Poprawność polityczna jako antybodziec działalności marketingowej
Słowa kluczowe:
marketing, poprawność polityczna, konkurowanie przedsiębiorstwAbstrakt
W artykule przedstawiono pojęcie poprawności politycznej, sposoby konkurowania przedsiębiorstw oraz zanalizowano, w jaki sposób poprawność polityczna wpływa na działalność marketingową przedsiębiorstw. W pierwszej części przedstawiono rozwój pojęcia „poprawność polityczna”, historię oraz współczesne znaczenie tego wyrażenia. Podkreślono istotę społeczeństwa informacyjnego we współczesnym świecie oraz zjawisko mieszania się kultur, przez co uniknięcie obrażania uczuć mniejszości jest coraz trudniejsze. W drugiej części opisano sposoby konkurowania przedsiębiorstw między sobą o klienta – istotę konkurowania ceną, jakością, różnicowaniem produktu oraz marketingiem. W części trzeciej pokazano przykłady reklam, które zostały uznane za kontrowersyjne z jakiegoś powodu zarówno w Polsce, jak i poza granicami tego kraju. Opisano, jaki wywarły one efekt w społeczeństwie i jak wpłynęły na wizerunek marki.
Downloads
Bibliografia
Bralczyk J., https://www.youtube.com/watch?v=8aovH3UwPWE, dostęp: 24.02.2019.
Falk K.R., Nielsen R.K. (2018), Political correctness in online settings: a public-centric exploration of the representation of minorities in advertising, Aalbrorg University, The School of Culture and Global Studies.
Gay Advertisement #20: Antonio Federici Ad Banned In Britain (2010), https://openlygaymarketing.wordpress.com/2010/10/28/gay-advertisement-20-antonio-federici-ad-banned-in-britain/, dostęp: 24.02.2019.
Hanusik A., Woźnica A. (2017), Strategiczne aspekty ekologistyki w budowaniu rynkowej przewagi konkurencyjnej, Współczesne problemy logistyki stosowanej, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej, Dąbrowa Górnicza.
http://afryka.org/posel—afrykanin-i-mowa-reja, dostęp: 24.02.2019.
http://afryka.org/—8222-murzyn—8221—dyskryminuje/, dostęp: 24.02.2019.
Hughes G. (2009), Political Correctness, A History of Semantics and Culture, Wiley-Blackwell.
Kacprzak M. (2012), Pułapki poprawności politycznej, Wydawnictwo von borowiecky, Radzymin.
Katsanis L.P. (1994), The Ideology of Political Correctness and Its Effect on Brand Strategy, „Journal of Product & Brand Management”, Vol. 3, No. 2.
Krztoń W. (2015), XXI wiek – wiekiem społeczeństwa informacyjnego, „Modern Management Review”, nr 22(3).
Kuźmińska-Haberela A. (2017), Poprawność polityczna w reklamie w przekroju międzynarodowym na przykładach, „Marketing i Zarządzanie”, nr 1.
Miodek J., https://vod.tvp.pl/video/slownik-polskopolski,czy-okreslenie-murzyn-jest-pejoratywne-odc-177,10736046, dostęp: 24.02.2019.
Pierścionek Z. (2011), Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Pietras H. (2001), Strategie cen jako element strategii marketingowych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio H, Oeconomia”, nr 35.
Popek S., Kłak D. (2009), Kreowanie przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa w oparciu o jakość produktów, „Przedsiębiorstwo i Region”, nr 1.
Redakcja (2017), Tiger pokazuje środkowy palec i manipuluje wynikami sprzedaży Tigera. Media dają się nabrać, https://nczas.com/2017/08/31/tiger-pokazuje-srodkowy-palec-i-manipuluje-wynikami-sprzedazy-tigera-media-daja-sie-nabrac-video/, dostęp: 24.02.2019.
Riaz W., Tanveer A. (2012), Marketing Mix, Not Branding, „Asian Journal of Business and Management Sciences”, Vol. 1, No. 11.
Różańska (2017), „Dlaczego masz podarte rajtuzy?! Byłam na lodach, mamo”. Tiger już wcześniej przekraczał granice w swoich reklamach, https://natemat.pl/215537,dlaczego-masz-podarte-rajtuzy-bylam-na-lodach-mamo-tiger-juz-wczesniej-przekraczal-granice-dobrego-smaku, dostęp: 24.02.2019.
Słownik języka polskiego PWN, https://sjp.pwn.pl/sjp/poprawnosc-polityczna;3059482.html, dostęp: 24.02.2019.
Sprzedaż Tigera wzrosła po kryzysie wizerunkowym (2017), https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/sprzedaz-tigera-wzrosla-po-kryzysie-wizerunkowym.
Tiger osiągnął moralne dno, https://pokerground.com/tiger-dno-i-2-metry-mulu/, dostęp: 24.02.2019.