Uwarunkowania zakupów transgranicznych klientów z obwodu kaliningradzkiego na terytorium Polski

Autor

  • Joanna Czerepko Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

zakupy transgraniczne, turystyka zakupowa, obwód kaliningradzki

Abstrakt

Zakupy transgraniczne występują, gdy rezydenci jednego kraju przekraczają granicę polityczną w celu dokonania zakupów w kraju sąsiadującym. Dotyczą one nabycia towarów i usług w jednym kraju przez konsumentów innego kraju, którzy próbują wykorzystać przewagę cenową lub podatkową destynacji zakupowej. Istnieją cztery podstawowe czynniki pojawienia się i rozwoju zakupów transgranicznych. Zalicza się do nich: kontrast, świadomość, chęć do odbycia podróży oraz procedury odprawy granicznej. W artykule przedstawiono różne aspekty zakupów transgranicznych dokonywanych przez klientów z obwodu kaliningradzkiego – zarówno w kwestii częstotliwości wizyt, wykorzystywanego transportu, jak i motywacji zakupowych czy też zakupywanych produktów.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Almar B., Mahmoud L., Glantz S. (2003), Cigarette Smuggling in California: Fact and Fiction, Tobacco Control Policy Making: United States, http://escholarship.org/uc/item/4fv0b2sz.

Asplund M., Friberg R., Wilander F. (2007), Demand and Distance: Evidence on Cross-Border Shopping, „Journal of Public Economics”, Vol. 91, No. 1–2.

Banfi S., Filippini M., Hunt L.C. (2005), Fuel tourism in border regions: The case of Switzerland, „Energy Economics”, Vol. 27, No. 5.

Bar-Kołelis D., Dopierała Ł. (2014), Ukrainian Cross-Border Shoppers Influence at the Polish and Romanian Borders. A Comparative Study from Suceava and Lublin, „Revista Română de Geografie Politică”, Vol. 16, No. 2.

Baruca A., Zolfagharian M. (2013), Cross-border shopping: Mexican shoppers in the USA and American shoppers in Mexico, „International Journal of Consumer Studies”, Vol. 37, No. 4.

Brosdahl D.J.C., Paige R.C., Bridges Jr W.C., Nierop T. (2014), Profiling Aruban Off-Island Shoppers: Demographics, Destination, Expenditure and Shopping Importance, „International Journal of Arts and Commerce”, Vol. 3, No. 4.

Bygvrå S., Westlund H. (2005), Shopping behaviour in the Øresund region before and after the establishment of the fixed link between Denmark and Sweden, „GeoJournal”, Vol. 61, No. 1.

Dasher K., Haupt A. (2011), The political economy of regional integration projects at borders where poor and rich meet: The role of cross-border shopping and community sorting, „Journal of Urban Economics”, Vol. 69, No. 1.

Di Matteo L., Di Matteo R. (1996), An analysis of Canadian cross-border travel, „Annals of Tourism Research”, Vol. 23, No. 1.

Dmitrovic T., Vida I. (2007), An examination of cross-border shopping behaviour in South-East Europe, „European Journal of Marketing”, Vol. 41, No. 3–4.

Fullerton Jr. T.M., Walke A.G. (2014), Homicides, exchange rates, and northern border retail activity in Mexico, „Annals of Regional Science”, Vol. 53, No. 3.

Guo Ch., Vasquez-Parraga A.Z., Wang Y. (2006), An exploratory study of motives for Mexican nationals to shop in the US: More than meets the eye, „Journal of Retailing and Consumer Services”, Vol. 13, No. 5.

Hazlett C. (2011), The Unmighty Dollar. A weak greenback is producing strong sales at U.S. border malls, Shopping Centers Today 08.2011.

Johansson P., Pekkarinen T., Verho J. (2014), Cross-border health and productivity effects of alcohol policies, „Journal of Health Economics”, Vol. 36.

Leal A., López-Laborda J., Rodrigo F. (2010), Cross-Border Shopping: A Survey, „International Advances in Economic Research”, Vol. 16, No. 2.

Leimgruber W. (1988), Border trade: the boundary as an incentive and an obstacle to shopping trips, „Nordia”, No. 22.

Lee S. (2008), Cross-Border Shopping and Commodity Tax Competition in Imperfectly Competitive Markets, „Journal of Economic Research”, Vol. 13, No. 2.

Nijssen E.J., Van Herk Hester (2009), Conjoining International Marketing and Relationship Marketing: Exploring Consumers’ Cross-Border Service Relationships, „Journal of International Marketing, American Marketing Association”, Vol. 17, No. 1.

Optem (2004), Qualitative Study on Cross border Shopping in 28 European Countries, survey requested by the European Commission, Directorate General Health and Consumer.

Powęska H. (2013), Cel przekraczania granicy uczestników handlu przygranicznego a struktura towarowa transgranicznych zakupów na pograniczu polsko-ukraińskim, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 307.

Sullivan P., Bonn M.A., Bhardwaj V., DuPont A. (2012), Mexican national cross-border shopping: Exploration of retail tourism, „Journal of Retailing and Consumer Services”, Vol. 19, No. 6.

Svab A. (2002), Consuming Western Image Of Well-Being – Shopping Tourism In Socialist Slovenia, „Cultural Studies”, Vol. 16, No. 1.

Timothy D. (2000), BORDERLANDS: An unlikely tourist destination?, IBRU „Boundary and Security Bulletin”, Vol. 8, No. 1.

Timothy D. (2001), Tourism and Political Boundaries, Routledge, London.

Timothy D. (2005), Aspects of Tourism, Shopping Tourism, Retail and Leisure, Channel View Publications, Clevedon.

Timothy D., Butler R. (1995), Cross-boder shopping: A North American perspective, „Annals of Tourism Research”, Vol. 22, No. 1.

Tömöri M. (2011), The role of the DebOra cross-border Eurometropolis in the Hungarian-Romanian CBC Relations. A case study of shopping tourism in Debrecen and Oradea, „Eurolimes”, Vol. 11.

Vickerman R. (2001), Long term impacts of the Channel Tunnel: Methodology and evidence [w:] Andersen A., Karlström A., The Regional Development Impacts of the Öresund Bridge – Proceedings from an international research seminar, Royal Institute of Technology, Stockholm.

Więckowski M. (2010), Turystyka na obszarach przygranicznych Polski, Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania im. S. Leszczyńskiego Polskiej Akademii Nauk, Warszawa.

Yeung R.M.W., Yee W.M.S. (2012), A profile of the mainland Chinese cross-border shoppers: Cluster and discriminant analysis, „Tourism Management Perspectives”, Vol. 4.

Yuan J., Folwer D.C., Goh B.K., Lauderdale M.K. (2013), Mexican cross-border shoppers’ motivation to the USA, „International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research”, Vol. 7, No. 4.

Pobrania

Opublikowane

2018-09-25

Jak cytować

Czerepko, J. (2018). Uwarunkowania zakupów transgranicznych klientów z obwodu kaliningradzkiego na terytorium Polski. Zarządzanie I Finanse, 16(3.1), 49–65. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/8947

Numer

Dział

Artykuły