Zachowania przedsiębiorstw a sukces w sektorach starzejących się
Słowa kluczowe:
sukces przedsiębiorstwa, sektory starzejące się, zachowania przedsiębiorstwAbstrakt
Celem artykułu jest zaprezentowanie typologii modelowych zachowań przedsiębiorstw w sektorach starzejących się oraz wskazanie, które z nich można uznać za zachowania prowadzące do sukcesu. Autorzy uważają, że przedsiębiorstwa działające w sektorach starzejących się nie są z góry skazane na porażkę. Przeciwnie, mogą osiągnąć sukces, utożsamiany z rozwojem przedsiębiorstwa w dłuższym horyzoncie czasowym. Kluczem do sukcesu jest aktywna postawa przedsiębiorstwa wobec starzenia się sektora. Podmioty charakteryzujące się pasywną postawą nie mają szans na sukces, bowiem nie są w stanie przezwyciężyć problemu, jakim jest starzenie się sektora, i najprawdopodobniej znikną z rynku. Typami zachowań zapewniającymi sukces w sektorach starzejących się są „poszukiwacze” i „obrońcy”. Natomiast dwa pozostałe typy zachowań aktywnych („kreatorzy” i „wycofujący się”) gwarantują sukces, ale nie w odniesieniu do dotychczasowej domeny działania.
Downloads
Bibliografia
Anand J., Singh H. (1997), Asset Redeployment, Acquisitions and Corporate Strategy in Declining Industries, „Strategic Management Journal”, Vol. 18.
Anderson C.R., Zeithaml C.P. (1984), Stage of the Product Life Cycle, Business Strategy, and Business Performance, „The Academy of Management Journal”, Vol. 27, No. 1.
Bamiatzi V.C., Kirchmaier T. (2014), Strategies for superior performance under adverse conditions: A focus on small and medium-sized high-growth firms, „The International Small Business Journal”, Vol. 32, No. 3.
Baruk A.I. (2016), Prosumpcja jako sposób na osiągnięcie sukcesu przez przedsiębiorstwo, „Zarządzanie i Finanse”, nr 2, cz. 1.
Bławat F. (2004), Przetrwanie i rozwój małych i średnich przedsiębiorstw, Scientific Publishing Group, Gdańsk.
Gierszewska G., Romanowska M. (2017), Analiza strategiczna przedsiębiorstwa, wyd. 5, PWE, Warszawa.
Grabowska M., Drygas M. (2010), Determinanty sukcesu przedsiębiorstw, Konferencja „Innowacje w Zarządzaniu i Inżynierii Produkcji”, Zakopane 2010 – artykuły, Polskie Towarzystwo Zarządzania Produkcją, http://www.ptzp.org.pl/s80/Konferencja_KZZ_Zakopane_2010_Artykuly.
Harrigan K.R. (1980), Strategies for Declining Industries, „The Journal of Business Strategy”, Vol. 1, No. 2.
Harrigan K.R., Porter M. (1983), End-Game Strategies for Declining Industries, „Harvard Business Review”, Vol. 61, No. 4.
Kay J. (1996), Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa.
Knosala R., Boratyńska-Sala A., Jurczyk-Bunkowska M., Moczała A. (2014), Zarządzanie innowacjami, PWE, Warszawa.
Koponen J., Arbelius H. (2009), Strategic Management of Declining Industries – A Literature Review, http://eprints.herce.fi/200/1/declining_industries_yhdistetty-1.pdf, dostęp: 15.12.2016.
Lilja M., Sundberg Ch., Sundberg G. (2015), Growth Strategies in Declining Industries, http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:814021/FULLTEXT01.pdf, dostęp: 15.12.2016.
Majewska-Opiełka I. (2007), Sukces firmy, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Martin J.A., Eisenhardt K.M. (2004), Coping with Decline in Dynamic Markets: Corporate Entrepreneurship and the Recombinative Organizational Form, w: Business Strategy over the Industry Life Cycle, J. Baum, A. McGahan (eds.), Elsevier, New York.
McGahan A.M. (2004), How Industries Change, „Harvard Business Review”, Vol. 82, No. 10.
Penc J. (1996), Decyzje w zarządzaniu, Profesjonalna Szkoła Biznesu, Kraków.
Sabol A., Šander M., Fučkan D. (2013), The concept of industry life cycle and development of business strategies, Management, Knowledge and Learning International Conference MakeLearn, Zadar, Croatia.
Schreuder H., Van Cayseele P., Jaspers P., De Graaff B. (1991), Successful Bear-Fighting Strategies, „Strategic Management Journal”, Vol. 12, No. 7.
Sihvonen A. (2010), Success strategies in declining industries – A case survey, http://epub.lib.aalto.fi/fi/ethesis/pdf/12242/hse_ethesis_12242.pdf, dostęp: 15.12.2016.
Słownik Języka Polskiego PWN, pod red. W. Doroszewskiego, http://sjp.pwn.pl/szukaj/sukces.html, dostęp: 6.04.2018.
Strategor (1996), Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa.
Szarucki M. (2010), Modelowanie w rozwiazywaniu problemów zarządzania, w: J. Czekaj, M. Lisiński (red.), Rozwój koncepcji i metod zarządzania, Fundacja UE w Krakowie, Kraków.
Urbanowska-Sojkin E. (2013), Zasobowy kontekst sukcesu przedsiębiorstwa, „Zarządzanie i Finanse”, nr 4, cz. 1, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, Sopot.