Zasoby ludzkie oraz regulacje prawne jako czynniki determinujące rozwój przedsiębiorczości społecznej w regionie Morza Bałtyckiego
Słowa kluczowe:
społeczna przedsiębiorczość, przedsiębiorczość, przedsiębiorstwo społeczne, ekonomia społecznaAbstrakt
Artykuł przedstawia dwa czynniki wpływające na rozwój przedsiębiorczości społecznej i przedsiębiorstw społecznych w regionie Morza Bałtyckiego: zasoby ludzkie oraz ramy prawne. W artykule wskazano, że te same teorie zasobów ludzkich stosuje się zarówno do tradycyjnych przedsiębiorstw, jak i przedsiębiorstw społecznych. Autorzy opierają swój wywód na badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród przedstawicieli przedsiębiorstw społecznych w siedmiu krajach regionu Morza Bałtyckiego oraz badaniach z wykorzystaniem grup fokusowych. Wyniki wskazują na znaczące różnice we wsparciu oferowanym przedsiębiorstwom społecznym w badanych siedmiu krajach. Wykazano, że istnienie aktów legislacyjnych dotyczących przedsiębiorczości społecznej nie jest kluczowym czynnikiem w rozwoju ekonomii społecznej w badanych państwach, zalecane są jednak dalsze prace legislacyjne w tym obszarze w krajach, w których działalność przedsiębiorstw społecznych nie jest prawnie uregulowana.
Downloads
Bibliografia
Borzaga C., Defourny J. (ed.), 2001, The Emergence of Social Enterprise, Routledge, London.
Borzaga C., Solari L., 2001, Management Challenges for Social Enterprises, [in:] The Emergence of Social Enterprise, eds. C. Borzaga, L. Solari, Routledge, London.
Cafaggi F., Iamiceli P., 2008, New Frontiers in the Legal Structures and Legislation of Social Enterprises in Europe: A Comparative Analysis, EUI Working Paper Law No. 2008/16, European University Institute – Department of Law, San Domenico di Fiesole.
EC, 2015, European Commission, DG for Employment, Social Affairs and Inclusion, A Map of Social Enterprises and Their Eco-Systems in Europe: Synthesis Report, http://ec.europa.eu/social/BlobServlet?docId=12988&langId=en [access: 20.03.2015].
Gawell M., 2015, Social Enterprise in Sweden: Intertextual Consensus and Hidden Paradoxes, ICSEM Working Papers, no. 8.
Haugh H., 2005, A Research Agenda for Social Entrepreneurship, Social Enterprise Journal, no. 1.
Heineke A., Kloibhofer M., Krzeminska A., 2014, Leadership in Social Enterprise How to Manage Yourself and the Team, http://www.schwabfound.org/sites/default/files/file_uploads/leadership_in_social_enterprise_2014.pdf [access: 17.03.2016].
Imperatori B., Ruta D., 2015, Designing a Social Enterprise, Social Enterprise Journal, no. 3.
Lesinska A., 2014, Social Enterprises: Civic Society Organizations in Latvia, Providus, Riga.
Mair J., Martí I., 2006, Social Entrepreneurship Research: A Source of Explanation, Prediction, and Delight, Journal of World Business, no. 1.
Miles R., 1965, Human Relations Or Human Resources, Harvard Business Review, no. 4.
Peredo A.M., McLean M., 2006, Social Entrepreneurship: A Critical Review of the Concept, Journal of World Business, no. 1.
Pearce J., 2003, Social Enterprise in Anytown, Calouste Gulbenkian Foundation, London.
Royce M., 2007, Using Human Resource Management Tools to Support Social Enterprise: Emerging Themes from the Sector, Social Enterprise Journal, no. 1.
Sekliuckiene J., Kisielius E., 2015, Development of Social Entrepreneurship Initiatives: A Theoretical Framework, Procedia – Social and Behavioral Sciences, no. 213.
Spear R., 2006, Social Entrepreneurship: A Different Model?, International Journal of Social Economics, no. 5/6.
Torrington D., Hall L., Taylor S., 2005, Human Resource Management, Financial Times Prentice Hall, London – New York.
Wilkinson C., Medhurst J., Henry N., Wihlborg M., Braithwaite B., 2014, A Map of Social Enterprises and their Ecosystems in Europe: Executive Summary, European Commission, European Union.
Uniwersyteckie Czasopisma Naukowe
