Tworzenie wartości dla akcjonariuszy jako miara sukcesu przedsiębiorstwa – zalety i wady
Słowa kluczowe:
wartość rynkowa przedsiębiorstwa, teoria agencji, dochody menedżerów, teoria przedsiębiorstwa, społeczna odpowiedzialność biznesuAbstrakt
Dyskusja na temat maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy dotyczy zarówno zalet, jak i wad tej koncepcji. Podstawowe pytania są następujące: Czy tworzenie wartości dla akcjonariuszy może być traktowane jako strategiczny cel przedsiębiorstwa? Czy można tę koncepcję doskonalić przy zachowaniu jej podstawowych założeń? Czy należy całkowicie porzucić tę koncepcję w teorii i w praktyce zarządzania finansami przedsiębiorstwa i władania korporacyjnego? Czy należy ją zastąpić ogólniejszą koncepcją tworzenia wartości dla wszystkich interesariuszy? Celem artykułu jest przedstawienie stanu wiedzy dotyczącej maksymalizacji wartości dla akcjonariuszy jako celu przedsiębiorstwa, a zarazem jako miary jego sukcesu.
Downloads
Bibliografia
Berle A. (1931), Corporate Powers as Powers in Trust, „Harvard Law Review”, Vol. 44, No. 7.
Berle A.A. jr., Means G.C. (1932), The Modern Corporation and Private Property, Macmillan, New York.
Bruner C. (2013), Conceptions of Corporate Purpose in Post-Crisis Financial Firms, „Seattle University Law Review”, Vol. 36, No. 2.
Cosans C. (2009.), Does Milton Friedman Support a Vigorous Business Ethics? „Journal of Business Ethics”, Vol. 87, No. 3.
Denning S. (2011), The Dumbest Idea in the World: Maximizing Shareholder Value, „Forbes”, 28 November.
Drucker P.F. (1994), Praktyka zarządzania, Nowoczesność/Akademia Ekonomiczna w Krakowie, Warszawa/Kraków.
Eisenhardt K.M. (1989), Agency Theory: An Assessment and Review, „Academy of Management Review”, Vol. 14, No. 1.
Engelen E. (2002), Corporate Governance, Property and Democracy: A Conceptual Critique of Shareholder Ideology, „Economy and Society”, Vol. 31, No. 3.
Friedman M. (1962), Capitalism and Freedom, University of Chicago Press, Chicago.
Friedman M. (1970), The Social Responsibility of Business is to Increase its Profits, „The New York Times Magazine”, 13 September.
Guerrera F. (2009), Welch Condemns Share Price Focus, „Financial Times”, 12 March.
Hart O., Zingales L. (2016), Should a Company Pursue Shareholder Value?, Conference Economics of Social Sector Organizations, The University of Chicago Booth School of Business https://www.chicagobooth.edu/~/media/a4c1c6db9a-2648a38ea2db7205201450.pdf, dostęp: 12.03.2018.
Jaki A. (2012), Mechanizmy procesu zarządzania wartością przedsiębiorstwa, „Zeszyty Naukowe UEK – seria specjalna Monografie”, nr 215, Wydawnictwo UEK, Kraków.
Jensen M.C. (2000), A Theory of the Firm. Governance, Residual Claims, and Organizational Forms, Harvard University Press, Cambridge, MA.
Jensen M.C., Meckling W.H. (1976), Theory of the Firm: Managerial Behavior, Agency Costs, and Ownership Structure, „Journal of Financial Economics”, Vol. 3, No. 4.
Kasiewicz S. (2009), Koncepcja zarządzania wartością jako źródło kryzysu finansowego, „Finansowanie Nieruchomości”, nr 20.
Lazonick W. (2013), From Innovation to Financialization: How Shareholder Value Ideology is Destroying the US Economy, w: M.H. Wolfson, G.A. Epstein (eds.), The Handbook of the Political Economy of Financial Crises, Oxford University Press, Oxford.
Lazonick W., O’Sullivan M. (2000), Maximizing Shareholder Value: A New Ideology for Corporate Governance, „Economy and Society”, Vol. 29, No. 1.
Martin R.L. (2011), Fixing the Game: Bubbles, Crashes and what Capitalism Can Learn from the NFL, Harvard Business Review Press, Boston, MA.
Mesjasz C. (2006), Nadzór, władanie, czy ład korporacyjny: Problem nie tylko semantyczny, w: S. Rudolf (red.), Tendencje zmian w nadzorze korporacyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Mesjasz C. (2008), Koncepcje wartości przedsiębiorstwa w podstawowych teoriach władania korporacyjnego, w: S. Rudolf (red.), Rola nadzoru korporacyjnego w kreowaniu wartości przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Mesjasz C. (2017), Nadzór korporacyjny a rozwarstwienie wynagrodzenia menedżerów i pracowników w spółkach publicznych, „Studia Ekonomiczne. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach”, nr 322.
OECD (1999), Principles of Corporate Governance, OECD, Paris.
Rappaport A. (1999), Wartość dla akcjonariuszy. Poradnik menedżera i inwestora, WIG Press, Warszawa.
Rappaport A. (2006), The Ways to Create Shareholder Value, „Harvard Business Review”, September.
Ross S. (1973), The Economic Theory of Agency: The Principal’s Problem, „American Economic Review”, Vol. 62, No. 2.
Shleifer A., Vishny R. (1997), A Survey of Corporate Governance, „Journal of Finance”, Vol. 52, No. 2.
Szablewski A. (2000), Zarządzanie wartością firmy. Istota i kierunki ewolucji, w: A. Szablewski (red.), Strategie wzrostu wartości firmy. Studium przypadków, Poltext, Warszawa.
Turnbull S. (2000), Corporate Governance: Theories, Challenges and Paradigms, „Gouvernance: Revue Internationale”, Vol. 1, No. 1.
Value Based Management Net, http://www.valuebasedmanagement.net/, dostęp: 21.04.2017.
Welch J.F. (1981), Growing Fast in a Slow-Growth Economy, speech to financial community representatives, Hotel Pierre, New York, 8 grudzień, w: Lowe J. (1981), Jack Welch Speaks: Wit and Wisdom from the World’s Greatest Business Leader, John Wiley & Sons, Hoboken, NJ.
USA Today (2018), https://www.usatoday.com/story/money/2018/05/04/labor-department-expected-report-191-000-job-gains-april/579411002/, 04 May, dostęp: 21.11.2018.