Uwarunkowania wykorzystywania niestandardowych instrumentów finansowania potrzeb budżetowych przez jednostki samorządu terytorialnego
Słowa kluczowe:
niestandardowe operacje finansowe, dług, budżet, jednostka samorządu terytorialnegoAbstrakt
W artykule scharakteryzowane uwarunkowania wykorzystywania przez jednostki samorządu terytorialnego niestandardowych instrumentów finansowych. Stanowią je operacje, które wyłączone są spod prawnych ograniczeń zadłużania się tych jednostek. Opisano specyfikę tych instrumentów, ich wpływ na kształtowanie się głównych kategorii budżetu oraz ich dysfunkcje. Omówiono również powody ich wykorzystywania. W tym celu przeanalizowano czynniki determinujące indywidualny wskaźnik zadłużenia w gminach, które korzystały z tego typu instrumentów. Oceniono tu zatem kształtowanie się udziałów: nadwyżki operacyjnej w dochodach ogółem oraz zobowiązań ogółem w dochodach ogółem w gminach miejsko-wiejskich i wiejskich w latach 2012–2016.
Downloads
Bibliografia
Budner-Iwanicka L. (2017), Niestandardowe instrumenty finansowania potrzeb budżetowych jednostek samorządu terytorialnego w odniesieniu do ograniczeń samodzielności finansowej w zakresie zadłużania się tych jednostek, „Finanse Komunalne”, nr 11.
Budzeń D. (2016), Refinansowanie długu lokalnego w Polsce, „Studia BAS”, nr 3.
Cichocki H., Moser K. (2016), Leasing zwrotny jako forma finansowania JST – wykorzystanie niestandardowych instrumentów finansowych, „Kontrola Państwowa”, nr 1.
Departament Budżetu i Finansów, Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (2016), Wpływ operacji finansowych stosowanych przez wybrane jednostki samorządu terytorialnego na ich sytuację finansową, Warszawa.
Feng X. (2015), Local Government Debt and Municipal Bonds in China: Problems and a Framework of Rules, „The Copenhagen Journal of Asian Studies”, No. 31.
Jankiewicz S. (2014), Powierzenie usług spółce komunalnej a dopuszczalne zadłużenie jednostek samorządu terytorialnego, „Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy”, nr 40.
Kancelaria Sejmu. Biuro Komisji Sejmowych (BKS) (2015), Pełny zapis przebiegu posiedzenia Komisji do Spraw Kontroli Państwowej (nr 170) z dnia 9 września 2015 r., Warszawa.
Kluza K. (2015), Innowacje finansowe w jednostkach samorządu terytorialnego na skutek wejścia w życie art. 243 ustawy o finansach publicznych, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 238.
Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) (2016), Niestandardowe instrumenty finansowania potrzeb budżetowych jednostek samorządu terytorialnego, Łódź.
Ministerstwo Finansów (MF) (2015), Wskaźniki do oceny sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego w latach 2012–2014, Warszawa.
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (2015), Realizacja zadań publicznych przez spółki tworzone przez jednostki samorządu terytorialnego, Warszawa.
Najwyższa Izba Kontroli (NIK) (2015), Wystąpienie pokontrolne. Tekst ujednolicony zgodnie z treścią uchwały nr KPK-KPO.443.118.2015 Zespołu Orzekającego Komisji Rozstrzygającej w Najwyższej Izbie Kontroli z dnia 24 sierpnia 2015 r. , Delegatura we Wrocławiu, Wrocław.
Pismo Ministra Administracji i Cyfryzacji (MAC) z dnia 9 września 2015r. do Marszałka Sejmu RP. BM-WP.072.312.2015.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2011 r. w sprawie szczegółowego sposobu klasyfikacji tytułów dłużnych zaliczanych do państwowego długu publicznego, Dz. U. Nr 298, poz. 1767 z późn. zm.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 z późn. zm.
Wołowiec T. (2017), Kredyt konsolidacyjny i finansowanie gminnych inwestycji przez pozabankowe instytucje finansowe, „Biuletyn Uzdrowiskowy”, nr 2.
Wskaźniki do oceny sytuacji finansowej jednostek samorządu terytorialnego w latach 2014–2016 (2017), Ministerstwo Finansów (MF), Warszawa.
Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) z Łodzi z dnia 23 czerwca 2015 r., I SA/Łd 511/15.
Wystąpienie pokontrolne z dnia 1 marca 2017 r. RIO.II.600-105/2016. (2016), Regionalna Izba Obrachunkowa (RIO) w Olsztynie.