The Influence of Traffic and Meteorological Parameters Assessment on Noise Emission

Authors

  • Marcin Honkisz University of Bielsko-Biala
  • Justyna Sordyl University of Bielsko-Biala

DOI:

https://doi.org/10.26881/etil.2019.81.09

Keywords:

sound pollution, noise, traffic, velocity, impact

Abstract

The main purpose of that study was an experimental effort to determine the correlation between various traffic and meteorological parameters and sound pollution created as a result of the that traffic.

This paper presents theresearch results oftraffic noise level recorded inthestreet which is a part of the road system of Bielsko-Biala city. Measured noise data was compared to the registered traffic flows, share of heavy vehicles in the traffic flow and to the velocity of vehicles in the traffic flow. To determine the vehicle velocity from recorded video a velocity detection algorithm was used. It was created based on the MatLab package and allows to determine the vehicle velocity in the movie frame.

The studies are at the first step towards obtaining general assumptions related to the work leading to the formulation of a semi-empirical model of acoustic impact of traffic flow.

The paper shows the strong correlation between traffic flow and sound level. At the same time, it presents a slight impact of the structure and the speed of vehicles on the level of noise. However, weather conditions don’t have any influence on the created sound pollution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

European Comission (2011), Report from the commission to the European Parliament and the Council on the implementation of the Environmental Noise Directive in accordance with Article 11 of Directive2002/49/EC, COM(2011) 321 final, Brussels 2011. Available from https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=COM:2011:0321:FIN:EN:PDF.

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (2014), Umowa na kontynuację budowyS69 Mikuszowice–Żywiec podpisana. Available from http://www.gddkia.gov.pl/pl/a/15474/Umowa-na-kontynuacje-budowy-S69-odc-w-MikuszowiceZywiec-podpisana [Accessed 10 April 2019].

Główny Inspektorat Ochrony Środowiska (2010), Raport o stanie środowiska w Polsce 2008, Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa. Available from http://www.gios.gov.pl/stansrodowiska/upload/file/pdf/download/soer_pl_2008_polski.pdf.

Gronowicz, J. (2004), Ochrona środowiskaw transporcie lądowym, Instytut Technologii Eksploatacji, Poznań–Radom.

Kucharski, R. J., Taras, A., Chyla, A. et al. (Eds.) (2000), Zanieczyszczenie środowiska hałasem w świetle badań WIOŚ w 1999 roku, Inspekcja Ochrony Środowiska, Warszawa.

Program ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Bielska-Białej (2004), Zabrze.

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 1 października 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U., poz. 1109).

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie wymagań w zakresie prowadzenia pomiarów poziomów substancji lub energii w środowisku przez zarządzającego drogą, linią kolejową, linią tramwajową, lotniskiem lub portem (Dz. U. Nr 140, poz. 824).

Sordyl, J. (2013), Badania poziomu hałasu komunikacyjnego w warunkach szczytu komunikacyjnego, TTS Technika Transportu Szynowego, 10, 2969–2975.

WHO, Noise. Data and statistics. Available from http://www.euro.who.int/en/health-topics/environment-and-health/noise/data-and-statistics [Accessed 10 April 2019].

Downloads

Published

2019-03-12

How to Cite

Honkisz , M., & Sordyl, J. . (2019). The Influence of Traffic and Meteorological Parameters Assessment on Noise Emission. Transport Economics and Logistics, 81, 107–118. https://doi.org/10.26881/etil.2019.81.09

Issue

Section

Artykuły