Strategie zarządzania wrażeniem w polskich raportach finansowych

Autor

  • Dominika Hadro Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Marek Pauka Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu

Słowa kluczowe:

zarządzanie wrażeniem, sprawozdawczość narracyjna, analiza treści

Abstrakt

W artykule omówiono oraz przedstawiono na przykładach strategie zarządzania wrażeniem stosowane w sprawozdawczości narracyjnej. Z przeprowadzonych badań wynika, że w sprawozdaniach spółek publicznych notowanych na GPW w Warszawie publikowanych w języku polskim występują takie same strategie jak na innych rynkach, których analizy są przedmiotem wielu opracowań naukowych. Złożoność stosowanych strategii powoduje, że przy badaniu poziomu zarządzania wrażeniem w sprawozdawczości narracyjnej koniecznie jest użycie miar holistycznych. Artykuł ma charakter metodyczny.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aerts W. (1994), On the use of accounting logic as an explanatory category in narrative accounting disclosures, „Accounting, Organizations and Society”, Vol. 19, No. 4–5.

Aerts W., Tarca A. (2010), Financial performance explanations and institutional setting, „Accounting and Business Research”, Vol. 40, No. 5.

Beattie V. (2014), Accounting narratives and the narrative turn in accounting research: Issues, theory, methodology, methods and a research framework, „The British Accounting Review”, Vol. 46, No. 2.

Bloomfield R.J. (2002), The „Incomplete Revelation Hypothesis” and Financial Reporting, „Accounting Horizons”, Vol. 16, No. 3.

Brennan N., Guillamon-Saorin E., Pierce A. (2009), Impression management: Developing and illustrating a scheme of analysis for narrative disclosures – A methodological note, „Accounting, Auditing and Accountability Journal”, Vol. 22, No. 5.

Cho C.H., Roberts R.W., Patten D.M. (2010), The language of US corporate environmental disclosure, „Accounting, Organizations and Society”, Vol. 35, No. 4.

Courtis J.K. (2004), Colour as visual rhetoric in financial reporting, „Accounting Forum”, Vol. 28, No. 3.

Guay W., Samuels D., Taylor D. (2016), Guiding through the fog: Financial statement complexity and voluntary disclosure, „Journal of Accounting and Economics”, Vol. 62, No. 2.

Hadro D., Klimczak K.M., Pauka M. (2017), Impression management in letters to shareholders: Evidence from Poland, „Accounting in Europe”, Vol. 14, No. 3.

Henry E. (2008), Are investors influenced by how earnings press releases are written?, „Journal of Business Communication”, Vol. 45, No. 4.

Hirshleifer D., Teoh S.H. (2003), Limited attention, information disclosure, and financial reporting, „Journal of Acounting and Economics”, Vol. 36, No. 1–3.

Hooghiemstra R. (2000), Corporate communication and impression management–new perspectives why companies engage in corporate social reporting, „Journal of Business Ethics”, Vol. 27, No. 1–2.

Leary M.R., Kowalski R. M. (1990), Impression management: A literature review and two-component model, „Psychological Bulletin”, Vol. 107, No. 1.

Loughran T., McDonald B. (2016), Textual analysis in accounting and finance: A survey, „Journal of Accounting Research”, Vol. 54, No. 4.

Merkl-Davies D.M., Brennan N. (2007), Discretionary disclosure strategies in corporate narratives: Incremental information or impression management?, „Journal of Accounting Literature”, Vol. 27.

Morris R.D. (1987), Signalling, Agency Theory and Accounting Policy Choice, „Accounting and Business Research”, Vol. 18, No. 69.

Pennebaker J.W., Mehl M.R., Niederhoffer K.G. (2003), Psychological aspects of natural language use: Our words, our selves, „Annual Review of Psychology”, Vol. 54, No. 1.

Schleicher T., Walker M. (2010), Bias in the tone of forward‐looking narratives, „Accounting and Business Research”, Vol. 40, No. 4.

Schneider D. (1981), Tactical self-presentation: Toward a broader conception, w: J.T. Tedeschi (ed.), Impression Management Theory and Social Psychological Research, Academic Press, New York.

Smith M., Taffler R.J. (2000), The chairman’s statement-A content analysis of discretionary narrative disclosures, „Accounting, Auditing & Accountability Journal”, Vol. 13, No. 5.

So S., Smith M. (2002), Colour graphics and task complexity in multivariate decision making, „Accounting, Auditing & Accountability Journal”, Vol. 15, No. 4.

Watts R.L., Zimmerman J.L. (1986), Positive Accounting Theory, Prentice-Hall Inc.

Watts R.L., Zimmerman J.L. (1990), Positive Accounting Theory: A Ten Year Perspective, „Accounting Review”, Vol. 65, No. 1.

Pobrania

Opublikowane

2018-06-18

Jak cytować

Hadro, D., & Pauka, M. (2018). Strategie zarządzania wrażeniem w polskich raportach finansowych. Zarządzanie I Finanse, 16(2), 93–102. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/8973

Numer

Dział

Artykuły