Główne zmiany w światowym handlu usługami

Autor

  • Eugeniusz Gostomski Uniwersytet Gdański
  • Tomasz Michałowski Uniwersytet Gdański

Słowa kluczowe:

usługi, handel, GATS, TiSA

Abstrakt

Lata 1980–2017 to okres bardzo szybkiego wzrostu światowego handlu usługami. Ekspansji sektora usługowego w skali międzynarodowej towarzyszą zmiany zarówno struktury rzeczowej, jak i geograficznej światowej wymiany usług. Celem niniejszego opracowania jest przybliżenie zmian zachodzących w światowym handlu usługowym, wyjaśnienie ich przyczyn i wskazanie kierunków rozwoju międzynarodowego handlu usługowego w najbliższych latach. Autorzy oparli swoje rozważania na analizie opracowań specjalistów z zakresu poruszanej tematyki, jak i analizie danych statystycznych pozyskanych od różnych instytucji i organizacji międzynarodowych. Autorzy zauważają, że międzynarodowy handel usługami rośnie szybciej niż międzynarodowa wymiana towarowa, wzrasta przy tym znaczenie eksportu usług biznesowych oraz usług informacyjnych, informatycznych i telekomunikacyjnych kosztem znaczenia eksportu usług transportowych i usług związanych z dystrybucją towarów. W międzynarodowym handlu usługami zwiększa się udział krajów azjatyckich, zwłaszcza Chin i Indii.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

ABSL, 2018, Sektor nowoczesnych usług biznesowych w Polsce 2018, ABSL, Warszawa, https://absl.pl/wp-content/uploads/2018/06/raport_absl_2018_PL_180527_epub-1.pdf[dostęp: 15.11.2019].

Breinlich H., 2018, Historische und aktuelle Perspektiven im Dienstleistungshandel, Wirtschaftsdienst, Sonderheft.

Ciesielska D., 2009, Offshoring usług. Wpływ na rozwój przedsiębiorstwa, Wolters Kluwer Polska, Warszawa.

Ebell M., 2016, Assessing the impact of trade agreements on trade, National Institute Economic Review, no. 238.

EC, 2016, Abkommen über den Handel mit Dienstleistungen (TiSA), European Commission, http://trade.ec.europa.eu/doclib/docs/2016/november/tradoc_155106.pdf [dostęp: 03.11.2018].

HSBC Bank, 2016, Unlocking the growth potential of services trade, HSBC Commercial Banking, London.

IMF, 2009, Balance of payments and international investment position manual, International Monetary Fund, Washington, DC, https://www.imf.org/external/pubs/ft/bop/2007/pdf/bpm6.pdf [dostęp: 15.11.2019].

Kłosiński K., 2011, Światowy rynek usług w początkach XXI wieku, PWE, Warszawa.

Kuźnar A., 2007, Usługi w handlu międzynarodowym, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Oczkowska R., 2012, Offshoring jako szansa wykorzystania globalnych zasobów kapitału ludzkiego, Nierówności Społeczne a Wzrost Gospodarczy, nr 26.

Oldenski L., 2012, Export versus FDI and the communication of complex information, Journal of International Economics, no. 2.

UNCTAD, 2018, UNCTADstat, http://unctadstat.unctad.org [dostęp: 05.11.2018].

Wróbel A., 2009, Międzynarodowa wymiana usług, Scholar, Warszawa.

WTO, 1994, General Agreement on Trade in Services, https://www.wto.org/english/docs_e/legal_e/26-gats_01_e.htm [dostęp: 03.11.2018].

Pobrania

Opublikowane

2019-12-20

Jak cytować

Gostomski, E. ., & Michałowski, T. . (2019). Główne zmiany w światowym handlu usługami. International Business and Global Economy, 38, 38–55. Pobrano z https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/IBage/article/view/6752

Numer

Dział

Artykuły