The Economic Potential of the Pomeranian Voivodeship as a Premise for the Revitalization of Inland Waterways

Authors

  • Aleksandra Gus-Puszczewicz University of Gdańsk

DOI:

https://doi.org/10.26881/etil.2019.84.02

Keywords:

regional development, economic potential, seaports, tourism, inland water transport

Abstract

Each region of Poland has a potential that should be used for economic development. The primary advantages of the Pomeranian Voivodeship include coastal location, positioning at the mouth of the Vistula River to the Gulf of Gdańsk, possessing high density of inland waterways and diversity of landscape. The area has favourable conditions for the development of, among others, ports and tourism. There are two seaports in the Pomeranian Voivodeship in Gdańsk and Gdynia. The Port of Gdansk is one of the largest ports on the Baltic Sea and the largest in Poland. The tourism sector is also dynamically advancing in the voivodeship, increasingly making use of the natural potential of the region by offering various types of sports and recreational activities. The aim of this article is to assess the condition of, and to identify, selected factors of economic development which determine the revitalization of inland waterways in the Pomeranian Voivodeship.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Analiza walorów turystycznych powiatów i ich bezpośredniego otoczenia (2017), notatka informacyjna, GUS, Warszawa.

European Agreement on Main Inland Waterways of International Importance (AGN), Done at Geneva on 19 January 1996 (ECE/TRANS/120).

Dobiegała, A. (2017), Kajakiem przez Pomorze. 34 szalki i oznakowanie za 70 milionów zł, http://trojmiasto.wyborcza.pl/trojmiasto/1,35612,21176058,kajakiem-przez-pomorze-34-szlaki-kajakowe-i-oznakowanie-na.html [Accessed 15 March 2018].

Gospodarka morska w Polsce w 2018, GUS, Informacje sygnalne, 26.04.2019.Gospodarka turystyczna regionu pomorskiego, Pomorska Regionalna Organizacja Turys tyczna (2018), https://www.prot.gda.pl/wp-content/uploads/2018/06/Sprawozdanie_2017.pdf [Accessed 10 March 2019].

Krzyżaniak, B, Przepaść między regionami Polski. Najnowsze dane, FORBES, https://www.forbes.pl/gospodarka/pkb-w-przekroju-regionalnym-dane-gus-za-2017-rok/hgks1x0 [Accessed 15 March 2019].

Port centralny w fazie projektu, https://biznes.trojmiasto.pl/Port-Centralny-w-fazie-projektu-n124039.html [Accessed 15 May 2019].

Port Gdynia w 2018 r. będzie przyjmować statki o długości do 400 m, https://www.gospodarka-morska.pl/Porty,Transport/port-gdynia-w-2018-r-bedzie-przyjmowac-statki-o-dlugosci-do-400-m.html [Accessed 15 March 2019].

Program rozwoju polskich portów morskich do roku 2020 (z perspektywą do 2030) (2013), Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Warszawa.

Raport o stanie technicznym nawierzchni sieci dróg krajowych na koniec 2018 roku (2019), Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Warszawa, https://www.gddkia.gov.pl/frontend/web/userfiles/articles/r/raporty_18751/2018/Raport%20stan%20na%20koniec%202018.pdf [Accessed 25 May 2019].

Rocznik Statystyczny Gospodarki Morskiej (2018), Główny Urząd Statystyczny, Urząd Statystyczny w Szczecinie, Warszawa, Szczecin.

Rocznik statystyczny województw pomorskiego 2018, https://gdansk.stat.gov.pl/dane-o-wojew-odztwie/wojewodztwo-1057/ [Accessed 15 March 2019].

Rekordowy sezon. Gdański tramwaj wodny przewiózł w tym roku ponad 65 tys. osób!, Portal Miasta Gdańsk, https://www.gdansk.pl/wiadomosci/rekordowy-sezon-gdanski-tramwaj-wodny-przewiozl-w-tym-roku-ponad-65-tys-osob,a,128919 [Accessed 25 March 2019].

Transeuropejska sieć transportowa – TEN-T, Ministerstwo Infrastruktury, https://www.gov.pl/web/infrastruktura/transeuropejska-siec-transportowa-ten-t [Accessed 15 March 2019].Strategia Rozwoju Województwa Pomorskiego 2020, Pomorskie 2020, Sejmik Województwa Pomorskiego, Gdańsk 2012, p. 10.

Downloads

Published

2019-11-19

How to Cite

Gus-Puszczewicz, A. . (2019). The Economic Potential of the Pomeranian Voivodeship as a Premise for the Revitalization of Inland Waterways. Transport Economics and Logistics, 84, 19–28. https://doi.org/10.26881/etil.2019.84.02

Issue

Section

Artykuły