Audyt wykorzystania mediów społecznościowych do komunikacji wartości CSR firm farmaceutycznych
Słowa kluczowe:
media społecznościowe, CSR, komunikacja marketingowa, audyt mediówAbstrakt
Artykuł omawia możliwości komunikacji wartości CSR z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Przedstawiono charakterystykę mediów społecznościowych, zdefiniowano CSR w aspekcie marketingowym, określono możliwości komunikacji marketingowej w mediach społecznościowych. Część badawczą artykułu stanowi audyt mediów społecznościowych w kierunku komunikacji wartości CSR przez pięć największych polskich firm z branży farmaceutycznej. Badania pokazały, że firmy aktywnie prowadzą komunikację marketingową z wykorzystaniem mediów społecznościowych. Każda z audytowanych firm jest obecna w analizowanych mediach społecznościowych. Jednakże komunikacja wartości CSR badanych firm nie jest na zadowalającym poziomie, gdyż nie każda w optymalnym stopniu realizuje możliwości mediów społecznościowych.
Downloads
Bibliografia
Bajdak A. (2013), Komunikacja marketingowa przedsiębiorstw a budowanie relacji z podmiotami otoczenia na rynkach zagranicznych, w: Komunikacja marketingowa – współczesne wyzwania i kierunki rozwoju, „Studia Ekonomiczne”, nr 140, UE w Katowicach, Katowice.
Bluestone K., Heaton A., Lewis C. (2002), Beyond Philanthropy: The Pharmaceutical industry, corporate social responsibility and the developing world, Oxfam, https://oxfamilibrary.openrepository.com /bitstream/handle/10546/111964/beyond-philanthropy-pharmaceutical-industry, dostęp: 21.12.2018.
Boguszewicz-Kreft M. (2009), Rola nowoczesnych technologii w kształtowaniu doświadczenia usługowego, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 39, t. 1, Problemy ekonomii, polityki ekonomicznej i finansów publicznych, Wrocław.
Cegliński P., Wiśniewska A. (2017), CSR as a Source of Competitive Advantage: TheCase Study of Polpharma Group, „Journal of Corporate Responsibility and Leadership”, Vol. 3, No. 4.
Dryl T. (2018), Komunikacja marketingowa na rynku farmaceutycznym – ocena wpływu wybranych narzędzi na decyzje konsumentów, „Marketing i Rynek”, nr 4.
Dryl W. (2018), Audyt marketingowy, CeDeWU, Warszawa.
Frąckiewicz E. (2016), Srebrny marketing a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 43/2, Szczecin.
Gómez-Carrasco P., Michelon G. (2017), The Power of Stakeholders’ Voice: The effects of social media activism on stock markets, „Business Strategy and the Environment”, Vol. 26, No. 6.
Mruk H. (red.) (2004), Komunikowanie się w marketingu, PWE, Warszawa.
Pentescua A., Cetinăb I., Orzanb G. (2015), Social Media’s Impact on Healthcare Services, „Procedia Economics and Finance”, Vol. 27.
Quesenberry K. (2017), Jak sprzedaż B2B może zyskać dzięki sprzedaży społecznościowej, http: hbr.pl/social_selling/, dostęp: 13.09.2018.
Rok B. (2012), Społeczna odpowiedzialność biznesu, w: W. Gasparski (red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Rudnicka A. (2012), CSR – doskonalenie relacji społecznych w firmie, Wolters Kluwer, Warszawa.
Saeed M.M., Arshad F. (2012), Corporate Social Responsibility as a Source of Competitive Advantage: The Mediating Role of Social Capital and Reputational Capital, „Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management”, Vol. 19, No. 4.
Tapscott D. (2010), Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia świat, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Wiktor J.W. (2013), Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.