Pierwszy sukces i co dalej? Perspektywa kształtowania się organizacji na przykładzie rynku kultury

Autor

  • Katarzyna Plebańczyk Uniwersytet Jagielloński

Słowa kluczowe:

rozwój organizacji, kształtowanie tożsamości, kultura organizacyjna, wartości osobnicze a organizacyjne, kryzys wartości

Abstrakt

Przedmiotem zainteresowania w niniejszym tekście jest tworzenie się tożsamości przedsiębiorstwa, jako jednego z czynników kształtujących kulturę organizacyjną oraz wpływającego na wartości organizacyjne. Została postawiona teza o tym, że osiągany przez młode przedsiębiorstwa sukces rynkowy oznacza często kryzys zarządzania, a w efekcie następującą po nim refleksję i podejmowanie prób świadomego budowania firmy i kształtowania jej tożsamości. Wybrane organizacje, działające w szeroko rozumianym sektorze kultury, osiągnęły jakiś sukces, zaczęły się rozwijać i kształtować struktury organizacyjne. Są w stanie z perspektywy czasu opowiedzieć o sukcesach i porażkach, o dochodzeniu do etapu, w którym znajdują się obecnie. W celu jak najlepszego przedstawienia wyników analizy oraz zaprezentowania materiału empirycznego wywód został ograniczony do trzech tematów: zmienności wyznaczanych na różnych etapach celów, związków między wartościami osobniczymi i organizacyjnymi oraz sukcesów i towarzyszących im kryzysów.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Fryzeł B. (2004), Systemy wartości w przedsiębiorstwach, „Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw”, nr 12.

Hofstede G., Hofstede G.A., Minkov M. (2011), Kultury i organizacje, PWE, Warszawa.

Nogalski B. (red.) 1998, Kultura organizacyjna. Duch organizacji, Wyd. TNoiK Bydgoszcz.

Orłowski W., Pasternak R., Flaht K., Szubert D. (2010), Procesy inwestycyjne i strategie przedsiębiorstw w czasach kryzysu, PARP, Warszawa.

Piasecki B. (1996), Przedsiębiorczość i mała firma, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Schein E.H. (2010), Organizational Culture and Leadership, John Wiley & Sons, New York.

Sułkowski Ł. (2008), Czy warto zajmować się kulturą organizacyjną, „Zarządzanie Zasobami Ludzkimi”, nr 6.

Sułkowski Ł. (2011), Pomiędzy tożsamością a kultura organizacyjną, „Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej we Wrocławiu”, nr 24.

Sułkowski Ł. (2013), The identity of organisation researchers, „Przedsiębiorczość i Zarządzanie”, t. XIV, z. 1.

Pobrania

Opublikowane

2018-03-05

Jak cytować

Plebańczyk, K. (2018). Pierwszy sukces i co dalej? Perspektywa kształtowania się organizacji na przykładzie rynku kultury. Zarządzanie I Finanse, 16(1.1), 163–173. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/9038

Numer

Dział

Artykuły