Logistics of Intangible Resources in Building a Competitive Advantage in Theoretical Terms

Authors

  • Dariusz Weiland University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.26881/etil.2019.82.14

Keywords:

logistics of intangible assets, competitive advantage, information logistics, resources in logistics

Abstract

The purpose of the article is to systematize the concepts related to the logistics of intangible resources. To accomplish this objective, the author has employed chiefly the methodology of a systematic review of literature. In the work, the author has raised issues concerning the theory of resources in building a competitive advantage also indicating how important it is to compile appropriate resources (tangible and intangible) to build such an advantage. Furthermore, taking into consideration the theory of a process approach to logistics, the author pinpoints the importance of intangible resources in logistics processes occurring in the course of building a competitive advantage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abt, S., Woźniak, H. (1993), Podstawy logistyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, p. 19.

Barney, J. (1991), Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal of Management, 17(1), pp. 99–120.

Bednarz, J. (2013), Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na rynkach europejskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, p. 178.

Beier, F. J., Rutkowski, K. (1995), Logistyka, Szkoła Główna Handlowa, Warszawa, p. 16.

Blaik, P. (1997), Logistyka. Koncepcja zintegrowanego zarządzania przedsiębiorstwem, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, pp. 14–15.

Chaberek, M. (1999), Logistyka – dawne i współczesne płaszczyzny praktycznego jej stoso-wania. Pieniądze i Więź, 4(3), p. 139.

Chaberek, M. (2002), Makro- i mikroekonomiczne aspekty wsparcia logistycznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk, p. 14.

Chaberek, M. (2011), Praktyczny wymiar teorii logistyki. Roczniki Naukowe Wyższej Szkoły Bankowej w Toruniu, 10(10), p. 211.

Chaberek, M. (2014), Theoretical, Regulatory and Practical Implications of Logistics. Logforum, 10(1), p. 6.

Christopher, M. (2011), Logistics & Supply Chain Management, FT Press, London, p. 2.

Cygan, A. (1999), Racjonalność gospodarowania. In: Dach, Z. (Ed.), Wprowadzenie do ekonomii, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Kraków, p. 50.

Czerniachowicz, B. (2016), Zasoby niematerialne i kapitał intelektualny a wartość przedsiębiorstwa. Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 4(82), part 2, pp. 373–382, doi: 10.18276/frfu.2016.4.82/2-32.

Fijałkowski, J. (2000), Transport wewnętrzny w systemach logistycznych – wybrane zagadnienia, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, p. 165.

Garbarski, L., Rutkowski, I., Wrzosek, W. (1998), Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, p. 390.

Godziszewski, B. (2001), Zasobowe uwarunkowania strategii przedsiębiorstwa, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, p. 76.

Gołembska, E. (1994), Logistyka jako zarządzanie całym łańcuchem dostaw, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej, Poznań, p. 90.

Griffin, R. W. (2010), Podstawy zarządzania organizacjami, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, p. 5.

Kalisz, D., Szyran-Resiak, A. (2018), Organizacja wirtualna w erze społeczeństwa informacy-jnego. Zeszyty Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Płocku. Nauki Ekonomiczne,28, pp. 483–495, doi: 10.19251/ne/2018.28(31).

Krawczyk, S. (1998), Logistyka w zarządzaniu marketingiem, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej im. Oskara Langego, Wrocław, p. 33.

Krawiec, F. (2009), Nowa gospodarka i wizja lidera firmy XXI wieku, Difin, Warszawa, p. 34.

Lalonde, B. J., Grabner, J. R., Robeson, J. F. (1970), Integrated Distribution Management: A Management Perspective. International Journal of Physical Distribution, 1(1), p. 43.

Mazurek, G. (2012), Znaczenie wirtualizacji marketingu w sieciowym kreowaniu wartości, Wydawnictwo Poltext, Warszawa, p. 32.

Mikuła, B. (2018), Zarządzanie oparte na wiedzy – podstawowe założenia. Studia Ekonomiczne, Gospodarka, Społeczeństwo, Środowisko, 1(2), pp. 3–46.

Milewski, R., Kwiatkowski, E. (2008), Podstawy ekonomii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, p. 7.

Niziński, S. (1998), Logistyka w systemach działania, Polskie Towarzystwo Diagnostyki Technicznej – Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji, Warszawa–Radom, p. 29.

Papińska-Kacperek, J. (2008), Społeczeństwo informacyjne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Qin, Z. (Ed.) (2009), Introduction to E-commerce, Tsinghua University Press, Beijing, pp. 248–249.

Skowronek, C., Sarjusz-Wolski, Z. (1995), Logistyka w przedsiębiorstwie, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, p. 16.

Sobota, M. (2014), Teleportacja nieznanego stanu kwantowego. Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej. Organizacja i Zarządzanie, 68, pp. 397–402.

Sudalaimuthu, S., Raj, S. A. (2009), Logistics Management for International Business: Text and Cases, PHI Learning Pvt. Ltd., New Delhi, p. 2.

Szmelter, A. (2013), Business Intelligence Tools as an Element of Information Supply System. Toruń Business Review, 12(12), pp. 127–142. Available from https://tbr.wsb.torun.pl/index.php/journal/article/view/236 [Accessed 17 February 2019].

Weiland, D. (2017), TheRole of Information in e-Commerce. Transport Economics and Logistics, 68, pp. 103–115, doi: 10.5604/01.3001.0010.5326.

Downloads

Published

2019-05-07

How to Cite

Weiland , D. . (2019). Logistics of Intangible Resources in Building a Competitive Advantage in Theoretical Terms. Transport Economics and Logistics, 82, 161–169. https://doi.org/10.26881/etil.2019.82.14

Issue

Section

Artykuły