Samoocena potencjału kompetencyjnego przez kobiety i mężczyzn na przykładzie pracowników innowacyjnych przedsiębiorstw – wyniki badań

Autor

  • Anna Rakowska Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie

Słowa kluczowe:

kompetencje, potencjał, stereotypy, płeć, rozwój

Abstrakt

W artykule zaprezentowano wnioski z literatury dotyczące rozumienia terminu „kompetencje” i „potencjał kompetencyjny”. Podkreślono znaczenie doświadczeń pozazawodowych i ról społecznych w rozwoju kompetencji kobiet i mężczyzn. Wskazano na problemy związane z oceną kompetencji kobiet i mężczyzn spowodowane wpływem stereotypów. Zaprezentowano wyniki badań własnych, które pozwoliły na potwierdzenie różnic w samoocenie potencjału kobiet i mężczyzn. Wnioski są zgodne ze spostrzeżeniami innych autorów. Zwrócono uwagę, że wyniki należy interpretować ostrożnie. Obserwowane różnice mogą wynikać nie tylko z faktycznych różnic w potencjale kompetencyjnym kobiet i mężczyzn, ale także mogą pozostawać pod wpływem stereotypów. Mimo tych wątpliwości oczywiste jest, że planując strategie wykorzystania potencjału kobiet i mężczyzn, należy brać pod uwagę zaobserwowane różnice.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Allinson C., Hayes J. (2012), The Cognitive Style Index. Technical Manual and User Guide, Pearson Education Ltd., Londyn.

Armstrong M. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Boyatzis R. (1982), The Competent Manager: a model for effective managers, John Wiley & Sons, New York.

Böhmer N., Schinnenburg H. (2016), How gender and career concepts impact Global Talent Management, „Employee Relations”, Vol. 38, No. 1.

Elegbe J.A. (2016), Talent management in the developing world: Adopting a global perspective, Routledge, New York.

Festing M., Kornau A., Schäfer L. (2015), Think talent–think male? A comparative case study analysis of gender inclusion in talent management practices in the German media industry, „The International Journal of Human Resource Management”, Vol. 26, No. 6.

Hopkins M.M., Bilimoria D. (2008), Social and emotional competencies predicting success for male and female executives, „Journal of Management Development” Vol. 27, No. 1.

House R.J., Hanges P.J., Javidan M., Dorfman P.W., Gupta V. (eds.) (2004), Culture, Leadership, and Organizations: The GLOBE Study of 62 Societies, Thousand Oaks: Sage

Jamka B. (2011), Czynnik ludzki we współczesnym przedsiębiorstwie: zasób, czy kapitał, Wolters Kluwer, Warszawa.

Kossowska M., Sołtysińska I. (2002), Szkolenia pracowników a rozwój organizacji, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.

Moczydłowska J.M. (2008), Zarządzanie kompetencjami zawodowymi a motywowanie pracowników, Difin, Warszawa.

Monteiro S., Almeida L., Aracil A.G. (2016), Graduates’ perceptions of competencies and preparation for labour market transition: The effect of gender and work experience during higher education, „Higher Education, Skills and Work-Based Learning”, Vol. 6, No. 2.

Morrison A.M., White R.P., Velsor. E.V. (1987), Breaking the glass ceiling: Can women reach the top of America’s largest corporations? MA: Addison-Wesley Publishing Company, Inc., Beverly.

Moor D.P., Buttner E.H., Wong-MingJi D.J., Sullivan S.E. (2017), Women Entrepreneurs: Moving Beyond the Glass Ceiling, „Academy of Management Review”, Vol. 24, No. 3.

Paustian-Underdahl S.C., Walker L.S., Woehr D.J. (2014), Gender and perceptions of leadership effectiveness: A meta-analysis of contextual moderators, „Journal of Applied Psychology”, Vol. 99, No. 6.

Raghuram S., London M., Larsen H. (2001), Flexible employment practices in Europe: country versus culture, „The International Journal of Human Resource Management”, Vol. 12, No. 5.

Rakowska, A. (2007), Kompetencje menedżerskie kadry kierowniczej we współczesnych organizacjach, UMCS, Lublin.

Rakowska A., Sitko-Lutek A. (2015), Employees’ competence potential from the perspective of HR diversity management: results of pilot study paper ID: 1853, EURAM 2016 Conference, Warsaw, Poland.

Ruderman M.N., Ohlott P.J., Panzer K., King S.N. (2002), Benefits of multiple roles for managerial women, „Academy of Management Journal”, Vol. 45, No. 2.

Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pl/potencja%C5%82, dostęp: 20.03.2018.

Spalek K., Fastenrath M., Ackermann S., Auschra B., Coynel D., Frey J., De Quervain D. (2015), Sex-dependent dissociation between emotional appraisal and memory: a large-scale behavioral and fMRI study, „Journal of Neuroscience”, Vol. 35, No. 3.

Spencer L.M., Spencer S.M. (1993), Competence at Work Models for Superior Performance, John Wiley & Sons, Inc., New York.

Tennant R., Hiller L., Fishwick R., Platt S., Joseph S., Weich S., Parkinson J., Secker J., Stewart-Brown S. (2007), The Warwick-Edinburgh mental well-being scale (WEMWBS): development and UK validation, „Health and Quality of Life Outcomes”, Vol. 5, No. 1.

Woodruffe C. (1993), What is meant by a competency?, „Leadership & Organization Development Journal”, Vol. 14, No. 1.

Pobrania

Opublikowane

2018-03-30

Jak cytować

Rakowska, A. (2018). Samoocena potencjału kompetencyjnego przez kobiety i mężczyzn na przykładzie pracowników innowacyjnych przedsiębiorstw – wyniki badań. Zarządzanie I Finanse, 16(1.2), 133–141. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/9011

Numer

Dział

Artykuły