Railway Sidings as an Important Part of the Railway Freight Transport Competitiveness as Well as the Realization of the Sustainable Transport Development Policy in Poland

Authors

  • Arkadiusz Drewnowski University of Szczecin

DOI:

https://doi.org/10.26881/etil.2019.81.06

Keywords:

railway transport, railway siding, sustainable transport development policy

Abstract

The railway sidings handled by the freight transport are primordial operating points in relation to the freight transport as a whole. Every active railway siding constitutes a natural source for creation of a flow of loaded wagons where, in consequence, the transport becomes more frequent on the railway network and rare on the car one. The handled railway sidings influence the realization of the principles of the sustainable transport development policy. The number of the operated railway sidings measure, at the same time, the competitiveness of this transport branch in the Polish transportation system.

In the article, the legal regulations, the current situation as well as the issues in relation to the functioning of the railway sidings in Poland are exposed. The propositions to make the railway sidings participate actively in Polish railway freight transport are also listed. They are particularly significant for the national transportation system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Antonowicz, M. (2017), Bocznice języczkiem uwagi dla rozwoju transportu kolejowego. Available from http://www.seim-tsz.pl/m-antonowicz-bocznice-jezyczkiem-u-wagi-dla-rozwoju-transportu-kolejowego/ [Accessed 24 March 2019].

Biała Księga (2011), Plan utworzenia jednolitego europejskiego obszaru transportu – dążeniedo osiągnięcia konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu. KOM 144, wersja ostateczna z dnia 28 marca 2011 r. Available from https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0144:FIN:PL:PDF.

Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/34/UE z dnia 21 listopada 2012 r. w sprawie utworzenia jednolitego europejskiego obszaru kolejowego (Dz. U. L 343 z 14.12.2012).

Kluka, K., Romański, Ł. (2016), Ocena i analiza dokumentacji niezbędnej do wydania świadectwa bezpieczeństwa dla użytkownika bocznicy kolejowej – zasady weryfikacji wniosków, znaczenie poszczególnych załączników, Urząd Transportu Kolejowego, Warszawa.

Kowalczyk, J. M. (2018), Interwencja jest koniecznością, Kurier Kolejowy, 11(3359).

Kozłowska, A., Rolek, P. (2017), Funkcjonowanie bocznic i obiektów infrastruktury usługowej – wymagania prawne, Urząd Transportu Kolejowego, Warszawa.

Piestrzyński, P. (2017), Ożywić małe bocznice kolejowe. Available from http://www.cemet.pl/images/do_pobrania/Cemet-bocznice.pdf [Accessed 24 March 2019].

Pilarczyk, M., Tomczak, J. (2018), Funkcjonowanie bocznic kolejowych. CERTAIN, Warszawa.

Rosa, G. (2013), Konkurencja na rynku usług transportowych. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.

Ustawa z dnia 23 października 2018 r. o Funduszu Dróg Samorządowych (Dz. U., poz. 2161).

Ustawa z dnia 16 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U., poz. 1923).

Ustawa z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 86, poz. 789 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 27 czerwca 1997 r. o transporcie kolejowym (Dz. U. Nr 96, poz. 591 z późn. zm.).

Ustawa z dnia 2 grudnia 1960 r. o kolejach (Dz. U. Nr 54, poz. 311 z późn. zm.).

Wilde, K., Wankiewicz, M., Sieczkowski, P. (2016) Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym, Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, Warszawa.

Zalewski, P., Siedlecki, P., Drewnowski, A. (2004), Technologia transportu kolejowego, WKŁ, Warszawa.

Zięba, M. (2018), Prywatne bocznice także zwolnione z podatku od nieruchomości. Available from https://kurierkolejowy.eu/aktualnosci/32490/prywatne-bocznice-sa-takze-zwolnione-z-podatku-od-nieruchomosci.html [Accessed 25 March 2019].

Downloads

Published

2019-03-12

How to Cite

Drewnowski, A. . (2019). Railway Sidings as an Important Part of the Railway Freight Transport Competitiveness as Well as the Realization of the Sustainable Transport Development Policy in Poland. Transport Economics and Logistics, 81, 71–79. https://doi.org/10.26881/etil.2019.81.06

Issue

Section

Artykuły