Rola innowacji w osiąganiu sukcesów biznesowych przez małe przedsiębiorstwa

Autor

  • Stefan Lachiewicz Politechnika Łódzka

Słowa kluczowe:

innowacje, rozwój, stabilność, sytuacja kryzysowa

Abstrakt

Innowacje odegrały i odgrywają nadal bardzo istotną rolę w rozwoju gospodarki światowej. W ostatnich latach zmienia się jednak zakres tego pojęcia oraz sposób wykorzystania innowacji. Wzrasta ranga innowacji otwartych, a także innowacji o charakterze procesowym, marketingowym, organizacyjnym i społecznym. Dotyczy to również sektora małych przedsiębiorstw, który w ostatnich 30 latach stał się silnym segmentem polskie gospodarki.

W artykule przedstawiono różne sposoby wykorzystania innowacji zależnie od trzech wariantów sukcesu biznesowego małych firm. Wyróżniono sukces związany z rozwojem, z utrzymaniem stabilnych warunków działania i z wyprowadzeniem małego przedsiębiorstwa z sytuacji kryzysowej.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Chesbrough H. (2003), Open Innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.

Dolińska M. (2010), Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy, PWE, Warszawa.

Glińska-Neweś A. (2017), Pozytywne relacje interpersonalne w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.

Grudzewski W.A., Hejduk J.K. (2000) (red.), Przedsiębiorstwo przyszłości, Difin, Warszawa.

Kraśnicka T. (2013), Innowacyjność przedsiębiorstw – uwarunkowania organizacyjne, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 136.

Lachiewicz S. (2013), Formy i uwarunkowania sukcesu w małym biznesie, „Zarządzanie i Finanse”, nr 4.

Lachiewicz S., Matejun M., Walecka A. (2013) (red.), Przedsiębiorczość technologiczna w małych i średnich firmach, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa.

Matejun M. (2015), Absorpcja wsparcia w zarządzaniu rozwojem mikro, małych i średnich przedsiębiorstw – podejście strategiczne, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.

Oslo Manual (2005), Guidelines for Collecting and Interpreting Innovation Data, OECD/Eurostat.

Sopińska A., Dziurski P. (2018), Otwarte innowacje. Perspektywa współpracy i zarządzania wiedzą, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Stanisławski R. (2017), Open innovation a rozwój innowacyjny mikro, małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej, Łódź.

Stawasz E. (2014), Partnerzy małych firm w dziedzinie innowacji, w: Zarządzanie współczesnymi organizacjami, Wydział Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Teece D.J. (2007), Explicating Dynamic Capabilities: the Nature and Microfoundations of Sustainable Enterprises Performance, „Strategic Management Journal”, Vol. 28, No. 13.

Pobrania

Opublikowane

2018-03-05

Jak cytować

Lachiewicz, S. (2018). Rola innowacji w osiąganiu sukcesów biznesowych przez małe przedsiębiorstwa. Zarządzanie I Finanse, 16(1.1), 49–58. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/9024

Numer

Dział

Artykuły