Czynniki sukcesu koopetycji

Autor

  • Wioletta Mierzejewska Szkoła Główna Handlowa w Warszawie

Słowa kluczowe:

koopetycja, czynniki sukcesu, przegląd badań

Abstrakt

W artykule przedstawiono wyniki przeglądu literatury dotyczące czynników sukcesu koopetycji. Skupiono się na publikacjach analizujących czynniki sukcesu koopetycji w sposób kompleksowy. Okazało się, że największe znaczenie dla sukcesu tej relacji mają: zaangażowanie, budowanie zaufania między koopetytorami, wspólne cele oraz podobieństwo strategiczne i kulturowe.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aluchna M. (2013), Kooperencja w grupach kapitałowych, w: Kooperencja przedsiębiorstw w dobie globalizacji. Wyzwania strategiczne, uwarunkowania prawne, Wolters Kluwer, Warszawa.

Baumard P. (2009), An asymmetric perspective on coopetitive strategies, „International Journal of Entrepreneurship and Small Business”, Vol. 8, No. 1.

Bengtsson M., Eriksson J., Wincent J. (2010), Co-opetition dynamics – an outline for further inquiry, „Competitiveness Review”, Vol. 20, No. 2.

Bengtsson M., Kock S. (2000), „Coopetition” in business Networks—to cooperate and compete simultaneously, „Industrial Marketing Management”, Vol. 29, No. 5.

Bengtsson M., Kock S. (2014), Coopetition—Quo vadis? Past accomplishments and future challenges, „Industrial Marketing Management”,Vol. 43, No. 2.

Bonel E., Rocco E. (2007), Coopeting to survive; surviving coopetition, „International Studies of Management & Organization”, Vol. 37, No. 2.

Bouncken R.B., Gast J., Kraus S., Bogers M. (2015), Coopetition: a systematic review, synthesis, and future research directions, „Review of Managerial Science”, Vol. 9, No. 3.

Chin K.S., Chan B.L., Ping-Kit Lam, (2008), Identifying and prioritizing critical success factors for coopetition strategy, „Industrial Management & Data Systems”, Vol. 108, No. 4.

Cygler J. (2009), Kooperencja przedsiębiorstw. Czynniki sektorowe i korporacyjne, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Czakon W. (2007), Dynamika więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, Wyd. Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice.

Czakon W., Koopetycja jako niestabilność więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa,

http://www.wojciechczakon.com/pub/koopetycja-jako-niestabilnosc-wiezi-miedzyorganizacyjnych.pdf, dostęp: 30.03.2017.

Czakon W. (2010), Emerging coopetition: an empirical investigation of coopetition as interorganizational relationship instability, w: S. Yami, S. Castaldo, G.B. Dagnino, F. le Roy (eds.), Coopetition: Winning strategies for the 21st century, Cheltenham UK, Northampton USA.

Czakon W. (2013), Podstawy metodologii badań w naukach o zarządzaniu, Wolters Kluwer, Warszawa.

Czakon W., Koopetycja jako niestabilność więzi międzyorganizacyjnych przedsiębiorstwa, http://www.wojciechczakon.com/pub/koopetycja-jako-niestabilnosc-wiezi-miedzyorganizacyjnych.pdf, dostęp: 30.03.2017.

Dagnino G.B., Padula G. (2002), Coopetition strategy: a new Kind of Inter-Firm Dynamics for Value Creation, EURAM, Stockholm. May.

Dal-Soto F., Monticelli J. (2017), Coopetition strategies in the Brazilian higher education, „Revista de Administração de Empresas”, Vol. 57, No. 1.

Gnyawali D.R., Park B.J.R. (2009), Co‐opetition and technological innovation in small and medium‐sized enterprises: A multilevel conceptual model, „Journal Of Small Business Management”, Vol. 47, No. 3.

Hamel G., Doz Y., Prahalad C.K. (1989), Collaborate with your competitors and win, „Harvard Business Review”, Vol. 67, No. 1.

Kim S., Kim N., Pae J.H., Yip L. (2013), Cooperate „and” compete: coopetition strategy in retailer-supplier relationships, „Journal of Business & Industrial Marketing”, Vol. 28, No. 4.

Kotzab H., Teller C. (2003), Value-adding partnerships and co-opetition models in the grocery industry, „International Journal of Physical Distribution & Logistics Management”, Vol. 33, No. 3.

Lado A., Boyd N., Hanlon S. (1997). Competition, cooperation, and the search for economic rents: A syncretic model, „Academy of Management Review”, Vol. 22, No. 1.

Lindström T., Polsa P. (2016), Coopetition close to the customer – A case study of a small business network, „Industrial Marketing Management”, Vol. 53.

Luo Y. (2007), A coopetition perspective of global competition, „Journal of World Business”, Vol. 42, No. 2.

Nalebuff B., Brandenburger A. (1997), Co-opetition: Competitive and cooperative business strategies for the digital economy, „Strategy & Leadership”, Nov/Dec.

Osarenkhoe A. (2010), A study of inter-firm dynamics between competition and cooperation – A coopetition strategy, „Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management”, Vol. 17, No. 3–4.

Peng T.J.A., Pike S., Yang J.C.H., Roos G. (2012), Is cooperation with competitors a good idea? An example in practice, „British Journal of Management”, Vol. 23, No. 4.

Petter R.R.H., Resende L.M., de Andrade Júnior P.P., Horst D.J. (2014), Systematic review: an analysis model for measuring the coopetitive performance in horizontal cooperation networks mapping the critical success factors and their variables, „The Annals of Regional Science”, Vol. 53, No. 1.

Resende de L.M.M., Volski I., Betim L.M., de Carvalho G.D.G., de Barros R., Senger F.P. (2018), Critical success factors in coopetition: Evidence on a business network, „Industrial Marketing Management”, Vol. 68.

Rogalski M. (2011), Strategia koopetycji- światowe trendy eksploracji, „Przegląd Organizacji”, nr 9.

Stańczyk-Hugiet E. (2011) Koopetycja, czyli dokąd zmierza konkurencja, „Przegląd Organizacji”, nr 5.

Zakrzewska-Bielawska A. (2014), Strategia koopetycji w praktyce firm high-tech w: Koopetycja w rozwoju firm high-tech. Determinanty i dynamika, Placet, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2018-03-05

Jak cytować

Mierzejewska, W. (2018). Czynniki sukcesu koopetycji. Zarządzanie I Finanse, 16(1.1), 123–133. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/9032

Numer

Dział

Artykuły