Possibilities and Conditions of Application of the Karlsruhe Model in Selected Tramway Systems in Poland

Authors

  • Tomasz Adamkiewicz University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.26881/etil.2019.83.11

Keywords:

tram-train system, public transport, trams, regional railways

Abstract

The article presents the problem of the possibility of adapting the Karlsruhe model in selected three tram systems in Poland. In the first part of the work, there are discussed: the genesis of the model and the possible technical-technological and organizational solutions in the field of tram-train system operation. There have been also identified: the barriers that obstruct the full integration of typical tram and railway systems, taking into account legislative, organizational and technical conditions. The second part of the article is devoted to the analysis of preliminary projects for the implementation of the tram-train system in selected Polish cities. The analysis was preceded by a short systematization of examples of historical solutions combining rail and tram transport systems. The proposals for the application of the Karlsruhe model quoted in the paper, showed that there is a relatively low level of advancement of this model and it is not included in the overall transport policy of the discussed cities. Actions that aimed at improving and increasing the attractiveness of tram transport are focused on the development of the classical system.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beim, M. (2017), Uwarunkowania prawne tramwaju dwusystemowego w Niemczech. In: Pawełczyk,M. (Ed.), Rynek kolejowy – współczesne prawne i sektorowe uwarunkowania ochrony konkurencjii konsumenta, Ius Publicum, Warszawa, pp. 266–269.

Czauderna, T. (1998), Próbne jazdy wagonu tramwajowego 105NT po torach kolejowych, Technika Transportu Szynowego, 7–8, p. 30.

Czyczuła, W. (1999), Koncepcja zintegrowanego systemu transportu szynowego dla Krakowa, Technika Transportu Szynowego, 9, pp. 39–40.

Czyczuła, W. (2000), Koncepcja zintegrowanego systemu transportu szynowego dla Krakowa – dlaczego tramwaj dwusystemowy?,Technika Transportu Szynowego, 1–2, p. 31.

Czyczuła, W., Raczyński, J. (2000), Pojazd dwusystemowy jako środek transportu regionalnego, Technika Transportu Szynowego, 11, pp. 40–42.

Dąbrowski, J. (2014), Jaki w polskich warunkach powinien być tramwaj dwusystemowy?,Technika Transportu Szynowego, 1–2, p. 57.

Durzyński, Z., Pachołek, M., Cichy, R. (2018), Conditions for using of trams on railway tracks sections in agglomeration communication in Poland, MATEC Web of Conferences 180, Warszawa, p. 4.

Gołubicki, B., Kasprowiak, R. (2011), Koszalińska komunikacja miejska i plażowa, Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź, p. 29–35.

Grochowiak, R. (1999), W Szczecinie tramwaj po torach kolejowych już jeździł, Technika Transportu Szynowego, 9, p. 46.

Hasiak, S., Richer, C. (2012), Appraising territorial effects of tram-based systems. Study Report, CETE Nord Picardie, Bruxelles, pp. 10–11.

Klassa, M. (2018), Szczecińskie tramwaje, Księży Młyn Dom Wydawniczy, Łódź, p. 57.

Kokoszkiewicz, M. (2013), Tramwaj, który będzie pociągiem. Za unijne pieniądze,Gazeta Wyborcza 19.12.2013, http://wroclaw.wyborcza.pl/wroclaw/1,35754,15160454 [Accessed 8 February 2019].

Kołodziej, J. (2010), Krakowskie tramwaje, Eurosprinter, Rybnik, pp. 196–197.

Kraśkiewicz, C., Oleksiewicz, W. (2015a), Tramwaj dwusystemowy – moda, czy trend rozwojowy aglomeracyjnego transportu szynowego?,Logistyka, 4, pp. 4247–4252.

Kraśkiewicz, C., Oleksiewicz, W. (2015b), Tramwaj dwusystemowy w Karlsruhe, Logistyka, nr 4, p. 4257.

Kraśkiewicz, C., Oleksiewicz, W. (2016), Tramwaje dwusystemowe w wybranych miastach niemieckich,Technika Transportu Szynowego, 12, p. 452.

Lepszy Gdańsk proponuje tramwaje dwusystemowe dla Gdańska, http://infotram.pl/lepszy--gdansk-proponuje-tramwaje-dwusystemowe-dla-gdanska_more_107238.html [Accessed 14 February 2019].

Luvishis, A., Luvishis, L., Luvishis, I. (2010), Hybrid rail vehicles, Lulu Press, Wilmingtion, p. 42.

Makuch, J. (2016), Propozycja miejskiej linii tramwaju dwusystemowego dla Wrocławia, Przegląd Komunikacyjny, 7, pp. 2–8.

Maternini, G., Riccardi, S., Cadei, M. (2014), Effects of the realization of a new tram-train system for the regeneration of urban areas. The case of the metropolitan area of Brescia, City Safety Energy Journal, 219, p. 39.

Naegeli, L., Weidmann, U., Nash, A. (2012), A checklist for successful application of tram-train systems in Europe, Transportation Research Record Journal of the Transportation Research Board, 2275(1), pp. 40–42.

Piech, R., Model Karlsruhe – teraźniejszość z wielką przeszłością, http://infotram.pl/model--karlsruhe-terazniejszosc-z-wielka-przeszloscia-1-_more_67988.html [Accessed 10 February 2019].

Sielicki, T. (2012), Przez wrocławskich ulic sto... Historia tramwajów we Wrocławiu, Wroclaw City Museum Publishing House, Wrocław, p. 46.

Soida, K., Danyluk, Z., Nadolski, P. (2010), Tramwaje górnośląskie, tom 1, Eurosprinter, Rybnik.

Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Gdańska (2018) Biuro Rozwoju Gdańska, Gdańsk.

Topp, H. (1998), Renaissance of trams in Germany – five case studies, Proceedings of the Institution of Mechanical Engineers Part F Journal of Rail and Rapid Transit, 212, p. 228.

Walther, G. (2000), Zintegrowane systemy kolejowo-tramwajowe w Europie – stan obecny i perspektywy rozwoju, Technika Transportu Szynowego, 1–2, p. 32.

Wrocław. Miasto chce tramwaj do Bielan na linii kolejowej, https://www.transport-publiczny.pl/wiadomosci/wroclaw-miasto-chce-tramwaj-do-bielan-na-linii-kolejowej-2374.html [Accessed 12 February 2019].

Downloads

Published

2019-09-17

How to Cite

Adamkiewicz , T. . (2019). Possibilities and Conditions of Application of the Karlsruhe Model in Selected Tramway Systems in Poland. Transport Economics and Logistics, 83, 141–152. https://doi.org/10.26881/etil.2019.83.11

Issue

Section

Artykuły