Ewolucja koncepcji tworzenia wartości dla klienta

Autor

  • Ewa Miłoszewska-Podrażka Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

propozycja wartości, łańcuch wartości, wartość dla klienta, model biznesowy

Abstrakt

Artykuł pokazuje, jak zmieniały się koncepcje tworzenia wartości dla klienta z perspektywy różnych teorii zarządzania przedsiębiorstwem. Za punkt wyjściowy analizy przyjęto koncepcję łańcucha wartości Portera, jako sekwencję działań tworzących wartość dla klienta. Następnie określono zmiany, jakie zaszły zarówno w samym łańcuchu wartości, jak i w modelach biznesowych, z perspektywy różnych teorii zarządzania przedsiębiorstwem. Dla zobrazowania współczesnych trendów tworzenia wartości dla klienta wykorzystano zmodyfikowany model biznesowy Osterwaldera. Szczególną uwagę poświęcono podejściu pozycyjnemu, zasobowemu oraz relacyjnemu. Wskazano również dalsze kierunki badań w zakresie tworzenia wartości dla klienta.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Antikainen M., Valkokari K. (2016), A Framework for Sustainable Circular Business Model Innovation, „Technology Innovation Management Review”, Vol. 6, No. 7.

Chesbrough H.W. (2006), Open Innovation. The New Imperative for Creating and Profiting from Technology, Harvard Business School Press, Boston, Massachusetts.

Czakon W. (2004), Łańcuch wartości w teorii zarządzania przedsiębiorstwem, Akademia Ekonomiczna w Katowicach, Katowice.

Czakon W. (2017), Świadomość sieciowa w strategiach relacyjnych, „Organizacja i Kierowanie”, nr 2.

Dubosson-Torbay M., Osterwalder A., Pigneur Y. (2002), eBusiness Model Design, Classification and Measurements, „Thunderbird International Business Review”, Vol. 44, No. 1.

Falencikowski T. (2013), Spójność modeli biznesu. Koncepcja i pomiar, CeDeWu, Warszawa.

Gassmann O., Frankenberger K., Csik M. (2017), Nawigator modelu biznesowego. 55 modeli, które zrewolucjonizują Twój biznes, Helion, Gliwice.

Howe J., (2008), Crowdsourcing: Why the power of the crowd is driving the future of business, Crown Publishing Group, New York.

Jabłoński A. (2016), Dynamika modeli biznesu w środowisku sieciowym, „Przedsiębiorstwo we współczesnej gospodarce – teoria i praktyka”, nr 4.

Matwiejczuk R. (2010), Przesłanki tworzenia wartości w łańcuchu wartości, „Przegląd Organizacji”, nr 5.

Mentink B. (2014), Circular Business Model Innovation: A Process Framework and a Tool for Business Model Innovation in Circular Ekonomy, Delft University of Technology & Leiden University.

Mróz B. (2014), Relacje konsument – przedsiębiorstwo: nowe wyzwania dla nauk o zarządzaniu, w: M. Romanowska, J. Cygler (red.), Granice zarządzania, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Obłój K. (2002), Tworzywo skutecznych strategii, PWE, Warszawa.

Osterwalder A. (2004), The business model ontology a proposition in a design science approach, rozprawa doktorska, Lozanna.

Osterwalder A., Pigneur Y. (2002), An e-Business Model Ontology for Modeling e-Business, 15th Bled Electronic Commerce Conference e-Reality: „Constructing the e-Economy”, Bled, Slovenia, 17–19 czerwca.

Osterwalder A., Pigneur Y. (2010), Business Model Generation. A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.

Osterwalder A., Pigneur Y. (2012), Tworzenie modeli biznesowych. Podręcznik wizjonera, Helion, Gliwice.

Osterwalder A., Pigneur Y., Bernarda G., Smith A. (2014), Value Proposition Design. How to create products and services customers want, John Wiley & Sons, Inc., Hoboken, New Jersey.

Porter M. (1998), Competitive Advantage. Creating and Sustaining Superior Performance, With a new Introduction, The Free Press, Nowy Jork.

Porter M. (2006), Przewaga konkurencyjna. Osiąganie i utrzymywanie lepszych wyników, Helion, Gliwice.

Porter M. (2012), Competitive Advantage: Enduring Ideas and New Opportunities, 14th Annual Rotman School Conference for Leaders, Toronto, Canada.

Porter M., Kramer M. (2011), Creating Shared Value, „Harvard Business Review”, styczeń-luty.

Porter M., Millar V. (1985), How Information Gives You Cometitive Adventage, „Harvard Business Review”, July-August.

Prahalad K., Ramaswamy V. (2005), Przyszłość konkurencji. Współtworzenie wyjątkowej wartości wraz z klientami, PWE, Warszawa.

Rybicki J., Dobrowolska E. (2017), Elastyczność a spójność modeli biznesowych – ujęcie relacyjne, „Studia Ekonomiczne Regionu Łódzkiego”, nr 27.

Stańczyk-Hugiet E.I. (2013), Dynamika strategiczna w ujęciu ewolucyjnym, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wrocław.

Woźniak-Sobczak B. (red.) (2007), Łańcuch tworzenia wartości dodanej przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Katowice.

Weiblen, T. (2014), The Open Business Model: Understanding an Emerging Concept, „Journal of Multi Business Model Innovation and Technology”, Vol. 2, No. 1.

Zakrzewska-Bielawska A. (2016), Tworzenie i apropriacja wartości jako cel strategii relacyjnej przedsiębiorstwa, w: Zarządzanie strategiczne w teorii i praktyce, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, Wrocław, nr 444.

Zakrzewska-Bielawska A. (2017), Ambidexterity w obliczu paradygmatu relacyjnego – wyzwaniem współczesnego zarządzania strategicznego, w: A. Sopińska, P. Wachowiak (red.), Wyzwania współczesnego zarządzania strategicznego, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.

Pobrania

Opublikowane

2018-03-05

Jak cytować

Miłoszewska-Podrażka, E. (2018). Ewolucja koncepcji tworzenia wartości dla klienta. Zarządzanie I Finanse, 16(1.1), 135–146. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/9035

Numer

Dział

Artykuły