Przewagi konkurencyjne chińskiego przemysłu okrętowego

Autor

  • Jerzy Bieliński Uniwersytet Gdański
  • Tomasz Bieliński Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

stocznie, budowa statków, konkurencyjność, gospodarka morska, przemysł okrętowy, Chiny

Abstrakt

Celem artykułu była ocena przewag konkurencyjnych chińskiego przemysłu okrętowego w stosunku do jego podstawowych rywali, którymi są przede wszystkim stocznie Korei Południowej i Japonii. W artykule dokonano analizy przewag konkurencyjnych sektora okrętowego Chin według tzw. diamentu konkurencyjności międzynarodowej M. Portera z uwzględnieniem badań i ocen tego problemu przez innych autorów. Dokonano identyfikacji i analizy czynników popytowych rynku okrętowego, podkreślając szczególną rolę krajowego popytu na statki. Określone zostały przewagi konkurencyjne związane rozbudowanym potencjałem technicznym stoczni chińskich, zasobami ludzkimi i niskimi kosztami pracy. Przedstawione zostały problemy poziomu produktywności stoczni i rozwoju sektorów wspomagających i pokrewnych jako czynników konkurencyjności stoczni chińskich. W artykule wskazano na szczególnie aktywną politykę gospodarczą Chin wobec sektora okrętowego, przejawiającą się różnymi formami pomocy państwa dla stoczni.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

BALance (2014), Competitive Position and Future Opportunities of the European Marine Supplies Industry Final Report, Komisja Europejska.

BALance (2017), New Trends in Globalisation in Shipbuilding and Marine Supplies, Consequences for European Industrial and Trade Policy, Shipyard Economics, materiał konferencyjny, Komisja Europejska, styczeń.

Bong-Ki-Kwan (2013), The change of world shipbuilding industry, GCC, prezentacja, Workshop OECD WP 6.

Brun L., Frederick S. (2017), Korea and the Shipbuilding Global Value Chain, Duke GVC Center.

ECORYS (2009), Study on the Competitiveness of the European Shipbuilding Industry, Rotterdam.

Gao M. (2014), Maritime clusters in China, University of Turku, Electronic Publications of Pan-European Institute, No. 3.

Gilberg L. (2013), Shipbuilding Costs, Jecku Tem, USA Delegation, General Dynamics.

Kalouptsidi M. (2018), Detection and Impact of Industrial Subsidies: The Case of Chinese Shipbuilding, „Review of Economic Studies”, Vol. 85, No. 2.

Liang L.H. (2016), The good and bad outlook for Chinese shipbuilding, „Seatrade Maritime News”. http://www.seatrade-maritime.com/news/asia/the-good-and-bad-outlook-for-chinese-shipbuilding.html, dostęp: 4.01.2019.

Liping J., Strandenes S. (2011), Assessing the cost competitiveness of China’s Shipbuilding Industry, University of Southern Denmark, Department of Environmental and Business Economics, IME Working Paper 111/11.

Liuping Ch. (2014), Analysis on situation and strategy of Chinese Shipbuilding Industry, Development Research Institute of Machinery Industry Economic Management, 2nd International Conference on Education Technology and Information System (ICETIS 2014), Published by Atlantis Press, Pekin.

OECD (2015), Shipbuilding and Offshore Industry, Working Party on Shipbuilding, C/WP65.

Olczyk M., Kordalska A. (2013), Konkurencyjność sektorów przemysłu przetwórczego i ich wpływ na międzynarodową konkurencyjność gospodarki polskiej – analiza panelowa, IX Kongres Ekonomistów Polskich, Polskie Towarzystwo Ekonomiczne, Warszawa.

Panigrahi S. (2014), Asian Shipbuilding: A dynamic Market, GTR Export Finance Supplement.

Porter M.E. (1985), Competitive Advantage, Creating and Sustaining Superior Performance, The Free Press, New York.

Rowe M. (2013), Shipbuilding Market Review, Clarkson Asia, Presentation to Marine Money, HK.

SEA Europe (2014), Supplying, Building & Maintaing the Future.

SEA Europe (2017), Shipbuilding Market Monitoring Report, No. 42.

Strodel D. (2015), Imbalances in the shipbuilding industry: magnitude, causes & potential policy implications, Global Maritime Hub, OECD.

Thompson T.N. (2014), Chine’s Subsidized Shipbuilding, „The Diplomat”, No. 21.

Tsai Yin-Chung (2010), Shipbuilding Industry in China, „OECD Journal: General Papers”, No. 3.

UNCTAD (2017), Review of Maritime Transport, ONZ, Nowy York Genewa.

Yujing H.E., Xinhua Q. (2014), Analysis of the Formation Mechanism of Competitiveness of Shipbuilding Industry in China, „International Business and Management”, Vol. 9, No. 1.

Zhao Dan (2011), The Strategy and Innovation of China’s Shipbuilding Industry, School of Economics and Management, Beijing Jiaotong University, Chiny.

Zhangpeng G., Flynn M. (2016), Productive Shipyards, „Lloyds Shipping Economist”.

Pobrania

Opublikowane

2018-09-25

Jak cytować

Bieliński, J., & Bieliński, T. (2018). Przewagi konkurencyjne chińskiego przemysłu okrętowego. Zarządzanie I Finanse, 16(3.1), 5–22. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/8939

Numer

Dział

Artykuły