Pierwszy sukces i co dalej? Perspektywa kształtowania się organizacji na przykładzie rynku kultury
Słowa kluczowe:
rozwój organizacji, kształtowanie tożsamości, kultura organizacyjna, wartości osobnicze a organizacyjne, kryzys wartościAbstrakt
Przedmiotem zainteresowania w niniejszym tekście jest tworzenie się tożsamości przedsiębiorstwa, jako jednego z czynników kształtujących kulturę organizacyjną oraz wpływającego na wartości organizacyjne. Została postawiona teza o tym, że osiągany przez młode przedsiębiorstwa sukces rynkowy oznacza często kryzys zarządzania, a w efekcie następującą po nim refleksję i podejmowanie prób świadomego budowania firmy i kształtowania jej tożsamości. Wybrane organizacje, działające w szeroko rozumianym sektorze kultury, osiągnęły jakiś sukces, zaczęły się rozwijać i kształtować struktury organizacyjne. Są w stanie z perspektywy czasu opowiedzieć o sukcesach i porażkach, o dochodzeniu do etapu, w którym znajdują się obecnie. W celu jak najlepszego przedstawienia wyników analizy oraz zaprezentowania materiału empirycznego wywód został ograniczony do trzech tematów: zmienności wyznaczanych na różnych etapach celów, związków między wartościami osobniczymi i organizacyjnymi oraz sukcesów i towarzyszących im kryzysów.
Downloads
Bibliografia
Fryzeł B. (2004), Systemy wartości w przedsiębiorstwach, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw”, nr 12.
Hofstede G., Hofstede G.A., Minkov M. (2011), Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.
Nogalski B. (red.) 1998, Kultura organizacyjna. Duch organizacji, Wyd. TNoiK Bydgoszcz.
Orłowski W., Pasternak R., Flaht K., Szubert D. (2010), Procesy inwestycyjne i strategie przedsiębiorstw w czasach kryzysu, PARP, Warszawa.
Piasecki B. (1996), Przedsiębiorczość i mała firma, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Schein E.H. (2010), Organizational Culture and Leadership, John Wiley & Sons, New York.
Sułkowski Ł. (2008), Czy warto zajmować się kulturą organizacyjną, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 6.
Sułkowski Ł. (2011), Pomiędzy tożsamością a kultura organizacyjną, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu”, nr 24.
Sułkowski Ł. (2013), The identity of organisation researchers, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XIV, z. 1.