Strategiczna Karta Wyników jako narzędzie zarządzania szwedzkim miastem
Słowa kluczowe:
Strategiczna Karta Wyników, Balanced Scorecard, zarządzanie miastemAbstrakt
Celem zaprezentowanego artykułu jest omówienie Strategicznej Karty Wyników jako narzędzia zarządzania miastem. Celem pierwszej części artykułu będzie przedstawienie istoty i charakterystyki Strategicznej Karty Wyników. Dokonano także analizy różnego rodzaju korzyści i barier wynikających z wdrażania Balanced Scorecard w miastach. W drugiej części artykułu opisano mapę strategii dla szwedzkiego miasta Lund.
Downloads
Bibliografia
Aidemark L.G. (2001), The meaning of Balanced Scorecards in the Health Care Organization, „Financial Accountability & Management”, Vol. 17, No. 1.
Beer M., Eisenstat R. (2000), The silent killer of strategy implementation and learning, „Sloan Management Review”, Summer.
Borowiec L. (2012), Zbilansowana Karta Dokonań jako instrument rachunkowości zarządczej jednostek samorządu terytorialnego, „Studia i Materiały”, nr 30.
Bukh P.N., Malmi T. (2005), Re-examining the cause-and-effect principle of the balanced scorecard, w: S. Jönsson; J. Mouritsen (eds.), Accounting in Scandinavia – The Northern Lights, Liber, Copenhagen Business School Press, Malmö, Copenhagen.
Chan Y.C.L. (2004), Performance measurement and adoption of balanced scorecards. A survey of municipal governments in the USA and Canada, „The International Journal of Public Sector Management”, Vol. 17, No. 3.
Cobbold I., Lawrie G. (2002), The development of the Balanced Scorecard as a strategic management tool, 2GC, Boston.
Edvinsson L., Malone M. (2001), Kapitał intelektualny, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Friedag H.R., Schmidt W. (2002), Taschenguide Balanced Scorecard, Haufe-verlag, Freiburg.
Gueorguiev I., Dimitrova S., Komitska M., Traykov H., Spassov K. (2005), Balanced Scorecard based management information system – A potential for public monitoring and good governance advancement, „The Electronic Journal of e-Government”, No. 1.
http://Det_öppna_Skåne_LowRes_eng, dostęp: 20.05.2016.
http://www.lund.se/en/, dostęp: 20.05.2016.
http://www.scb.se/Statistik/MI/MI0810/2010A01Z/01_Localities2010_land_area_pop_density_2005_2010.xls: 20.05.2016.
Johnson C.C. (2003), Introduction to the balanced scorecard and performance measurement systems, McGraw-Hill, New York.
Kaplan R.S., Norton D.P. (1992), The Balanced Scorecard – Measures that Drive Performance, Harvard Business School Press, Boston.
Kaplan R.S., Norton D.P. (2001), Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kaplan R.S., Norton D.P. (2004), Strategy maps: Converting Intangible Assets into Tangible Outcomes, Harvard Business School Publishing, Boston.
Kaplan R.S., Norton D.P. (1997), Why Does Business Need a Balanced Scorecard? Part I, „Journal of Cost Management”, Vol. 11, No. 3.
Kasiewicz S., Rogowski W., Kicińska M. (2006), Kapitał intelektualny. Spojrzenie z pespektywy interesariuszy, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
Kubalańca L., Skomudek W.(2005), Udział Zrównoważonej Karty Wyników w zarządzaniu przedsiębiorstwem przez jakość, „Controlling i Rachunkowość Zarządcza”, nr 6.
Modell S. (2004), Performance measurement myths in the public sector: a research note, „Financial Accountability & Management”, Vol. 20, No. 1.
Monahan K.E. (2001), Balanced Measures for Strategic Planning: a Public Sector Handbook, Management Concepts, Vienna.
Murby L., Stathis G. (2005), Effective Performance Management with Balanced Scorecard, CIMA, Great Britain.
Olve N., Petri C., Roy S. (2004), Twelve years later: Understanding and realizing the value of Balanced Scorecards, Management Services, „Ivey Business Journal”, May/June.
Pangarkar A.M., Kirkwood T. (2009), The Trainer’s Balanced Scorecard. A Complete Resources for Linking Learning to Organizational Strategy, Pfeiffer, San Francisco.
Penc-Pietrzak J. (2005), Strategia wykorzystywania okazji, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa”, nr 12.
Pidd M. (2005), Perversity in public service performance measurement, „International Journal of Productivity and Performance Management”, Vol. 54, No. 5/6.
Thompson A., Strickland A. (2001), Strategic management: Concepts and cases, McGraw-Hill, Boston.
Tuzikiewicz K. (2007), Urzeczywistnienie zamierzeń – metody realizacji projektu Balanced Scorecard, „Controlling i Rachunkowość Zarządcza”, nr 11.
Weibler J. (1995), Kundenorientierte Verwaltung – eine Analyse ihrer Voraussetzungen, Wirkungsortierte Verwaltungskultur, WBZ.
Wiśniewski M., Olafsson S. (2004), Developing balanced scorecards in local authorities: A comparison of experience, „International Journal of Productivity and Performance Management”, Vol. 53, No. 7.
Yeung A.K., Connell J. (2006), The application of Niven’s balanced scorecard in a not-for-profit organization in Hong Kong: what are the factors for success?, „Journal of Asia Business Studies”, Vol. 1, No. 1.