Studia podyplomowe jako przejaw współpracy nauki i biznesu. Studium przypadku
Słowa kluczowe:
transfer wiedzy, uczelnie, przedsiębiorczość, innowacyjnośćAbstrakt
Współpraca między sferą nauki i biznesu jest postrzegana w kategoriach jednego z zasadniczych czynników rozwoju gospodarki. Mając to na uwadze, w artykule przedstawiono argumenty przemawiające za jej podejmowaniem, koncentrując się w szczególności na współpracy znajdującej wyraz w powoływaniu i funkcjonowaniu studiów podyplomowych. Omówiono potencjalne korzyści dla obu współpracujących stron. Starano się przy tym zasygnalizować wyzwania, jakie stoją przed naukowcami oraz przedstawicielami świata biznesu rozważającymi podjęcie wskazanej formy współpracy. W części empirycznej artykułu zwrócono uwagę w szczególności na działania podejmowane w związku z tworzeniem i funkcjonowaniem studiów podyplomowych z zakresu bhp na UE we Wrocławiu.
Downloads
Bibliografia
Arvanitis S., Woerter M. (2015), Exploration or exploitation of knowledge from universities: does it make a difference?, „Economics of Innovation and New Technology”, Vol. 24, No. 6.
Bettin L.L. (2012), Włochy: współpraca nauki i biznesu, http://www.sciencenetwork.eu/wlochywspolpraca-nauki-i-biznesu,20,64.html, dostęp: 31.07.2018.
Bromski K. (red.) (2013), Współpraca nauki i biznesu. Doświadczenia i dobre praktyki wybranych projektów w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na lata 2007–2013, PARP, Warszawa.
Czyżewska D. (2016), Cele i narzędzia współpracy nauka-biznes w dokumentach strategicznych UE i Polski, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 271.
Davey T., Galan-Muros V., Meerman A., Kusio T. (2013), The State of University-businessCooperation in Poland, Science-to-Business Marketing research Centre-apprimo-UIIN, https://www.researchgate.net/publication/259591123_State_of_University-Business_Cooperation_UBC_in_Poland, dostęp: 10.02.2018.
Grudzewski W., Hejduk I. (2002), Kreowanie systemów zarządzania wiedzą podstawą do osiągania przewagi konkurencyjnej współczesnych przedsiębiorstw, w: W. Grudzewski, I. Hejduk (red.), Przedsiębiorstwo przyszłości – wizja strategiczna, Difin, Warszawa.
Hayder Ch. S., Lubynsky R. (2017), Who is the academic entrepreneur? The role of graduate students in the development of university spinoffs, „The Journal of Technology Transfer”, Vol. 42, No. 6.
Korniejenko K. (2010), Możliwości dofinansowania transferu technologii i wiedzy naukowo-technicznej z jednostek naukowo-badawczych do sektora MSP w Polsce, w: M. Kuczmarska, I. Pietryka (red.), Problemy Gospodarki Światowej, PTE, Toruń.
Kujawska J., Szuwarzyński A. (2009), Studia podyplomowe w świetle zaleceń Europejskich Ram Kwalifikacji, „E-mentor”, nr 5 (32), http://www.e-mentor.edu.pl/artykul/index/numer/32/id/698, dostęp: 28.03.2018.
Morawski M. (2003), Zarządzanie pracownikami wiedzy – dylematy i perspektywy, w: L. Zbiegień-Maciąg, W. Pawnik (red.), Organizacje przyszłości. Szanse i zagrożenia w kontekście integracji europejskiej, Poldex, Kraków.
Różański J. (red.) (2013), Współpraca nauki i biznesu jako czynnik wzmacniający innowacyjność regionu łódzkiego, Wyd. Biblioteka, Łódź.
Sadowski A., Andrzejczyk A. (2018), Współpraca Instytucji Otoczenia Biznesu i uczelni wyższych w obszarze edukacji przedsiębiorczej, „Przegląd Organizacji”, nr 4.
Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym, t.j. Dz. U. z 2017 r. poz. 2183 z późn. zm.
Wójcik P. (2013), Znaczenie studium przypadku jako metody badawczej w naukach o zarządzaniu, „E-mentor”, nr 1(48).
Yin R.K. (2009), Case study research: desing and methods (4th Ed.), Sage, Thousand Oask.