Audit of the use of social media to communicate CSR values of pharmaceutical companies

Authors

  • Tomasz Dryl University of Gdansk

Keywords:

social media, CSR, marketing communication, media audit

Abstract

The article discusses the possibilities of communication of CSR values using social media. The characteristics of social media were presented, CSR was defined in the marketing aspect, and marketing communication in social media was defined. The research part of the article is an audit of social media towards communication of CSR values by the five largest Polish companies from the pharmaceutical industry. The research has shown that companies actively carry out marketing communication using social media. Each of the audited companies are present in-analyse various social media. However, the communication of CSR values of the surveyed companies is not at a satisfactory level, because not every one of the largest in the optimal degree realizes the possibilities, social media.)

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bajdak A. (2013), Komunikacja marketingowa przedsiębiorstw a budowanie relacji z podmiotami otoczenia na rynkach zagranicznych, w: Komunikacja marketingowa – współczesne wyzwania i kierunki rozwoju, „Studia Ekonomiczne”, nr 140, UE w Katowicach, Katowice.

Bluestone K., Heaton A., Lewis C. (2002), Beyond Philanthropy: The Pharmaceutical industry, corporate social responsibility and the developing world, Oxfam, https://oxfamilibrary.openrepository.com /bitstream/handle/10546/111964/beyond-philanthropy-pharmaceutical-industry, dostęp: 21.12.2018.

Boguszewicz-Kreft M. (2009), Rola nowoczesnych technologii w kształtowaniu doświadczenia usługowego, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, nr 39, t. 1, Problemy ekonomii, polityki ekonomicznej i finansów publicznych, Wrocław.

Cegliński P., Wiśniewska A. (2017), CSR as a Source of Competitive Advantage: TheCase Study of Polpharma Group, „Journal of Corporate Responsibility and Leadership”, Vol. 3, No. 4.

Dryl T. (2018), Komunikacja marketingowa na rynku farmaceutycznym – ocena wpływu wybranych narzędzi na decyzje konsumentów, „Marketing i Rynek”, nr 4.

Dryl W. (2018), Audyt marketingowy, CeDeWU, Warszawa.

Frąckiewicz E. (2016), Srebrny marketing a społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw, „Studia i Prace Wydziału Nauk Ekonomicznych i Zarządzania Uniwersytetu Szczecińskiego”, nr 43/2, Szczecin.

Gómez-Carrasco P., Michelon G. (2017), The Power of Stakeholders’ Voice: The effects of social media activism on stock markets, „Business Strategy and the Environment”, Vol. 26, No. 6.

Mruk H. (red.) (2004), Komunikowanie się w marketingu, PWE, Warszawa.

Pentescua A., Cetinăb I., Orzanb G. (2015), Social Media’s Impact on Healthcare Services, „Procedia Economics and Finance”, Vol. 27.

Quesenberry K. (2017), Jak sprzedaż B2B może zyskać dzięki sprzedaży społecznościowej, http: hbr.pl/social_selling/, dostęp: 13.09.2018.

Rok B. (2012), Społeczna odpowiedzialność biznesu, w: W. Gasparski (red.), Biznes, etyka, odpowiedzialność, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Rudnicka A. (2012), CSR – doskonalenie relacji społecznych w firmie, Wolters Kluwer, Warszawa.

Saeed M.M., Arshad F. (2012), Corporate Social Responsibility as a Source of Competitive Advantage: The Mediating Role of Social Capital and Reputational Capital, „Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management”, Vol. 19, No. 4.

Tapscott D. (2010), Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia świat, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Wiktor J.W. (2013), Komunikacja marketingowa. Modele, struktury, formy przekazu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Published

2018-11-21

How to Cite

Dryl, T. (2018). Audit of the use of social media to communicate CSR values of pharmaceutical companies. Zarządzanie I Finanse, 16(3.3), 77–92. Retrieved from https://czasopisma.bg.ug.edu.pl/index.php/zif/article/view/7659

Issue

Section

Artykuły