Przemiana i adaptacja strategii błękitnego oceanu w małej firmie informatycznej

Autor

  • Zbigniew Malara Politechnika Wrocławska
  • Janusz Kroik Politechnika Wrocławska

Słowa kluczowe:

przesłanki, innowacja wartości, przedsiębiorstwo, diagnoza

Abstrakt

Praca prezentuje analizę sytuacji strategicznej wybranej firmy z branży IT, której zarząd wyraża przekonanie o stosowaniu od kilkunastu lat strategii błękitnego oceanu (SBO). Przeprowadzono ocenę, czy i w jakim zakresie zaadaptowano znane w literaturze przesłanki i warunki. Dokonano ją przez pryzmat pojęcia „innowacja wartości”, będącego nośnikiem tej strategii. Wieloaspektowość tego pojęcia nakazywało konieczność opracowania własnego narzędzia diagnostycznego. Opracowano go, na podstawie literatury, w postaci zestawu 56 pytań dla potrzeb wywiadów z zarządem firmy, w których wyeksponowano różne konteksty innowacji wartości i SBO. Zweryfikowano m.in. schematy myślenia menedżerów, cechy modelu biznesu, proces przechwytywania wartości, klimat innowacyjności przedsiębiorstwa. W diagnozie stwierdzono zbieżność dokonywanych działań firmy z wytycznymi i wskazówkami z literatury przedmiotu.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Almquist E., Senior J., Bloch N. (2017), Składniki wartości, „Harvard Business Review Polska”, nr 168.

Białoń L. (2010), Zręby teorii innowacji, Zarządzanie działalnością innowacyjną, Placet, Warszawa.

Duncan D., Dillon K., Hall T., Christensen C.M. (2017), Ustal, jakie zadania muszą wykonać klienci, „ Harvard Business Review Polska”, nr 168.

Furr N., O’Keeffe K., Dyer J. (2017), Zarządzanie zbiorową innowacyjnością, „Harvard Business Review Polska”, nr 169.

Intel i AMD łączą siły (2017), Portal technologiczny PCLab 07.11, dostęp: 11.03.2018.

Jabłoński M. (2013), Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa.

Kavadis S., Lados K., Loch Ch. (2017), Transformacyjny model biznesu, „Harvard Business Review Polska”, nr 170.

Kim W.Ch., Mauborgne R. (2005), Strategia błękitnego oceanu, MT Biznes, Warszawa.

Kim W.Ch., Mauborgne R. (2015), Pułapki czerwonego oceanu, „Harvard Business Review Polska”, nr 157.

Kim W.Ch., Mauborgne R. (2018), Przemiana Strategii błękitnego oceanu, Buduj pewność siebie, kreuj nowe możliwości i wzrastaj poza konkurencją, MT Biznes, Warszawa.

Koblak J., Jędra S. (2017), Jak wyzwolić w firmie ducha innowacyjności, „Harvard Business Review Polska”, nr 171.

Krawiec F. (2011), Zarządzanie strategią firmy, Difin,Warszawa.

Kroik J., Skonieczny J. (2016), Value exchange in CSR strategy, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 423.

Luecke R., Katz R. (2005), Zarządzanie kreatywnością i innowacją, MT Biznes, Warszawa.

Michel S. (2015), Przechwyć więcej wartości, „Harvard Business Review Polska”, nr 154.

Osterwalder A., Pigneur Y. (2011), Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Helion, Gliwice.

Sigismund A., Floyd S., Sherman H., Terjesen S. (2011), Zarządzanie strategiczne, podejście zasobowe, Wolters Kluwer, Warszawa.

Wójcik P. (2013), Znaczenie studium przypadku jako metody badawczej w naukach o zarzadzaniu”, E-Mentor”, nr 1(48).

Wronka-Pośpiech M. (2017), Przedsiębiorstwo społeczne — konceptualizacja modelu biznesu, „Przegląd Organizacji”, nr 12.

najważniejszych faktów na temat polskiego rynku IT (2015), https://www.bankier.pl/wiadomosc/10-najwazniejszych-faktow-na-temat-polskiego-rynku-IT-7276863.html, dostęp: 15.05.2015.

Pobrania

Opublikowane

2018-03-05

Jak cytować

Malara, Z., & Kroik, J. (2018). Przemiana i adaptacja strategii błękitnego oceanu w małej firmie informatycznej. Zarządzanie I Finanse, 16(1.1), 91–105. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/9029

Numer

Dział

Artykuły