Predictors of sense of quality of life and the moderating role of stage experience in a group of illusionists

Autor

Słowa kluczowe:

sense of quality of life, self-esteem, social competences, emotional intelligence, art of magic

Abstrakt

Background

The sense of the quality of life is an important variable, especially in the context of the profession; therefore it seems essential to capture the variables that predict this construct. The aim of the article was to show how self-esteem, emotional intelligence and social competences explain the sense of quality of life in a group of illusionists (N = 53).

Participants and procedure

The aim of the article was to show how self-esteem, emotional intelligence and social competences explain the sense of quality of life in a group of illusionists (N = 53). Moreover, the moderating role of the stage experience of relationships between predictors and the explained variable was checked. Polish tools were used in the study: the Popular Questionnaire of Emotional Intelligence, the Questionnaire of Social Competences and the Sense of Quality of Life Questionnaire.

Results

Among the predictors that explained the sense of quality of life to the greatest extent (in the psychosocial, subjective and metaphysical spheres) were the acceptance of emotions and social competences. Stage experience turned out to be a moderator of the relation between emotional intelligence and the subjective sphere of the sense of quality of life.

Conclusions

The conducted research may constitute the basis for changing the approach to everyday functioning in order to improve the sense of quality of life.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Aptel, S., & Khandagle, A. (2016). Assess the relation between emotional intelligence and quality of life among the nursing faculties. The International Journal of Indian Psychology, 3, 133–140. https://doi.org/10.25215/0303.075.

Argyle, M. (2002). Umiejętności społeczne [Social skills]. In N. J. Mackintosh & A. M. Colman (Eds.), Zdolności a procesy uczenia się [Abilities and learning processes] (pp. 107–142). Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Bańka, A. (1995). Jakość życia w psychologicznym doświadczeniu codzienności związanym z rozwojem zawodowym, pracą i bezrobociem [Quality of life in the psychological experience of everyday life related to professional development, work and unemployment]. In A. Bańka & R. Derbis (Eds.), Pomiar i poczucie jakości życia u aktywnych zawodowo i bezrobotnych [Measuring and feeling the quality of life in professionally active and unemployed people] (pp. 9–26). Środkowoeuropejskie Centrum Ekonomii Działania Społecznego.

Barnhart, A. S. (2010). The exploitation of gestalt principles by magicians. Perception, 39, 1286–1289. https://doi.org/10.1068/p6766.

Beth, T., & Ekroll, V. (2014). The curious influence of timing on the magical experience evoked by conjuring tricks involving false transfer: Decay of a modal object permanence? Psychological Research, 79, 513–522. https://doi.org/10.1007/s00426-014-0584-2.

Cichy-Jasiocha, B., & Sękowski, A. (2016). Preferencja kategorii wartości jako predyktor poczucia jakości życia u osób dorosłych uzdolnionych plastycznie [Value category preference as a predictor of the sense of quality of life in artistically gifted adults]. Przegląd Psychologiczny, 59, 75–94.

Cummins R. A. (1997). Comprehensive Quality of Life Scale – intellectual/cognitive disability. School of Psychology, Deakin University.

Dębska, U. (2006). Oczyma niepełnosprawnych. Badania nad poczuciem jakości życia dzieci i młodzieży [Through the eyes of the disabled. Research on the sense of the quality of life of children and adolescents]. In A. Czapiga (Ed.), Psychologiczne wspomaganie rozwoju psychicznego dziecka [Psychological support for the child’s mental development] (pp. 221–231). Wrocławskie Towarzystwo Naukowe.

Denisiuk, P. (2020). Jakość życia polskich iluzjonistów [Quality of life of Polish illusionists]. In E. Zasępa (Ed.), Jakość życia człowieka w zdrowiu i w chorobie [The quality of human life in health and disease] (pp. 66–80). Difin.

Derbis, R. (2000). Doświadczanie codzienności. Poczucie jakości życia, swoboda działania, odpowiedzialność, wartości osób bezrobotnych [Experiencing everyday life. Sense of quality of life, freedom of action, responsibility, values of the unemployed]. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogicznej.

Doliński, D., & Błaszczak, W. (2011). Dynamika emocji. Teoria i praktyka [The dynamics of emotions. Theory and practice]. Polskie Wydawnictwo Naukowe.

Drewulska, I. (2020). Rola poczucia wdzięczności w jakości życia człowieka [The role of a sense of thankfulness in the quality of human life]. Master thesis, SWPS University of Social Sciences and Humanities.

Frąckowiak, T. (2004). Personalistyczno-egzystencjalna koncepcja poczucia jakości życia. Próba operacjonalizacji [Personalistic-existential concept of the sense of the quality of life. An attempt to operationalize]. Master thesis, University of Wroclaw.

Frith, G. H., & Walker, J. C. (1983). Magic as motivation for handicapped students. Teaching Exceptional Children, 15, 108–110. https://doi.org/10. 1177/004005998301500212.

Goleman, D. (2005). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bantam. Hayes, A. F. (2013). Introduction to mediation, moderation, and conditional process analysis: a regression‐based approach. The Guilford Press.

Hepper, E. G. (2016). Self-esteem. In H. S. Friedman (Ed.), Encyclopedia of mental health (2nd ed.) (Vol. 4, pp. 80–91). Academic Press.

Huycke, S. (2014). The effect of magic as a therapeutic recreation intervention on the self-esteem and depression of older adults in long-term care facilities [Master thesis]. University of North Carolina Greensboro.

Jaworowska, A., & Matczak, A. (2005). Popularny kwestionariusz inteligencji emocjonalnej PKIE [The Popular Emotional Intelligence Questionnaire]. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Jay, J. (2021). How magicians think. Workman Publishing. Kenrick D., Neuberg S., & Cialdnini R. (2002). Psychologia społeczna [Social psychology]. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Kuhn, G. (2019). Experiencing the impossible. The science of magic. The MIT Press.

Łaguna, M., Laczowicz-Tabaczek, K., & Dzwonkowska, I. (2007). Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga – polska adaptacja metody [Morris Rosenberg’s Self-Esteem Scale – Polish adaptation of the method]. Psychologia Społeczna, 2, 164–176.

Landman, T. (2013). Framing performance magic: The role of contract, discourse and effect. Journal of Performing Magic, 1, 47–68. https://doi.org/10.5920/jpm.2013.1147.

Macknik, S. L., & Martinez-Conde, S. (2010). Sleights of mind: What the neuroscience of magic reveals about our everyday deceptions. Picador.

Manhas, S., & Manisha, A. (2015). Relationship between quality of life and emotional intelligence of the sample youth. International Journal of Current Research and Review, 7, 1–5.

Matczak, A., & Jaworowska, A. (2001). Kwestionariusz kompetencji społecznych [Social Competence Questionnaire]. Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Matczak, A., & Knopp, K. (2013). Znaczenie inteligencji emocjonalnej w życiu człowieka [The importance of emotional intelligence in human life]. Liberi Libri.

Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? In P. Salovey & D. Sluyter (Eds.), Emotional development and emotional intelligence: Implications for educators (pp. 3–31). Basic Books.

Moore, C., & Dunham, P. (1995). Joint attention: Its origins and role in development. Lawrence Erlbaum Associates.

Mróz, B. (2011). Poczucie jakości życia u pracowników wyższego szczebla. Uwarunkowania osobowościowe i aksjologiczne [Quality of life in senior employees. Personality and axiological conditions]. Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Napora, W. (2019). Wybrane psychologiczne wyznaczniki poczucia jakości życia w grupie artystów scenicznych. [Selected psychological determinants of the sense of quality of life in the group of performing artists]. PhD dissertation, John Paul II Catholic University of Lublin.

Napora, W. (2021). Do ego-resiliency, self-efficacy and life orientation predict self-esteem of top world magicians? An international study. Psychological Thought, 14, 194–210. https://doi.org/10.37708/psyct.v14i1.578.

Napora, W., & Sękowski, A. (2020). Różnice psychologiczne pomiędzy aktorami teatralnymi a iluzjonistami w zakresie kompetencji społecznych i inteligencji emocjonalnej. [Psychological differences between theater actors and illusionists in terms of social competences and emotional intelligence]. Polskie Forum Psychologiczne, 25, 450–468. https:// doi.org/10.14656/PFP20200405.

Nardi, P. M. (1984). Toward a social psychology of entertainment magic (conjuring). Symbolic Interaction, 7, 25–42. https://doi.org/10.1525/si.1984.7.1.25.

Olek, D., Uchmanowicz, I., Chudiak, A., & Jankowska-Polańska, B. (2014). Wpływ akceptacji choroby na jakość życia chorych w przewlekłej obturacyjnej chorobie płuc [Effect of acceptance of disease on quality of life in patients with chronic obstructive pulmonary disease]. Problemy Pielęgniarstwa, 22, 471–476.

Ortiz, D. (2013). Showmanship and technique. In J. Jay (Ed.), Magic in mind (pp. 215–220). Vanishing Inc.

Płudowska, M., & Sękowski, A. (2019). Rola samooceny i lęku-cechy w wyjaśnianiu subiektywnej jakości życia osób zorientowanych materialistycznie [The role of self-esteem and trait anxiety in explaining the subjective quality of life of materialist-oriented people]. Czasopismo Psychologiczne, 25, 187–194. https://doi.org/10.14691/CPPJ.25.2.187.

Reynolds, C. (2013). On a definition of magic. In J. Jay (Ed.), Magic in mind (pp. 27–34). Vanishing Inc.

Rissanen, O., Pitkänen, P., Juvonen, A., Kuhn, G., & Hakkarainen, K. (2014). Expertise among professional magicians: an interview study. Frontiers in Psychology, 5, 1484. https://doi.org/10.3389/fpsyg. 2014.01484.

Robinson, M. D. (2000). The reactive and prospective functions of mood: Its role in linking daily experiences and cognitive well-being. Cognition and Emotion, 14, 145–176. https://doi.org/10.1080/026999300378914.

Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent selfimage. Princeton University Press.

Sękowski, A. E. (1989). Osobowość a osiągnięcia artystyczne uczniów szkół muzycznych [Personality and artistic achievements of music school students]. Polska Akademia Nauk.

Sękowski, A. E. (2006). Postawy społeczne a poczucie jakości życia osób niepełnosprawnych [Social attitudes and the sense of the quality of life of people with disabilities]. In Z. Palak (Ed.), Jakość życia osób niepełnosprawnych i nieprzystosowanych społecznie [Quality of life of people with disabilities and socially maladjusted] (pp. 29–37). Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Skrzypek, E. (2001). Czynniki kształtujące jakość życia [Factors influencing the quality of life]. In J. Lewandowski & J. Lecewicz-Bartoszewska (Eds.), Ergonomia niepełnosprawnym: Jakość życia [Ergonomics for the disabled: Quality of life] (pp. 239–248). Wydawnictwo Politechniki Łódzkiej.

Smółka, P. (2008). Kompetencje społeczne. Metody pomiaru i doskonalenia umiejętności interpersonalnych [Social competence. Methods of measuring and improving interpersonal skills]. Wolters Kluwer Business.

Stecler, B. (2001). Jakość życia i integracja psychiczna [Quality of life and mental integration]. In L. Wołowicka (Ed.), Jakość życia w naukach medycznych [Quality of life in medical sciences] (pp. 117–127). Wydawnictwo Akademii Medycznej w Poznaniu.

Stone, D. (2008). Close up: Real secrets of magic. Pamadana Editions.

Straś-Romanowska, M., Oleszkowicz, A., & Frąckowiak, T. (2004). Kwestionariusz poczucia jakości życia [The Sense of Quality of Life Questionnaire]. Instytut Psychologii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Straś-Romanowska, M. (1992). Los człowieka jako problem psychologiczny: Podstawy teoretyczne [Human fate as a psychological problem: Theoretical foundations]. Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Welskop, W. (2015). Kompetencje społeczne uczniów wyzwaniem współczesnej edukacji [Students’ social competences as a challenge to contemporary education]. Społeczeństwo i Edukacja, 19, 251–258.

Wiseman, R., & Watt, C. (2018). Achieving the impossible: a review of magic-based interventions and their effects on wellbeing. PeerJ, 6, e6081. https://doi.org/10.7717/peerj.6081.

Zhao, X., Tong, S., & Yang, Y. (2022). The correlation between quality of life and positive psychological resources in cancer patients: a meta-analysis. Frontiers in Psychology, 13, 883157. https://doi.org/10. 3389/fpsyg.2022.883157.

Opublikowane

2023-12-15

Jak cytować

Napora, W. (2023). Predictors of sense of quality of life and the moderating role of stage experience in a group of illusionists. Health Psychology Report, 11(4), 331–341. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/HPR/article/view/10668

Numer

Dział

Artykuły