariery zawodowej w kontekście wielopokoleniowości, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.

Suchar M. (2005), Rekrutacja kandydatów metodą IPK, ODDK, Gdańsk.

Sułkowski Ł. (2001), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Absolwent, Łódź.

Szcześniak M., Rondón G. (2011), Pokolenie „ani-ani”: o młodzieży, która się nie uczy, nie pracuje i nie dba o samokształcenie, „Psychologia Społeczna”, nr 3.

Śniegocka A. (2010), Rozmowa kwalifikacyjna. O czym nie wiedzą kandydaci do pracy, czyli sekrety rekrutujących, Helion, Gliwice.

Świerzyński R. (2000), Rozmowa kwalifikacyjna. Jak wybrać najlepszych kandydatów, Wydawca IPK, Gdańsk.

Walków M. (2018), Pokolenia na rynku pracy w Polsce – kim są baby boomers, X, Y i C?, https://businessinsider.com.pl/rozwoj-osobisty/kariera/millenials-pokolenie-x-y-z-i-baby-boomers-kim-sa-na-rynku-pracy/6e53lmr, dostęp: 16.02.2019.

White M. (2011), Rethinking Generation Gaps in the Workplace. Focus on Shared Values, UNC Kenan-Flagler Business School, Chapel Hill.

Wiktorowicz J. i inni (2016), Pokolenia – co się zmienia? Kompendium zarządzania multigeneracyjnego, Wolters Kluwer, Warszawa.

Wojtaszczyk K. (2013), Poziom kompetencji wirtualnych pokolenia Y i C – ocena na podstawie autodiagnozy studentów, „E-mentor”, nr 2.

Wojtaszczyk K. (2016), Przynależność generacyjna jako determinanta postaw wobec pracy. Stereotypy a rzeczywistość, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów. Problemy. Innowacje. Projekty”, nr 39.

Woszczyk P., Czernecka M. (2013), Człowiek to inwestycja. Podręcznik do zarządzania wiekiem w organizacjach, HRP Group, Łódź.

Pobrania

Opublikowane

2019-06-04

Jak cytować

Sztajerowska, A. (2019). Rozmowa kwalifikacyjna w świetle studiów literaturowych i opinii pokolenia C. Zarządzanie I Finanse, 17(1.1), 87–101. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/8928

Numer

Dział

Artykuły